Plaats van het binnenbeen tijdens schouderbinnenw.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Plaats van het binnenbeen tijdens schouderbinnenw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:40

Even een onduidelijkheid over het schouderbinnenwaarts of het schoudervoorwaarts. Heb het er vanmiddag al met een medebokker (Anoukie) over gehad, en we kwamen tot dezelfde conclusie dat het binnenbeen aan de singel moet liggen, terwijl ik op plaatjes hier op Bokt of in paardenblaadjes vaak het binnenbeen naar achter zie liggen. Is dit uit makkelijkheid?

Mij is altijd geleerd dat het SB of SV iets is wat voortkomt uit een bepaalde lengtebuiging van het paard, waarbij hij het binnenbeen meer onder de massa moet brengen, terwijl de achterbenen op de hoefslag blijven, en het de schouders zijn die min of meer (afhankelijk van SB of SV) van de hoefslag afkomen waarbij het binnenachterbeen op het spoor van het buitenvoorbeen komt.

Dus in feite, bij mensen die het binnenbeen naar achter leggen, gaat de hele oefening niet op? Verward Er is dan geen lengtebuiging meer...?! Je paard blijft recht.

Wat is jullie mening??


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:46

Wat jij zegt klopt helemaal.
Toch betrap ik er mij op dat ik mijn been wel naar achter leg, dit gaat maar om 2-3 cm, niet meer.
Als ik het op de plek hou, gaat het ook.
Vraag me niet waarom ik het dus doe Lachen
rare gewoonte Verward

Maar de stelling hierboven is de juiste (zover ik weet), zodat je een paard om je been kan buigen en anders een paard krijgt dat "wijkt"

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:55

Je hebt helemaal gelijk.

Lekker gevoel is dat he? Ach gut

Dat sommigen het binnenbeen naar achteren leggen kan komen doordat ze het paard met de achterhand opzij willen duwen (dus geen correcte uitvoering van de oefening, maar een trucje), of doordat ze hun evenwicht niet in orde hebben. Als je naar de kant gaat "hangen" die je op wilt, dan gaat je binnenbeen ook automatisch iets naar achteren.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 00:08

De correcte manier van een zijgang(en elke ander oefening) is in mijn ogen als toeschouwers een bril moeten opzetten om de hulpen te kunnen zien.Een been hoort dus idd niet een zwiep naar achter te geven om een paard gebogen in zijn oefening te krijgen en houden.
Wel is het zo dat men zoiets niet 1,2 3, verkrijgt en dus van het begin af aan moet beginnen.Een paard duidelijk maken wat er gevraagd word is immers belangrijk.
Dus als het paard nog vanalles moet leren zal ik ook duidelijker zijn met mijn hulpen,dat wil zeggen dat ik tijdens zijgangen mijn been ook verleg en aandruk.Als het paard het goed aan neemt is het pas aan de orde om je hulpen fijner te gaan geven.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 04:09

Deze discussie is al meerdere malen op RT gevoerd, zie de zoekfunctie, dan kom je nog heel wat afwijkende meningen tegen. Wat mij betreft is er geen 'moeten' maar gaat het erom wat voor het paard het duidelijkste is. Ik zal in een beginfase waarin het paard sb nog moet leren mijn binnenbeen iets naar achteren leggen. In een verdere fase zal mijn binnenbeen op de plaats blijven.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 11:44

Natuurlijk moet het binnenbeen niet naar achteren, ook niet in de beginfase! Zo leer je het juist verkeerd aan! Je paard moet om het binnenbeen leren buigen, dus als je het hem verkeerd aanleerd dmv je been naar achter te leggen, hoe moet hij het dan ooit goed leren?
Ben nog steeds van mening dat het een trucje is om het zo "te laten lijken" maar het klopt niet....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:46

als je je been naar achter legt druk je de achterhand naar buiten ipv de voorhand naar binnen. Dat is de fout die op zn minst 75% maakt..
Je been moet je lang maken op de plek, je paard moet om je binnenbeen heen buigen.

She's my lady Lovers

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:58

[RT] correcte schouderbinnenwaarts

Lees dit topic maar eens door...een hele discussie over de juiste beenligging.
Ik blijf bij het feit dat jouw paard moet buigen om zijn binnenbeen, dus binnenbeen op de singel. (zie discussie)

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:19

Jouw verhaal klopt inderdaad, binnenbeen blijft op de plek liggen. Daar is hij functioneel.

puntje puntje puntje


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:34

Ik legde altijd mijn binnenbeen naar buiten en kon toen geen correcte SB rijden. Tegenwoordig rijd ik hem bijna helemaal op zit. Mijn buitenheup draait iets naar voren/binnen, mijn buitenteugel en buitenbeen begrenzen. Mijn binnenbeen vraagt buiging. Op de singel dus, anders kan het paard moeilijk om dat been heen buigen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:46

ik rijd natuurlijk heel anders maar zoals kitty zecht doe ik het ook. ik draai mijn heup draai ik met mijn buiten teugel begrens ik en been geef ik nauwelijks. dit heb ik berijkt niet zoals jullie zeggen met mijn binnenbeen op de singel te drijven maar met mijn heup mee ligt naar achteren te leggen. waarbij de beutenteugel zorgt voor de stelling die het paard van natuure al aanneemt. en met mijn buitenbeen begrens ik net als mijn buitenteugel de schouder. dus het komt er op neer dat zowel been en teugel ik niet gebruik. enkel mijn lichaam.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:44

Wat doen jullie met je buitenbeen, gaat ie iets naar achteren of op de singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:50

Ik laat mijn buitenbeen er eigenlijk helemaal van af. Die komt er pas bij als er iets te corrigeren valt.

In de SB wil ik echt dat mijn paard van mijn binnenbeen af komt en dus niet naar binnen hangt in de schouders. Als ik meer buiging wil, krijg ik dat voornamelijk voor elkaar door eigenlijk de buitenkant langer te maken.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 06:58

runningkawa schreef:
Wat jij zegt klopt helemaal.
Toch betrap ik er mij op dat ik mijn been wel naar achter leg, dit gaat maar om 2-3 cm, niet meer.
Als ik het op de plek hou, gaat het ook.
Vraag me niet waarom ik het dus doe Lachen
rare gewoonte Verward

Maar de stelling hierboven is de juiste (zover ik weet), zodat je een paard om je been kan buigen en anders een paard krijgt dat "wijkt"


Precies hetzelfde verhaal.
Het was eigenlijk door bokt dat ik eens probeerde om mijn been op de plaats te houden en vond het wel grappig dat dat ook werkte Haha!

Niet lang daarna stond er een artikel van Ellen Bontje in de Paard en Sport en ook daar stond in dat je je been op de plaats moet houden.

Maar eerlijk gezegd leg ik mijn been nog steeds naar achteren. Ach mijn paard snapt me en de schouderbinnenwaarts is correct Bloos

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 07:17

Antoinette schreef:

Maar eerlijk gezegd leg ik mijn been nog steeds naar achteren. Ach mijn paard snapt me en de schouderbinnenwaarts is correct Bloos


In dit geval niet dus! >;)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 07:23

De hulpen hoeven niet uit het boekje te zijn om wel een technisch nette Schbw te kunnen laten zien. Ik leg mijn binnenbeen wel naar achter, maar dat wordt minder naarmate het paard beter op de hulpen wordt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:16

Koortje"]
[quote="Antoinette schreef:

Maar eerlijk gezegd leg ik mijn been nog steeds naar achteren. Ach mijn paard snapt me en de schouderbinnenwaarts is correct Bloos


In dit geval niet dus! >;)
[/quote]

Ach, had ik het weer eens anders moeten zeggen?
Mijn paard loopt de schouderbinnenwaarts correct! Dat bedoelde ik ermee.

Ik vind niet dat je altijd uit het boekje moet rjiden, met een gedeelte op gevoel is niets mis.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:16

Ik leg mijn binnenbeen gewoon naar achter, geen meters, maar wel naar achteren. Dat is voor haar de hulp voor schouderbinnenwaarst en die voert ze correct uit. Een paard kan ook prima buigen om een been wat een paar cm naar achteren ligt. Dat is ook niet de enige hulp die ik geef, zit, buitenbeen en buitenteugel werken ook nog mee.
Het maakt imo niet zoveel uit welke hulpen je nu geeft, als je paard de oefening maar correct uitvoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:36

Ik denk dat er een verschil in zit of je het 2 cm of 20 cm doet.
Want om die 2 cm kan hij ook wel buigen.
Om die 20 niet meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers