Bit vastpakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 12:17

Mijn paard pakt zn bit vast met de galop en als je dan
een voltje rijd in de galop breekt hij dus uit echt super irritant
wat moet ik hier aan doen.

ik geef genoeg been om hem de volte in te rijden maar hij pakt gewoon
zn bit vast en rent lekker rechtdoor!

misschien met een dubbel gebroken bit rijden of een rolletje?

wie heeft er wat tips ?

hij doet dit buiten ook weleens gewoon als je aan het stappen bent als hij iets engs ziet hup pakt zn bit beet en draait zich gewoon om je bent
hem gewoon kwijt en dat vind ik echt eng!!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:28

Volgens mij moet een rolbit wel helpen. Vraag anders om hulp aan je instructrice als je die hebt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:34

Zitten en been geven, dit is het enige dat helpt. Diep zwaar gaan zitten en been en zelf niet loslaten. Vooral niet opgeven, want dan zal hij het alleen maar vaker gaan doen dan wordt het een leuk spelletje.

Je kan er wel een ander bit in gaan hangen, maar hiermee haal je de oorzaak niet weg, dit klikt namelijk gewoon als ondeugend zijn en onder het werk uit willen komen.

(natuurlijk geldt ook hier weer: dit alleen als je zeker weet dat je paardje medisch nergens last van heeft!)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 13:45

mijn instructrice zegt idd been geven en blijven geven
maarja dat doe ik en mijn bijrijdster doet het ook dus
dat doen we genoeg denk ik!

medisch is het ook niet hij is een tijdje geleden naar de tandarts gegaan
en we hebben iemand even in zn mond laten kijken of er iets kan zijn maar diegene kon ook nix vinden helaas want dan weet je iets.

het is zo irritant dat hij dat doet en hij doet het enkeld in de galop op de volte en dan doet hij het weer niet hel stom dus ik denk dat het idd is dat hij gewoon onder het werken uit wil.

hij concentreerd zich ook zo slecht hij ziet alles behalve mij let totaal niet op en dat los ik op met veel figuren rijden dus dat lukt wel maar het is echt zo'n irritante gewoonte !

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:50

Dit hoort allemaal bij 1 probleem: en dat is dat je paardje niet goed nageefelijk is.

Een paard dat goed nageefelijk is loopt niet te gluren (is dan met het werk bij jou) en zal er ook niet zo snel tussen uit piepen.

Ik ken het zelf maar al te goed hoor. Magic heeft het niet zo op onze buitenbak (overal is ze braaf ook op ander terreinen, maar die buitenbak Scheve mond ) en dan loop ik al snel tegen dezelfde problemen aan.

Gelukkig ben ik er met behulp van mijn instructrice al snel doorheen gekomen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 13:56

Antoinette schreef:
Dit hoort allemaal bij 1 probleem: en dat is dat je paardje niet goed nageefelijk is.

Een paard dat goed nageefelijk is loopt niet te gluren (is dan met het werk bij jou) en zal er ook niet zo snel tussen uit piepen.

Ik ken het zelf maar al te goed hoor. Magic heeft het niet zo op onze buitenbak (overal is ze braaf ook op ander terreinen, maar die buitenbak Scheve mond ) en dan loop ik al snel tegen dezelfde problemen aan.

Gelukkig ben ik er met behulp van mijn instructrice al snel doorheen gekomen.


ja het is voornamelijk in de buitenbak idd dan ziet tie dus alles om hem heen.

en dit is meestal aan het begin van de les als ik aan het los rijden ben dan is tie nog niet nageeeflijk idd eerst warm rijden 20min dan pas gaan vragen toch..??!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:12

jij vind het eng als hij het bit vastpakt en hij gaat er zo hard vandoor, trek je dan ook aan de teugels? want hoe harder je hem tegen probeerd tehoudenmet je handen des te meer heeft hijom vast te houden. wij hebben dit probleemnu ook bij onze had, alleen bij dat beest maakt hetniet uit of je nu los of vast hebt, hij dendert gewoon door en is niet te stoppen, zo erg datie gevaarlijk wordt.

en je moet idd niet opgeven, want dan probeerd hij het alleen maarvaker. meestal hoef je hem aleen maar ff te overbluffen en dan ist goed

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 14:16

gekke_koei schreef:
jij vind het eng als hij het bit vastpakt en hij gaat er zo hard vandoor, trek je dan ook aan de teugels? want hoe harder je hem tegen probeerd tehoudenmet je handen des te meer heeft hijom vast te houden. wij hebben dit probleemnu ook bij onze had, alleen bij dat beest maakt hetniet uit of je nu los of vast hebt, hij dendert gewoon door en is niet te stoppen, zo erg datie gevaarlijk wordt.

en je moet idd niet opgeven, want dan probeerd hij het alleen maarvaker. meestal hoef je hem aleen maar ff te overbluffen en dan ist goed


Bij Mango maakt het ook niet uit of je trekt of niet hij dendert gewoon door echt super eng soms krijg hem wel na een tijdje terug en gelukkig gebeurt dit in de bak dus niet buien!!!

