Paard met tik in ze Hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Paard met tik in ze Hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 11:15

Bij mij op de camping staat een Haflinger, Daar rij ik graag op. *LOL*
Maar het paard heeft echt een tik in ze hoofd.. hij blijft ze hoofd alle kanten op bewegen.
dit is heel irritant want me handen liggen wel open als ik op hem rij. Boos!
Kun je dit er uit krijgen, en zo ja.. Hoe??


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:33

ik denk niet dat zo'n probleem vanaf internet te beoordelen is. Eerst moet je weten wat de oorzaak is van dit gedrag. Het klinkt mij een beetje alsof het paard in de voorhand heel slap is en zoekt naar z'n balans. Het kan ook zijn dat hij zijn hoofd beweegt om zich te ontrekken aan jouw handen. Want als jij je handen open rijdt, vrees ik dat je met te veel druk (of nog erger; trek) rijdt. Probeer je handen niet meer vast te zetten alsof het ijzeren robottenhandjes zijn. Maar probeer je handen elastisch te laten zijn. Op het moment dat je pony te stug of hard in de mond wordt op jouw druk moet je ontspannen in je hand. Meteen het volgende moment kun je proberen of hij weer ontvankelijker is. Dat ontvankelijke moet je stimuleren met je benen, alsof je het paard harder wil doen lopen. Dan kun je hem namelijk aan de voorkant weer opvangen. Probeer anders alleen aan de buitenkant op te vangen, geeft niets als de pony daardoor naar buiten gesteld loopt. als hij maar wat na wil geven, dan kun je daarna altijd wel weer de binnenteugel erbij nemen.

De hond is de betere mens

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:38

hoe bedoel je alle kanten op bewegen. dat hij steeds overal naar zit te kijken zonder maar te letten op de teugels.

tja bijna alle problemen zijn er uit te krijgen met een juist consequente aanpak. het probleem is meestal dat het een gewoonte is geworden. het paard denkt dus niet na over wat hij doet.
als een paard iets nieuws leer geef jij een hulp(prikkel) die prikkel gaat naar de hersenen die het weer omzetten tot een een beweging(actie). als iets een gewoonte is geworden gaat het niet meer via de hersenen maar rechstreekt naar de spieren. en dit is heel moeilijk weer op te lossen. maar wel mogelijk. ga les nemen. daar zal je leren hoe je dit kan oplossen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 11:43

nee.. ik bedoel met alle kanten op bewegen echt heen en weer te schudden met ze hoofd. in een snel tempo.. eigelijk is het moeilijk te beschrijven ja op internet.. maar viel te proberen toch!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:47

je moet eens uittesten of hij dat doet op het bit. Stel dat je met losse teugels rijdt, doet hij het dan ook?

het is inderdaad een beetje moeilijk om een voorstelling te maken van een paard dat zijn hoofd schudt. en hoe doet hij dat dan, van links naar rechts en vice versa of van boven naar beneden?

De hond is de betere mens

MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 11:51

Van boven naar beneden.. en van links naar rechts. gewoon heel spastisch. en dan niet af en toe.. maar gewoon de heele tijd door..

MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 11:53

Met losse teugels doet hij het ook.. en aangezien ik op de Camping met hem rijd en vaak alleen buiten rijd, of in een weiland.. is les nemen ook niet echt makkelijk:S


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:54

het zou wel eens een fysiek probleem kunnen zijn waar jij niet zo veel aan kan doen.

De hond is de betere mens

MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 11:56

Jah. ik had gehoopt van niet.. maarja..Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:56

je kunt eens proberen als je erop rijdt en hij doet het weer, om hem een flinke schop voorwaarts te geven. Eens kijken of hij dan ermee stopt. Zonodig een paar keer herhalen. VOor niet te veel in zijn mond komen. En anders moet er een veearts bij komen en dat is weer niet aan jou.

De hond is de betere mens

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:13

kan je de oren van het paard eens nakijken?
Vaak kan een paard met vieze oren (of wat zweet in de oren) met het hoofd gaan schudden. Dan jeukt het vreselijk bij het paard.
Doet hij dit schudden altijd vanaf het begin, of pas als ie wat gewerkt heeft en daar wat nat van begint te worden?
En hoe ligt het hoofdstel? Is die op de juiste maat?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:34

het klinkt als te weinig bespiering. kijk is naar de hals spier als hij nageeft. is die duidelijk of niet. en hoe is de schoft. heel smal recht naar beneden tot op de schouder dan heeft hij waarscheinlijk een te smal zadel die zijn schoft afkneld waardoor die spieren en zenuwfuntiesch in de knel komen en gaan afsterven. het kan ook uit de rug komen. haal er een dierenarts bij volgens mij is het een midisch probleem.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 18:13

BedanKt voor de tips.. ik ga het overleggen.. en alles bekijken.. ik laat het wel horen als ik er meer over weet!!!:)

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:34

IK had ook zo'n paard op kamp.
Die schudde de hele tijd met zijn hoofd alle kanten op, links, rechts, naar boven, naar beneden overal heen! En we gingen bosritten en alles maken. Maar ik heb eerst gekeken of er niks met zijn bit/zadel/ hoofdstel enz. was. Toen bleek dat dat niet zo was heb ik met rijden mijn handen heel stil gehouden en iedere keer als hij met zijn hoofd schudde gaf ik hem kuit en hield hem van voren tegen. Nou het hielp echt enorm, gewoon niet mee geven met je hand. Aan het eind van de week (was daar maar een week op kamp) viel het iedereen op dat hij veel minder met zijn hoofd schudde!!!!

(trouwens niet strak houden als hij zijn hoofd stil heeft, alleen als hij met zijn hoofd schud!)

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 01:09

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ik zou hem maar eens veel over balkjes laten lopen. Een andere optie voor mij in jouw situatie zou zijn een tandarts naar het paard laten kijken.
Is het paard veel met hulpteugels gereden?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 07:34

Zijn heel veel opties ,
bij wijze van experiment eens een keertje op een halstertje rijden ?
En dan zo weinig mogelijk met de ''teugels'' prutsen maar voor even ''loslaten'' om te kijken wat de reactie is.

Wellicht heeft hij een vreselijk irritant bit in of last van de mond.

Dit zou ikzelf eerst uit willen sluiten Lachen

MiSty_01
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 13:37

Jaa..Zit wel wat in wat jullie zeggen.. maar Het bit is geloof ik goed.. en hoofdstel Ook. Aan het halster doet dit paard het Ook.
En het paard is door ons nooit met hulpteugels gereden.. mischien vorige eigenaar:S
En sweetie pony's ik ga het proberen..!!
en aqua8horse..wat kan er dan eventueel mis zijn met het gebit???
Aangezien tip om tandarts om hulp te vragen?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 15:33

een paard dat haken op de kiezen heeft kan ook met zijn hoofd schudden van de pijn.

Z1+1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers