punishment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 08:49

There is no such concept as punishment to the horse. In the herd, if a horse is yielded out of his space by another horse, he doesn't go away and stew on this for 10-15 minutes and come back mad and kick the other horse.  If a horse is bitten by another horse he doesn't go get a group of his friends and come back to "teach the other horse a lesson". This is a human thing, we do this - horses don't! If there's going to be a confrontation, it's immediate and going to happen at the moment of conflict.
Alois Podhajsky one of the masters of classical dressage put this in terms that best relates to the use of punishment with the horse:

"The rider with high ambitions and little knowledge will be more inclined to revert to punishment than will the more experienced rider.  He will try to obtain by force what he cannot achieve by the correct use of the aids as taught by the classical school".

This doesn't just go for English riders; this is true for horsemanship of all disciplines. If you have ever been to a horse show and seen someone hit their horse because the horse wouldn't perform you'll understand. If the horse isn't responding to an aid or cue it's likely the rider's fault. How can you correct a horse for something you do wrong? Or doing what you asked - even inadvertently? Learn and watch what your body is doing, get riding lessons, check for proper fit of tack, and check for injuries of physical problems of the horse.

As a rule of thumb - would you ever hit your spouse and not expect negative consequences? The same goes for your horse. I can't ever think of a good reason to hit a horse for the sake of punishment. I've seen many a farrier who will hit a horse with a tool if the horse won't stand still. What's the purpose of this? To make the horse afraid of the farrier or the rasp? How can you punish a horse for the owners lack of work with the horse on this issue?

Many people believe that they get respect out of fear from their horse.   You know the type, they put the fear of god into the horse and they've got every training problem figured out.  I can't throw a rock in my area without hitting at least one of these type of people.   I've been on so many trail rides where you'll hear someone say that they're going to get a bigger bit to control their horse.  This is one of the most severe forms of punishment that you can deal to your horse.  You may have more control but it will be because of fear of the bit, not out of trust.

Anger Management

Your horse picks up on your attitude. If you are having a bad day you are probably sending a message to your horse through your posture, tone of voice, movement, etc. Your anger, whether inwardly or outwardly expressed - will be picked up by your horse. This is a form of punishment that you may not have even realized that you were subjecting your horse to. 

Take Control of your horse's well being

I'm a private pilot, when flying I have control of the airplane. This concept is called "Pilot in Command (PIC)". While in the air, I have complete control of the airplane, passengers, and the safety of all involved. This means that I have the authority and power to override even the Air Traffic Controllers if the situation warrants. In an emergency situation it's not only expected that I do whatever is necessary to ensure the safety of  everyone involved -- it's required.  This is the same responsibility you have as a horse owner. If a trainer, farrier, vet., friend, etc. does something that goes against what you believe - get out of the situation as soon as possible. For example, if someone tells you that you need to hobble your horse, tie him, throw him on the ground and sit on his neck until he's "calm" and submits -- do anything to get out of this type of situation; make an excuse, tell the truth but get into a better world for both you and the horse.

So what's a correction?

Many people will read this and think that a correction is the wrong term to use.  When you are training the horse to do something, you are not trying to dominate the horse. A correction is the act of modifying a behavior, movement, or posture through operant conditioning; either positive or negative reinforcement.  A correction can be anything from an extra ounce of leg pressure to a severe (7 on a scale of 10) use of the rein or popper to keep a horse from biting or kicking another horse or human. Use the appropriate correction for the situation, but no more!

Positive Reinforcement is using something the horse likes or enjoys as a reward for appropriate behavior. Because the animal wants to gain that good thing again, it will repeat the behavior that seems to cause that consequence. A good example is a scratch on the wither when the horse gives you an appropriate response.

On the contrary, negative Reinforcement is not necessarily a bad thing either - it's just one way of communicating with the horse. Tightening a muscle in your calf or using your pressure on the rein are all signals that tell the horse what we want, and are all forms of negative reinforcement.

A horse that "mis-behaves" in a herd situation will be disciplined or corrected by another horse who is higher in the "food chain". This correction (negative reinforcement) will be appropriate to the situation i.e. getting in another horse's space may get bad ears or a shoulder yield, but probably not a kick right away. In order for this horse to get kicked he's either going to have to ignore/miss the warning signs from the other horse or continue to push the confrontation to another level. 

Karen Pryor who is a renowned expert on positive reinforcement training has written the best book I've run across (Don't Shoot the Dog!: The New Art of Teaching and Training) to explain the use of appropriate positive reinforcement versus negative reinforcement in training. She explains how the use of positive reinforcement works with people, horses, dogs, marine mammals, etc.:

"almost all traditional animal training consists of the applied use of negative reinforcers. The horse learns to turn left when the left rein is pulled, because by doing so it can ameliorate the tugging feeling in the left corner of it's mouth. Elephants, oxen, camels, and other beasts of burden learn to move forward, halt, pull loads, and so on to avoid the tug of a halter, the poke or blow of a prod, goad, or whip."

"Negative reinforcement can be used to shape behavior. As with positive reinforcement, the reinforcer must be contingent upon the behavior: one must cease "prodding" when the response is correct. Unfortunately, because the prodding, in whatever form results in a change in behavior, the behavior of the person doing the prodding may be positively reinforced, so that, as with punishing, the tendency to lay on with the aversives increases. Naggers, for example, may eventually get results, and this is reinforcing to the nagger. So nagging escalates, sometimes so much that the nagger goes on nagging whether the desired response has occurred or not."

There's a lot to be said for knowing when to quit (release pressure).  I really like this train of thought because it illustrates one of my biggest pet peeves -- people who nag/pester their horses and never give him a chance to do the right thing.  And those that are so busy trying to complete an exercise that they concentrate only on themselves instead of the horse.

This is not to say that there is never a time when you shouldn't get after a horse for inappropriate behavior. A "pushy" horse that tries to rub on me, may find a forearm or elbow in their way. I'm not going to hit the horse, but I'm also not going to let him use me as a scratching post.

The most important part of correcting a behavior is rewarding for the appropriate response. How else is the horse going to know when he's done the right thing? Some people believe that the horse should "know" because he's not getting reprimanded for doing the wrong thing. That may work, but there's a better way. Many riders are quick to discipline, but find praising the horse as a sign of weakness or embarrassing -- a horse can be rewarded with as little as a scratch at the withers or a release of the rein. On the flip side; some people don't have the ability to correct a horse. They may be "too nice" and unknowingly let the horse walk all over them. These folks have no concept of what it takes to be firm and fair with their horse.

A correction also needs to be in terms that the horse understands. For example, if you are on a trail ride and the horse constantly goes into a trot but you want to walk, there are many things that you can do to correct this behavior. Which of these would you use?

A. Hit the horse.
B. Yank on the bit real hard.
C. Disengage the hindquarters.
D. Come to a stop, wait for the horse to soften, reward, then continue on.
E. Let the horse do what it wants.

To me the correct response would be D. Come to a stop, wait for the horse to soften, reward, then continue on. If the horse were to go back into a trot, I would repeat this exercise and let the horse "find" what I am asking for. It may take a long time before the horse "finds" the behavior that I'm after. That's OK with me, patience is something that pays off big later when you work on other issues. This is by no means the only way to approach this behavior.

Rules of Correction

1. Be concise: Quickly correct and get on with what you were doing. Don't linger or overdue it.

2. Don't do it like you enjoy it! There is no score, there's no winner/loser.

3. Have a purpose: Consider what you are working for. What's your goal?

4. Look for the good, don't focus on the bad: Learn to minimize or ignore the incorrect response and encourage the correct response. Be positive; question your "training attitude" and your trainer; If your horse support/peer group consists of people who firmly believe in the "spare the rod, spoil the horse" type of training - look for another trainer or group of friends. I believe that you can determine a persons "training character" by observing the ratio of Punishment to Reward when working with a horse.

5. Be appropriate: There may be a time to use the "big hammer" if the situation warrants, but don't go into the training mode with the "whup-ass" attitude - save that for your brother-in-law and the (WWF) World Wrestling Federation.

6. Pick your battles: Know when you have the ability to follow through with something. Rather than flail away aimlessly with something that you have never worked through before or are having problems with -- know your limits and abilities. If you have to call in professional help, DO IT! Even I have someone I call for help with tough problems. Most of all, make sure that you correct a horse for a response you are after, not for something you did wrong.

Maximize the use of positive reinforcement and minimize the negative.

 


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 09:27

A true(ly) good story. Goed voor je engels ook.
Een persoonlijke noot erbij van Jip zou mooi geweest zijn Knipoog
En of het speciaal bij 'western' thuis hoort... Verward

dido

Berichten: 11
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 09:31

ben het met bovenstaande eens, zou willen weten waar jip dit stuk vandaan heeft.


jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 10:12

Tja, ik wist niet of ik er een persoonlijke noot bij zou moeten zetten. Het is ook zeker niet bedoeld als 'jongens dit is het'. Meestal lees ik zulke artikelen eens goed door en houd ik het in mijn achterhoofd ergens. Ik hoop dat de mensen die zich hierdoor aangesproken voelen en weten dat ze af en toe fout zitten zich door dit artikel beter realiseren waar ze mee bezig zijn. Ik heb trouwens toestemming gehad van de auteur om dit te plaatsen. http://www.naturalhorsesupply.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jip op 2001-10-02 11:13 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jip op 2001-10-02 11:13 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:33

Bedankt voor het adres. Ik heb hem gebookmarkt. Het is natuurlijk niet verplicht om je mening erbij te geven, maar het is wel een forum waar het om meningen draait en je zou het zelf als een discussie-item kunnen openen door je mening erbij te zetten.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:09

Mooi verhaal, en ik herken inderdaad dingen die ik bij wedstrijden heb zien gebeuren die ik vreselijk vind. Wat ik overigens ook in een voorgaand berichtje over de film 'de paardenfluisteraar' had geschreven, komt in dit verhaal ook terug: 'If a trainer, farrier, vet., friend, etc. does something that goes against what you believe - get out of the situation as soon as possible. For example, if someone tells you that you need to hobble your horse, tie him, throw him on the ground and sit on his neck until he's "calm" and submits -- do anything to get out of this type of situation; make an excuse, tell the truth but get into a better world for both you and the horse.' Precies dat gebeurd in de film en wordt schijnbaar door veel mensen als geweldig gezien: het vastbinden met een been van dat paard in de film tot het er bij neer valt en dan er op gaan zitten. Walgelijke methode die zeker niet in die film thuis hoort. Verder was die immers best goed. Ik geloof nooit dat een paardenfluisteraar of iemand die daar voor door kan gaan, zulke methoden zal gebruiken.

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:23

Jolande: ik wil even reageren op het gedeelte waar je het hebt over het op de grond gooien van een paard etc.
Een amerikaanse fokker die ik ken gebruikt deze methode sporadisch bij haar hengstveulens, die zich niet willen conformeren aan haar normale gedragspatronen. Ik doel hier op hengstveulens die haar niet zien als 'alpha' en er dusdanig gedrag op nahouden dat ze gevaarlijk voor de omgeving kunnen worden.
Door ze om te gooien en even op de hals te gaan zitten*, neem je het gedrag van de leidende merrie in een kudde over om dit veulen even op zijn plaats te zetten en te laten zien wie de baas is.
Het is een uiterste middel, maar schijnt zeker bij jonge paarden heel effectief te zijn.
In een kudde gebeurt dit ook door de hengst als hij een jongere hengst 'er onder' wil houden, meestal voor hij definitief uit de kudde gejaagd wordt.
*dit zitten moet je niet woordelijk zien, zoals bij mensen, maar ze knielen er wel degelijk op.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 17:02

dit is idd een beproefde methode,toen shannon mijn appaloosa hengst het vertikte om in stal te gaan en daarbij zulke sprongen maakte ,dat mijn groom in angstnood op de haverkist ging staan,was dat de enigste optie,beet pakken hoofd naar de grond brengen en als hij omvalt op zijn nek knielen tot hij kalm is,werkt ,want daarna als een lammetje zin box in.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:59

Ik ben en blijf het toch met de schrijver van het verhaal van Jip eens: ´do anything to get out of this type of situation; make an excuse, tell the truth but get into a better world for both you and the horse´.
Ik vind het niks om een paard zo te behandelen en dat het in het wild zo gebeurd lijkt me stug, ik heb het nog bij geen enkele documentaire gezien. Er zijn waarschijnlijk genoeg andere manieren om het voor elkaar te krijgen. Maar als jullie je er prettig bij voelen, dan moet je dit vooral gebruiken. Verdrietig

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 23:13

hoho Jolande
wie zegt dat ik me er prettig bij voelde ,maar als je een hengst van 2 jaar hebt en die totaal de boel in elkaar probeert te slaan,zal je weinig keus hebben,dan mag je TT,Monty roberts,Voest of net als ik Feldenkrais volgen,je kan geen kant op,geef dan ook een oplossing,en niet alleen verwijzen ,naar wat Jip hier neer gezet heeft,want dat is natuurlijk wel makkelijk je verschuilen achter wat nh predikt,maar in extreme omstandigheden zijn ook in de nh extreme middellen geoorloofd,zeker als er gewonden dreigen te vallen.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 00:49

Dat op de grond gooien van een paard etc. leek mij ook altijd behoorlijk wreed, maar na wat ik van Sugarmiss en Westernworld hier lees kan ik me wel voorstellen dat je deze techniek zou kunnen toepassen als je geen betere opties meer hebt. Als het paard echt gevaarlijk wordt moet je toch wat. Zolang de straf in proportie staat tot het probleem zou ik zeggen. Ik denk dus dat het van het paard en de situatie afhangt of je deze techniek geoorlooft zou kunnen vinden.

Maar omdat we het hier over straffen hebben...ik heb een dilemma: ik werk met mijn paardje op basis van beloning en dat werkt uitstekend bij hem. Toen ik hem kreeg was hij heel erg bijterig, maar dat is nu behoorlijk onder controle. Het gaat echter maar niet helemaal weg. Regelmatig bijt hij nog 'per ongeluk', hij weet dan dat ie fout zit want hij schrikt er zelf van dat ie het doet.
Ik kan hem moeilijk de hele tijd belonen als ie niet bijt, dus zie ik geen andere oplossing dan een mep. Ik mep overigens gewoon zo van: "PETS!", geen afranseling hoor, en direct zodra hij bijt om vervolgens stil te staan, waarna hij altijd z'n hoofd buigt en me zacht aantikt met z'n neus om om vergiffenis te vragen, dan krijgt ie even een vriendelijke aai en ga ik weer verder met poetsen of whatever.
Hij blijft het echter toch steeds weer doen. Ik wil hem niet harder gaan slaan want daar geloof ik niet in en ik krijg het er maar niet uit op deze manier. Iemand een suggestie of wat ik zou kunnen doen om van dit nare gedrag af te komen? Jip?

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 10:52

Hoi, ik denk dat je je eerst eens moet afvragen waarom / waneer je paard bijt. Het kan denk ik een kwestie zijn van pijn/genegenheid en/of respect. Kom je tijdens het borstelen op gevoelige/pijnlijke plaatsen? Of vindt hij het zo lekker dat hij terug wil knabbelen? Of heeft hij gewoon geen respect voor je? Als je uit kan vinden waarom hij bijt kan je ook een gerichtere oplossing gaan zoeken.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 12:30

