Wat te doen met de stalvloer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 14:21

Hoi,

Aangezien Mika nu toch een paar weken weg is willen we de stal een beetje veranderen, want er ligt nu een houten vloertje in dat al redelijk oud is.
We halen deze vloer er sowieso uit, dat gebeurt zaterdag, en dan willen we eerst alles goed opvullen met geel zand...
Maar dan??
Tegels? Stalmatten? helemaal niets? en gewoon rechtstreeks op het droge gele zand krullen en stro doen?
Eigenlijk twijfel ik heel erg, voor de geiten hebben we een nieuwe stal gebouwd vorig jaar en die staan idd op geel zand met daarover heen stro en dat bevalt heel goed, maar die plassen natuurlijk wel iets minder dan een pony.... Haha! Het is trouwens wel een hele warme stal als ze op zand staan en niet extra moeilijk uit te mesten...
Wat zouden jullie doen?

Groetjes Sonja

Groetjes Sonja

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 14:23

Zand is mooi zolang je paarden niet schrapen of uit verveling kuilen gaan graven...
Ik zou er zelf toch bestrating in leggen. Geen betonvloer, want dan kan de urine niet meer wegkomen en blijft dat dus in het strooisel haden. Die putjes helpen eigenlijk nooit...

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 14:32

wij hebben rubber matten die de urine doorlaten Haha! de vloer moet je dan een beetje af laten lopen zodat het naar buiten loopt.

het is een soort mat met allemaal gaatjes ofzo erin. het is echt heel fijn, je hoeft minder uit te mesten, want dr is al een deel naar buiten toe gelopen. ik weet niet hoe het heet, maar het staat wel in de divoza-gids, moet je maar ff kijken. het zijn vrij dikke matten

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 15:13

We hebben het er al jaren over om het bij onze stal te doen, maar het is er nog nooit van gekomen: misschien zijn bielzen een idee?? Verward Laat even weten of het wat is mochten jullie besluiten om dit te doen Haha!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 15:16

op mijn vorige stal hadden wij ook bielzen, en ik vond het echt helemaal niks Schijnheilig Er zaten allemaal gaten tussen, op zich wel logisch, maar dit was best gevaarlijk. Ook vind ik het lastig met uitmesten, je moet elke keer al die gleuven schoonmaken, wil je een beetje een droge stal houden. Nou ja, dit was mijn ervaring dus Frusty

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 15:29

Weetje, mijn ervaringen met geel zand zijn eigenlijk heel goed, maar ik ken het alleen van de geitenstal...
Uitmesten is iets lastiger omdat je altijd even met een hark erdoorheen moet, maar je hebt wel een hele mooi warme/droge stal....
Ik twijfel echt....
Het lijkt mij eigenlijk ook dat bielzen niet echt aansluiten en altijd grote kieren hebben.... Verward

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 15:31

die ervaring met bielzen had ik wel Mika..niets waard Scheve mond\

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 15:32

Ik geloof dat je officieel geen zand mag gebruiken omdat je de urine niet zomaar mag laten wegvloeien. Slecht voor het milieu enzo.

Ik zou ook geen zand doen want als het paard het stro opeet dan kan ie misschien ook het zand meeeten en dus zandkoliek krijgen. De paarden op onze manege stonden eerst ook op zand en een paardje heeft toen zandkoliek gekregen. Is allemaal goed gekomen gelukkig.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:00

Yep, van die kieren bij de bielzen kan ik me ook iets van voorstellen. Maar goed dat we dat nog niet hebben gedaan dan! Op dit moment hebben we ze op zand staan. Een dikke laag van een meter met daaronder een betonvloer omdat idd vanwege die milieueisen de urine niet zomaar de grond in mag. Om nou te zorgen dat de urine wel weg kan hebben we (voordat het zand erin kwam) gaten geboord in de betonvloer Schijnheilig De ervaring die wij hebben met zand is dat als je een paard hebt wat veel in de stal plast (zoals Jelka) dat het dan wel een enorme ammoniakzooi wordt, daarom zijn wij ook op zoek naar iets anders.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maarten op 2001-10-04 16:05 ]</font>

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 17:00

Wij hebben in alle boxen een betonvloer laten storten en in iedere box een putje voor de afvoer. Wel hebben we de vloer extra laten opruwen zodat het niet te glad wordt.
Ik vind het ideaal zo, goed schoon te maken en te spuiten met de hogedrukspuit.
De afvoer gaat via een filter gewoon op het riool, maar ik weet niet of dat nou ook echt mag... volgens mij niet Schijnheilig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 17:17

Ik heb een boek waar in staat dat het heel goed is een dikke laag zand in de stal te leggen, onder het stro, omdat dat een goede afwatering geeft... maar als dat, zoals Heike zegt, niet mag... Verward

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 17:25

met zand krijg je dacht ik ook een echt "potstal" idee, warm en droog dus en ik wist idd niet dat het officieel helemaal niet mag, nogmaals mijn nieuwe geitenstal is ook op zand......
Maar wie controleerd dat eigenlijk?? }> In principe heel grof gezegd is er geen haan dier ernaar kraait....toch? Cool

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 17:33

Nee, idd kraait er geen haan naar. Wij hebben die stal 10 jaar geleden al gebouwd en in die tijd is er nog nooit iemand komen kijken. Ik geloof dat het de taak is van de milieu-inspecteur. Het moest zelfs zo extreem dat de mestvaalt overdekt moest worden van de milieu-ambtenaar toen we de tekeningen moesten laten zien.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 17:36

volgens mij weten de heren ambtenaren ook van gekkigheid niet wat ze nu weer moeten bedenken om alles nog lastiger te maken.....

Maar Maarten, vertel es, gaat bij jullie de stal echt stinken dan??

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 17:47

Yep, het stinkt behoorlijk ondanks het feit dat netjes de stal wordt uitgemest elke dag. Tja, de urine trekt door het zaagsel door naar het zand en blijft daar achter. Het probleem is denk ik dat de bovenlaag wel urine doorlaat, maar dat de laag daaronder zo hard als steen wordt en helemaal wordt verzadigd met urine. Dit betekent dus dat het niet verder naar onderen kan gaan. Nu lossen we het op door elke keer het oude zand met ammoniak lucht eruit te halen en te dumpen op de mesthoop en er vers, geel zand voor in de plaats te doen. We hebben nog een grote berg hiervan liggen, maar als je dat niet hebt behoort het natuurlijk niet tot de mogelijkheden.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 18:15

Hier ligt idd geen grote berg geel zand op voorraad, het zand dat we nu nodig zijn krijg ik van de buren want die hebben nog meer dan genoeg, maar die zien me ook niet elke week aankomen met mijn kruiwagen om meer zand te halen.... Haha!

Hoe denk jij over betontegels dan, die gewone vierkante van 30-30? Misschien zou dat dan een goede optie zijn, al vind ik ze wel vrij glad...
Zou het een probleem zijn als de pony of het paard ijzers onderheeft en ze liggen bv lekker als ze op willen staan en uitglijden doordat de tegels zo glad zijn? Misschien denk ik wel te veel hoor, maar vooral met ijzers lijkt het me behoorlijk glad... Verward

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 18:18

Hmm, misschien zijn gewassen grinttegels een idee. Je kent ze misschien wel. Dat zijn die tegels van 40 bij 60 cm met een soort profiel van grint. Je kunt ze tegenwoordig gratis afhalen bij mensen omdat ze vrij ouderwets zijn en mensen ze liever kwijt dan rijk zijn. Misschien ook een idee.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 19:36

Ik heb idd ook wel aan grindtegels gedacht, maar eigenlijk dacht ik dat die nog gladder zijn dan gewone betontegels??
Maar ja, je kan het natuurlijk niet vergelijken met een tegel die buiten in de regen ligt dus misschien valt het ook wel mee....
Aan wat voor bodembedekking zit jij te denken dan? omdat je vertelde dat jullie ook willen veranderen...?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:06

@Maarten, als ik het goed heb, worden bielzen behandeld met carboleum en voor zover ik weet is carboleum je reinste bocht!! Ik zou het niet uitproberen, zou veel te veel angst hebben dat mijn paardjes eraan gaan bijten Scheve mond\ !

Bij ons hebben de boxen een betonnen vloer, met zaagsel erover. Als je iedere dag mest (als ze verder overdag buiten staan) is dat een prima oplossing.
In onze vorige stal, stonden de paarden op "matrassen". De Box wordt daarvoor een stukje "dieper" gebouwd als de "stalstraat". De wanden van de boxen kunnen opzij geklapt worden. De paarden appels worden er 2x per dag uitgehaald en er word opnieuw zaagsel opgestrooid. De bedoeling hiervan is, dat de urine naar onderen "zakt" zodat de paarden steeds droog staan. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet stinkt in de stal, maar mijn ervaring is dat ze absoluut niet droog staan. Als ik Dikke uit de box haalde (als de matras al wat hoger was) zag je gewoon natte hoefafdrukken. Ook kreeg ´ie opeens last van rotstraal, dat had ´ie daarvoor nog nooit gehad! Nog een nadeel: als de box net "vers" was ingestrooit, staan de paarden heel diep (+/- 20 cm), de paarden moeten bij het in en uit de box gaan, iedere keer een grote stap maken. Er staan daar een paar paarden die iedere keer weer, sich behoorlijk met de hoeven aan de rand aan stootte. Het grote voordeel voor de staleigenaar is, dat je per dag niet meer zoveel tijd kwijt bent met mesten, vooral niet als je per dag ca. 50 boxen moet uitmesten. Zo ongeveer alle 8-10 weken klapt hij dan alle box-wanden weg en kan zo met z´n trekker de mest wegschuiven.
Maar dit systeem rendeert denk ik alleen als je een grote stal hebt !

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 03:51

Als ik zo alle verschillende reacties lees denk ik toch dat ik maar op zoek moet naar betontegels ofzo, en dan niet die hele gladde maar die ruwere tegels...
En daarop dan eerst zaagsel en misschien een beetje stro... Ik kreeg trouwens het advies om Mika sowieso stro bij te voeren ipv alleen maar hooi, dus als ik dan bv elke dag een verse plak stro in de stal doe nadat ik de natte en vieze plekken heb verwijdert gaat ze daar ook vast wel van eten... Verward
Tenminste, vorige week heeft ze haar halve stal leegegeten...Dus dan maar niet meer zo heel veel stro, maar elke keer een plakje....
Om een betonvloertje te maken is niet echt haalbaar voor me want ik heb niet de mogelijkheid om een goede afvoer te maken...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 09:13

Waarom niet gewone bestratingsklinkers in plaats van 30x30 betontegels?
Die klinkers zijn sterker, blijven beter liggen, gaan niet 'wippen' en zijn minder glad (al kunnen betontegels wat dat betreft prima hoor). Klinkers laten ook meer vocht door (al mag dat eigenlijk niet), omdat er meer voegnaden zijn.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:07