Niet geent...gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 21:18

Ik heb voor een tijdje een leuke arabier op stal die ik rijklaar moet maken.
Ik vroeg vanmiddag(de eigenaar kwam ff kijken) of hij wel geent was enzo.
Nee, dat doe ik nooit...
Verward Lips are sealed

Tsja ik ben een grote voorstander van enten ontwormen etc. liefst zo stipt mogelijk!

Verder niet meer over gehad, maar kan dit veel kwaad? Hij deed er erg luchtig over...

Het paard staat nu alleen nog met een Haflingveulen op stal en land (wel gescheiden),maar toch?

Moet ik eisen dat ie m ent? Of kan t weinig kwaad?
Hij blijft niet lang, gewoon totdat er een koper voor m is.
Ik ben best ongerust.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:25

hmm, mijne is ook nog nooit geent, ben wel benieuwd naar andere reacties Verward

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:32

Sunny is altijd geënt,ik denk niet dat ik ermee ga stoppen.Opzich,als de arabier niet op andere maneges ofzo komt,kan het eigelijk niet zoveel kwaad.Maar als er echt wedstrijden mee worden gereden ofzo,dan moet je wel enten.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:50

Ik zou wel enten.
Gewoon voor de zekerheid bij iets besmettelijks als influenza kan het al genoeg zijn als een ziek paard langs de wei van het niet geente paard loopt om het over te dragen.
Het kan goed aflopen maar je zal net zien dat het bij jouw paard verkeerd afloopt.
Wat als ie doodziek wordt? bovendien heb je toch kans dat hij anderen kan besmetten waarvan de weerstand op dat moment minder is.

Helemaal als je ze samen brengt met andere paarden.Daarom is het ook verplicht op wedstrijden en shows.
nee het risico is mij te groot dat ie ziek wordt en wbt tetanus helemaal een paard heeft nou eenmaal regelmatig een wondje waar vuil in komt en als je dan achteraf gaat enten ben je altijd te laat...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:10

Als 'ie nooit van z'n eigen terrein af gaat en dus niet in contact komt met vreemde paarden, is het niet strikt noodzakelijk om tegen influenza te enten (je kunt trouwens ook nooit tegen alle variaties van het influenza virus enten), is wel verplicht om op wedstrijden te mogen starten.
Tetanus is wel iets heel belangrijks! De tetanusbacterie komt veel voor in de darmen van paarden, een paard kan zichzelf dus makkelijk infecteren als 'ie een wondje heeft (en dat hebben ze vaak genoeg) en dat kan echt de meest vreselijke gevolgen hebben.
(voor de liefhebbers: Ik heb nog een compleet verslag over tetanus bij mensen liggen, makkelijk leesbaar, ooit gemaakt voor medische microbiologie)

Nulla tenaci invia est via

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:15

Onze paarden zijn ook niet geent.

engela
Berichten: 165
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:17

hoi
volgens mij enten ze niet voor niets alleen dieren
als ik jullie was zou ik een veearts om raad vraagen
ik zelf eent me paard elk jaar
groetjes engela ladouce

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:33

Nog even over tetanus, ik heb dat verslag van mij nog eens opgezocht (liefhebbers kunnen de volledige versie krijgen), dit kan de tetanus bacterie allemaal bij mensen veroorzaken, bij paarden zal het niet veel beter zijn denk ik....

Als een wond eenmaal geïnfecteerd is door de tetanus-bacterie, geeft de bacterie als hij lyseert een neurotoxine (tetanospamine) af aan het bloed. Tetanospamine blokkeert selectief de inhibitoire postsynaptische signalen van het ruggenmerg naar de spieren, waardoor de spieren verstijven of ernstige spasmen (tetanische contracties) kunnen gaan vertonen. Deze pijnlijke spasmen kunnen zo hevig zijn dat de spieren scheuren en ze kunnen zelfs het breken van botten veroorzaken. Een vroeg symptoom van een tetanusbesmetting is verstijving van de kaak, die snel gevolgd wordt door hoofdpijn, rusteloosheid en prikkelbaarheid. De gezichtsuitdrukking kan verstarren, de zg. risus sardonicus, een grimmige lachkramp, waarna de spieren van de nek en ledematen verkrampen, al snel gevolgd door stijfheid van de rug- borst- en abdomenspieren. Het openen van de mond of het bewegen van de kaak kan moeilijk of zelfs onmoge-lijk worden, vandaar de populaire naam ‘kaakklem’. Naarmate de infectie zich uit-breidt worden ook de spieren van de larynx beïnvloed wat de oorzaak is van slik- en ademhalingsproblemen. Spasmen van de blaaskringspier kunnen de oorzaak zijn van het leeglopen van de blaas. Uiteindelijk worden ook de ademhalingsspieren aangetast waardoor de patiënt kan overlijden als niet op tijd ingegrepen wordt.

En dat is dus allemaal te voorkomen door simpel te enten! Lijkt me duidelijk genoeg toch?!

Oh ja, hij komt dus in de mest van paarden voor, besmetting treed dus makkelijk op:

C. tetani is een gram-positieve, anaërobe bacterie die zich voortplant door middel van sporen, deze sporen komen vrijwel overal voor, maar vooral in aarde, stof en de mest van herbivoren (paarden!!!) (de bacterie maakt deel uit van de darmflora van deze dieren, net als bij 25% van de mensen).

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-01 22:40 ]</font>

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 00:10

Altijd enten!!!!!!! Party!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 10:44

Ik ent mijn eigen paarden dus altijd, maar t probleem is dat dit paardje niet van mij is, maar alleen tijdelijk bij mij op stal staat omdat ik m rijklaar moet maken.
Er staat een veulentje bij, dus een vreemd paard.
Ik zit er best wel over in, wil namelijk geen ziek veulen.

Ook nog iets, volgens mij gaat t beest weinig naar de hoefsmid, of gewoon naar een bar slechte smid.
Zijn hoeven zijn scheef, ook al zijn ze wel gewoon kort??? Verward Frusty
Het ziet er niet uit, ik vind t zonde van t paard.
Ik bel de eigenaar zo maar eens op. Boos!

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:52

Wil een ieder die zijn paarden niet meent te hoeven enten... die paarden ver bij mijn paarden uit de buurt houden?!
In zo'n klein land als dit nederland, met zoveel paarden die relatief gezien erg dicht bij elkaar gehouden worden, vind ik niet enten onverantwoord. Met ongeente paarden mag je niet op wedstrijden, shows enzo komen, en dat vind ik een hele goede zaak. een ziekte als rhino moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen, niet alleen bij je eigen paard, maar bij alle paarden...
Zo'n enting kost je een 35 gulden per jaar... geef me eens een goede reden om niet preventief te enten?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 11:14

Ben ik t volkomen mee eens, maar nou zou ik van jullie willen weten wat te doen als de eigenaar t paard niet enten wil?
Is het dan verstandig dit paard op stal te houden? Waar dat veulen dus ook staat?
daar gaat t me om...

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:17

Op alle stallen en pensions die ik ken is het verplicht om je paard of pony te enten. Anders ben je niet welkom!

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:18

Het paard is niet van jouw, en je hebt het tijdelijk op stal staan? Nou, ik zou geen risico lopen, ik zou het dier wijgeren. Want wat heb je aan een zieke paardenstapel, als dit paard weer naar huis is? Hoeveel krijg je ervoor betaald? en zo ja, is dat dan genoeg om zo'n risico te lopen? Nee toch?
Laat die eigenaar lekker zijn paard enten (basis-enting, denk erom - 1 prik is niet voldoende!), daarna ben je bereid hem verder te helpen... toch?
Jij bent baas in eigen stal, je hoeft dat paard niet te accepteren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:20

De vorige eigenaar van Polly wilde ook niet enten om het het maar een shetlander is. Nu ik haar heb gekocht is ze toen de veearts er laatst was ge"ent tegen tetanus (ze had een wondje) en als straks de hele stal ge"ent wordt krijg zij e ook meteen mee. Er staan er nog 2 die de eerste enting nog moeten dus dat kan dan meteen (een paar weken van tevoren) gebeuren

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 11:32

Ja zo n idee had ik dus ook, als hij m niet wilt enten, krijgt ie m terug.
Ik hoop dat ie m ent, anders kan ie m ook nooit verkopen (hij staat nl te koop), en was erg tevreden over hoe ik het paard reed en verzorg.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:32

Ik laat pendro altijd inenten.
Tegen ínfluenza en tegen die paardenziekte ben ff de naam kwijt.
Het kost je idd bijna niks maar als je paard ziek is of hij krijgt die paardeziekte en komt te overlijden ben je altijd meer geld kwijt en niet te vergeten je paard.

groetjes

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lin_ op 2001-10-02 14:02 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:09

Heb ik nog een klein vraagje tussendoor, zijn jullie zlef ook geent tegen tetanus?

Ik ent mijn paarden niet in, val mij hier aub niet over aan. Dat is mijn keuze, we hebben het er al eens vaker over gehad. Ik rijd geen wedstrijden en kom amper in contact met andere paarden. Meestal zijn die ook niet ingeent overigens.

Ik ben zelf ook niet geent tegen tetanus overigens.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:11

ENTEN

basisenting: 1x enten en herhalen na 4-6 weken en daarna jaarlijks, kom je op andere terreinen dan aan teraden 2x per jaar. Bij ons kost die enting 37,50
Wat betalen jullie?!

Groetjes Anke

ps ook mijn shetten worden jaarlijks geent, het is duur 25 stuks enten, (zeker die basisenting) maar liever dan dat ik dadelijk de hele kudde ziek heb!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 13:18

Hmm hier betaal je erg veel, inclusief bezoekkosten: F85-,

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:50

Onze Shetjes zijn wel geënt, omdat ik eigenlijk van plan was om naar keuringen te gaan, maar daar komt waarschijnlijk toch niks van, maar dat terzijde. Ook staan onze pony's met oud en nieuw wel op de manege of bij andere mensen op stal, en dan moeten ze ook geënt zijn. Ik vind het ook een veilig idee dat ze geënt zijn. Maar ik ken dus ook een hele zooi pony's bij mij in de buurt die dus helemaal niet geënt worden.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:51

Mijn ponys zijn allemaal geent en ik betaal 25 gulden per enting.

Ik vind dat ieder zelf moet weten of ze enten of niet, kijk als je veel met andere paarden in kontakt komt dan zou ik het wel doen, maar ik ken ook genoeg mensen die weinig met hun paard doen die dus ook neit geent hebben.........
Ik heb bijvoorbeeld mijn katten ook niet geent, terwijl dat misschien ook wel beter zou zijn

Verward

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jacqueline op 2001-10-02 13:53 ]</font>

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 14:35

Bij ons zijn alle paarden ge'ent. Max was nog nooit ge'ent toen die kwam maar dat hebben we 2 dagen later meteen gedaan.
Ik ben trouwens zelf ook voor tetanus ge'ent. Ook alleen maar omdat ik in het ziekenhuis lag en ze dachten dat ik niet meer beschermt was(van een prik die je krijg op de basisschool) en dat ik een wondje op m'n rug had(hoef afdruk van Dien). Maar ik was nog beschermt en die plek op m'n rug was net geen wond(alleen een beetje beschadigde huid).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:30

Ik zou geen niet geente paarden op stal willen hebben, juist omdat de paardenbevolking hier erg groot is, en de paarden door les of wedstrijden regelmatig van het erf afgaan.
En voor Jantina, nee ik ben zelf niet geent tegen tetanus, maar ik zou mijn paard ook nooit zo ongezond laten eten als ik zelf doe. Ik hou er voor mijn paard andere maatstaven op na geloof ik Bloos

Navragen is beter dan afvragen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 16:23

Jeetje, wat een verwarring over enten.

Een paar zaken op een rijtje:

* paarden kunnen wel degelijk nadelige gevolgen hebben van entingen. De weerstand kan zakken na een enting en daarom JUIST dan gevoelig zijn voor virusje in de buurt. Dus nooit in de wilde weg gaan enten als bv rhino in je buurt uitbreekt. Mijn vorige paard werd heel erg ziek van een enting (darm virus en longontsteking wat uiteindelijk fataal werd). Hij werd in zijn laatste jaren niet geent. In Engeland hebben dit soort paarden vrijstelling voor enting bij wedstrijden. Bovenstaand geeft ook maar weer aan de rust na een enting goed in acht te houden!!!!

* Tetanus kan dodelijk zijn wanneer een paard zelfs maar een onschuldig wondje heeft. Geld ook voor de eigenaar en ik zou zeker de paarden daarvoor enten. Alleen dit hoeft geloof in niet jaarlijk, vraag ernaar bij je dierenarts.

* Het hebben van een niet geent paard op stal geeft geen extra risico's. Elk paard, geent of niet, is drager van een virus. Alleen NIET geentte paarden hebben VERHOOGDE risico om ziek te worden. Dus heb je je paard niet geent loop jij met jouw paard risico. Ten tijde dat een paard ziek is, geent of niet, is altijd een risico voor verspreiding en dient dan afgescheiden te worden van de andere paarden. Dus in dat geval maakt enten wel niet ook al niet meer uit. Dus om de kans op ziekte te verkleinen ent ik wel mijn paard (deze kan er gelukkig wel tegen).

* Besmetting vindt plaats door contact met andere paarden, kan ook door overdragen vna de mens. Dus als jij maar een paar paarden hebt staan en niet op wedstrijden gaat kan je nog steeds besmetting oplopen door bezoek van jezelf of anderen aan een besmette stal (zonder dat jij of andere dat weten). Besmetting is dus altijd mogelijk, op grote en kleine stallen.

* Ent alleen je paarden als die 100% gezond zijn op moment van enten en niet net ziek zijn geweest!!!! Dit verkleint de kans op ziekte tgv enten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Samo, Wistaire en 91 bezoekers