Ha Westernworld,
Ik heb totaal geen ervaring met het houden van een hengst, maar ik denk dat dat niet echt van belang is. Als je een paard hebt dat op twee jarige leeftijd de boel in elkaar slaat, moet je eens gaan bekijken waarom dat hij dit doet. Ben je niet eerder ergens de fout in gegaan waardoor hij dit gedrag is gaan vertonen. Had je dit niet al eerder aan kunnen zien komen waardoor grovere maatregelen op een later tijdstip voorkomen hadden kunnen worden of is dit ineens de kop op gaan steken. Ik volg overigens niet de NH methode. Ik gebruik mijn gezonde verstand Haha! en handel zoals mij dat goed lijkt waarbij ik altijd in mijn achterhoofd blijf houden: hoe zal mijn paard dit ervaren. En als ik denk dat het niet verantwoord is of door mijn paard als bedreigend ervaren kan worden, dan doe ik dat dus niet en zoek een andere manier. Ik weet niet wat je paard precies doet maar ik neem aan dat hij tegen de wanden van zijn stal aan trapt? Je zou kunnen proberen hier rubbermatten tegen te bevestigen waardoor de klap die het slaan tegen de wand geeft een stuk minder wordt. Vaak gaat het zo'n paard alleen om de 'herrie' die het maakt en door dit weg te nemen is de lol er vlug genoeg van af. Als je doelt op het springen van je appie als je groom hem in de stal wil zetten, dan denk ik dat een welgeplaatste schop ook vrij veel effect kan hebben. Met rust kom je overigens ook een heel eind. Ik zou eerst een gaan bekijken waarom zo'n paard ineens zo reageerd: wat zijn de oorzaken waarom reageerd hij zo als je groom hem naar de stal brengt en doet hij dit bij jou zelf niet, en aan de hand daarvan de goede oplossing bij vinden.
Sorrie als ik je beledigd heb met mijn opmerking 'als je je er prettig bij voelt'. Hier ben ik te ver gegaan.

Jolande

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jolande op 2001-10-03 19:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jolande op 2001-10-04 10:19 ]</font>

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:22

Citaat:
Op 2001-10-03 11:52, schreef jip:
Hoi, ik denk dat je je eerst eens moet afvragen waarom / waneer je paard bijt.


Hoewel mijn paard en ik vooral vrienden zijn, is het toch heel duidelijk tussen ons dat ik de baas ben. Hij bijt niet als ik op dat moment daadwerkelijk bezig ben met poetsen.
Maar als ik bij zijn hoofd in de buurt bezig ben met iets anders dan direct met hem, probeert hij mijn aandacht te trekken door eerst wat aan me te frutten, als ik hem blijf negeren kan hij dan per ongeluk happen omdat hij ongeduldig wordt. Of als ik bijvoorbeeld zijn halster om aan het doen ben in de stal en dat gebeurt volgens hem niet snel genoeg (de andere paarden zijn bv net al naar buiten gegaan en hij wil er achteraan). Daarnaast hapt hij soms te gretig in iets lekkers en heeft ie er een stuk vinger bij te pakken, ook omdat hij te ongeduldig is.

Ik heb het idee dat hij niet 'met voorbedachte rade' bijt maar echt per ongeluk. Vandaar ook zijn "OOPS! OJEE!" reactie na het bijten.

De ergste straf die ik hem kan geven is hem compleet negeren. Hij heeft me ooit een half uur over de wei laten sjouwen, terwijl hij olijk met de andere paarden ging spelen, zonder zich te laten pakken. Ik ben weggegaan en drie dagen lang weg gebleven en heb iedereen opgedragen hem die dagen te negeren. Dit was erg wreed tegenover hem, maar hij heeft het nooit meer gedaan en komt me nu altijd met een blij gezicht tegemoet op de wei. Ook als hij erg vervelend en druk is op de poetsplaats werkt dit. Ik ga gewoon een eindje verderop staan of weg; laat em in z'n soppie gaar koken. Als ik dan terug kom is hij zo blij dat hij zich voorbeeldig gedraagt.

