Wat doen met een STAKER???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Wat doen met een STAKER???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 13:43

Nu is het officieel, ik heb een STAKER gekocht Boos! Man, wat ben ik boos... Nadat ik dit topic heb gestart [RT] Hoofd kantelen/Steigeren? Verband instructie? ben ik heel rustig met Licor aan het werk gegaan.

Niets overvragen, geen zijwaartse gangen (ZELFS niet wijken, terwijl dat voor hem echt een peulschil is) NIKS moeilijk, gewoon B oefeningetjes. En dat beest blijft gewoon steigeren... WAT MOET IK DOEN???

Ik begin zelf behoorlijk bang te worden, want als je nagaat wat er allemaal kan gebeuren (ik rijd niet in een bak, heb ik niet, dus hij kan eender waar heen STEL dat ik val). Onmiddellijk als hij het doet krijgt hij er een PETS van de zweep bij, maar dan gaat hij enkel hoger, wat dus gevaarlijker is. Ik klamp me aan zijn hals vast, en zal niet snel vallen, maar ik wil niet samen met hem vallen...

Daarnet deed hij het als ik zijn linkergalop vroeg... Daarom heb ik na het rijden hem nog gelongeerd op de linkerhand om te kijken of hij het daar ook deed, maar niet dus... Ik heb er erg op gelet hem zo vrij mogelijk te houden in zijn mond, want ik dacht dat het probleem daar zat...
Krijg zo'n vermoeden dat hij me aan het uitproberen is...

Ik WIL geen stakend paard en als het zo blijft duren ziet het er naar uit dat ik mijn "droompaard" weer weg zal moeten doen... Want dit is echt niets voor mij...



KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:58

als je alle lichamelijke oorzaken en oorzaken die met het tuig te maken kunnen hebben hebt uitgesloten. Dan helpt maar een ding. Iemand erop zetten die niet bang van hem is en kijken hoe ver die gaat.

Breng hem eventueel naar iemand die hem eens flink aanpakt en kijk of het dan bij die ruiter beter gaat. Zou dat zo zijn dan moet je bij jezelf gaan kijken of jullie een passende combi zijn.

In de regel zeg ik (als alle andere oorzaken uitgesloten zijn) gewoon kei hard slaan, iemand in de bak met een longeerzweep die hem gewoon keihard op zn kont mept als hij het in zijn hoofd haalt om maar een pas zachter te gaan lopen dan jij wil........ Niet een popie uitspraak hier op bokt, sorrie

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:16

Citaat:
In de regel zeg ik (als alle andere oorzaken uitgesloten zijn) gewoon kei hard slaan, iemand in de bak met een longeerzweep die hem gewoon keihard op zn kont mept als hij het in zijn hoofd haalt om maar een pas zachter te gaan lopen dan jij wil........ Niet een popie uitspraak hier op bokt, sorrie


Dat wil ik best doen... maar hij gaat enkel hoger!

Hij doet het ook niet aan de longe, dus het zadel zou eventueel kunnen, hoewel het perfect lijkt te liggen... Dan moet ik de zadelmaker maar eens laten langskomen.
Hij heeft het trouwens twee maanden niet gedaan, en nu plots wel Verward

De Tandarts is net geweest, ik zal de fysio dan maar eens laten komen zeker? En idd, een andere ruiter, daar had ik ook al aangedacht.. Maar wie wil dat nu doen?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:21

Idra schreef:
Citaat:
In de regel zeg ik (als alle andere oorzaken uitgesloten zijn) gewoon kei hard slaan, iemand in de bak met een longeerzweep die hem gewoon keihard op zn kont mept als hij het in zijn hoofd haalt om maar een pas zachter te gaan lopen dan jij wil........ Niet een popie uitspraak hier op bokt, sorrie


Dat wil ik best doen... maar hij gaat enkel hoger!

Hij doet het ook niet aan de longe, dus het zadel zou eventueel kunnen, hoewel het perfect lijkt te liggen... Dan moet ik de zadelmaker maar eens laten langskomen.
Hij heeft het trouwens twee maanden niet gedaan, en nu plots wel Verward

De Tandarts is net geweest, ik zal de fysio dan maar eens laten komen zeker? En idd, een andere ruiter, daar had ik ook al aangedacht.. Maar wie wil dat nu doen?


