De galophulp(en)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 17:54

Naar aanleiding van de clinic in Vught de volgende vraag, de galophulp(en)...
Ik heb altijd geleerd (euh niet waar op de ponyclub waren 3 klopjes met de kuit galop, 2 draf etc. *LOL* ) dat je buitenbeen naar achteren brengt, binnenbeen op de plaats blijft en je dan met het binnenbeen de 'hulp' geeft. Nu hadden ze het gisteren over het buitenbeen dat de 'hulp', verder wel gewoon buitenbeen naar achteren etc.
Dit was dan niet over changementen, nu had ik daar dan ook een vraag over....
als je leert buitenbeen naar achteren en binnenbeen op de plaats die de hulp geeft, wat doe je dan bij de changementen?
Lijkt mij dat je dan niet inene de galophulp omgooit naar reactie op buitenbeen?
Als je idd aangeeft met het buitenbeen, hoe verhoudt zich dat tot de schouderbinnenwaarts?
Ik ben zelf natuurlijk bezig met de basis en rij weleens schoudervoor, achterwaarts, contra galop, maar deze basis heeft belang om straks bovenstaande oefeningen ook goed uit te voeren...
Ik ga vanavond ook weer eens turen in mijn bijbel;
Dressuur met Kyra....
Misschien heb ik dan straks zelf het antwoord wel.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:09

Ikzelf laat hem aangaan op mijn binnenbeen en buitenbeen.
Ik denk zelf wanneer ik druk zou geven met mijn buitenbeen hij zijn kont iets naar binnen zou geven en alleen maar druk op het binnenbeen hij zou gaan buigen om het binnenbeen... Scheve mond\ mhhhh ben benieuwd naar jouw bijbel nu ga ik zelf twijfelen *LOL*

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:48

Ik dus ook op binnen en buitenbeen, maar dat had ik al gezegd. Als je puur op buitenbeen doet krijg je problemen in de zijgangen, als je je been wakend achter de singel houdt....
Ik denk ook niet dat zij bij die clinic echt puur op buitenbeen aansprongen...het had meer te maken met je galopshulp overduidelijk geven, ter voorbereiding op de wissels straks. Das hetzelfde als je been in contra wat extra naar achteren te houden, ook als voorbereiding op de wissel. Met het buitenbeen geef je dan duidelijk aan welke galop je bedoeld....maar in principe mag je paard niet in galop aanspringen zodra je je buitenbeen naar achteren legt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:50

Ik doe het niet op een been maar op 2 benen. De binnenbeen houd ik op de plek en die druk ik er een keer goed in en het buitenbeen houd ik er ook bij (maar waarom vraag ik me nu af? iemand uitleg?)

Changementen (jaja ik heb een changementenmachine. de wissels lukken ALTIJD) ik druk gewoon mijn nieuwe binnenbeen erin en doe mijn nieuwe buitenbeen naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:56

ik duw mijn buitenbeen ergewoon in haha zo simpel ist en in de changementen gaat dat super, schoudebinnen zet ik hem effe voor met buitenbeen en dat controlert t v erdere verloop terwijl mijn binnenbeen de stepreactie vraagt, spijtig genoeg kan ik niet echt supergoed zijgangen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 19:04

steef.
je legt je buiten been naar achter omdat dat dus onderdeel is van je hulp zo geef je het verschil aan tussen de linker en de rechtergalop.
Zou je namelijk beide benen op de singel houden is er geen verschil met de hulp voor links of rechts.
Je zou dan nog aan kunnen leren dat ie op de linkerhand links aan springt en anders om maar hoe doe je dat dan bv op de ac lijn aanspringen?
das ook de reden waarom ik aanspring op 2 beenhulpen ivm het rechthouden

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 20:00

Oke dat bedoelde ik ook Suzanne, ik bedoel eigenlijk met 2 benen, maar er is altijd een wakend been en een 'actief' been...ik heb altijd geleerd niks te doen met het buitenbeen...
Ahum..om het nog leuker te maken...ik opzoeken galophulp van Kyra...zij legt dus geen enkel been naar achteren?? dat schrijft ze iig.
Ik zal hem zo wel eens over typen...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 20:42

Hoi Orri,
Ik citeer hier even letterlijk het ORUN-cursusboek:
"Binnenbeen is op de plaats en geeft opdracht om het binnenachterbeen verder onder te laten treden en buiging te krijgen.
Buitenbeen achter de singel, waakt tegen uitzwaaien van de achterhand en activeert het buitenachterbeen. Beide benen drukken door naar galop, waarbij het binnenbeen het meest actief is."