Ik ga denk ik wat privelessen nemen dat deed ik al maar ik zit een beetje krap op het moment maar dit wil ik wel graag oplossen want het is zo niet leuk.

bedankt voor de tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:06

Heb je al eens een fluittrens geprobeerd? Dat is zo'n trens met allemaal gaatjes erin. Als het paard het bit dan vastpakt komt er een hele hoge toon in zijn mond en dan laat hij automatisch weer los *tenminste, dat zegt de gebruiksaanwijzing he* Veel succes !

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:17

ow, dat is helemaal rot. ik ken het probleem zeer zeker. alleen die van ons doet het in de bak en op de weg. ik ben er dan ook al 2 keer hard afgeklapt. die van ons gaat links o nee net voorhet hek weer naar rechts, gewoon stuurloos.

maar zo erg is het geloof ik niet.

het is heel lastig om dat op te lossen, maar volgens mijniet onmogelijk. alleen hoe.. dat kan ikjehelaas niet vertellen, we zijn zelf nog opzoeknaar de oplossing

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:49

Als ik begin met rijden is mijn paard wel al nageefelijk, ik rijd haar met inrijden wat dieper (is gewoon mijn manier van loswerken, doet er niet toe of je dit ook doet). Alleen is ze dan nog niet helemaal lekker vlug aan de hulpen, daarom een tip die ik van mijn instructrice kreeg:

Eerst binnen losrijden, zorgen dat ze goed aan de hulpen is en lekker nageefelijk.
Dan pas naar buiten, maar dan gelijk oppakken. In oprichting, doorzitten en dus diep in het zadel en vooral voorwaarts houden.
En tja, ik kan niets anders zeggen dan dat het super gaat.

Alleen moet je wel de luxe hebben van zowel binnen- als buitenbak.

snuitje
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:40

laat een tandart komen dan gaat super beter als je dat doet
is erniets meer aan de hand dan pak die bit ook niet meer vast

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:31

Ze schreef al dat hij niet lang geleden naar de tandarts is geweest Knipoog
Tandarts kan idd helpen, maar het kan net zo goed een rijtechnisch probleem zijn.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:39

Eerst je paard goed soepel, dus nageeflijk hebben. Dat is echt erg belangrijk omdat het paard anders niet in balans loopt. Vaak pakken paarden het bit vast als ze steun zoeken op een bepaalde kant. Let op: ik heb zelf een paard die voor de revalidatie ook dit probleem had. Nu heeft ze het probleem niet meer(laten we zeggen het is niet mer rijtechnisch) maar als er iemand opzit die niet goed kan rijden lijkt het of ze het als gewoonte wel doet. Natuurlijk heeft dat te maken met degene die er op zit, maar in mijn ogen is het niet nodig! Dus probeer voor jezelf duidelijk te krijgen, misschien samen met je instructeur, waar het probleem werkelijk zit. Uiteraard, maar dat is al eerder gezegd, kan je alleen problemen rijtechnisch gaan oplossen als het paard medisch geen problemen heeft. Wat ik zou doen is gaan werken aan het recht zijn en dus de balans, dan wordt ze vanzelf nageeflijk naar jouw hand. Pakt ze tijdens de galop nog steeds het bit vast ontspan dan je binnenhand zodat ze geen gevoel heeft bij het bit vastpakken. Je schreef dat je het nogal spannend vindt(overigens heel logisch, denk ik) kan je ook proberen die binnenhand naar je knie te verplaatsen. Dan verandert er wat aan de druk maar je trekt dan niet. Uiteraard moet je goed met je binnenbeen inkomen en blijven ondersteunen. Misschien kan je als je dat lukt, je buitenbeen iets langer maken zodat je buitenste zitbeenknobbel iets meer gaat belasten. Persoonlijk zou ik dit probleem samen met een instructeur gaan bespreken en oplossen. Dan kan die instructeur meteen corrigeren of aanvullen. Succes ermee

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:12

Misschien erg onpedagogisch wat ik nu zeg, maar als ik op een pony rijd die er steeds tussenuit knijpt als ik een volte inzet en dan zich met over die schouder weglopen wil wegdraaien en weg wil racen, dan vind ik dat ik snel in moet grijpen voor het een grapje wordt... Dat houd in dat als ik het niet kan oplossen met rijden aan mijn buitenteugel en binnenbeen dat ik toch echt op het moment dat mijn paard door wil denderen ik hem omtrek met de binnenteugel en flinke schop geef met het buitenbeen of de zweep erbij (buitenschouder) en desnoods eerst op de ho zet... Krijg ik nu heel bokt over me heen vanwege de paardonvriendelijkheid? Schijnheilig Er zijn paarden die liever richting uitgang lopen (of de weidse weide op) en dan moet je toch iets doen wil je er niet elke keer van tussen gaan.
Ik zou overigens eerst aan het probleem gaan werken in stap of draf. Gaat het dan goed... Dan zou ik pas bezig gaan met de volte in galop.

Ik rijd nu een jonge pony die ook over die schouder weg vat op de grote volte aan de achterkant van de bak. Ik ben dus echt aan het oefenen met het opsluiten tussen teugels en benen... Als het op de volte bij de uitgang niet gebeurd, dan heeft het in mijn ogen weinig te maken met te weinig evenwicht, mar meer met treken naar 1 kant.

Hoeft in jouw geval natuurlijk niet zo te zijn, maar zou wel even kijken waar het probleem onstaat...

Lees je verhaal nog een keer en zie dat je paard het bit ook op andere momenten vastpakt... probeer je paard voor te zijn. Oefen op die nagevelijkheid, maar wees vooral allert. Als je er bij bent met je gedachten en je paard aan de teugel rijd, voel je sneller aan wanneer hij een geintje uit wil halen (meestal verraden ze zichzelf door eerst wat spanning te laten voelen, afgeleid te raken of wat te gaan klieren met de hals voor de het bit echt vastpakken. op dat moment moet je gelijk al zijn aanacht opeisen en hem bezig houden. Leer jezelf (met les is wel makkelijker) je paard voor te zijn...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 12:16

Hi Bedankt voor alle tips
ik ga vanavond met mijn instructrice oefenen!

het is niet medisch dat heb ik al laten onderzoeken maar het is gewoon een kwestie van on der het werk uit willen komen denk ik.

Ik gooi ook weleens mijn zweep of mijn been erin been help idd maar met een zweep rent tie alleen maar harder door!

nu moet ik zeggen dat afgelopen vrijdag alles super ging volgens degene die hem toen reed, die vraagt niet veel is pas 11 jaar en rijd hartstikke lekker op hem maar vraagt een stuk minder!

ik zal morgen een verslagje neerzetten of het gelukt is want zelf reed ik vrijdag niet en ik heb het ook niet gezien dus kan niet oordelen.

maar jullie horen het nog van me bedankt in iedergeval!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 13:40

nu een paar dagen later moet ik zeggen dat meneer dus geen 1 x meer zn bit beet had......
en ik heb nix anders gedaan eigenlijk...ksnap er nix meer van... Blond

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:45

Een paard kan alleen het bit echt vastpakken als jij hem een handvat geeft. Dus jij trekt en het paard heeft een reden om het vast te pakken en terug te trekken.

Probeer het dus inderdaad rijtechtnisch op te lossen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 15:46

Kleintje schreef:
Een paard kan alleen het bit echt vastpakken als jij hem een handvat geeft. Dus jij trekt en het paard heeft een reden om het vast te pakken en terug te trekken.

Probeer het dus inderdaad rijtechtnisch op te lossen.


nou daar ben ik het dus eigenlijk een beetje niet mee eens.
ik trek dus echt niet, ik geef been om hem de volte in te sturen en ja mijn teugel komt dan idd van de hals af zoals het hoort en dan pakt hij hem ineens stevig vast en rent lekker recht door!! en dan wil ik idd wel eens gaan trekken maar dan rent hij alleen maar door dus hij pakt het bit al voor dat ik ga trekken!!!

en ik probeer het rijtechnisch op te lossen alleen soms wil dat wel eens niet lukken en ben ik aan het rukken en doen Bloos!
dat doe ik automatisch en is absoluut neit mijn bedoeling!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:54

Gebeurt het alleen bij het rijden van volte's?
Want dan heeft het verhaal met rechtrichten, lengtebuiging en stelling te maken.

En toch, om het bit echt beet te pakken moet je het paard een handvat geven. Als jij niets geeft dan kan hij het bit wel tussen zijn tanden nemen, maar zal het meestal niet zomaar gaan rennen, als jij niets doet dan is de lol er vaak snel vanaf.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 16:25

Kleintje schreef:
Gebeurt het alleen bij het rijden van volte's?
Want dan heeft het verhaal met rechtrichten, lengtebuiging en stelling te maken.

En toch, om het bit echt beet te pakken moet je het paard een handvat geven. Als jij niets geeft dan kan hij het bit wel tussen zijn tanden nemen, maar zal het meestal niet zomaar gaan rennen, als jij niets doet dan is de lol er vaak snel vanaf.


ja het gebeurt alleen in de volte en soms in de buitenbak bij de achterkant want daar is het heel eng Verward

en ik probeer nix te doen maar je gaat toch automatisch rukken of iets doen ik denk dat dat het menselijk natuur is.

maar wat moet ik dan doen je hebt het over rechtrichtten, lengebuiging, stelling ?? leg uit please!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:33

Het paard maakt zich waarschijnlijk bol, het paard neemt de stelling niet aan.
Als het paard de stelling niet aanneemt op de volte en jij draait niet voldoende mee, dan kan het paard uitbreken een andere kant op. Je zal dus veel stukjes rechtuit moeten rijden en het paard recht onder je moeten krijgen. Daarna veel slangevoltes om het paard makkelijk om te leren stellen. Leren met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden en om hem nageeflijk te houden. Als je dit kan dan zal het paard ook minder geneigd zijn om 1 kant vast te gaan houden.