Als je écht alles uitgesloten hebt aan medische oorzaken en harnachement ben ik het met bovenstaande eens. Breng hem naar een stal om hem te laten corrigeren. Daarbij zullen sommigen niet de minste middelen gebruiken, maar je moet om je eigen veiligheid denken. Daarbij komt ook dat je dan 'professioneel' advies krijgt en ze helpen je weer op weg als het 'eruit is'.
Ik leef met je mee en veel succes!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:10

Er is niets mis mee om als het niet klikt met je paard, hem te verkopen en een andere terug te kopen waar het wel mee klikt. Dit levert alleen frustratie van beide kanten. Je kan hem wegbrengen of er een ander op laten rijden, maar dat lost het probleem wat speelt tussen jou en je paard helaas niet op.

En een paard terecht straffen is absoluut geen misdaad.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:11

Heb je dit paard al lang? Is hij bij zijn vorige eigenaar misschien overvraagd geweest? Dan is mij advies om een maand alleen te poetsen en wat wandelen ofzo. Daarna rustig beginnen met longeren en een paar keer maar een kwartiertje rustig rijden en dit weer uitbouwen. Leer hem weer dat hij plezier kan hebben met rijden. Als je hem nog niet te lang hebt moet hij misschien ook nog wennen.
Is dit een fase van uitproberen dan idd zo aanpakken als gijsenkim schrijft.

Sprakeloos

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:17

Sluit me aan bij de vorige plaatsers Haha! .

Ik heb echter ook even je andere topic over je instructie gelezen en over de geschiedenis van je paard. Ik denk dat dit wat Esther zegt best kan gelden, dat hij in Spanje nogal overvraagd is en dat dit zijn reactie is om dit in de toekomst te voorkomen.

Maar goed: is het uitproberen oid dan stevig aanpakken of andere ruiter erop Lachen.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:18

Misschien voelt hij zich nu pas echt thuis bij je en gaat hij je nu uitproberen. Hij heeft het de eerste twee maanden toch goed gedaan?

Voor de rest sluit ik me aan bij GijsenKim.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:19

Ik zou samen met je paard in training gaan bij iemand die écht weet wat 'ie doet. Misschien zijn een paar lesjes al genoeg, maar bij dit soort dingen heb je echt hulp nodig. Zou hem wel zelf blijven rijden, of in elk geval zorgen dat je er bij betrokken bent (dus niet gewoon wegsturen)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:24

Aanpakken.
Die fase gaan ze zowat allemaal even door.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:31

Het klinkt echt als uitproberen. Goede instructie nemen en samen oplossen. En het belangrijkste pas goed op jezelf!

Net je andere bericht gelezen en daarop geantwoord.
Laatst bijgewerkt door Lisette op 24-09-03 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:44

Alle paarden zijn het zelfde. Als je hebt uitgesloten dat het geen probleem is van zijn harnachement, dan is het zeer zeker de uitprobeer fase.
Ik weet hoe je je voelt, deze fase heb ik ook op dit moment en nu gaat het eindelijk weer beter. Er was bij mijn paard wel een probleem met zijn zadel.
Succes! en pas goed op jezelf!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:56

Ik zou inderdaad eerst zeker weten dat het niet aan je zadel etc ligt. En tja, dan toch door die uitprobeerfase heen te komen! Een paard staakt op zich nooit zomaar. er is altijd een reden voor, anders zou ie het niet blijven doen.. Hij krijgt er een beloning voor. Dat kan of zijn dat ie pijn heeft,en door het steigeren van die pijn af probeert te komen. Of het kan om iets anders gaan. Als ik steiger krijg ik mijn zin... etc etc.. Maar toch, voor je aan de harde middelen begint natuurlijk proberen te achterhalen wat er aan de hand is! Zo heb ik er een gereden waarvan iedereen zei dat het uitproberen was. Ze deed het in pricipe bij mijn niet meer, maar het bleef moeilijk, en het bleek dat ze een scheve heup had. En zo dacht ik ook dat ik een zadel helemaal goed aan had laten meten, door een gediplomeerde zadelmaker, en nu blijkt dat helemaal niets te zijn. Na drie maanden zakt de vulling van je zadel trouwens wat in, dus kan je zadel ineens niet meer goed passen. En de spieren van je paard veranderen continu, dus het is niet zo dat als een zadel eenmaal goed aangemeten is, dat dat gelijk altijd zo is..
Veel succes in ieder geval..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:16

hee als je hem verkoopt dan moet je mij even een privé berichtje sturen. ik vind hem gewoon weg fantastie. maar nu op het probleem. er denken dat hij over vraagt is geweest. dat kan natuurlijk maar zelf denk ik dat hij juist zo graag wil. hij wil zich tonen zo van dat kan ik. en omdat hij daar geen kans voor krijgt gaat hij het zelf oplossen.
wat passionato zegt kan natuurlijk ook. zo iets moet je zien om duidelijk te krijgen wat er aan de hand is.
daarbij kijk ik er wel een beetje van op dat hij dit doet. zo ziet hij er helemaal niet uit. pijn kan natuurlijk ook goed. dus eerst goed laten nakijken en dan met iemand die er zich op heeft aan het werk. natuurlijk mag je ook naar mijn komen. maar ja dat is nogal ver.

ik hoop dat je er achter komt hoe het komt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:18

Eerst na laten kijken of hij niks heeft of dat er iets met jou zadel wat dan ook is...

En misschien omdat je zelf al in je andere tropic zegt dat je een beetje aan de rijmethode twijfelt die je nu gebruikt zou ik zeggen probeer het eens met een andere instructrice...
Gewoon om het eens anders te proberen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:20

Nog een vraagje, Is hij nog hengst?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:33

gijsenkim schreef:
Nog een vraagje, Is hij nog hengst?

en zijn leeftijd?
Hij kan ook gewoon aan het puberen zijn. Dan krijg je vaker van dit soort dingen. Erg vervelend dat je niet weet waar het aan ligt.
Heb je al eens een ander zadel geprobeerd?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 16:34

Citaat:
Nog een vraagje, Is hij nog hengst?


Ja, hij is nog hengst, als de oplossing castreren is verkoop ik hem, want hij zou erg geschikt zijn als dekhengst (hij is goedgekeurd) en ik heb ook al enkele serieuze aanbiedingen gekregen van mensne die en veulen van hem willen (daar begin ik natuurlijk nog niet mee). Zijn waarde zou ook dalen als ik hem castreer, hoewel het mij niet echt te doen is om het geld, maar stel dat het na het castreren bljt dat het iets anders is, krijg ik hem als ruin nooit voor hetzelfde geld verkocht. Voor de rets is hij trouwens helemaal geen hengst in de omgang, dus denk niet dat het daar wat mee te maken heeft...

Citaat:
En misschien omdat je zelf al in je andere tropic zegt dat je een beetje aan de rijmethode twijfelt die je nu gebruikt zou ik zeggen probeer het eens met een andere instructrice...


Dat ga ik idd eens doen, probleem is enkel ergens geraken met hem.. Wij hebben geen trailer... En ik heb geen piste om iemand naartoe te laten komen.
Ik heb hem trouwens vandaga niet volgens die methode van mijn ene instructrice gereden, maar eerder vwts-nwts. Dat haalde dus geen r e e t uit .


Citaat:
Ik zou samen met je paard in training gaan bij iemand die écht weet wat 'ie doet. Misschien zijn een paar lesjes al genoeg, maar bij dit soort dingen heb je echt hulp nodig. Zou hem wel zelf blijven rijden, of in elk geval zorgen dat je er bij betrokken bent (dus niet gewoon wegsturen)


Dat lijkt me ook geen goed idee, hem wegsturen, want dan gaat hij het daarna misschien weer doen en ENKEL bij mij...

Citaat:
Misschien voelt hij zich nu pas echt thuis bij je en gaat hij je nu uitproberen. Hij heeft het de eerste twee maanden toch goed gedaan?...


Ja, daarom dat ik het zo laat vindt als het een uitprobeerfase zou zijn...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 16:35

Fairie"]
[quote="gijsenkim schreef:
Nog een vraagje, Is hij nog hengst?

en zijn leeftijd?
Hij kan ook gewoon aan het puberen zijn. Dan krijg je vaker van dit soort dingen. Erg vervelend dat je niet weet waar het aan ligt.
Heb je al eens een ander zadel geprobeerd?
[/quote]

Hij is 6... Wel toevallig als hij net NU aan het puberen zou slaan, niet?

Ik sta helaas niet in een pensionstal ofzo, dus een ander zadel heb ik nog niet kunnen proberen. Heb er zelf maar 1...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:41

Tja, als castreren geen optie is, denk ik dat je toch echt een heel stuk stoerder moet gaan rijden.... Die confrontatie zal je toch echt met m aan moeten gaan. Dit gaat straks wel van kwaad tot erger. Misschien moet je hem op een goede stal met een goede binnenbak stallen om daar een tijd die confrontatie op te zoeken......

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:38

Ik denk dat hij je nu kent, en dat hij vroeger misschien strenger is opgevoed? (kwam hij niet van spanje?) Mss dat hij wel aan het puberen is, omdat hij zich nu vrijer voelt nudat hij nu niet hoge dresuur oefeningen moet doen voor (toch nog) zo een jong beestje te zijn? Waarschijnlijk is dit toch maar onzin maar goed, als het 2 maand goed ging, moet er iets aan de hand zijn want opeens veranderen? Verward

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:11

Hoi,
ik denk dat het protest is, zoek iemand die je kan vertrouwen en
die niet bang is als er een paard in de buurt steigert. Geef die persoon
een menzweep en longeerzweep, en zodra hij steigert een flinke knal onder de buik geven. De buik en liezen zijn een zwakke plek van paarden en de volgende keer zullen ze wel 2x nadenken voordat ze die delen uitgebreid laten zien door te stijgeren. Probeer ook eens een martingaal, als je dat nog niet hebt. Dan kan ie in ieder geval niet zo hoog komen. Groetjes Bar

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:44

Bij de martingaal sluit ik me helemaal op aan. Vooral paarden die omhoog willen komen. Ik ben niet zo'n hulpteugelgek maar misschien is hier een geschikte hulpteugel voor? Het is zonde dat je zo'n paard zou moeten verkopen! Niemand in de buurt met een bakje ofzo?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:38

Barvrouwke schreef:
een menzweep en longeerzweep, en zodra hij steigert een flinke knal onder de buik geven. De buik en liezen zijn een zwakke plek van paarden en de volgende keer zullen ze wel 2x nadenken voordat ze die delen uitgebreid laten zien door te stijgeren. Probeer ook eens een martingaal, als je dat nog niet hebt. Dan kan ie in ieder geval niet zo hoog komen. Groetjes Bar


Een paard dat steigerd moet als de sodemieter naar voren, een tik op de buik lijkt me dan niet zo handig, denk eerder dat je nog meer protest krijgt.
Met een martingaal los je het probleem niet op, en dat is toch de bedoeling, komt bij dat ze ook met martingaal wel omhoog kunnen als ze datwillen.

Ik denk ook dat hij je aan uitproberen is en sluit me aan bij de rest: kijken of je een intructrice kan vinden die echt weet waar ze mee bezig is en jou kan helpen om er door heen te werken.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat alle medische oorzaken zijn uitgesloten.

succes en ik hoop voor je dat je er uit komt.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:35

Idra, wat jammer dat het niet zo gaat, als dat je gehoopt had. Ik kan me trouwens goed voorstellen hoe je je voelt, heb zelf ook nogal lopen tobben met mijn paard.

Als blijkt dat je niet goed bij je paard past, is dat ook geen schande. Het moet geen probleem zijn om een goede eigenaar te vinden voor jouw mooie hengst. Maar je hebt zoveel moeite gedaan om je paard te vinden, het zou jammer zijn als je dat nu al zou constateren.
Ik kan me jouw teleurstelling en angst goed begrijpen, maar misschien is het de moeite waard om eerst nog het een en ander te proberen en wie weet klikt het dan toch goed.

Er wordt hier boven een aantal keer gesuggereerd dat hij heel hard aangepakt moet worden, mits hij niets lichamelijks mankeert. Vind ik nogal een gevaarlijke uitspraak als je het paard niet kent / nooit gezien hebt.

Ik denk dat je toch eerst het lichamelijke goed moet nagaan. Een zadelmaker is altijd verstandig om eenes goed naar je zadel te laten kijken. En een goede(!) fysio / manueel therapeut kan je misschien ook een heel eind verder helpen. Informeer eens bij jouw in de buurt waar je een goede kan vinden. En dan moet het je ook vast wel lukken om als het nodig is, een trailer te regelen voor een keer, als je ergens anders naartoe moet.

Verder is goede begeleiding, zeker op het moment waar je nu zit zo belangrijk!! Als je zulke twijfels hebt bij je instructrice die je nu hebt, denk ik dat je toch beter naar een andere kan uitkijken. En dan liever twee keer per week een half uur i.p.v. een keer per week een uur. Misschien heb je een periode wel wat meer begeleiding nodig. Zou het niet een mogelijkheid zijn om je paard tijdelijk ergens anders te stallen, waar je meerdere keren per week goed les kan krijgen en waar af en toe iemand anders erop kan stappen op momenten dat het je zelf niet helemaal lukt. Kost wel meer geld dan dat je je paard thuis hebt staan, maar hopelijk is het een goede investering.

succes ermee!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers