hoeveel voer halflingers,fjord,tinker,enz

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

hoeveel voer halflingers,fjord,tinker,enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 08:53

hallo wat voeren jullie aan paarden/pony,s die snel te zwaar worden het flinke type zoals halflingers,fjorden,tinkers enz.Zelf heb ik een kruising van een welschcop xyslander heeft echt aanleg om te zwaar te worden.Die van mijn staat alleen zomer,s in het land en krijg dan ook niets er bij.Nu staat zij op stal en loop 1 uur per dag en krijgt .
2x kuilgras.
2x een kwart biks.
Wil haar in de winter ook muslie geven.vinden jullie dit te weinig voor haar.Zo ja wat voeren jullie ? die ook op stal staan en ongeveer een uur per dag lopen en niet echt zwaar werken. Verward Verward Verward

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:09

Er is hier erg recent een toppic over geweest over fjorden denk ik, en er werd ook over tinkers gesproken. Even zoeken misschien? Of iemand die de URL weet?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:27

Als Par weer van het land terugkomt, staat ze ook een paar uur buiten in een paddock.
En ze wordt net ingereden dus doet ook licht werk.

Drie keer per dag een hooinet vol kuil, en dan smorgens en sávonds een halfje biks met een hand meusli, tussen de middag krijgen ze weer peen met een handje meusli er doorheen.

Hier doet ze het perfect op.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:43

Tos krijgt 2 scheppen balance brok, en 1x kuilgras
en heel de dag weidegang.
en niks te dik

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:54

Toen Evita nog dag en nacht op het land stond kreeg ze een kwartje biks per dag.. op dit moment staat ze nog buiten van 9 tot 7 ongeveer en 's nachts op stal. het land waar ze staat is al best wel kaal, ze krijgt 's ochtends en 's avonds kuilgras en brok. op dit moment krijgt ze in totaal een halve schep biks (havens draversbrok) en en kwart muesli (zonder haver, ook van havens). het is best weinig in vergelijking met wat de andere paarden op stal krijgen, maar Evita doet het er heel goed op!
ik weet niet wat voor biks je voert, maar Evita krijgt dus ongeveer even veel.
In de winter gaat ze trouwens wel weer op een kilo of anderhalve kilo per dag.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 10:40

Op onze stal voeren ze pavo brok .Ik vind het ook niet veel wat die van mijn krijgt als ik weer langer gaat rijden veel buiten gaat haar voer ook omhoog.Maar nu is ze te dik.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:37

OK, ik heb het even opgezocht :

[RP] wat voeren jullie...je koudbloed???

Dit eigenste moment staan m'n tinker en m'n fjord 99% op de wei en krijgen ze een kolfje maïs bij of een gedroogd stokbroodje om te snoepen Vingers aflikken en omdat ze zouden blijven komen met enthousiasme naar ons Clown

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:40

Fedde krijgt 1 kilo basisbrok en 1/2 kilo muesli per dag. En daarnaast nog 4 grote plakken hooi.
Gisteren op het Horse-Event heb ik een voedigsadvies gekregen. Ik voerde precies genoeg, niet te veel en niet te weinig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:40

Idd Niet teveel krachtvoer, van hooi hebben ze meestal niet de neiging te dik te worden en hebben ze ook veel van nodig, let alleen op wat voor brok je voert, de een heeft 10 % eiwit de ander 20 %.

gewoon kijken of hij niet teveel afvalt of te stijf of springerig wordt. Anders iets meer of iets minder brok maar probeer je hooi niet te rantsoeneren, dit levert vrijwel geen resultaat op en je doet je paardje dan tekort.

Succes.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:50

Colette (half fjord) krijgt op een dag 2 handjes biks met ongeveer 3 grote winterpenen. Daarnaast krijgt ze nog hooi. Voor de rest van de dag staat ze gewoon in de wei.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:57

Mijn Fjord, krijgt 's ochtends kwart schep biks en een beetje hooi, aan het eind van de middag een kwart schep muesli (zonder haver), en hij staat van 12 uur smiddags tot een uur of 5 's middags op de wei en krijgt hij om 22.00 uur ook nog een portietje hooi

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:36

loulou krijgt als ze op de wei staat meesta nix, ligt eraan hoeveel gras er op staat natuurlijk.

nou staat ze op stal of in de bak dan krijgt ze: ongeveer 1,5 kilo brok (of iets meer ligt eraan hoe hard ze heeft moeten werken) en 3-4 plakjes hooi.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:43

Viking krijgt 1 kilo stibro, 1 kilo kruiden-muesli,en 3 x per dag kuil als hij op stal staat,aangevuld met penen,brood en appels.Op de wei krijgt hij alleen wat brood,peen of appels om te snoepen.
Op de wei was hij zo dik geworden dat zijn zadels niet meer passen en nu ben ik hem aan het inrijden,en is nu al wat afgevallen,alleen op de verkeerde plaatsen Haha!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:41

annebel staat overdg op het land. En soms krijgen ze 's avonds nog wat hooi. 's ochtends krijgen ze nog wat grasbrok. En verder nu eigenlijk nog niet, wel eens brood enz. In de winter zullen ze wat vaker kuilgras krijgen omdat ze dan veel minder op het land staan. Meer gen biks ofzo. Daar wordt ze alleen maar dik van. Soms na de les wel een beetje slobber in de winter. In het begin kreeg ze ook nog wel wat ponybrok, is heel sober, maar nu ook niet meer.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:08

oke dus over het algemeen niet te veel biks,waarom geven jullie muslie zonder haver? bol krijgt altijd met.

nickysuppie

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:16

Omdat Bol Ellen met een kilo haver nog denkt het komt allemaal wel.
En andere paarden over huizen zouden springen..... Haha! *LOL*

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:08

Mijn Tinker krijgt per dag 2 kilo sportbrok, 1.5 kilo maisbrok en 0.5 kilo granenmix (met redelijk wat haver erin), daarbij staat hij ook nog 24/7 op de wei (waar niet echt veel meer op staat), en krijgt hij dagelijks een paar porties hooi.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:30

Ik geef ook geen haver omdat m'n paardjes anders veel te heet reageren ... M'n dochter loopt graag bij de paardjes en borsteld ze graag, en toen ik een tijd terug een zak gekocht had met een mengsel waar wel haver in zat was dit erg duidelijk aan hun gedrag te merken!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:37

2 kilo fyto voer. [is voer waar alles in zit]
en natuurlijk gewoon hooi
en dan voer ik erdoor heen soul mate ergggg goed voor je paar worden ze heel gespierd van.
En nee het zijn geen annebolen het is op planten basis.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:31

2x een half kilo bix
en de rest hooi en overdag staat ze in de wei en eet gras (ja ze eet gras Haha!)