hoe wennen aan de zee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

hoe wennen aan de zee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:51

Ik sta sinds kort met mn paardje aan de kust maar mn paardje(arabier) wil voor geen goud natte voeten halen, hebben jullie mss tips hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen dat ze door het water lopen wilt?

Mss met snoepjes? Of heel veel engelengedult? Ze gaat echt accuut in weigering als ze er in moet, zo erg dat ik er bijna van af lazer.... Scheve mond

En het is zo gezond voor die beentjes, ze heeft ook aan een been altijd wat korstjes, en ik zou het zo fijn vinden als ik ermee het water in konn...


Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:13

Misschien een andere pony die geen watervrees heeft erin laten gaan, om te laten zien dat water niet eng is?!

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:56

Relliej schreef:
Misschien een andere pony die geen watervrees heeft erin laten gaan, om te laten zien dat water niet eng is?!


Is eigenlijk de enig juiste oplossing. Tenminste, als je het met beleid wil doen.
Helaas is DE GROTE LEIDER er niet meer. Patricia was hier alstijd erg goed in. Een aantal jaren geleden was de NVVR ook aan zee en een groep mensen wiens paarden de zee nog nooit had gezien was samen naar het strand. De een vond het nog enger dan de ander. Totdat ze Patricia in het oog kregen, die volkomen ontspannen en vertrouwd aan kwam sloffen, ze kwam al jaren daar aan het strand en wist er elke zandkorrel te liggen. De groep kende Patricia ook en ze hadden meteen zoiets van: Patricia vindt het niet eng, kennelijk is het dus niet eng en ze liepen allemaal achter Patricia aan de zee in *LOL* OK dan!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 00:00

Wat ook helpt is om eerst door zwinnetjes te stappen (weinig golfslag). Als ze dat niet meer eng vind dan langzaam bij de zee zelf proberen.

Veel paarden vinden vooral die breking van die golven erg eng.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 00:01

En als je zelf de zee in ging? Paar kaplaarzen aan en lekker soppen?
Voor die tijd wel even zeker weten dat ze je ook vertrouwd....
En doe voor de zekerheid een longelijn aan het hoofdstel, mocht ze wel wat verder weg springen. Een nat pak halen is namelijk niet zo fijn (niet met deze temperaturen, en als je nog een rit moet maken naar huis....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 03:26

Misschien eerst eens met lopen door plassen beginnen? De zee is meteen wel een heel erg extreem oppervlak aan water. En het komt nog op je af ook... Verder: achter een ander paard aan

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 06:37

ask Klaas Feuth.. zie mijn onderschrift.. heeft mij ook veel tips gegeven over water, en hele goede..
Tjits sprong altijd een meter hoog als ze per ongeluk in een plas stapte, 1 x zijn tips opvolgen en het was goed..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:41

Ik had het Odin ook geleerd door haar achter een andere pony de zee in te laten gaan. Ze vond de golven wel doodeng maar later niet meer. Je kan misschien dan ook in die meertjes gaan oefenen....

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:14

Je kan het het beste proberen als er weinig tot geen golven zijn, dat is vaak wat ze er eng aanvinden, en idd met een ander paard wat niet bang is.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:18

wat bij mijn paard enorm geholpen heeft is de jojo game van Pat Parelli. Hij is er uiteindelijk achteruit ingegaan en erachter gekomen dat het helemaal niet eng is. Meestal vinden ze de witte kopjes op het water eng die aankomen rollen. Achteruit zien ze ze niet en zijn ze ook niet eng.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:41

ilsejee schreef:
ask Klaas Feuth.. zie mijn onderschrift.. heeft mij ook veel tips gegeven over water, en hele goede..
Tjits sprong altijd een meter hoog als ze per ongeluk in een plas stapte, 1 x zijn tips opvolgen en het was goed..


ik zal daar vanavond eens gaan neuzen bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:45

bedankt voor jullie tips, ik wilde niks forceren een maand geleden had ze zelfs nog nooit het strand gezien volgens mij, want alles was eng en als ik nu zie hoe heldin ze is!
Gister....ze kreeg te eten ja hoor ze moest in een plas staan anders kon ze geen eten krijgen(overal lag water namelijk) en toen stond ze er dus wel zonder morren in....dus mss toch de angst voor de rollende golven, bedankt voor jullie tips ik zal het voorzichtigaan aanpakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:01

hele interessante site!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:48

dankje, voor vragen kunnen jullie altijd terecht op het nhforum www.nhforum.tk

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:50

Natascha schreef:
wat bij mijn paard enorm geholpen heeft is de jojo game van Pat Parelli. Hij is er uiteindelijk achteruit ingegaan en erachter gekomen dat het helemaal niet eng is. Meestal vinden ze de witte kopjes op het water eng die aankomen rollen. Achteruit zien ze ze niet en zijn ze ook niet eng.


Precies wat ik wilde zeggen.
Kim is op haar 6de in de sloot gevallen en heeft sindsdien erge watervrees (plassen vind ze niet eng,alleen 'groot' water).Het is me deze week eindelijk gelukt haar in het water te krijgen.Achterwaarts!
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:03

o dat heb ik nog niet geprobeert!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:07

nou ik zelf heb alles al geprobeerd en fabiola gaat er voor geen goud in , zelfs niet als der beste maatje erin gaat. Als er een golf aan komt rollen springt ze een meter opzij , want de golven vallen aan Haha! succes ermee!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world aloneā€¦

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:15

dankjewel ik ga het vol frisse moed aan!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:24

jep achterwaards wil vaak lukken.
succes

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:31

Het beste is met een ervaren paard. Dan kan je 2 dingen doen: ervaren paard aan de zeekant / ervoor, en ervaren paard aan de kant van de duinen, en zo het onervaren paard naar binnen duwen.

Blijf zelf kalm en doe net alsof er niets aan de hand is. gewoon niet over de schouder laten ontsnappen naar de duinen en goed begrenzen daar. Simpel langs de kustlijn stappen, en heeeeeeel langzaam steeds meer drijven richting de zee.
Gewoon parallel aan de zee blijven lopen dus, en steeds iets dichter bij. Dan komt het vanzelf goed.
Gewoon de tijd nemen, en niet in 1 dag eisen dat ie het water in gaat. Aanvoelen wat je paardje zelf wilt en durft.
Ik heb het niet zo als dingen zoals achterwaarts en dergelijke. Sommige paarden schrikken dan zo, dat ze het helemaal niet meer doen.

Afstappen zou ik NOOIT doen! Als er dan een golf komt, het paard schrikt en die neemt een spurt.... dan is ie weg.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:04

het maffe is ze wil wel langs de waterlijn lopen, gelukkig, ja want daar is het zand harder dus hoeft ze minder te zwoegen ik hoop dat ze er snel aan went ik zal jullie tips in ogenschouw nemen!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:14

mijn paardje had dat ook, het is een kwestie van vertrouwen.
wij stonden 5 minuten van het strand af, dus hebben we veel geoefend.

vergeet niet dat het best eng is voor je paard, water wat terug rolt, een bewegende bodem. dries werd altijd helemaal wiebelig als hij naar het kolkende water keek.

het heeft even geduurd, ik heb vaak tot aan mijn middel samen met hem het water ingegaan, want dan ging hij wel. nu is het geen probleem, hij heeft even koudwatervrees maar als hij daar door heen is, is het goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, Fayyah19, Flew, greendragon, ikbencarmen, rocky_1995, turtlelito, YandexBot en 141 bezoekers