Maar in de hier boven genoemde gevallen is hij bewust ondeugend. Dus daar werkt dit. Dat bijten doet hij per ongeluk, dus daar werkt het niet bij. Dus dan zit ik weer met die mep als enige optie....denk ik. Maar ik hoop dus dat iemand iets anders weet wat ik zou kunnen proberen Haha!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:07

jolande ; ik kan je wel vertellen dat je niet altijdt de keuze hebt om te achterhalen wat het gedrag van een pony/paard veroorzaakt of veroorzaakt heeft ,vaak krijg je een paardje in handen na een periode bij de eerste eigenaar en je weet nooit wat daar eventueel gebeurd kan zijn.
verder weet ik wat in die tijd bij shannon het geval was,hij wilde bij zijn moeder in de stal en niet in een eigen box! de eerste eigenaren hadden ze namelijk bij elkaar laten staan tweeeeeeeeeeeee
jaaaaaaaaaaaaaaaar lang,en dat moest ik op dat moment oplossen,door heeeeeeeeel rustig te blijven,zonder schelden tieren en druk doen ,het hoofd van het veulen beet pakken naar de grond brengen,op het moment dat het veulen/pony/paard op zijn/haar zij valt,rustig op de hals blijven zitten ,net zo lang tot het dier geheel tot rust gekomen is,zolang het hoofd op de grond ligt zal het dier geen aanstalten maken om op de staan,daarna het dier helpen weer op vier benen te staan,en zie het loopt zo de box in.
geen verwondingen aan het dier en/of zijn baas.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 07:22

Ha Jos ???????
Jolanda wat bedoel je?
Ik heb geen Appie. ik heb geen problemen.ik heb geen groom en ik heb geen haverkist.
En hoezo beledigd, hooguit verbaasd Verward
Ik ben geen "Westernworld."
Ik ben gewoon Jos (met of zonder vlechtjes)
en als laatste: ik ben echt niet van plan om een paard op de grond te gaan leggen en op zijn hoofd te gaan zitten. ik heb wel wat leukers te doen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos op 2001-10-04 08:26 ]</font>

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 08:44

Ik denk dat als ik in dezelfde positie zou zitten als westernworld ik zijn oplossing zeker zeer acceptabel zou vinden. Mooie oplossing toch? Je hoeft niet zo'n paard te meppen, schoppen, of weet ik wat aandoen. Geen stress, alleen een mentale druk. Doet mij denken aan vroeger toen ik regelmatig tijdens een driftbui onder de koude douche werd gezet. Ff een moment van bezinning. Om terug te komen op het 'bijt-verhaal' Wel grappig om te lezen dat je zo onderhand bezig bent met de filosofie van de clickertraining. (om het zo maar ff te zeggen) Belonen bij een positieve reactie en een time-out bij een negatieve reactie. Aangezien het voor zover ik lees voornamelijk een kwestie is van een ongeduldig heerschap, zou ik zeker door blijven werken met de time-out. Een tik geven heeft geen zin, wordt ie alleen maar drukker van. Een time-out is er eigenlijk op gebaseerd dat jij wegloopt met hetgeen je paard eigenlijk wil, op het moment dat hij negatief gedrag vertoont. (in jouw geval bijten/ongeduldig) Als hij 'per ongeluk' door gulzigheid een vingertje meeneemt bij een hapje appel loop de direct weg met de rest van de appel. Hij heeft dus nu geen appel meer!! Na een aantal seconden/minuten kom je weer terug en geef je hem de rest. Als je dit consequent volhoudt zul je merken dat hij echt wel wat voorzichtiger zal worden. Ditzelfde kan je doen als hij wat happerig wordt met het halster omdoen. Gewoon weglopen en een time-out. Hij wil graag naar de wei en jij loopt dan zomaar weg met het halster Party!! Als ie weer tot rust komt, kom jij ook weer terug en begin je weer opnieuw. Ik weet zeker dat ie dit heeeeel snel doorheeft.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:18

Sorrie Jos foutje van mijn kant! Hi hi, ik bedoelde natuurlijk westernworld, ik zal het gelijk aanpassen!

Groetjes,

Jolande

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:22

Ha Westernworld,
Sorrie, maar ik kan het niet met je eens zijn. Zeker niet in het geval zoals je het hier beschrijft. Oke, je hebt gelijk dat als je een paard koopt geen voorgeschiedenis kent, maar als ik het zo lees heb je geen andere methode geprobeerd en dat vind ik dus fout. Maar dat is mijn mening.

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:43

Het is nooit acceptabel een dier te onderdrukken met angst of met geweld. Paarden op die manier beheersen is altijd fout. Het getuigt van onmacht en onkunde.
Dat is mijn mening.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 09:56

Angst en geweld oke, daar bereik je snel je doel mee maar je paard zal zich nooit 100% inzetten. Maar, wie zegt dat in het geval van westernworld het dier angst had? Het kan ook een kwestie van respect geweest zijn. En westernworld kennende durf ik toch wel met zekerheid te zeggen dat ie toch wel van alles geprobeerd heeft. Tja, uiteindelijk vind ook ik mijn eigen veiligheid het belangrijkste.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 10:20

Ik heb in de tussentijd aardig wat paarden zadelmak zien maken.
Het op de grond leggen van paarden komt bijna nooit voor. Let op, ik zeg bijna nooit.
Er zijn hengsten die zo weinig respect hebben dat ze een gevaar zijn om in de buurt te komen en die moeten toch op een wijze benaderbaar worden anders krijg je ze niet zadelmak. Een laatste methode om dit te bereiken (als al het andere al is geprobeerd) is inderdaad het op de grond leggen van het paard. Het is niet prettig dat het moet maar het resultaat is wel dat het paard respect krijgt voor diegene die ermee aan het werk is.

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 12:35

klopt Gisela,

Ik heb het ook 1 keer zien gebeuren dat iemand een paard moest platleggen om er ook maar iets mee te kunnen. Het dier was ronduit gevaarlijk, ging steigerend recht op degene af die aan het longeren was om te slaan.
Maar vaak wil je dan niet weten wat er al met zo'n dier is gebeurd voor hij aan komt bij de gene die de problemen mag gaan oplossen.
Een gehoorzaam paard en een paard wat respect heeft voor de eigenaar begint bij de opvoeding als veulen. Daar schort vaak nog al wat aan.
Vaak hoor je dat mensen een hengstje hebben wat hapt. Ipv dit dier direct een klap met een emmer tegen zijn ribben te geven gaan ze hem tegen zijn snoet slaan. De meesten weten niet eens dat ze dan eigenlijk ipv te straffen aan een spelletje wat door hengsen onderling vaak gespeeld wordt zijn begonnen. Die zelfde mensen staan dan na een jaar vreemd te kijken dat hun hengstje de leiding heeft over genomen en de eigenaar even flink op zijn plek gaat zetten.
Laat iedereen eerst zich eens verdiepen in het gedrag en de omgang met paarden, dan gaat er minder aan de basis al mis.
Een paard is nou eenmaal geen hond!!!

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 14:19

Of het paarden zijn die in mensenhanden zijn geweest vantevoren of 'groene' paarden die tot die tijd in de kudde hebben gelopen en dat gedrag vertonen maakt voor mij niet uit.

Wat wel uitmaakt is, als er niet iemand is die deze methode op een kundige manier toepast waardoor het paard alsnog respect krijgt dat er dan vaak voor de paarden nog maar een oplossing is, en dat is geen prettige.
Als deze methode er dus voor zorgt dat het paard zich alsnog 'geeft' en 'respect' krijgt, dan is dat nog altijd beter dan wat er anders te wachten staat.

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:31

Inderdaad Gisela, beter de 'paard-op-de-grond-leggen-truuk' dan paardenbiefstuk op iemand z'n bord, lijkt me zo. Haha!

Jip, bedankt voor de tips. Mijn paard wordt inderdaad juist vaak drukker na een tik. Ik ga je wijze raad meteen tot uitvoer brengen. Ik heb er een goed gevoel bij dat het zou kunnen helpen bij hem. Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers