Pony vs Paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Pony vs Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:25

Ik vraag me af, waar rijden jullie nou liever op?

Ik heb altijd geroepen dat ik pony's fijner vond, ik benoemde paarden als lomp, en stijf, maar dat is nu wel anders...

De eerste paarden die ik reed, waren van die manege bonken, die alleen maar stap draf galop konden, en niet in staat waren ook maar enige buiging te laten zien. Oftewel, dat waren dus de lompe knollen waar niet op te rijden was.

Inmiddels heb ik een verzorgpaard, hij is netjes aangereden en zijn vorige verzorgster heeft hem gereden tot in het M1. Paardje loopt prima aan de teugel, buigt netjes in en kent zijn gangen goed.

Mijn mening is nu, dat ik paarden eigenlijk fijner vind. Ze lopen VEEL rustiger (wat ik voorheen lomp noemde) waardoor je niet zo snel hoeft te lichtrijden en meer op je houding kan letten. Ik kan op 0scar (mijn verzorgpaard) veel netter rijden dan ik op dundee (manege pony) rijd. Ik zit gewoon stiller, rechter en heb gewoon meer ruimte.

bij een pony gaat alles een stuk sneller, je moet sneller lichtrijden, je hulpen die je geven vaak een vele fellere reactie als op een paard, waardoor het er allemaal rommelig uit gaat zien (tenminste bij mij wel Knipoog ) Het is een beetje een racewerkje om alles netjes aan het lopen te krijgen...

wat vinden jullie nou Knipoog

pony? of paard?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:34

Maakt niet uit Haha!

Als je op een pony snel moet gaan lichtrijden is dat misschien een teken dat je de pony over zijn tempo liet lopen. Het hangt natuurlijk ook af van je eigen grootte ten opzichte van de pony. Toen ik 18 was had ik een pony waar ik nog op moest rijden (1.47 ofzo) en een paard van 1.78 Die reed ik na elkaar en ik vond dat prima te doen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:38

maakt mij ook niet uit.

Ik denk dat een goede pony echt niet onderdoet voor een paard

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:10

Ik rij altijd op manegepony's maar als ik op vakantie ben en ik mag rijden wil ik het liefst toch wel een paardje *LOL* ik vind het fijner rijden Lachen

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:15

Het heeft alletwee zo zijn charmes Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:22

qua maat een paard..maar dan wel een paard met een pony karakter Knipoog ..als jullie snappen wat ik bedoel?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:56

dat kun je alleen maar vergelijken als je ook een keer een pony rijdt die tot op dat niveau is afgericht. Ik rijd zelf liever paarden, maar heb met heel veel plezier een C pony gereden een paar jaar terug.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:57

Ik hou veel meer van pony's, vind ze gewoon leuker om met te rijden.
Maar moet wel toegeven dat ik ook alleen maar manegepaarden heb gereden,
dus weet niet hoe een echt (je weet wel wat ik bedoel...) paard is onder het zadel.
Ik begin nu ook te groot te worden voor pony's, dus rij nu op kleine paarden (1.50-1.60).

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:05

ligt er aan wat voor pony's of paarden het geeft nogal een verschil. als je een beejte een dressuur pony hebt kun je dit makkelijk vergelijken met een paard.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:13

Mij maakt het niet zoveel uit of het een paard of een pony is wat ik onder mijn kont heb zitten. Wel is het zo dat ikzelf groot ben en dus niet zo'n goede beenhulpen kan geven bij een kleinere pony, dus om die reden heb ik misschien toch wel liever een paard.
Ook met lichtrijden in de draf moet je bij een pony zovaak gaan staan en weer gaan zitten, dat ik na een kwartiertje draven soms al bek-af ben, daarom dnek ik dus tóch ook liever een paard.
Maar je hebt ook pony's die wel ruime gangen hebben en het zou me dan ook niet echt uitmaken om op zo'n pony te gaan of op een paard.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:22

Mijn pony heeft vrij ruime gangen, dus het paardengevoel in een ponymaatje. Heerlijk Lachen
Qua omgang heb ik liever een pony, minder lomp en voor mijn gevoel meer karakter. Qua rijden zit ik met mijn pony wel goed, dus overall een pony voor mij!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:51

Het maakt me niks uit. Het is alleen dat mijn houding (voor mijn benen Knipoog ) beter is omdat ik mijn benen dan beter kan aansluiten dan wanneer ik op Forrest rijd. Maar ik vind pony`s weer zo`n leuke uitstraling hebben. Maar eigenlijk maakt het me niet uit.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:57

ik heb zelf een tussenmaatje (klein paard, maar voor veel mensen gewoon een grote pony)
Inprincipe reken ik haarzelf tot klein paardje, en ik hoop dat het veulen wel een slagje groter word
dus als ik mag kiezen, kies ik voor paarden Lachen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:01

pony, tot nu toe heb ik nog niet op veel paarden gereden. Maar ik vind een pony fijner omdat die vaak feller op je hulpen reageren en het gaat idd een beetje sneller. Maarjah, voor mijn ponietje ben ik weer te groot, is wel jammer!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:05

Geef mij ook maar een pony (= niet zo hoog Haha! ),
je hebt natuurlijk van die dribbel pony's, maar ook pony's die gewoon normale (ruime) stappen neemt en die doen echt niet onder voor een paard, ik ga regelmatig met een meisje van stal rijden, zij heeft een paard van ong 160cm en Dar is 146cm, en zij moet sneller lichtrijden dan ik, dus een paard of pony wil niet altijd wat zeggen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:12

Pony's en paarden, ik zie het verschil niet.
Ook de pony's van de manege die ik rijd kunnen netjes lopen!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:22

Een pony. Vind dat er, over het algemeen, een veel fijner karakter in zit. Maar dat geld natuurlijk niet altijd. En een pony straalt gewoon net ff wat meer uit vind ik.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:45

Pony's vond ik vroeger ook leuker maar vind nu paarden veel fijner rijden , komt denk ik ook door mijn lengte

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:14

hoe groter hoe liever Haha!
Camble is een meter 70, op haar geraak ik nog gemakkelijk Lachen
Als ik langs de achterkant uit de piste ga, loop ik zo door de gang van de stallen, en ik kom gewoon boven de stallen uit (geen ladder nodig => handig) Ik weet niet, ik voel mij gewoon zo groot en machtig als ik op haar zit, zal ook gewoon haar karakter zijn waardoor ik dat voel.. Pony's vallen wel mee, maar liever een paard.. Heb ergens gelezen dat pony's feller op je hulpen reageren? Moet je Camble komen meeten Lachen Het is allemaal natuurlijk te zien hoe ze opgevoed zijn..
Dus liever paarden, maar pony's kunnen erg schattig zijn

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:18

Voor mij echt overduidelijk een pony. Er komt bij mij voorlopig niets anders als een pony, en dan eigenlijk alleen Welsh Cobs.
Pony's hebben voor mij de ideale maat. Prettig in omgang. En ik houd van dat eigenwijze.
Ik rijd ook gerust op paarden, maar dan moeten ze wel een beetje een ponykarakter hebben. Maar ik ben eigenlijk te klein voor een paard.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:23

De schimmel van mij is 1.52 en die bruine is 1.78, ik rij beide elke dag. Het is gewoon heel anders! Ik moet wel zeggen dat ik meer lastige ponies heb meegemaakt als lastige paarden. Maar als ik moet kiezen dan i smijn volgende paard (niet dat ik deze wegdoe of zo-NOOIT maar er komt er wel een bij) een kloon van mijn schimmel! hou nu eenmaal van heethoofdjes.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:26

Ik hou meer van ponys. Waarom weet ik eigenlijk niet. Mijn ervaring is dat pony's meer karakter hebben. Paarden vind ik allemaal zo hetzelfde. Maar ja, ik heb ook niet zoveel ervaring met paarden dus ik mag eigenlijk niks zeggen

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:42

Voor mij toch ook wel pony's maar dan het liefst wel boven de 1.50. Het allerliefste een new forestpony van 1.54. De maat die ik graag wil, de bouw van de foresteren vooral het karakter. Lekker eigenwijs maar toch fijn te rijden.

Fiesta, freiberger, what else?

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:11

Nee mij maakt het ook niks uit, ik rij nu op een pony van 1.45, 1.48 en soms eentje van 1.55 en dan nog op een paar paarden : 1.60 .170. en 1.80 En ik vind ze allemaal Heel fijn rijden!!
Trouwens die paarden rij ik alleen op zaterdag hoor hahah dan werk ik en die ponys zijn niet van mij.
Ik heb maar 1 verzorg pony die van 1.45 de kleinste maarja Haha! wel de liefste Haha!:D:D

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:28

gaat het bij iedereen hier om de grootte?ik dacht dat het om het karakter ging Haha!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, DDDara, josien_m_, Salinah en 114 bezoekers