Wat doen met een STAKER???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 09:33

Youko schreef:
En het maakt echt niet uit dat het een volbloed is hoor, hengsten staan er gewoon bekend om dat ze flegmatieker zijn.

klopt en dat heeft niets te maken met wel of geen volbloed. Mijn paarden staan ook allebei erg hoog in het bloed, 50% in directe lijn. Maar mijn merrie is ook feller dan mijn ruin. En vroeger op de maneges waren merries over het algemeen pittiger om te rijden dan ruinen of hengsten. De uitspraak van Pipo en Youko heb ik al veel vaker gehoord hoor, en mijn eigen ervaring moet het ook erkennen.

De hond is de betere mens


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:44

Kendra schreef:
Nog een paar praktische opmerkingen: je schrijft dat je geen bak hebt om te rijden. Ik weet niet waar je rijdt, maar als je in de wei rijdt, haal je jevaak ook wel wat extra problemen op de hals. 'Wei=vrij" zeggen wij altijd - zo gauw je dus in de wei gaat rijden weet je paard niet meer waar ie aan toe is. Verder lijkt een bak me toch wel handig omdat je daarin net iets meer te vertellen hebt.


Ik rij niet in de wei, maar op een (niet-afgesloten) grasveld waar hij nooit mag grazen. Hij weet dus wel dat er daar gewerkt moet worden.
Ik zou me dus idd wel veiliger voelen in een bak, maar ja... niet iedereen heeft die luxe aan huis...

Ouders zijn moeilijk te overtuigen en vinden dat het allemaal aan mij ligt, dus ik heb eerlijk gezegd GEEN idee hoe ik dit in mijn eentje ga kunnen oplossen... Straks nog maar eens op ze inpraten, zeker?

Dat hij flegmatiek is, heb ik nog niets van gemerkt, maar ja, dat doet hier eigenlijk niet ter zake, ook niet-flegmatieke paarden staken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:31

Idra schreef:
Ik rijd hem niet met sporen, en hij is WEL voor het been... Erg goed zelfs, alleen niet op die momenten dat hij het in zijn hoofd heeft gehaald te staken...



Paard wat staakt is niet aan het been, als hij aan het been is kan hij ONMOGELIJK staken.

Om te staken moet hij eerst gaan stilstaan namelijk, en als hij aan het been is overkomt je datdus niet.

Verder heeft het niets met ras te maken, hengsten zijn flegmatieker omdat ze meer interesse hebben bij hun omgeving, en moeite hebben met het concentreren op de ruiter ivm hormonen.

Verder heb ik geen ervaring met spaanse paarden, maar wel met hengsten. Een paard is een paard, en een hengst een hengst.

Dat voor een paard lopen, klinkt leuk.........maar als je veel met jonge paarden werkt, haal je dat wel uit je hoofd. Een keer schrikken en ze zitten bovenop je.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:33

Ik ben het met pipo eens. Dit is een rijtechnisch probleem waarschijnlijk en moet je ook rijtechnisch oplossen.

De hond is de betere mens

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:34

Niets tegen Pipo in te brengen, zo is het helaas.
Het lijkt of een paard goed aan het been is en of het in 1 keer stilstaat, maar feit is dat het opeens stilstaat en je been dus niet accepteert.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 12:25

Pipo"]
[quote="Idra schreef:
Ik rijd hem niet met sporen, en hij is WEL voor het been... Erg goed zelfs, alleen niet op die momenten dat hij het in zijn hoofd heeft gehaald te staken...


Paard wat staakt is niet aan het been, als hij aan het been is kan hij ONMOGELIJK staken.

Om te staken moet hij eerst gaan stilstaan namelijk, en als hij aan het been is overkomt je datdus niet.

Verder heeft het niets met ras te maken, hengsten zijn flegmatieker omdat ze meer interesse hebben bij hun omgeving, en moeite hebben met het concentreren op de ruiter ivm hormonen.

Verder heb ik geen ervaring met spaanse paarden, maar wel met hengsten. Een paard is een paard, en een hengst een hengst.

Dat voor een paard lopen, klinkt leuk.........maar als je veel met jonge paarden werkt, haal je dat wel uit je hoofd. Een keer schrikken en ze zitten bovenop je
.
[/quote]

Je loopt niet domweg voor het paard, je hebt een zweep in je ene hand, en in het begin loop je met je gezicht naar het paard toe. Ik heb wel ervarig met jonge paarden, en dit werkt bij alle paarden, groot-klein, jong en oud. De bedoeling is dan ook dat het paard je volgt, en je vertrouwt en dan ook niet zal schrikken. Als hij bovenop je springt, is dat al een teken van disrespect, dus dan ben je al fout bezig.
Dit is trouwens het enige NH-principe dat ik toepas, omdat het zo goed werkt.

Hij is dus wel voor het been, maar is het niet als hij staakt... Dan ljkt het of hij blind is voor alle hulpen. Zou ook logisch zijn als het een lichamelijk probleem was. Dat moet nog even woren uitgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:28

JOnge paarden die nog nooit aan een touwtje hebben gelopen, loop ik liever naast. Binnen enkele dagen heb ze door wat er aan de hand is. Niets met disrespect te maken. Ze moeten het gewoon even leren.

Er voor lopen is gewoon niet mijn manier.

Daarnaast probeer ik je te helpen met een antwoord. Jij gaat dusdanig in de aanval, dat ik het hierbij laat. Ik zou stoppen met excuses zoeken waarom het niet gaat, maar gewoon naar jezelf gaan kijken.
Maar goed, eeuwenoud paardenmens probleem.............

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:36

Idra schreef:
Ik rijd hem niet met sporen, en hij is WEL voor het been... Erg goed zelfs, alleen niet op die momenten dat hij het in zijn hoofd heeft gehaald te staken...


Loperig zijn of rennen voor je been is helaas niet hetzelfde als aan je been zijn,...

Kun je er echt met je been aankomen, drijven etc. met reactie en zonder dat hij omhoog gaat? Wat zijn de momenten waarop hij besluit om te gaan staken?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:40

good point, dat laatste. Loperig zijn is anders als voor het been. Mijn merrie was loperig. D.w.z. onder me uit willen lopen, veel tegen moeten houden. Het is een vorm van "het been niet accepteren". En dat merk je ook: een keer aandrijven en WEG is ze. Dat is de bedoeling niet he. Een paard moet niet vluchten voor je been maar er gewoon op reageren. Nu is mijn merrie zover dat ze mijn been accepteert. DAt heb ik gedaan door haar JUIST veel met been te rijden. Luie paarden probeer ik juist met weinig been te rijden.

UIteraard weet ik niet of het in het geval van dit paard ook het geval is, dat weet alleen Idra zelf.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:42

De vragen die Anoukie stelt bedoel ik ook met niet aan het been zijn. Ze kunnen voor het been, achter het been enz zijn. Maar dat is niet aan het been.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:43

maar soms kun je niet expliciet genoeg zijn.

De hond is de betere mens

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:03

Idra schrijft
Citaat:
Hij is dus wel voor het been, maar is het niet als hij staakt... Dan lijkt het of hij blind is voor alle hulpen.


Toevallig kom ik net terug van een buitenritje waarbij ik het staakgedrag van Lindo weer eens heb mogen aanschouwen (Lindo is de Lusitano van mijn instructeur). Het is precies zoals je het omschrijft: hij is op zo´n moment blind voor alle hulpen en maakt de meest idiote sprongen. Het is een vertrouwens- èn communicatiestoornis op dat moment en dat moet je herstellen. Opgeven mag niet, je moet doorgaan totdat het paard gekalmeerd is en weer goed reageert op de hulpen(en dus weer communiceert).

Dat bereik je niet met de op pagina 2 en 3 gesuggereerde harde aanpak, maar met geduld en ontspanning. Meegaan met de bewegingen en steeds geduldig voorwaarts vragen en tegelijkertijd het paard kalmeren heb ik vanmorgen weer eens in optima forma mogen aanschouwen OK dan! .

Quiryle

Berichten: 60
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Nevele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:26

laurae"]
[quote="Barvrouwke schreef:
een menzweep en longeerzweep, en zodra hij steigert een flinke knal onder de buik geven. De buik en liezen zijn een zwakke plek van paarden en de volgende keer zullen ze wel 2x nadenken voordat ze die delen uitgebreid laten zien door te stijgeren. Probeer ook eens een martingaal, als je dat nog niet hebt. Dan kan ie in ieder geval niet zo hoog komen. Groetjes Bar


Wat Barvrouwke zegt lijkt me nog zo gek nog niet hoor!
In het boek 'Luister naar uw paard' van de bekende Britse corrigerende trainer Richard Maxwell wordt deze methode ook aangehaald. Als het paard steigert geeft het zijn kwetsbare delen bloot, wordt hij daarop 'aangevallen '(met een dik koord bv) zal hij wel 2x nadenken voordat hij nog een keer steigert.

Ik hoop dat het goed afloopt en dat je hem kan houden. OK dan! Wees voorzichtig!

Cyrielke!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:29

Lijkt mij leuk om te horen hoe jullie dat dan toepassen als je erop zit? Lijkt mij een levensgevaarlijk klusje. En daarnaast moet je de oorzaak oplossen, niet het probleem. Dan blijf je in een vicieuze cirkel hangen, vraag je eerst maar eens af WAAROM hij steigert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:33

Quiryle?

Dus als ik het goed begrijp:

- Je paard is verzet zich tegen iets, meestal gegrond, door een slechte ruiter of door pijn. Dus eigenlijk maakt de ruiter de fout. Dus je paard geeft jou informatie dat er iets niet in orde is, maar de ruiter zal zeker zichzelf niet de schuld geven of ten rade gaan wat het probleem is:(

- Daarop sla jij hem onder zijn buik, aangezien jij een fout maakt is het gegrond om je paard met zweep op een week deel te slaan? Dus hij geeft je een infotool, en je slaat op een weke plek?

- Is het niet een beter idee om met die zweep jezelf eens flink voor de vingers te tikken, ipv die arme stumper die zo zijn best doet, maar op een gegeven moment het echt zat word, of het gewoon weg niet begrijp???

En dat noem jij dierenliefde??? Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:17

Barvrouwke / Quiryle Verward Verward Tsja... dit is inderdaad dé methode om een staker aan te pakken

Een staker is iets heel anders dan een paard dat zich verzet tegen het werk, ergens pijn heeft of verkeerd gereden is en daarom steigert.
(Niet dat ik in die gevallen het gebruik van een zweep op buik en / of lies wel een goed idee vind...)

Enfin, ondertussen zit Idra nog steeds met een stakend paard en zonder middelen om dat op te lossen.
Wij kunnen hier met zijn allen bedenken wat en hoe, maar uiteindelijk hebben we geen van allen gezien wat Licor precies doet (of juist niet doet) en wat Idra wel of niet doet. Een ding dat Idra in ieder geval moet doen, is instructie zoeken met verstand van Andalusiërs en eveneens om kan gaan met stakende paarden. Die conclusie had ze gelukkig zelf ook al getrokken, maar geld lijkt ook een probleem. Helaas kom je zonder geld in de paardenwereld niet ver...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:28

abby schreef:
Een staker is iets heel anders dan een paard dat zich verzet tegen het werk, ergens pijn heeft of verkeerd gereden is en daarom steigert.
(Niet dat ik in die gevallen het gebruik van een zweep op buik en / of lies wel een goed idee vind...)



En wat is volgens jou dan wel een staker Abby????

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 16:43

Pipo, ik denk dat we het eigenlijk WEL eens zijn. Zoals je in vorige berichtjes van mij kan lezen, wil ik WEL toegeven dat het probleem bij MEZELF ligt Lachen .

Of we nu wel of niet aan NH doen op gebied van het leiden van een paard, daarover hoeft in dit topic niet gediscussieerd te worden, EN iedereen heeft zijn eigen methodes, die ik ook respecteer.
Voor mij werkt het ene beter, voor jou het andere. Knipoog

Ik ga Licor heus niet HARD aanpakken voor ik met zekerheid weet waaraan het ligt dat hij staakt. Eén dezer dagen komt er een kinesitherapeut/fysioloog en tandarts langs die ook meteen zijn zadel checkt (handig, een 4 in 1 man Tong uitsteken !).
Als daar niets te vinden is, is mijn plan om hem op pension te zetten voor enkele maanden, en goede begeleiding te zoeken.

Dus vooraleer te speculeren over hoe hem rijtechnisch aan te pakken, eerts eens kijken WAAROM hij het doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:54

Idra schreef:
Pipo, ik denk dat we het eigenlijk WEL eens zijn. Zoals je in vorige berichtjes van mij kan lezen, wil ik WEL toegeven dat het probleem bij MEZELF ligt Lachen .

Dus vooraleer te speculeren over hoe hem rijtechnisch aan te pakken, eerts eens kijken WAAROM hij het doet!


Dat had ik al gelezen, en vind ik ook een goed punt van je.

En dat je eerst moet kijken waarom hij het doet, dat heb ik ook al gezegd. Medisch uitsluiten, dan rijtechnisch aanpakken.

Verder is het bovenstaande bericht niet persoonlijk bedoelt, maar in het algemeen over steigeren.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:43

Als je toch voorlopig niet kan / wil rijden is het misschien goed om het respect aan de hand te gebruiken om nog meer "baas" te zijn. Zoek problemen aan de hand op en los ze dan wel op waardoor het respect wordt versterkt. Als je aan de hand niet helemaal de baas bent wordt het rijdend volgens mij ook niets.

Een fysio kan volgens mij wel snel bepalen of er rug klachten zijn of zo.

Succes

Quiryle

Berichten: 60
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Nevele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 19:29

Pipo schreef:
Quiryle?

Dus als ik het goed begrijp:

- Je paard is verzet zich tegen iets, meestal gegrond, door een slechte ruiter of door pijn. Dus eigenlijk maakt de ruiter de fout. Dus je paard geeft jou informatie dat er iets niet in orde is, maar de ruiter zal zeker zichzelf niet de schuld geven of ten rade gaan wat het probleem is:(

- Daarop sla jij hem onder zijn buik, aangezien jij een fout maakt is het gegrond om je paard met zweep op een week deel te slaan? Dus hij geeft je een infotool, en je slaat op een weke plek?

- Is het niet een beter idee om met die zweep jezelf eens flink voor de vingers te tikken, ipv die arme stumper die zo zijn best doet, maar op een gegeven moment het echt zat word, of het gewoon weg niet begrijp???

En dat noem jij dierenliefde??? Verward


Je hebt gelijk Pipo! Ik druk me weeral verkeerd uit ...sorry...

Ik bedoel als je zeker bent dat alles ok is met tuig en de hele rimram dus als je echt zeker bent dat hij je 'gewoon' probeert te overdonderen.
En zoals ik al zei ik drukte me weer verkeerd uit: het is wel de bedoeling dat diegene die op het paard zit met een dik touw op de buik slaat Verward Zo stond het dus in het boek. Ik kan best begrijpen dat daar toch wel enige ervaring met dergelijke toestanden vereist is.

In 't vervolg zal ik ook 2x nadenken voor ik iets schrijf Schijnheilig Haha!

Cyrielke!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 02:05

Desiree schreef:
Ik ben het met pipo eens. Dit is een rijtechnisch probleem waarschijnlijk en moet je ook rijtechnisch oplossen.


Dat kan heel goed maar het kan ook een probleem zijn die een rijtechnisch probleem tot gevolg heeft. Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat je zadel niet goed past. Een check van een deskundige zadelmaker(veel kaf onder het koren) kan overigens nooit kwaad, maar in dit geval zou ik het zeker doen als het mijn paard was. Misschien is het maar een kleinigheid en kan je dan weer lekker verder rijden. Staken heeft een oorzaak, paarden willen, indien ze met respect behandeld worden en vertrouwen hebben, graag met en voor mensen werken. Probeer dus eerst de oorzaak op te sporen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48353
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:46

ik heb met Banjer hetzelfde meegemaakt...... (en heel soms nog wel eens)... het sleutelwoord bij haar is AFWISSELING....


Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:43

Idra schreef:
Ik ga Licor heus niet HARD aanpakken voor ik met zekerheid weet waaraan het ligt dat hij staakt. Eén dezer dagen komt er een kinesitherapeut/fysioloog en tandarts langs die ook meteen zijn zadel checkt (handig, een 4 in 1 man Tong uitsteken !).
Als daar niets te vinden is, is mijn plan om hem op pension te zetten voor enkele maanden, en goede begeleiding te zoeken.

Dus vooraleer te speculeren over hoe hem rijtechnisch aan te pakken, eerts eens kijken WAAROM hij het doet!


Idra, ik denk dat je een heel goed plan voor jezelf en Licor hebt getrokken! Er kan hier nog heel lang over gediscusieerd worden op bokt (al zitten er ook hele nuttige opmerkingen tussen) maar iedereen heeft er een andere mening over en zoveel goedbedoelde, maar ook heel tegenstrijdige adviezen kunnen heel erg verwarrend zijn. Verder heb je deskundigen nodig die jouw en je paard in PRAKTIJK kunnen beoordelen.

Het is goed dat je nu voor jezelf een duidelijk idee hebt hoe je het aan gaat pakken. Ik wens je er veel succes bij en hou je ons op de hoogte?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:07

Mijn paard heeft het ook een lange periode gehad, ik zal eht ff in het kort uitleggen:
Ik stond nieuw bij een andere stal, en dat was voor hem dus een reden om uit te proberen, elke x als ik een bepaalde handeling verrichte, zoals aan de linkerteugel "trekken" of been geven. ging hij omhoog.
Samen met mijn instructise hebben we de oplossing gevonden, veel bokkers zullen het er wel niet mee eens zijn,maar bij mij heeft het tenmisnte wel geholpen:
gewoon NIET aan de linketeugel zitten, en alles op rechts doen, het zal erg wennen zijn, maar na een half uur ging ie daarin weer super.Wat het been gefen betreft bij mij: als ik been gaf en hij ging harder, ontspande ik, merkte ik dat hij ging stijgeren, stope ik abrupt met hulpen gefen.

dus teugels los, benen weg, en alvast iets naar voren leunen, hierdoor stond hij ff een paar sec stil, en we probeerden het opnieuw,na 2 weken had hij door dat hij niks kon verzinnen om te steigeren.
Wi je wat meer info dan pb je me maar ff.Maar het kan natuurlijk ook lichamelijk zitten.alvast veel succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, fleur_yen, har166, Speirs en 45 bezoekers