neusje naar boven bij overgangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

neusje naar boven bij overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 16:53

Ik berijd een 5 jarige pony.Ze is sinds september vorig jaar onder zadel.Ze gaat steeds beter lopen,leert heel snel dingen bij en werkt erg graag.Ze loopt constant ontspannen (en aan de teugel),doet vrijwel alles wat ik vraag,maar als ik een overgang maak gaat haar neusje steeds de lucht in.Als ik vanuit een ontspannen drafje naar stap toe rijd (dus steeds opvangen tot ik bijna in stap zit en dan pas overgang maken)doet ze dat heel goed,maar net op de moment dat ze in stap overgaat gaat haar neus naar boven.Na een paar tellen loopt ze weer ontspannen aan de teugel,tot op het moment dat ik weer aandraaf.Eens ik in draf ben loopt ze weer mooi aan de teugel.Voor overgangen naar galop hetzelfde verhaal.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?(buiten les nemen,want dit gaat momenteel niet wegens bepaalde omstandigheden)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:46

Ik ben daar momenteel ook mee bezig, omdat mijn paardje haar balans wat verloor ertussen. Dat is meestal het geval. En wat werkt is, de overgang héél rustig rijden, héél zachte hulpen, dat ze niet opgeschrikt worden. Het maakt niet uit bij een bepaalde letter, zolang ze rustig en ontspannen blijft, belonen. Daarbij maken dat ze aan de teugel blijft tussen de overgang door wat extra te gaan vragen met teugels en benen. Dus héél trage overgangen rijden, niets overhaasten. Véél overgangen rijden, en goed zelf ontspannen blijven. Als ze weer haar hoofd in de lucht gooit, terug naar vorige gang, en opnieuw opbouwen. Veel succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:15

De overgangen heel langzaam in elkaar laten overgaan en goed contact houden. Ik heb nu ook twee jonge paarden en die hadden ook hetzelfde probleem. Vervolgens heb ik gewoon het hele rechte stuk erover gedaan (bak = 40 bij 30) om over te gaan in een andere gang en het helpt erg goed!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:39

Wat vooral ook heel erg helpt is een beetje extra begrenzen. Probeer de overgang vooral op je zit te rijden! Je neemt hem niet terug met je teugels maar met je benen en je zit! Hierbij zorg je wel voor dat ze van achteren actief blijven, ook overgangen langzamer moeten vanuit de achterhand komen.

Het paard moet dus ook in de overgang voorwaarts blijven, alleen dan kunen ze ook op die momenten netjes aan de teugel rijden. blijf dus drijven met je benen, vraag hem terug door jezelf lang te maken en diep te gaan zitten. Maar ondertussen begrenzen...

het vergt wat oefening, maar helpt wel...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:46

ik denk dat je pony wel langzamer gaat draven, maar tijdens de overgang niet actief genoeg blijft op het achterbeen. Waardoor ze de rug wegdurkt tijdens de overgang en het neusje omhoog gooit.
Probeer eens wat schijnovergangen. Dus in het terug rijden naar stap weer voorwaarts naar een arbeidsdraf rijden. Zodat hij leert dat een overgang terug niet betekent zak maar als een plumpudding in elkaar Knipoog

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:09

Ik heb dat bij Beau ook gehad. Als ik een overgang rij geef ik haar net voor ze haar neus de lucht in wil steken teugel terug. Dan hebben ze niets om voor omhoog te gaan. Je moet wel heel snel zijn, maar bij mij werkt het.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:59

Stel je paard wat dieper in voordat en tijdens de overgang. En zoals al boven staat beschreven, rustig rijden en belonen!

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:05

ik wil even zeggen dat ik vind dat je hard met je pony voor uit bent gegaan OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! en wil zeggen dat ik vind dat hij bangelijk springt (dat weet ik uit ondervinding) doe zo voort en je komt er wel succes Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:50

Ik ga een tip geven die anderen vast vreselijk vinden maar die mij met hetzelfde probleem erg geholpen heeft: slofteugel eraan. Mijn paard had er alleen last van als ze in de galop aansprong en door een tijdje met slofteugel te rijden was het probleem vanzelf verholpen.

XxJade
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:54

veel been geven in de overgang, niet trekken en heel diep gaan zitten.. helpt bij mij!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:56

Ik wil even reageren op de vorigen,ik denk dat met slof rijden bij een jong paard geen middel is om het probleem op te lossen.Een slof kan best nuttig zijn,maar het gaat hier om een jong paard met nog weinig balans.
Verder wil ik reageren op XxJade,ik denk niet dat je veel been moet geven tijdens een overgang,dit lijkt me,zeker voor een jong paard een nogal tegenstrijdige hulp.
Bij een overgang terug moet je natuurlijk wel je been aangesloten houden,en niet je been gaan afsteken.
Voor de rest ben ik het eigenlijk wel met iedereen eens,veel geduld hebben,veel overgangen rijden en goed belonen als ze het goed doet!


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:42

De overgang goed voorbereiden, proberen goed op je zit terug te nemen, en niet anders gaan rijden als in de draf, omdat je weet dat hij zijn neus omhoog gooit, wil je vaak in de overgang nét even wat meer doen met je handen, waardoor hij juist erger zijn neus de lucht in gaat steken.
Heb het probleem zelf ook gehad, en kan niet anders zeggen dan veel oefenen, niet forceren, maar wel vaak die overgang rijden.

Tja, een slof ben ik dus absoluut geen voorstander van, helemaal niet bij een jong paard.

iig veel succes ermee!

(L)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tango1979 en 9 bezoekers