HELP....pony sleurd me mee!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

HELP....pony sleurd me mee!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 20:27

Ik heb een hele lieve haflinger met een hele vervelende eigenschap.
Ze trekt me namelijik mee. Toen we haar kregen was ze drie en toen deed ze het al. Als ze een halster omheeft trekt ze me mee en met een hoofdstel ook. Hengstenketting helpt ook niet.
Ik ben ten einde raad, ze heeft me al zo vaak meegetrokken en is al zovaak ervan door gegaan los op de weggelopen en bijna aangereden.
Ze kan ook kunstjes zoals liggen en zitten en wil graag shows gaan geven.
maar als ze me meetrekt kan ik dat wel vergeten. Als ik het lief probeer trekt ze me mee en als ik kwaad word en haar op haar donder geef doet ze het nog. Immiddels 4 jaar later doet ze het nog steeds en het moet nu echt afgelopen zijn. Als we samen in de bak lopen en het hek is dicht en ik ga kunstjes doen trekt ze me meteen mee als ik haar beetheb. Als ik haar niet vast heb en als ze los staat of loopt blijft ze staan en doet alles heel goed en met veel plezier. Ze wil dus liever los staan maar dat kan echt niet altijd. Wie kan me please helpen. Ik ben bang dat het een keer fout gaat.......


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:32

Zoek hulp, en overtuig haar dat jij de baas bent. Simpel. Je bent dus veels te lang lief geweest, en daar heeft zij dankbaar misbruik van gemaakt.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 20:49

Ik heb hulp gezocht. Mijn vader heeft me geholpen. Amber trok hem mee en het halstertouw brak door midden. Op d`r donder gehad. Doet het nu nog. Hoe moet ik haar overtuigen dat ik de baas ben. Zij weet donders goed dat zij sterker is.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:53

en hoe gaat het als je dr vast zet?
heb je die ketting over haar neus gedaan?
en kun je haar niet in rondjes trekken?
anders zou ik je wel eens willen komen helpen, maar heb geen idee waar de meern ligt, ik woon zelf in friesland.....
misschien een bokker die er in de buurt woont?
en hoe gaat het met longeren?
en als er twee mensen naastlopen, 1 aan elke kant met elk een halstyertouw aan het bit?

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 20:59

Als ze vast staat is er geen probleem. Dat doet ze heel braaf.
Ketting over haar neus helpt ook niet.
Ik wou dat je dan dichterbij woonde want De Meern ligt in Utrecht!!!
Met twee mensen weet ik eigenlijk niet. Maar ik ben meestal alleen en ik kan niet altijd hulp verwachten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:00

Je mag haar geen snelheid laten maken, geef haar wat "los" touw (hou haar niet krampachtig vast onder de halster), maar heef 'r ietsje ruimte. Gaat ze trekken geef ze dan een korte gemene snuk terug en IEDERE KEER OPNIEUW tot ze mooi blijft staan of meeloopt in JOU tempo. Probeer het eerst op afgesloten terrein tot je 100% van de tijd de gevraagde reactie krijgt. Ze moet op jou letten en JOU tempo volgen, niet omgekeerd!!!!! Als je 100% van de tijd ook onder "storende" omstandigheden (muziek, andere paarden) op jou gefocusd blijft kan je buiten de afgesloten ruimte gaan en daar terug EISEN dat ze op jou gericht blijft. Het losse touw is de beloning, de korte ruk de straf voor niet luisteren. Luisterd ze erg goed kan je 's belonen met iets extra's (bijvoorbeeld vroeger stoppen dan je anders zou doen, een enkele keer een hapje of een kroel). Maak er echter geen gewoonte van om te voeren als beloning, want dan gaat ze daar weer misbruik van gaan maken!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:02

mn zusje woont sinds kort op kamers in utrecht, mocht het na alle tips helemaal niet lukken, dan wil ik wel een keer wat combineren....

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:04

Ze staat naast me en gaat dan in een keer in galop/ Er valt niets aan te trekken of tegenhouden.
Ze is zo sterk. Een ruk kan ook niet want het touw staat meteen strak. Daarom helpt die ketting ook niet ik kan er geen ruk mee geven.
Met het oefenen laat ik haar ook stoppen en aai ik haar. Ze stopt dan ook wel. Maar als iets haar niet zindt gaat ze er vandoor er is geen houwen aan.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:06

Missnynke: Super bedankt. Ik hoop dat ze ooit een keer me niet meer meetrekt. En echt super lief dat je me wil helpen.
Zullen we contact houden dan????

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:06

nee wil ik wel geloven , als een haflinger één keer zn krachten kent....
maar je zult iest moeten verzinnen dat ze denkt dat ze niet meer weg kan...
hoe gaat het met longeren?

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:07

mijn vorige verzorgpaard (ook haflingermerrie) deed dit ook! Met name als ik haar terug bracht naar de wei. Rustig stappen was er met haar niet bij. Wat ik met haar deed was omdraaien zodra ze nog sneller ging stappen. Gewoon een rondje om me heen laten draaien, zo kort mogelijk, dan kon ze niet harder. Soms moest dit echt een flink aantal keer achter elkaar voordat we eindelijk bij de wei waren en dan was het nog moeilijk om haar rustig stil te laten staan om haar het halster af te doen. Dat rondjes draaien is echter geen oplossing, alleen maar iets om te voorkomen dat ze er vandoor vliegt als je haar vast hebt. Mijn huidge verzorgpaard loopt keurig netjes aan een los touw achter me aan. Dat is een stuk pretigger! Wat vervelend dat ze dit als jong paard al geleerd heeft! Korte rukken geven hielp bij die van mij ook absoluut niet. Met wat NH-oefeningen heb ik er trouwens wel wat verbetering in gekregen! Succes ermee iig!
Laatst bijgewerkt door Imre op 28-09-03 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:08

Met longeren trekt ze me ook mee.
Zelfs in een longeerbak...als ze bijgezet is.
Vraag me niet hoe het kan maar het lukt haar tocht.
En wat krachten betreft....die kent ze super goed...

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:10

Wind: Ik kan geen rondjes draaien met haar.
Ze kijkt de andere kant om en dan weet ik al hoe laat het is ik probeer haar dan nog terug te trekken maar ze rend dan echt weg. Ik kan echt geen rondje draaien want ze gaat precies de andere kant op en zit meteen in galop...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:10

tja ik zou toch eens hulp vragen van een deskundige in de buurt of eventueel een scherper bit? in niet loslaten! hoe zwaar ben je zelf?

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:16

Ik ben zelf heel licht. 40 kilo ofzo.
En ik heb al heel vaak hulp gevraagt maar het helpt echt niet.
Iemand zei een keer dat ik met het uiteinde van het touw voor haar hoofd moest ronddraaien. Een keer liep ze niet weg maar ze draait haar hoofd er gewoon langs. En als ik dat touw draai aan de andere kant waar ze ervandoor gaat loopt ze met haar hoofd tegen met draaiende touw aan en gooit haar hoofd heel hard naar de andere kant....tegen mijn hoofd. AU!!!.
\Dat helpt dus ook niet. Of ze zeggen een zweepje meenemen en zodra ze je mee trekt een tik op haar neus geven. Nou ze draait haar hoofd weg en weg is ze . Ik kan haar nevernooit raken. En dan zeggen ze : Ja, ik weet het dan ook niet hoor.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:20

hmmm ja sorry dat ik het zeg maar met 40 kilo kun je idd geen haflinger aan.....het zijn ongeveer de sterkste paarden die er zijn, en niet echt geschikte "kinderponys"(uitzonderingen daargelaten)
dus het kan wel zijn dat anderen haar kunnen houden en haar kunnen leren mee te lopen zonder uit te breken, maar ik ben bang dat jij dit probleem voorlopig houd....

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:23

Ja dat denk ik al de hele tijd ja.
Maar ik ben zo bang dat ze word aangereden een keer.
ze loopt regelmatig over de weg en ik kan bijn niks meer met haar doen.
Nog iemand tips?????

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:29

haar verkopen/verhuren/ruilen/laten berijden door iemand anders?

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:34

Verkopen valt sowieso af. Verhuren komt ook niet echt goed uit.
Laten berijden door iemand anders is een goeie maar met rijden doet ze het geweldig. Dus een berijder is niet echt nodig. Dat meetrekken moet ze afleren. En ja...als ze het blijft doen moeten we haar verkopen maar ik heb nu al tranen in m`n ogen. Serieus.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:37

hebben jullie een trekker?

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:37

Nee. Hoezo dan???


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:42

dan bind je haar daar aan vast-heel goed vast! en dan ga je heel langzaam rijden, en dan kan ze terkken en rennen en staken wat ze wil maar dan heeft ze niks in te brengen.....
klintk zielig maar het helpt echt, na verloop van tijd geven ze wel op....
de haf moet die overgave zien te combineren met jou, dus aai haar bijv. ondertussen over haar snoet en praat tegen haar.....
niemand bij jullie in de buurt met een trekker?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:44

Gewoon even de zweep in de linkerhand, zo heb ik het ook gedaan met mijn haf, ik kon er in het begin ook niks mee, en nu elke keer als ze voor me kwam kreeg ze een klap, ik kan je vertellen dat het toen heel erg snel afgelopen was. Het klinkt heel erg zielig, maar wat jou pony doet is echt niet goed en is duidelijk een dominantie probleem en dat mag je best wel hard aan pakken hoor en je hoeft heus niet altijd lief te zijn voor ze.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 21:46

Nee en dan moet ik ook nog iemand zoeken die wil rijden.
En ik vind het helemaal niet zielig hoor. Want het kan zo niet langer.
Maar als ik dat doe van die trekker dan weet ik al precies wat er gebeurd.
Ze loopt heel braaf mee en gaat er echt niet vandoor. Ze zou dat echt niet durven ze loopt heel lief mee.
En dan als ze klaar is maak ik haar los en loop weg en dan trekt ze me mee. Ze weet wanner ze kan winnen en wanneer niet. En als ze weet dat ze sterker is dan mij trekt ze me mee. Ze weet echt wel dat een trekker sterker is dan haar.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:49

je moet iig niet verwachten dat ze het zo in een paar keer niet meer doet.
je moet het langzaam opbouwen, veel belonen weinig straffen.
heb je het al geprobeerd met iemand erop en iemand anders ernaast (met of zonder touw)
misschien dat je eerst dat kunt proberen, en dan langzaam aan in je eentje er naast gaan lopen (eerst met zadel later zonder) volgens mij moet het zo wel gaan lukken.

als het met openbaar vervoer te bereiken is wil ik ook best een keer komen om te kijken of ik kan helpen (nog een voordeel, ik beb erg lang, dat scheelt vaak ook bij paarden)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ymediem en 29 bezoekers