kleurengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

kleurengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 09:14

Mijn merrie is een vosmerrie. vos en bruin is overheersende kleur bij haar in de familie (allebei de ouders zijn vos en moeder brengt altijd vos of bruine veulens op de wereld). als ik nou een palomino, valk, schimmel of zwart veulentje wil hebben: wat voor kleur hengst moet ik dan nemen en wat voor kleuren moeten er in de bloedlijn van zo'n hengst zitten?

is het uberhaupt moeglijk om een andere kleur als vos of bruin uit mijn merrie te fokken?

ben heel benieuwd of iemand hier een idee van heeft

*\o/* *\o/*


maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:37

als je een vosmerrie laat dekken door een cremello hengst krijgt je volgens mij sowieso een palomino, maar er zijn vrijwel geen cremello hengsten omdat die vaak niet goedgekeurd worden

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 09:41

hmmm cremello is dus sowieso palomino maar er zijn bijna geen hengsten. daar gaat mijn hoop Scheve mond wat is cremello eigelijk voor kleur?

nog meer kleine kansen op een andere kleur dan vos of bruin????

*\o/* *\o/*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:57

Few spot's geven altijd appaloosa ... en homyozoot (schrijf ik het zo goed?) bont geven altijd bont. Een creme'ke lijkt op albino, maar heeft donkere ogen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:36

Cremello is een creme gekleurde, niet wit !, paard met blauwe ogen, zeker geen bruin of roze !!! Bij een cremello zie je duidelijk de witte aftekeningen als die aanwezig zijn.
Er zijn verschillende cremello hengsten beschikbaar naar verlang de ras die je wilt gebruiken. Er zijn minder geregistreerde perlino's en smoky black's zijn nog minder. Neem even contact met mij via PB of met de Royal Belgian Palomino stamboek voor een lijst van de beschikbare hengsten. Wel even melden welke rassen de voorkeur hebben.

Vos x cremello = 100% palomino
Vos x perlino = palomino, valk/buckskin, smoky black
vos x smoky creme = idem
vos x palomino = 50% vos 50% palomino
vos x valk/buckskin = palomino, valk/buckskin, smoky black, vos, bruin, zwart
vos x smoky black = idem

Voor een schimmel veulen moet je een hengst nemen die homozygoot is voor schimmel, dwz altijd schimmel veulens geeft. Anders is het 50/50 kans bij een merrie die geen schimmel gene draagt.
Het verhaal is hetzelfde voor een zwarte veulen ... je moet dan een hengst nemen die homozygoot is voor zwart en dus altijd zwarte veulens geeft.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:20

Nou Peterina heeft het al goed uitgelegd!! Haha!:D
Cremello of Perlino hengsten zijn er niet bij de Welsh K, maar als ik jou was zou ik Veenstra's Promise aanraden, is een Palomino, heb je dus 50% kans op Palomino en 50% op vos.
Ik denk dat Zwart erg lastig word om uit Mi te fokken omdat er zoveel bruin achter zit (en er ook ook heel weinig zwartverervende Welsh hengsten zijn) Als je door een valk hengst laat dekken heb je (als ik het goed heb) kans op Bruin, Valk, Palomino of Vos, maar dan word het wel ene erg kleine kans.
Dan kan je verder nog laten dekken door een Schimmel hengst, maar dan kan je er ook van alles uitkrijgen met dan 50% kans dat de schimmelfactor er overheen zit.

Maar als ik jou was zou ik voor een Palomino hengst kiezen, Promise past denk ik ook wel erg leuk bij Mi Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:27

Peterina schreef:
Het verhaal is hetzelfde voor een zwarte veulen ... je moet dan een hengst nemen die homozygoot is voor zwart en dus altijd zwarte veulens geeft.


Maar als de merrie een eeAA of eeAa heeft is er toch ook nog altijd kans dat er een Bruin veulen komt bij een EEaa hengst (homozygoot)
Of snap ik het nou nog niet helemaal.
Want zoals Maaike het uitlegt zit er veel bruin achter Mi, dus de kans is er wel dat Mi een A af kan geven

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:02

Ja, dat klopt als de merrie de Agouti gene draagt (AA of Aa) dan zelfs met een homozygoot zwart hengst (aa) krijg je een bruine veulen (100% bij AA en 50% bij Aa).

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 07:09

hmmm, bij Mi wordt het dan dus waarschijnlijk een palomino maar hoe kom ik nou te weten welke hengst welke kleur doorgeeft?

*\o/* *\o/*

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:30

Voor 100% zekerheid op een palomino veulen heb je een cremello hengst nodig en voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen Welsh K of D cremello hengsten in Nederland, trouwens ook niet in Belgie.
Vos x palo is nog altijd een gok op 50% of vos of palomino.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:35

Ik heb een cremello hengstje (Welsh A) en vanaf zaterdag waarschijnlijk ook nog een cremello merrie. Mijn hengstje wordt ongeveer 1.20m en heeft vanaf volgend jaar een deklicentie. Denk alleen dat hij wat te klein is voor jouw merrie Lachen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:26

Melanie5 schreef:
Ik heb een cremello hengstje (Welsh A) en vanaf zaterdag waarschijnlijk ook nog een cremello merrie. Mijn hengstje wordt ongeveer 1.20m en heeft vanaf volgend jaar een deklicentie. Denk alleen dat hij wat te klein is voor jouw merrie Lachen.

bouw een trapje, kan ie erbij

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 21:09

Melanie5 schreef:
Ik heb een cremello hengstje (Welsh A) en vanaf zaterdag waarschijnlijk ook nog een cremello merrie. Mijn hengstje wordt ongeveer 1.20m en heeft vanaf volgend jaar een deklicentie. Denk alleen dat hij wat te klein is voor jouw merrie Lachen.

hihi, ik denk ook niet dat Mi gedient is van een kleine opdonder.. aan de andere kant: misschien vind ze het wel heel erg interessant, en ik krijg mijn palomino eruit Tong uitsteken

*\o/* *\o/*


AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:48

bloemkooltje"]
[quote="Melanie5 schreef:
Ik heb een cremello hengstje (Welsh A) en vanaf zaterdag waarschijnlijk ook nog een cremello merrie. Mijn hengstje wordt ongeveer 1.20m en heeft vanaf volgend jaar een deklicentie. Denk alleen dat hij wat te klein is voor jouw merrie Lachen.

hihi, ik denk ook niet dat Mi gedient is van een kleine opdonder.. aan de andere kant: misschien vind ze het wel heel erg interessant, en ik krijg mijn palomino eruit Tong uitsteken
[/quote]

Hihihi, een A-tje op Mi Haha!:D dat is lachen, maar dan krijg je ook een klein veulentje, ik weet niet of je dat veulen ook wil gaan rijden als hij/zij drie is, maar dan weet ik niet of dat wel wil Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:53

Peterina"]
Ja, dat klopt als de merrie de Agouti gene draagt (AA of Aa) dan zelfs met een homozygoot zwart hengst (aa) krijg je een bruine veulen (100% bij AA en 50% bij Aa).
[/quote]

Kijk, ik leer het al wel Haha!:D

[quote="Peterina schreef:
Voor 100% zekerheid op een palomino veulen heb je een cremello hengst nodig en voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen Welsh K of D cremello hengsten in Nederland, trouwens ook niet in Belgie.
Vos x palo is nog altijd een gok op 50% of vos of palomino.


Klopt, zijn er idd niet in Nederland (Belgie zou ik het niet weten Haha!:D)

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 08:52

Op een merrie met agoutigen, zou daar een cremello wel kleur op geven (moerder van merrie ook agoutigen, vader onbekend)? OF welke andere mogelijkheid is er dan? Few spot of homyozoot bont? ... I WANT COLOR Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:13

sonjabelgium schreef:
Op een merrie met agoutigen, zou daar een cremello wel kleur op geven (moerder van merrie ook agoutigen, vader onbekend)? OF welke andere mogelijkheid is er dan? Few spot of homyozoot bont? ... I WANT COLOR Haha!

Bedoel je nou Vos merrie zoals Mi met Agouti erachter? dan kan er toch alleen maar Palomino uit komen en als de merrie bruin is (dus ook met agouti) kan er ook nog Valk uit komen Haha!:D
Maar bont mag niet bij het Welsh stamboek, dus waarschijnlijk geen optie voor Maaike Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 10:48

hmm denk dat ik het a-hengst idee maar oversla aangezien ik later wel op mijn veulen wil rijden Haha!

zal sowieso moeten kijken of het wel gaat lukken: een palomino hengst.. ik heb nl wel een paar eisen waar hij aan moet voldoen en er moet geen Downland Folklore inzitten.. wil geen incestveulen

*\o/* *\o/*

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:27

Er staat in NL ook een Cremello Quarterhengst ter dekking, maar ik weet niet hoe je dan met het stamboek zit.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 22:35

Sugarmiss schreef:
Er staat in NL ook een Cremello Quarterhengst ter dekking, maar ik weet niet hoe je dan met het stamboek zit.

wat is de naam van die quarter?

*\o/* *\o/*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:30

Tha_Niekje"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Op een merrie met agoutigen, zou daar een cremello wel kleur op geven (moerder van merrie ook agoutigen, vader onbekend)? OF welke andere mogelijkheid is er dan? Few spot of homyozoot bont? ... I WANT COLOR Haha!

Bedoel je nou Vos merrie zoals Mi met Agouti erachter? dan kan er toch alleen maar Palomino uit komen en als de merrie bruin is (dus ook met agouti) kan er ook nog Valk uit komen Haha!:D
Maar bont mag niet bij het Welsh stamboek, dus waarschijnlijk geen optie voor Maaike Haha!:D
[/quote]

t'is niet voor Maaike hoor, maar mijn pony'tje Knipoog. Het is een zwartbruine pony die het agoutigen draagd. Valkje dus Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:12

bloemkooltje schreef:
hmm denk dat ik het a-hengst idee maar oversla aangezien ik later wel op mijn veulen wil rijden Haha!

zal sowieso moeten kijken of het wel gaat lukken: een palomino hengst.. ik heb nl wel een paar eisen waar hij aan moet voldoen en er moet geen Downland Folklore inzitten.. wil geen incestveulen


Ehm, ik heb geen idee of Venstra's Promise helemaal Downland Folklore vrij is, zijn vaders kant wel helemaal (van Verona's Bo-Gi) maar dna kan het er via de moeders kant er nog in zitten

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:20

oke, ik heb weer wat gevonden bij Promise:
de vvvm (geloof ik) is Downland Folklore iig de opa van de opa aan moeders kant, maar ik weet niet of dat nog wel mee teld Haha!:D
dan is mm kant nog een mistery Haha!:D
Maar waar heeft Mi dan Downland Folklore zitten??

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 18:49

sonjabelgium; de agouti gen (oftwel de "A") zorgt ervoor dat het zwart van het paard alleen maar in de manen en staart zit, ipv helemaal zwart
dus agouti betekent niet meteen valk of buckskin, voor deze kleur moet er ook een creme (Cr) gen zijn die de vachtkleur lichter van kleur maakt
..of een dun gen, die de aalstreep geeft, dat is ook een oplichtende gen
(leuk he die kleuren genetica) Lachen

een cremello heeft een dubbele CrCr, vandaar die lichte kleur, maar kan slechts een setje Cr doorgeven, dus zal altijd een veulen met een kleurtje doorgeven (met vos altijd een palomino, met zwart een buckskin)

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:09


Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 54 bezoekers