Discussie wedstrijd niveau of niveau van rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 19:40

Heel vaak wordt gevraagd op welk niveau je rijd. Heel vaak hoor je dan "Ik rijd op L niveau" of zelfs op "M-niveau" Terwijl men geen wedstrijden rijd. Ik zelf vind het altijd moeilijk om te antwoorden op zo'n vraag. Mijn pony kan netjes aan de teugel lopen, kan wat wijken en schouder voor en zelfs een beetje schouderbinnenwaarts (lukt niet altijd, daarom een beetje) Maar een wedstrijd rijden, nee, dat heb ik nog niet gedaan. Zie ik ook nog niet zitten. Wel heb ik priveles. Maar goed. Ik vroeg me af wat jullie er van vinden om jezelf een niveau toe te "eigenen" terwijl je het niet bewezen of verdiend hebt... En zien jullie ook een verschil tussen trucjes/kunstjes aanleren zoals het wijken en meer, en het echte rijden met ontspannen goede aanleuning etc...


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:47

een vriendin van me heeft een pony die is 6 en ze zou het liefst nu al z starten met hem.... ze start hem nou een jaar rijd in de L2 en ze slaat de oefeningen er gewoon in als hij iets doet omdat die het nie snapt slaat ze hem zo met de zweep in zijn gezicht.... kijk zij rijd voor mij nog geeneens B nivo wie een paard zo rijdt.......

maar ikkan mezelf geen nivo geven ik rijd op wedstrijden M1 maardat gaat himmel nie goed dus

Love the life that you live, live the life that you love

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:11

Ik train thuis met mijn instrcutrice op M-drs niveau. Proevenboekje erbij enzo.
Er zijn mensen die nooit wedstrijden rijden maar wel een niveau rijden.
Als een paard dat nooit op wedstrijden is geweest Z2-dressuur loopt thuis, of een paard dat op wedstrijden Z2-dressuur is. Ik zie het verschil niet. Verward Je wordt beoordeelt op je houding en inwerking van de hulpen, maar daar kan je thuis ook op beoordeelt worden door je instructeur/trice.

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 20:18

Kijk, je kunt thuis wel een bepaald niveau (denken) te rijden, maar je moet maar zien of je dat niveau kan waarmaken op de wedstrijden. Ik zou ook graag zeggendat ik L-dressuur rijd, maar ik denk dat als ik op een wedstrijd een L proef zou rijden, ik dan misschien wel minpunten zou krijgen. Terwijl het echt wel lekker gaat als ik thuis rijd... Daarnaast denken veel mensen dat ze goed rijden, of dat hun pony goed loopt, terwijl ze hem aan de teugel trekken, en het een gevecht is. Vreselijk om te zien vind ik dat. Op maneges leren ze kinderen wijken en schouder voor, en dan rijden ze op L-niveau, maar het is niet echt wijken en schouder voor. Niet als het echt goed bekeken zou worden...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:16

Ben het helemaal met je eens Joyce B.

Ik moet er altijd wel om lachen: kleine kinderen die zeggen dat ze kunnen rijden of manegekids die zeggen dat ze op M nivo rijden. Laat ze maar eens op een echt paard een M proef rondhobbelen. Ik zeg zelf altijd dat ik nog nix ben omdat ik nog nooit officeel gestart ben.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:24

Ik vind dus als je geen wedstrijden rijdt je jezelf dan zeker niet te hoog moet inschatten.
Bv. Ymke, jij zegt dat je op M-niveau rijdt, hoe komt het dan dat je slechts 153 pnt in de B haalt?? Sorry hoor, maar dan maak jij mij niet wijs dat je op M-niveau rijdt. Natuurlijk kun je wel wat M-oefeningen rijden zoals schouderbinnenwaarts e.d. maar een hele M-proef afleggen met alle onderdelen vlak achter elkaar en in de geslotenheid en gedragenheid die van een M-proef gevraagd wordt op vreemd terrein onder het keurend oog van de jury is wel heel wat anders.

Thuis loopt je paard altijd beter dan op wedstrijd, ik heb op wedstrijd tenminste nog nooit zo lekker gereden als thuis. Was dat maar waar, dat de jury je even in je thuissituatie kan beoordelen. Dan had menigeen onder ons die officieel wedstrijden start al veel verder geweest dan ze nu zijn.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:48

Ben ik het helemaal mee eens.

En het wil op wedstrijd vaak heel wat moeilijker gaan dan thuis omdat je rekening moet houden met spanning bij je paard en bij jezelf Ook krijg je in een proef maar één kans om alles correct te doen. Thuis kan je een niet goed gelukte oefening nog eens opnieuw doen. Als ik een proef start ben ik thuis toch minstens één of twee niveau's hoger aan het trainen.
Het is ook niet omdat je een aantal keer een oefening perfect doet dat je klaar bent om die oefening op een wedstrijd te tonen.

Daarom is het inderdaad heel moeilijk om dat te beoordelen. Zeker als je nog niet veel wedstrijdervaring hebt kan je daar niet veel over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:01

Kan eigenlijk maar één ding zeggen: het gáát niet om de oefeningen. Ik ken mensen die meerdere paarden naar het Z2 gereden hebben, waarvan ik dus denk: de dag dat ik zó op m'n paard zit schop me er dan alsjeblieft af en dan ga ik wel cavia's fokken!

Veel mensen denken dat je wel M kunt als je een paar oefeningetjes uit je paard kunt persen, nou, not!! Zelfs op hoger niveau heb je dat nog. Eerlijk gezegd raak ik dus totaal niet onder de indruk van iemand die zegt dat ie op M-niveau rijdt, maar dit terzijde.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:09

cavia's fokken Haha! sorry hoor vond ik ff een leuke. Verder ben ik het helemaal met Zep eens.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:16

hmm, het maakt misschien ook wel een beetje uit op wat voor paard je op dat moment rijdt? Ik rij nu een grand prix dressuur paard, en het lijkt me dat ik daar makkelijker mee kan zeggen dat we M zijn, dan als ik op een paard zit, die gewoon de oefeningen uit de M nauwelijks kent Verward Maar goed, ik heb geen wedstrijdervaring, dus hou me hier maar buiten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:35

Ik zag vandaag bijvoorbeeld Jippie rijden, die dus ook geen wedstrijden rijdt, en ik denk dat een boel wedstrijdruiters die ik landelijk tegen kom daar nog een puntje aan kunnen zuigen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 04:27

Leuk Zep dat je Jippie hebt zien rijden. Ik heb haar nog niet zien rijden Frusty . Maar ik weet dat ze super kritisch is en dat is idd errug belangrijk maar ook niet te.

De M of Z oefeningen rijdenis heel wat anders dan een proefje M of Z starten vooral door de wedstrijd spanning is het toch allemaal anders. Vaak is het ook nog op ander terrein dus ook allemaal nieuw.

Het lijkt allemaal zo makkelijk maar helaas Verward .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 08:03

GO Fitz!!! Party!!

Ik krijg er af en toe een beetje het heen en weer van,
hoe vaak ik wel niet geconfronteerd ben met paarden die volgens de advertentie op M-nivezau lopen maar wanneer je daar aankomt het beestje niet eens met een fatsoenlijke lengtebuiging te rijden is!
Zo is het ook met ruiters, ik kan hier ook wel verkondigen met Ozep Z-klaar te zijn, als ik een beetje trek en pluk komt er heus wel een changementje te voorschijn en als ik wat scheef ga hangen gaat hij ook wel een paar pasjes opzij, dat zou ik dan een apuyement kunnen noemen....maar ik denk niet dat een jury hier wat puntjes aan kwijt kan *LOL*

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:15

Inderdaad.. helemaal met Fitz eens...

Je kunt thuis de oefeningen al (denken te) beheersen, maar in de ring moet je het allemaal nog maar voor elkaar zien te krijgen...

(al kan er natuurlijk altijd eens wat mis gaan!!!)

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:22

Ik krijg bijna het gevoel dat Z-ruiters over één kam geschoren worden en dat zij hun paarden in elkaar trekken en het paarden alleen maar trucjes leren...
Sorry maar ik vind niet dat je iedereen over een kam kan scheren...zowel Z-ruiters als B-ruiters als niet-wedstrijdruiters...
Je moet denk ik per persoon kijken wat voor niveau hij/zij is, zowel positief als negatief bedoeld...Iemand kan Z-rijden, maarnog veel meer in zijn/haar mars hebben, maar het kan ook zijn dat diegene het voor elkaar krijgt omdat het paard zeer meewerkend is, etc..
En wedstrijden rijden is inderdaad heel wat anders dan thuis je oefeningen rijden...je kan dat eigenlijk niet echt met elkaar vergelijken. Op wedstrijden komt er zoveel meer bij kijken..dat is echt heel ander sdan thuis...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:23

Als je op wedstrijd L niveau wilt kunnen rijden, moet je het thuis eigenlijk om M niveau kunnen. Want als je thuis L er net uit krijgt, kun je het op wedstrijd wel shaken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:26

Prakkie, waar haal jij dat gevoel vandaan dan?

Als ik bovenstaand even snel doorlees krijg ik dat gevoel niet... Verward

LEg uit! Pling

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:26

Precies Desiree, en daarom krijg ik thuis les op L-niveau: om in elk geval een fatsoenlijke B-proef te kunnen laten zien. In een grijs verleden heb ik ook L1 gereden met mijn pony en toen kreeg ik op L2-niveau les. Maar om te zeggen dat ik momenteel op L-niveau rijd? Nee, daarvoor heb ik te lang geen les gehad. Ben dus nog 'gewoon' een B-ruiter die haar best doet, in ieder geval haar best om plezier te hebben (en te houden) in het paardrijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:57

Ik ga heel sterk mee met tim,zep en fitz.
Ik rijd nu M1 heb toevallig 2 goede proeven gereden en daardoor 2 winstpuntjes.
Thuis speel ik wat met het appuyeren en de eenvoudige wissels.
maar het hele beeld is nog lang niet M2 klaar. soms zelf niet helemaal M1 klaar.
Thuis wil het wel en als ik een fout maak zet ik een oefening op nieuw in thuis zou ik kunnen zeggen ik ben M2 klaar maar op wedstrijd....
van de zenuwen bij mijzelf ben ik te lief,liever een voorzichtig middendrafje en een 6 dan voor banketstaaf staan en een 3 omdat ie in galop valt. en het stomme is in de L reed ik er wel flink aan.
Nu is voor mij alles nieuw en spannend.
wat mij ook tegenviel is dat het thuis goed ging die oefeningen maar zo op wedstrijden gaan de M proeven best snel achter elkaar als je een fout maakt in het ene onderdeel verputs ik de erna kom meestal ook gewoon omdat ik niet helemaal op tijd alles kon herstellen.ik rijd M nivo omdat ik 2 puntjes heb maar eigenlijk noem ik mezelf liever een goed L ruiter dat zijn de oefeningen waar ik 8-ten voor kan rijden en die zelden mis gaan maar die M oefeningen zijn voornamelijk 6jes hoor

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:53

Ik heb nu net een wedstrijd in de L1 gereden, heb daar een winstpuntje mee gehaald. Thuis oefenen we travers, contragalop, eenvoudige en vliegende galopwissels. Toch zou ik niet zeggen dat wij op M-niveau rijden. Ik kan prima een M1-proef rijden en misschien halen we ook aardig wat puntjes, maar M zijn we nog niet.
Pas zodra we winstpunten in de M halen, durf ik te zeggen dat we op M-niveau rijden.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:10

wat ik denk, is dat Z ruiters zich denk ik meer moeten bewijzen tegenover anderen dan een B ruiter. Over het algemeen rijden de B ruiters lekker ontspannen, en als een paard niet lekker loopt, tja, dan niet. Een Z ruiter heeft dan echt zo iets van: toe nou knol. Daarom denk ik dat de meeste Z ruiters bij de 'ruk en pluk' club horen. Mijn instructeur zegt altijd: Elke halve zool kan in de Z komen, maar hoe verder je wil komen, hoe meer ontspanning je er in moet zien te krijgen.

Ik denk dat niemand echt kan zeggen op waat voor een niveau hij of zij rijdt, zonder de wedstrijden, want wat wil een jury zien, krijg je dat ook voor elkaar in de ring.

Ik hoop dat ik het een beetje goed onder woorden gebracht heb, want ik ben niet zo goed in, wat ik in mijn hoofd heb op te schrijven.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:15

Ja wat voor niveau?
Ik heb het me ook vaak afgevraagd.
Ja vroeger reed ik M met een manegepony. Maar ik haalde nooit extreem veel punten, in de L ging het gewoon erg lekker.
Ik zou dan zeggen dat ik toen op L-niveau reed.

Maar nu?
Het is zo moeilijk te peilen, ik rijd geen wedstrijden meer en op met een Fjord als IJsco die nog nooit in een bak heeft gereden voel je je minder dan een A-ruiter kan ik je vertellen. Tuurlijk gaat het dan geleidelijk steeds beter, en met Aldira merk ik ook zeker dat we vooruit gaan, maar om nou te zeggen welk niveau??
Geen idee.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:30

Ik ben M1 startgerechtigd, de bedoeling is ook dat ik zo snel mogelijk weer ga starten.
Maar thuis oefen ik al een hele tijd op M1 niveau, qua oefeningen dan.
MAAR... wat ik veel en veel belangrijker vind, is de basis! Mijn paard loopt alle oefeningen wel, dat is het probleem niet. Als de basis niet voor elkaar is, kun je met geen mogelijkheid een fatsoenlijke M proef laten zien. Ik hoor vaak dat als je oefeningen op M niveau kunt rijden (schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen) dat je ook daadwerkelijk op M niveau rijd.
Ik weet bij mij en mijn paard dat de basis nog niet helemaal voor elkaar is. We werken eraan, en in principe is er dan ook nix mis mee om te gaan starten, daar leer je ook alleen maar weer van.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:59

Het 'niveau' van een ruiter interesseert me voor geen ene meter. Ik zie wat ik zie, daar gaat het om. Ik wil een ontspannen paard zien, met een actieve achterhand, ontspannen ruggebruik, en waar z'n hoofd zit? Lekker boeiend... een dressuurruiter wil een dragende hals, wij westernruiters willen een natuurlijke lage hals.

Ach, wat is niveau? Als je fatsoenlijk met je paard omgaat, zorgt dat het dier plezier in z'n werk heeft, en je rijd zonder het paard te hinderen, en liefst zo dat 'ie steeds ietsje beter gaat lopen, dan is het toch goed?
Ik rij geen wedstrijden, maar m'n paard kent de zijgangen (op de juiste manier), changementen etc. Toch zou ik geen M-proef (meer) kunnen rijden, omdat m'n halsinstelling nu veel te laag is. Toch denk ik (lekker verwaand ding he...) dat ik netter en paardvriendelijker rijd dan verschillende M-ruiters in mijn omgeving.
Maar ach, misschien denken zij wel van niet....

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 16:12

Ik ben het met Fitz eens, as usual. Over dit onderwerp hebben wij het nl al vaak gehad ! Party!!
En nu dus ook met Zep en Tim.
Eerst zien, dan geloven. Tuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, zoals van Jippie, geloof ik meteen.
Het gaat vooral om degenen die 1x een SB hebben gedaan, bws en dan meteen M zijn....
Tja, ik heb met mijn paard een keer 1.10 gesprongen, maar dat is toch iets heel anders dan een parcoursje springen. Dat maakt mij niet bepaald meteen M springen toch....
Bovendien zijn er ook nog genoeg mensen die een SB al prachtig vinden, als een paard nog niet eens de goede lengtebuiging heeft en in de ergste gevallen niet eens nageeflijk is.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niemand naar bendeden halen/afkraken of wat dan ook. Het belangrijkste is dat je fijn met je paard omgaat en als je dat dan toch vindt, en je rijdt geen wedstrijden, wat zou je je dan druk maken over je nivo??????
En wbt dat wsch tussen de Z ruiters de meeste rukkers en plukkers zitten....wat een onzin!
Laat me nou niet lachen. Z ruiters zijn altijd de klos. Je hebt de groep die ertegenop kijkt, van: wow Z..stang en trens...zucht!
En de groep die perse iets af te kraken moet hebben, negen van de tien keer uit onbewuste afgunst.
Ook een Z ruiter is geen tweede Anky hoor...het is maar het einde van de basis. Geweldig als je zover komt, maar nog lang de top niet. Verwacht dan ook niet van die mensen dat ze zo rijden.....
Je merkt het vanzelf als je wel wedstrijden rijdt. Eerst is L al geweldig en dan M en dan Z. Maar als je het zelf rijdt voel je je de eerste keren nog net zo onzeker als toen je B ging starten en soms heb je het gevoel dat je niks hebt bijgeleerd sinds die tijd. Denk je..nah..M, je gelooft het toch niet...

Groetjes Suzanne


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers