Over gelpad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 23:01

Ik ben in het boek van Tineke Bartelds aan het lezen en ineens zie ik dat ze haar gelpad onder de sjabrak plaatst. Zelf heb ik net als zij een Action Gelpad in een wasbare hoes, maar ik plaats hem altijd tussen de sjabrak en het zadel in.

Is daar een 'regel' voor? En hoe doen jullie dat?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:05

Ik leg hem tussen dekje en zadel omdat ze anders zo makkelijk gaan schuiven. Als reden om hem direct op de rug te leggen noemt men meestal het opwarmen van het ding.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:05

Ik gebruik zelf geen gelpad. Maar mijn schoonzusje wel. Wij leggen altijd eerst het gelpad (met hoes) op de paardenrug en pas daarna het zadel. Is gewoon uit gemakzucht hoor. je weet dan meteen of het goed ligt en anders kun je het makkelijker verleggen.

Staat trouwens ook mooier omdat je het gelpad niet ziet liggen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:09

ik doe meestal de gelpad tussen het zadel en shabrak.
zit nog omheen trouwens.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:12

Ik heb ook de Action (al 9 jaar ofzo dus heeft zijn geld wel opgebracht) en leg hem onder het shabrak. Dit heeft ook een heel praktische reden, mijn paard is nogal groot en zadel met gelpad tegelijk boven mijn macht tillen is me te zwaar Haha! Ik gebruik bijde kanten van het hoesje 2x en dan gaat hij in de was. Meestal gewoon samen met het shabrak. Ik heb wel zelf hoesjes gemaakt, want vind die van Action niet handig. Krimpen en kunnen maar een kant lekker op de rug liggen.

Navragen is beter dan afvragen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:15

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:17

Verward ik leg gewoon het dekje op de rug, dan de gelpad en dan het zadel. Volgens mij is dat het makkelijkst Verward

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:18

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:26

Die knip ik er dus altijd af, onhandige krengen. Dekjes zijn nat na het rijden en dan gooi je ze in de was Verward singel maak je schoon na het werk (ik wel tenminste)


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 02:32

Ik leg hem ook tussen zadel en shabrak. Trouwens, ik haal altijd mijn shabrak van het zadel na het rijden. Ten eerste natuurlijk omdat het dekje nat is, dus ik laat het altijd even luchten, ten tweede omdat het me niet goed lijkt voor m`n zadel als dat bezwete dekje eronder blijft zitten en last but not least, ik vind het zo`n pokkegezicht in de zadelkamer als er een shabrak onder een zadel hangt Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:03

Wat ik van de zadelmaker te horen heb gekregen:
een gelpad is niet nodig als je een goed passend zadel hebt. Ik gebruik dus ook geen gelpad.

Maar in geval van insektebeten of andere rare bobbeltjes is het van belang dat de gelpad rechtstreeks op die bobbeltjes ligt en niet nog met een laagje ertussen omdat dit kan gaan schuren.
Dus de volgorde is dan: gelpad, schabrak, zadel.

Volgens mij heeft het in de volgorde schabrak, gelpad, zadel ook niet echt veel zin. Daar verhelp je alleen oneffenheden in je zadel mee en niet de oneffenheden op de rug.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 10:50

Hmmm... die hoes van de gelpad is wit. Als ik die rechtstreeks op de rug leg, is hij in no time zwart. En in de wasmachine krijg ik hem dan ook niet snel meer wit.
Ik gebruik mijn gelpad om het gewicht van het zadel zo goed mogelijk te verdelen. Ik weet dat je, als je een goed passend zadel hebt, geen gelpad nodig hebt, maar ik heb mijn zadel tweedehands gekocht en het ligt wel goed, maar of het helemaal goed ligt, kan ik zelf niet zien. Het paard loopt er goed mee en ik krijg van haar geen reactie dat er iets niet in orde is. Verder ligt hij ruim boven de schoft en heeft ze voldoende schoudervrijheid.

Maar toch maar voor de zekerheid een gelpad.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 10:51

hm bij gerald doen we eerst altijd een dun dekje, dan gelpad, dan nog een bontsjabrak en dan t zadel.

nee joh zijn geen tere beestjes hoe kom je daaaaar nou bij Verward *LOL* Pling

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:27

Ik leg hem onder het schabrak, rechtstreeks op de rug van mijn paard. Maar ik heb er wel zo'n katoentje om zitten om het zweet op te nemen. laat dat ding maar vies worden. Je hebt het zo uitgewassen. En als het niet meer wit wordt niet erg, want je ziet het toch niet. Het ligt immers onder het schabrakje.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:04

Haha, zadel erop achterkant omhoog, gelpad eronder, dat kan misschien als je groot genoeg bent, maar dat lukt mij nooit. En ik ben ook te lui om het shabrak er elke keer hlemaal af te halen. Klein excuus, doordat ik de backpad onder het shabrak leg wordt maar een heel klein stukje van mijn shabrak nat, waar de backpad ligt niet Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 08:37

Mij hebben ze ook verteld dat je de gelpad het beste zo dicht mogelijk op de paardenrug legt, voor een optimaal effect, maar het probleem is dat het paard dan kletsnat wordt. Een gelpad zou zogezegd wel vocht opnemen, maar dat si toch nooit voldoende. Ik doe hem daarom 'in' mijn zadeldek. Dat van mij is zo een 'dubbel' of hoe zeg je dat, speciaal voor een gel.
Dan is er een veel minder grotr zwaatplek en hij verschuift ook minder gemakkelijke dan wanneer hij er onder of erboven is.
Mijn zadeldeken is van het merk cavallo, als ik mij niet vergis. *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 08:41

Afbeelding

Hier lijkt ie erg op, alleen is die van mij iets mooier afgewerkt Schijnheilig Knipoog

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 09:07

Mijn merk... (ik heb mijn zaddeldeken opgezocht) is Kavalkade.
Een zeer stevige sjabrak, want hij is al veel gewassen en je ziet er nog niets aan. (mijn is blauw)
Afbeelding

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 11:20

Ik denk dat ik eerst maar eens probeer om hem onder de sjabrak te leggen. Als dat niet bevalt, kan ik hem altijd nog tussen de sjabrak en het zadel in leggen.
Een nieuwe sjabrak koop ik eerst nog niet. Ik heb net een nieuwe. Ook al ziet zo'n sjabrak met gelpad-vak er wel handig uit.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:46

d'r onder heeft hij meet nut, zeggen ze weleens.
Ikheb het een tijdje gehad, maar dat gaat zo zweten, lijkt me echt niet fijn. Amiga vond het iig niet fijn.
Nu leg ik hem weer gewoon ertussen, dan schuift hij ook niet.

Ik doe ook eerst dekje, dan gelpad en dan gewoon het zadel erover, is volgens mij ook logisch hoor......die schabrakken met die hoesjes vind ik trouwens niks, da's een gepruts! Bovendien schuiftie dan nog.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:46

Ik hem mijn gelpad altijd onder mij zadel, nooit in een hoes of tussen een shabrak. Zo (werd mij gezegd) werkt die het beste ook voor drukkingen enzo.

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 16:14

Ik leg hem altijd tussen sjabrak en zadel. Hoe kun je zien of de gelpad wel goed ligt als je de gelpad onder de sjabrak legt Verward

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 18:06

Je kunt voelen of het gelpad wel goed ligt. Is heel gemakkelijk hoor

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 20:11

ik sluit me aan bij Fitzroy,een goed passend zadel heeft geen gelpad nodig!

Voor het geld dat je besteed aan een gelpad zou je beter je zadel laten nakijken door een vakman.

Ik ben laatst naar een clinic geweest van Tineke Bartels en haar dochter Imke reed zonder gelpad!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 20:26

Maar ik heb al een gelpad...

En zei ze dat Ymke zonder gelpad rijdt? In het boek legt ze hem er namelijk wel onder. Onder de sjabrak dus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers