IDS : Afstammelingenkeuringen Rapporten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

IDS : Afstammelingenkeuringen Rapporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 12:50

Gisteren viel ie op de mat, de IDS met de rapportages van de afstammelingenkeuring van dit jaar. Nou ben ik persoonlijk tegen deze keuringen aangezien het beoordelen van veulens gewoon erg moeilijk is en er weinig over te zeggen valt in de toekomst (Zie bijv.Contango). Natuurlijk is het belangrijk om bokvoetjes, navelbreukjes etc te bekijken, maar daar zou ik het dan ook bij laten.

Helaas heb ik het niet voor het zeggen dus dit jaar zit het er weer op en zit ik net haastig de verslagen te lezen vrijwel alleen kijkend naar het mijns inziens belangrijkste punt , de rug, wat lees ik dan :


Radisson : De rug is doorgaans week
Rash R : De rug is iets gezonken
Redford : Bij sommige veulens iets week
Regino : De Rug is week
Riant : De rug is doorgaans gezonken
Rubels : De rug is doorgaans iets week
Rubiquil : De rug is soms week
San remo : De rug is doorgaans week
Sheraton : De rug is iets week
Silverstar : De rug is doorgaans week
Sir Corland : De rug is iets week
Skydancer : De rug is gezonken


O mijn god, bedenk jezelf even hoe je je voelt als je het in je rug hebt. Dan functioneren de rest van je lichaam ook niet, de rug dat is eigenlijk gewoon de basis van je lichaam.
De rug waar bij Piaffe Passage veel kracht op komt te staan zoals bij de lendenen
De rug die belangrijk is voor de Parabole sprong, weke rug maakt het onmogelijk voor een paard te bukken en de schoft omhoog te doen.
Gevolgen van een weke rug is vaak een slechte galop en slecht achterbeen -->> gevolg slechte mond. De Rug, daar hangt feitelijk zoveel vanaf.

Waar moet het heen met deze fokkerij ? Ik heb het al vaker geroepen op dit forum maar er word gewoon simpelweg vanuit het KWPN weinig aandacht aan besteedt.....

Wil niet zeggen dat dit misschien als 3 jarige anders is, maar de bevindingen van nu schokken mij zeer.

Ik heb de rest van de rapporten allemaal niet goed gelezen daar neem ik dit weekend nog tijd voor.

.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:05

Ik ben het met je eens dat alleen afwijkingen gerapporteerd zouden behoeven te worden.

Bij veulens in de groei, en zeker in deze tijd van het jaar lijkt het vaak dat er een weke rug is. Een te rechte bovenlijn duidt juist op weinig groei. Overigens staat er naast die constateringen vaak een bijvoeging die je weglaat. b.v. Rash wel goed bespierd, Redford goed gevormd, etc.

Jouw constatering geeft meer aan dat men zich bij de rapportage te eenzijdig opsteld, dan dat dit iets over de werkelijkheid zegt.
Zo weet ik nog uit het verleden dat iedere jonge hengst een losse knie had of aanleg daartoe, en in een andere tijd waren alle achterbenen te gehoekt.
De rapportage is zoals al jaren nietszeggend en volgens mij volledig overbodig.
Een indicatie op welke afstammingen de hengst het niet goed lijkt te doen lijkt mij veel zinniger.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:58

Ik heb de IDS ook gelezen klinkt allemaal niet erg positief. maar zoals Sarabande al zegt stelt de rapportage niet veel voor. Volgens mij hebben ze elk jaar ergens anders commentaar over, als je de afstammelingenrapportages van 1994 bekijkt hebben ze steeds commentaar over de stand en het gebruik van het achterbeen en daar werden de ruggen als goed beschreven.

.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:25

uhm ik mis rhodium in het lijstje

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:36

Oke, hier komt waarschijnlijk de meest domme vraag allertijden, maar wat bedoelen ze precies met een weke rug. Dat ie te lang is? Of dat ie te weinig gewicht kan dragen. Wendell(v.Rubiquil) was juist vrij kort op z'n rug. Later werd hij hier wat langer in.

- Offline -

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:40

Dat de rug ten opzichte van schoft en bovenkant kont lager ligt, soort kommetje, normaal beeld dus van een veulen dat in de groei zit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:51

Mmmmm die recencies heb ik een aantal keer door gelezen en ik kan niet echt zeggen dat er een Topper (met hoofdletter) tussen zit. Die Roven XX heeft wel een goede recencie.

Maar dit zijn veulens van de eerste jaargang.... er kan nog zo veel veranderen!

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:00

ik was het meest onder de indruk van Sydney (Goodtimes X Alaska) die bij moeders van matige kwaliteit een uniforme collectie goed ontwikkelde, langgelijnde, rijtypische, hoogbenige veulens heeft met ras en uitstraling

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:40

Ik vind de suggestie dat een paard dat enigszins week in de rug is, minder sterk zou zijn, echt een broodje aap. Sorry. De paarden met de sterkste bewegingen zijn vaak die met juist een wat weke ruglijn. Het zijn juist die strakke ruggen die niet willen geven, stugger zijn.

enigszins week in de rug vind ik bepaald geen nadeel: bovendien, paarden met schoft lijken gauw week in de rug, en vette broeders zonder hoge schoft zouden dan een ideaal vertolken? Kom nou...
Onzin.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:16

Sluit me volledig aan bij Dees, heb inmiddels teveel goede paarden gezien, die geen rechte rug hebben. En als je de rug van Capitol I bekijkt, die al jaren de WBFSH rankings domineert, dat weet je dat het idd onzin is.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:55

Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:34

Ik kan me niet voorstellen dat zoveel hengsten weke ruggen doorgeven, als ze goed bespierd zijn valt het later vast mee. Overigens viel ik ook dit jaar weer in slaap bij de rapportage, waar geen enkele zinnige informatie uit valt te halen. Bij een paar stond dat er dan een veulen tussen loopt met een bokvoet, wat heb je eraan, heeft ie dat van de hengst of de merrie, alleen interessant als het van de hengst komt, laat het anders weg.Ik had er nog een paar verwacht die op wacht gezet zouden worden behalve Silverstar. Als ze toch eigenlijk geen consequentie verbinden aan wat ze zien, kunnen ze deze keuringen beter laten.

te koop: 2 oudere zadels VZH zadel JC 18" en Kieffer Bavaria 18"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:38

Het woord ....voldoende..... krijgt ook weer een heel nieuwe dimensie.
Ik heb maar niet geteld hoe vaak het gebruikt wordt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:53

Wat mij nu opviel bij de veulens van de hengsten waar ik ben wezen kijken dat de redford veulens het meest een "weke" rug hadden. Terwijl er dan wordt aangegeven dat ze echter "soms" week waren. Terwijl bij san remo de veulens soms weke ruggen hadden waarbij er "doorgaans" staat??? Ook stond er dat de riant veulend doorgaans voldoende konden stappen???!! Als er veulens waren die niet konden stappen waren het de raint veulens wel??? ik vind het rapport overigens te weinig zeggend en te algemeen. Ze zouden meer moeten kijken naar de combinatie naar mijn mening en dit ook in het verslag moeten verwerken. Dit verhaaltje zegt mij vrijwel niets. Want in combi met welke merrie krijg je een weke rug en in combi met welke merrie niet? Dat zou ik als fokker graag willen weten. doorgaans dit ...blablabla en dat zegt mij wat dat betreft niet zoveel. Ben ik nu de enige die de manier van rapporteren niet goed genoeg vind?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:14

sarabande schreef:
Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin


Je maakt me nieuwsgierig; Wat gebeurt er tijdens het opgroeien van een veulen dat bepaalde kenmerken op drie-jarige- of oudere leeftijd ineens verdwenen zijn?
Ik veronderstel dat Rick zich meer zorgen maakt om paarden dan om veulens.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:22

Excuseme"]
[quote="sarabande schreef:
Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin


Je maakt me nieuwsgierig; Wat gebeurt er tijdens het opgroeien van een veulen dat bepaalde kenmerken op drie-jarige- of oudere leeftijd ineens verdwenen zijn?
Ik veronderstel dat Rick zich meer zorgen maakt om paarden dan om veulens.
[/quote]

Het gaat niet over kenmerken, dit topic gaat over de ruggen van veulens
Iedereen die ervaring met opgroeiende paarden heeft weet dat een goed groeiend veulen in stukken groeit.
Soms is de achterkant opeens hoger, soms de voorkant, de rug ziet er dan uit als week of niet in evenwicht.
Een veulen met een rechte bovenlijn geeft vaak weinig hoop op voldoende groei.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:28

sarabande"]
[quote="Excuseme"][quote="sarabande schreef:
Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin


Je maakt me nieuwsgierig; Wat gebeurt er tijdens het opgroeien van een veulen dat bepaalde kenmerken op drie-jarige- of oudere leeftijd ineens verdwenen zijn?
Ik veronderstel dat Rick zich meer zorgen maakt om paarden dan om veulens.
[/quote]

Het gaat niet over kenmerken, dit topic gaat over de ruggen van veulens
Iedereen die ervaring met opgroeiende paarden heeft weet dat een goed groeiend veulen in stukken groeit.
Soms is de achterkant opeens hoger, soms de voorkant, de rug ziet er dan uit als week of niet in evenwicht.

Een veulen met een rechte bovenlijn geeft vaak weinig hoop op voldoende groei.
[/quote]

Dus eigenlijk een non-topic volgens jou aangezien je zegt dat er weinig verband is tussen vorm van veulenrug en hoe die zich later ontwikkelt. Overigens beschrijft Rick een aantal facetten zoals piaffe en sprong, die denk ik niet met veulens maar met paarden uitgevoerd worden.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:50

Excuseme schreef:
Dus eigenlijk een non-topic volgens jou aangezien je zegt dat er weinig verband is tussen vorm van veulenrug en hoe die zich later ontwikkelt. Overigens beschrijft Rick een aantal facetten zoals piaffe en sprong, die denk ik niet met veulens maar met paarden uitgevoerd worden.


Non topic????? waar staat dat, dit gaat over veulenrapportage

Piaffe en sprong gaan over de eventuele resultaten die die weke ruggen van die veulens op het volwassen paard zouden kunnen hebben

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:48

Excuseme"]
[quote="sarabande"][quote="Excuseme"]
[quote="sarabande schreef:
Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin


Je maakt me nieuwsgierig; Wat gebeurt er tijdens het opgroeien van een veulen dat bepaalde kenmerken op drie-jarige- of oudere leeftijd ineens verdwenen zijn?
Ik veronderstel dat Rick zich meer zorgen maakt om paarden dan om veulens.
[/quote]

Het gaat niet over kenmerken, dit topic gaat over de ruggen van veulens
Iedereen die ervaring met opgroeiende paarden heeft weet dat een goed groeiend veulen in stukken groeit.
Soms is de achterkant opeens hoger, soms de voorkant, de rug ziet er dan uit als week of niet in evenwicht.

Een veulen met een rechte bovenlijn geeft vaak weinig hoop op voldoende groei.
[/quote]

Dus eigenlijk een non-topic volgens jou aangezien je zegt dat er weinig verband is tussen vorm van veulenrug en hoe die zich later ontwikkelt. Overigens beschrijft Rick een aantal facetten zoals piaffe en sprong, die denk ik niet met veulens maar met paarden uitgevoerd worden.
[/quote]

De vorm van de rug heeft met de bouw van het skelet te maken. Een veulen van drie weken oud zal later, bij een normale ontwikkeling, exact op driejarige en oudere leeftijd hetzelfde verloop in de rug laten zien. Die welving moet omgekeerd evenredig zijn aan de welving van de hals. Ook bij het sportpaard hebben we te maken met de onverbiddelijke principes van de natuurlijke mechanica. Iets wat gelijk is, heft elkaar op en blijft in balans.
Het probleem zit echter in de perceptie dat een rug recht moet zijn en dat men met deze rechte ruggen een soort welving (het zgn bollen) in de rug naar boven verkrijgt als het paard zich in beweging zet.
Deze perceptie wordt vervolgens vertaald in de beoordeling of het paard of veulens voldoen aan dit criterium.
Een in deze perceptie 'weke' rug wordt als negatief bestempeld, terwijl het sportpaard (dressuur en springen) juist die welving naar onderen in de rug moet hebben om optimaal, harmonisch en met de minste energie en slijtage te kunnen bewegen en presteren.
Kortom een dergelijke rapportage die bedoeld is om sportpaardenfokkers de juiste handvaten te geven, doet precies het tegenovergestelde en levert uiteindelijk de verkeerde hengsten. Na verloop van tijd hechten deze elementen zich blijvend in de merriestammen en dan duurt het generaties voordat deze negatieve elementen er weer 'uitgemendeld' kunnen worden. Het behoeft geen nader betoog dat in de tussentijds de voortuitgang plaats maakt voor stilstand en achtergang en als uitermate negatieve factor voor paard en gebruiker steeds fysieke afwijkingen oplevert.
Het leidt derhalve, met in achtneming van de bovengenoemde natuurlijke principes, kwalitatief tot slechte sportpaarden die fysiek niet meer volgens de natuurlijke principes van harmonie en balans functioneren en niet meer optimaal kunnen presteren.
Omdat men uitgaat van a natuurlijke principes bij het sportpaard is dit een van de redenen dat dit selectiebeleid van de duizenden gefokte sportpaarden slechts enkele goede sportpaarden oplevert, die veel meer te danken zijn aan ondanks dan dankzij dit selectiesysteem. Het verrassingselement komt dan om de hoek kijken en blijkt haaks op het gevoerde fokbeleid te staan. De voorbeelden zijn inmiddels legio maar worden door de beleidsmakers nog altijd als toevalligheden afgedaan.
Helaas voor de fokkers en gebruikers bestaat het genetisch proces (Mendel, Darwin etc.) niet uit toevaligheden maar uit een volmaakt systeem dat door onvolmaakte mensen bij voortduring ernstig wordt verkracht.
Dit selectiesysteem sluit de nog goedgebouwde potentieele sportpaarden op voorhand uit en werkt zelfs steeds meer kwalitatief onvoldoende sportpaarden in de hand.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:03

Anna42 schreef:
uit toevaligheden maar uit een volmaakt systeem dat door onvolmaakte mensen bij voortduring ernstig wordt verkracht.
Dit selectiesysteem sluit de nog goedgebouwde potentieele sportpaarden op voorhand uit en werkt zelfs steeds meer kwalitatief onvoldoende sportpaarden in de hand.


Nou dat laatste lijkt mij echt moeilijk hard te maken na wederom het denigreren van anderen.

Overigens onder de bekeken veulens zullen nauwelijks veulens van 3 weken oud zijn gezien het tijdstip van beoordeling.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:14

Was er niet een regel; 3 dagen, 3 weken, 3 maanden, 3 jaar?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:19

Fijn dat je mijn uitleg ondersteund Adriana

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:01

Ik vind het knap moeilijk om een onvolgroeid paard te beoordelen Verward , petje af voor diegene die dat wel kunnen . Het is daarom jammer dat de conclusies van de kenners veel te algemeen zijn om mij iets te zeggen.
Ik ben naar Rubels en Rubiquil geweest en vond de veulens van de laatste beter lopen dan die van de eerste, en dat vind ik ook terug in het verslag. Wat ik niet kan vinden is de verhouding tot de andere hengsten. Ik zie het liever samengevat in een fokwaarden exterieur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:18

ART_UMA schreef:
Ik zie het liever samengevat in een fokwaarden exterieur.


Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze rapportage lijkt al verdacht veel op een lineare score.
Zou je dat goed willen doen dan zouden de veulens allemaal ongeveer even oud moeten zijn, dat is dus niet mogelijk.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:46

Hmm, lees ik hier nu goed dat iedereen het nu gewelddadig met elkaar eens is? Veulens beoordelen op een dag is mijns inziens inderdaad fout. Je moet de ontwikkeling zien, dan kan je er pas echt een oordeel over geven. Bij de Welsh zijn de echte toppers pas met de 11 jaar op hun top.. Natuurlijk kan je eerder ook wel zien dat je met een goed dier te maken hebt, maar toch.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers