Leren hoefje optillen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Leren hoefje optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 18:54

Ik heb een verzorgpony waar nog niet super veel mee gedaan is (komt net uit Ierland) en nu zijn we haar dus aan het leren om voetje te geven. Het ging in het begin best goed! Met een beetje druk en voetje zeggen geeft ze al dr voetje. Heel goed beloont enzo. Maar nu willen we dat graag gaan uitbreiden. Want het was voetje geven en dan bijna metteen weer terug zetten. Iig lang niet lang genoeg om hoefjes uit te krabben.
Nu probeer ik het voetje zo lang mogelijk vast te houden. Ze gaat dan schoppen naar voren met de been om hem weer neer te zetten. En aangezien ze een stevige pony is met best grote voeten is het niet makkelijk dit tegen te houden.
Hoe kan ik het beste haar leren om voetjes wat langer op te tillen? EN als ik haar voetje dan vast heb en het is een tijdje ookal schupt ze enzo moet ik haar dan nog heel goed belonen of niet?
Ook vind ze het niet fijn als ik aan dr achterbenen zit maar aangezien ze flossen heeft is het wel noodzakelijk om daar aan te komen, ze kan hard trappen! Iemand een tip?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:59

Hoeffies met twee man doen. Een die haar vasthoud en eventueel gewicht kan verplaatsen (kan dan gelijk een stukje corrigeren) en een die de voeten optilt en vasthoud. Let erop dat je zelf altijd buiten gevaar blijft. Leg de voet over je knie....... en vooral vind onzin niet goed.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:41

Gewoon door gaan met waar je mee bezig was.
Als ze zo gaat schoppen proberen vast te houden en als ze rustig is pas los laten en belonen.
Schopt ze haar hoef uit je hand niet belonen en opnieuw beginnen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 20:44

Maar ik doe het echt maar 2 a 3 keer maximaal per kant anders word ze dr denk ik ook maar gek van.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:04

Niet tegenhouden wanneer ze probeert haar voet neer te zetten. Je maakt haar alleen maar bang door met haar te gaan vechten. Bedenk dat het heel onnatuurlijk voor een paard is om op drie benen te staan en dan ook voor langere tijd.
Neem de tijd en beloon iedere poging van je paard. Je begint met belonen (stukje wortel, appel, brokje) zo gauw het paard een voet optilt. Pas als ze dit echt snapt (en dat duurt even, zeker wel een aantal dagen oefenen), dan stel je de beloning even uit. Het paard zal dan uitvinden dat het zijn voet langer omhoog moet houden om een beloning te krijgen.
Daarna pak je de voet vast en geeft een beloning. Niet vechten als het paard schrikt, laat gewoon los en probeer het opnieuw. En dat weer opbouwen van heel kort vasthouden naar steeds wat langer. Dan introduceer je de hoevenkrabber en zo ga je verder.

Succes en neem vooral de tijd.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 10:18

laat iemand bij het hoofd van het paard staan. en dat die hem de hele tijd gaat belonen en geef hem dan ook iets lekkers. mijn lady had het in het begin ook heel erg. maar toen moest de smid ook een keer komen en die lukte het in een keer. heel raar maar praat heel veel met het paard en heb veel geduld maar doe dit niet alleen!! groetjes angela