Ik denk dus dat jij het op de ORUN manier geleerd hebt, ikzelf had altijd begrepen dat je met het buitenbeen doordrukte. Zo zie je maar hoeveel verschillende zienswijzen er zijn.
Dat maakt paardrijden ook zo makkelijk ... NOT!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 20:50

De instructrices daar in kwestie waren iig allemaal gediplomeerd, meesten van Deurne of bezig met Deurne en al in bezit van 'iets'...

Maar wat ik me dus afvraag is wat het verschil dan is in de latere oefeningen qua hulpen?
Of maakt dat verder weinig uit?
Ik ga denk eens maar eens vogelen kijken waarop ik de hulp het fijnst kan geven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:27

Behalve bij Fitz, mis ik bij iedereen het WAAROM van hun hulpen.

Ik kan je uitleggen waarom wij als westernruiters aangalopperen op het buitenbeen.
Ons binnenbeen blijft op de normale plaats liggen en komt hooguit wat meer tegen het paard aan. Wij geven juist een drukje met het buitenbeen, omdat de galopsprong begint met het buitenachterbeen. Dit been wordt als eerste gebruikt bij het aangalopperen.
De reden dat wij niet op het binnenbeen aangalopperen, is dat onze paarden te makkelijk wijken voor de druk van het been. Als wij op het binnenbeen zouden aangalopperen, zou het paard zich onmiddellijk "rondbuigen" om ons binnenbeen. Wij leren ze nl. binnenstelling aan te nemen door zachtjes te "bumpen" met het binnenbeen.

De oplettende dressuurruiter vraagt zich nu af waarom de achterhand van mijn paard dan niet naar binnen wijkt, als ik op het buitenbeen aanspring.....
Ik geen een heel kort hulpje, dus druk zeker niet door. Dan zou idd de kont van de hoefslag af komen. Verder hou ik m'n binnenhand een fractie hoger dan m'n buitenhand, en een heeeeeel klein beetje meer naar voren. Daarmee bereik ik dat de binnenschouder recht blijft (dus niet inzakt tijdens het aangalopperen) en dat de binnenschouder voldoende ruimte krijgt om naar voren te grijpen (ik hou m'n eigen binnenschouder immers ook ietsje hoger, wat weer direct gevolgen heeft voor je zitbeenknobbelhulpen in je zadel).

Phoe he, wat een verhaal voor 1 zo'n simpel hulpje eigenlijk. Is het wel een beetje begrijpelijk?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:02

ha sonja het waarom had ik toch wel uitgelegd?
waarom ik mijn buitenbeen naar achterleg is om het verschil tussen linsk en rechts aan te geven.
idd zoals fitz al zei zodat de achterhand niet uitzwaait daarom leg ik mijn buitenbeen niet meteen weer terug op de plek maar houd ik hem daar ook tijdens de contra houd ik de beenligging vast (geef geen druk!)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 22:04

Het 'waarom' ik ook een van de dingen die ik me afvroeg, jouw verhaal is ook duidelijk, helpt als je man western rijdt hahahaha.

Nu verhaal van Kyra K over de galophulp;

DE OVERGANG NAAR GALOP (Dressuur met Kyra blz 72&73)

Wanneer ik op een groen paard rijd, vraag ik alleen vanuit draf im een overgang naar de galop.
De beste plaats om dit te doen is op de grote volte bij A of bij C. Wanneer je de open kant van de volte verlaat, en in een hoek naar de muur of naar het hek rijdt, moet het paard verder lopen op de volte en springt het haast automatisch aan in de juiste galop.
Ik let er sterk op dat het contact met de buitenteugel gehandhaafd blijft. Wanneer ik rechtsom rijd en in de rechtergalop wil aanspringen,
ondersteun ik het paard met de (linker)buitenteugel. Mijn rechterteugel hangt los op de rechterschouder om het rechterachterbeen niet te blokkeren. Het rechterachterbeen moet goed naar voren kunnen komen om in galop ver onder het lichaam te kunnen worden gezet.

Als ik zeg dat de binnenteugel los is, dan bedoel ik daarmee echt helemaal los, en niet wat minder hard aan de teugel trekken! Het paard moet erop leren vertrouwen dat de ruiter niet plotseling aan de binnenteugel zal trekken. Wanneer je dit zo'n 5 a 6 keer hebt gedaan, zal zelfs een probleem paard de ondersteunende buitenteugel in de overgang accepteren.

Wanneer ik een paard leer galopperen, vind ik het niet erg als het daarbij naar buiten kijkt, links in ons geval. Een paard zal in vrijheid altijd zijn hoofd iets naar de buitenkant draaien.
Het gewicht van de ruiter moet echter gelijk verdeeld zijn over beide zitbeenderen. Het buitenbeen, in dit geval het linkerbeen, blijft op de normale plaats liggen, namelijk net achter de singel.
Het blijft licht tegen de zij van het paard liggen, klaar om -indien nodig- in te grijpen.
Het binnenbeen (rechts) wordt iets naar voren gebracht.
Om een vloeiende overgang vanuit stap of draf te rijden moet de ruiter wachten tot het juiste moment.
In dit geval is dat wanneer het rechterachterbeen van de grond is en het linkerachterbeen op de grond staat. Op dat moment breng ik mijn binnenheup naar voren, gebruik ik mijn binnenbeen en ondersteun ik deze hulp met mijn stem of een klein tikje met een korte zweep op de binnenschouder. De buitenteugel vertraagt het paard als het probeert om sneller te gaan draven.

.........

Het gaat nog wel stuk verder maar dit is het idee...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:08

Citaat:
Op 2001-10-03 21:27, schreef Sonja:
Behalve bij Fitz, mis ik bij iedereen het WAAROM van hun hulpen.




idd. maar ik heb hier nog NOOIT bij nagedacht. Heel stom eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:14

Je kunt je afvragen waarom dat buitenbeen nou naar achteren ligt. Is dat idd alleen maar een teken om aan te geven welke galop je wilt, of heeft het toch iets te maken met het onderbrengen van het been waarmee de galopsprong begint?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:21

lijkt mij meer logica om -zoals kim zegt- om verschil in de hulpen te hebben. En het lijkt me ook dat je hem rechter kan houden omdat hem meer tussen 2 benen hebt.

Die western-logica heb ik nog nooit zo over nagedacht.
Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:22

Die westernlogica is gewoon dressuur hoor. Een paard is een paard is een paard is een paard....

De rechtergalop begint bij het linkerachterbeen, of je nou western rijdt of dressuur... *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:38

en als je het zegt lijkt het allemaal logica maar die praktijk..... Frusty Dat leer ik NOOIT!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:50

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:04

Ik heb het dus altijd op de ORUN-manier geleerd, tot ik bij mijn huidige trainer ging lessen (die overigens zijn opleiding bij Kyra heeft gehad BTW) en sindsdien doe ik het dus zoals Sonja omschrijft, om exact dezelfde reden Haha! Kort "tikje" met het buitenbeen, that's all, nooit problemen in de zijgangen trouwens, Suzanne.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:08

Ik doe het ook vooral op mijn zit, maar leg sinds ik met de wissels bezig ben, mijn buitenbeen wel wat duidelijker naar achteren, om de hulpen voor de wissel meer in fases te kunnen geven, ik stel eerst om, dan leg ik rustig mijn nieuwe buitenbeen naar achteren, zodat hij weet dat er een wissel komt, en dan druk ik met mijn binnenbeen door om de wissel ook te springen.
Moraal van het verhaal, ik galopeer dus ook meer op mijn binnenbeen aan merk ik nu. Lachen Zoals Janna zegt, ik breng mijn heup naar voren en druk met mijn binnenbeen door naar de galop.
Soory, moest even via de wissel, want die heb ik veel meer doorgedacht als het aanspringen, maar volgens mij ben ik er nu uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 08:01

Om te wisselen doe ik eigenlijk hetzelfde als met aangalopperen, en ik geef iets meer druk op m'n buitenbeugel. Ik druk met m'n heup ietsje naar de nieuwe buitenkant.
In het begin moest ik ook nog echt duidelijk m'n stelling omzetten, maar daarin kan ik nu ook iets subtieler worden. Ga nu rustig proberen op rechte lijnen verder te wisselen... Leuk onderdeeltje is dat, leuk te oefenen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 08:15

Orri en ik hebben het er gisteravond nog even over gehad, maar ik merk dat mijn hulpen voor het gewone aangalopperen toch anders zijn dan voor de wissels. Verward

Bij het gewone aangalopperen druk ik idd mijn binnenbeen door, maar zodra ik wissels ga springen mijn buitenbeen. Erg vaag vind ik wel, maar het werkt wel. Als ik nl. teveel buitenbeen aandruk bij een normale overgang gaat meneer in travers!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 08:53

Daarom gallopeer ik ook voornamelijk op mijn zit en binnenbeen aan, maar de wissel springt hij dan ook op mijn binnenbeen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:33

Ik heb altijd geleerd om wissels op je nw. buitenbeen en buitenteugel te springen:
Je zit in de linkergelop en je wilt een wissel springen naar rechts. Ope het moment van je wissel duw je je linkerteugel tegen de hals (kan ie niet over de schouder weglopen en springt hij hem dus recht vooruit) en je linkerbeen iets naar achter en aandrijven (om aan te geven dat je naar de andere galop gaat + tegen uitzwaaien). Zo galoppeer ik ook altijd aan...
Wat er op de clinic gezegd werd met die stelling voordat je een wissel springt, dat doe ik ook heel vaak...ik vond het wel leuk om te zien dat hun precies hetzelfde deden als dat ik het doe... Pling