veulen/jaarling (onderhoudskosten?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

veulen/jaarling (onderhoudskosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:13

eigenlijk was ik pas van plan over een jaartje een eigen paard te gaan kopen maar ik ben wel al een hele tijd bezig geweest met op internet zoeken naar een geschikte kandidaat Haha! .
en die heb ik nu dus al gevonden...ze is echt helemaal wat ik zoek:
http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/koudbloedpaarden/4500.htm?ret=http%3A//www.marktplaats.nl/plaats.php3
dat oortje!! Lovers

Alleen weet ik nog niet zeker of ik het het eerste jaar financieel zal gaan redden. Vandaar mijn vraag wat het me zal gaan kosten. Ik ga iig die mensen een mailtje sturen voor wat meer info over het paard en wat informeren bij stallen hier in de buurt (wel met weilanden natuurlijk, zielig om zo'n jong beestje op stal te laten staan, maar voor de winter zou ik een stal voor 's nachts wel fijn vinden)

ik heb tot nu toe staan:
-stalling
-hoefsmit
-voer
-wormenkuur
-dierenarts

maar hoeveel dat ongeveer is zou ik niet weten, ik dacht dan zo'n 200 euro per maand +extra kosten van dierenarts

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:17

Zo'n jong paard zou ik persoonlijk liever in een goede opfokgroep zetten dan op een pensionstal. Naar mijn mening hoort een jong paard niet op stal te staan, maar lekker buiten te lopen met soortgenoten. Ook heel goed voor de ontwikkeling.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:24

Hier in de buurt is een opfok niet echt te vinden wel zijn er verschillende stukken land waar o.a. jonge paarden opstaan.
Ook ga ik mijn nicht nog bellen (zij heeft een jaarling) of er waar haar paard staat nog een plekje vrij is, haar paard staat samen met andere jonge paarden dus misschien dat de mijne daar ook bij kan.
maar is het niet wel goed voor zo'n jong paard om al gelijk de hele winter buiten te staan? het is dan wel een tinker maar ik vind het wel een beetje een naar idee.
en weet iemand dan misschien een goede opfok in de buurt van Hoogvliet (of rotterdam)

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:57

in schipluiden is een opfok (net achter vlaardingen ± 20 / 25 minuten rijden vanaf hoogvliet met de auto) prijs voor een veulen is in de winter 150 euro, hoefsmit kost 30 euro en dierenarts (enting) 37,50. wormenkuur weet ik niet wat dat kost. in de zomer betaal je 75 euro als ze op het land staan. in de winter mag je dan van alles met je paardje doen, maar zomers moet je ze in het land laten staan (je mag er dan wel bij). ze hebben daar 2 kleine losgooibakken, 1 grote losgooibak, longeerbak, rijbak, afspuitplaats voor 3 paarden. de veulens krijgen tot 3 kilo bijgevoerd in de winetr met veulenbrok van treurniet, paar x per dag hooi (wij zijn op verschillende tijdstippen geweest en altijd lag er hooi voor). de veulens staan met een aantal in een stal (naar gelang de groep bij elkaar past, anders worden andere groepen samengesteld). er staan nu 4 veulens, dinsdag komt er een 5e bij.
wil je meer weten, stuur dan een pbtje.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 18:59

even updateje, heb een mailtje terug gehad, de prijs die ze vragen is veel minder als ik in gedachten had Lachen
en ik heb nog meer foto's gehad...nu weet ik zeker dat ik haar wil, alleen eerst nog even overleggen met m'n moeder, hopelijk krijg ik haar om, ze weet dat ik dit al heel erg lang wil .

ik ga iig wel wat meer zoeken in de richting van een opfok als een 'normaal' weilandje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:43

Wij brengen jonge paarden altijd naar Friesland, naar opfokbedrijf de Burd.
Kost 760 euro per jaar, incl. bekappen, ontwormen en inenten.
Van mei/okt. staan ze op het land en van okt/mei staan ze in grote loopstallen.
Als je zoekt op Burd zul je genoeg topic's tegen komen, er staan meer jonge paarden van Bokkers.
In m'n profiel kun je foto's vinden van Ustinov op de Burd.