mest eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 12:55

mijn verzorgpaard eet laatste tijd nogal vaak de mest op die er in het land ligt. hebben echt geen idee waarom ze dit doet! er hangen een mineraalblok en een zoutblok in de wei, ze krijgt zowel biks als hooi bijgevoerd, omdat er niet zoveel gras meer staat.
het schijnt niet schadelijk te kunnen zijn, alleen moet ze hierdoor wel vaker wormenspuit krijgen, omdat ze hierdoor grotere kans op worden heeft.
hebben jullie ideƫen over hoe dit zou kunnen komen, en wat we eraan zouden kunnen doen?


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:33

Ik durf toch wel met behoorlijk grote zekerheid te zeggen dat dit een tekort aan mineralen / vitaminen is, ondanks dat je een mineralenblok in de wei hebt hangen. Veel paarden vinden die blokken maar niets, en laten ze hangen voor wat ze zijn.

Wat voor merk biks heb je? Ik denk dat je daar in moet gaan veranderen.

Een mineralen / vitaminentekort op lange termijn is zeker wel schadelijk. Het paard zal er een stuk minder gezond eruit zien (glans e.d.). Mijn advies: als de bliksem een ander merk voer gaan uitproberen, van goede kwaliteit.
Brokken van lage kwaliteit (goedkope merken) zijn vaak alleen maar vetmesters, en er zitten geen bouwstoffen in.

Ik hoop voor je dat de eigenaar van je verzorgpaard dat ook wil inzien.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:58

ik ga met carola mee, en als veranderen van brok niet mogelijk is
ga dan een totaal supplement bijvoeren en kijk wat daar de reactie op is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 10:50

carola schreef:
Mijn advies: als de bliksem een ander merk voer gaan uitproberen, van goede kwaliteit.
Brokken van lage kwaliteit (goedkope merken) zijn vaak alleen maar vetmesters, en er zitten geen bouwstoffen in.

Ik hoop voor je dat de eigenaar van je verzorgpaard dat ook wil inzien.

sorry hoor! maar ik vind die laatste zin van je niet echt lekker over komen.. net alsof de eigenaar bewust niet wil inzien dat het aan het voer ligt! we wisten het allebei gewoon niet, dus vandaar dat ik het hier vroeg. zij heeft zelf namelijk geen internet.
en als er iemand goed voor paarden zorgt is zij dat wel! zij wil namelijk altijd het beste voor haar paarden.

maar evengoed bedankt voor je advies. ik zal eens vragen wat voor merk biks ze heeft. ik weet in elk geval dat het basisbrok is, omdat de paarden niet zoveel moeten werken. verder zal ik een vitamine/mineralenspuit gaan geven.

ik vroeg me alleen ook af of het zou helpen als er muesli bij de biks gegeven zou worden?

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 10:51

o ja, ik hoorde ook pas van iemand dat het uit gewoonte kan zijn. mij lijkt dat nogal sterk, maar ik weet niet of meer van jullie daarvan gehoord hebben?

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:03

Mwah, Kasje doet het ook af en toe. Ik dacht eerst ook aan een mineralentekort. Ik heb toen een tijdje een mineralen-supplement gegeven, maar alsnog at hij af en toe mest. Ik heb het overlegd met de VA en we kwamen tot de conclusie dat het bij Kasje waarschijnlijk toch deels gewoonte is.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:34

Je kan je paard ook elke daag een theelepel zot geven + een eetlepel donkere basterd suiker.
Helpt ook tegen minerale te kort, heel veel paarden doen niks met een liksteen en dan kan je dat dus voeren
Je kan er ook nog zeewier bij voeren is ook heel gezond en niet zo duur.

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:46

mineralen te kort is ook mijn 1e gedachte.
maar uit gewoonte kan natuurlijk ook! Al zou ik eerst proberen met mineralensupplementen het 'probleem' op te lossen. Reageert ie daar goed op, is het mooi, eet ie daarna nog door, dan kan het gewoonte zijn....

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 12:08

carola, ik heb gevraagd wat voor biks ze krijgen en dat is pavo. dus een goed merk. had ook niet anders verwacht, want haar paarden krijgen altijd het beste.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:13

Ik hoorde ooit dat het een vitamine tekort was B5???? Wij hadden toen ook een paard die dat deed en toen hebben we hem vloeibare vitamine gegeven en op stro gezet want een paard op zaagsel doet het ook al eerder zei men toen...

...Dreaming with my eye's wide open...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:26

Er heeft eens een artikel in de bit hierover gestaan. Het zijn paarden die een bepaalde behoefte aan iets hebben. Ik kan me niet meer herineren waaraan Verward
Ik ga het wel even opzoeken.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:12

Sorry miekie, maar ik vatte jou eerdere berichtjes zo op als zo'n eigenaar die 'toevallig' paardjes heeft, en er niets aan wil besteden. Die eigenaren bestaan wel namelijk!

Pavo vind ik niet zo geweldig... En het ligt er ook erg aan welk type voer je van Pavo hebt.

Het kan inderdaad ook een gewoonte zijn, maar die kans is echt heel erg klein. Dus nogmaals: probeer te wisselen van voer. Subli en Havens vind ik erg goed (vooral Havens).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 14:16

Equiral sport of stut daar zitten een hoop vitamines en mineralen in das ook te proberen

...Dreaming with my eye's wide open...

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 00:22

carola schreef:
Sorry miekie, maar ik vatte jou eerdere berichtjes zo op als zo'n eigenaar die 'toevallig' paardjes heeft, en er niets aan wil besteden. Die eigenaren bestaan wel namelijk!

ja helaas zijn er inderdaad ook van dat soort mensen die paarden hebben. weet er wel een paar in de buurt. kan me daar echt boos om maken en heb dan echt de neiging om die paardjes zo te kopen en lekker op de wei te zetten en ze goed te verzorgen.. maar helaas het geld en de tijd niet voor.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 00:25

ze krijgt trouwens pavo basisbrok. hiervoor kregen ze basisbrok van een ander merk. was ook een duurder merk, maar weet niet meer welke.
verder staat ze eigenlijk de hele dag op de wei.

ik denk trouwens ook niet dat het aan de biks ligt, want ze is net een paar maanden op 'training' geweest, oftewel paar maanden verloosd.. denk dat ze toen zoveel te kort is gekomen.
ik heb dus vanmiddag vitamine/minerelen suplementen gehaald en deze gaat ze nu door het voer geven. als dit niet helpt vragen we de DA nog wel om advies, want die moet binnenkort toch weer komen voor de inentingen.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, Noukie123, SusanH en 62 bezoekers