"Pompen" na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

"Pompen" na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 11:04

Waldo heeft weer iets vreemds Haha!

Als ik een buitenrit maak galopeer ik het laatste stuk zandpad. Vervolgens ga ik op de hoek weer stappen en stap ik ongeveer 10 minuten terug naar stal.
Van de week kwam ik aan op stal en toen stond ie nog helemaal te pompen qua ademhaling Verward
Ik heb echt niet zó gejakkerd dus ik vond dat erg vreemd. Vooral omdat ik altijd zo gereden heb en ik niet ht idee had dat hij dit voorheen ook deed. Heb hem dus afgespoten en nog een paar rondjes aan de hand gestapt toen was het okee. Ik dacht dat het misschien kwam door de warmte?

Gisteren hetzelfde na een uurtje dressuren. Pompen dat ie deed! En ik had best goed uitgestapt? Verward

Afgelopen winter heeft ie een periode gehad dat ie vóór het rijden al zo pompte dat ik gewoon niet verder durfde rijden. Hij had toen bloedwormen en daar is ie voor behandeld, maar de ademhaling kon de VA niet verklaren. Hij heeft naar zn hart geluisterd en daar was niks mis mee volgens hem.

Wie weet wat dit kan zijn en hoe ik het behandel? Straks begint het jachtseizoen weer en ik wil graag dat hij daar gezond doorheen komt...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:06

is hij soms dampig??

be good to horses, the are also good to you

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:13

Het zal nu waarschijnlijk komen omdat het weer zo moeilijk doet. Een enorm warme zomer, dan een regenachtige, vrij koude week en nu ineens weer 25 graden, de beesten weten niet meer wat ze met hun vacht etc. aanmoeten! Ik zou het even aankijken, maar Jip stond woensdag ook weer drijfnat van het zweet op stal, terwijl we nog niks gedaan hadden. Sterker nog, toen ik een kwartiertje onderweg was buiten, was hij droog!
Heb even erg in het weer en zorg dat je als het zo warm is inderdaad iets langer uitstapt, waarschijnlijk komt het dan wel goed. Blijft hij dit nou ook doen als het straks weer afkoelt, dan is het verstandig om hem even na te laten kijken, maar vooralsnog denk ik niet dat hij wat mankeert, behalve dan datie waarschijnlijk een iets te dikke jas aan heeft voor het weer van nu.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:21

iones heeft dat ook een tijdje gedaan. Ik heb naar zijn hart en zijn longen laten luisteren en dat was goed. MAar hij had pas een virus gehad en een flinke bloedarmoede er aan over gehouden. ik kreeg een siroop met veel ijzer erin en dat hielp hem er boven op. AFgelopen zaterdag zag ik dat een fries waar ik op gereden had hetzelfde deed. Dat meisje heeft er een dierenarts naar laten kijken maar die kon niets vinden. Nee gek he, je kunt er alleen iets aan zien als je hem aan het werk hebt gezet en de eigenaresse en de dierenarts misten allebei de intelligentie om het paard even flink te longeren. En als hij niets hoeft te doen pompt hij natuurlijk niet. Misschien dat er nog wel iets uit de bloedtest te voorschijn komt.

De hond is de betere mens

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:55

Julius had dus hetzelfde. Daarom ben ik toen naar de Da geweest. Hij heeft naar het hart geluisterd en daar zat het probleem.

Zijn hart was beschadigd en dus moest hij harder pompen om het bloed goed rond te krijgen. Het was echter zuurstofarm bloed wat hij rond pompte en dus kreeg hij te weinig zuurstof.

Hij was een maand daarvoor nog gechecked en toen was er niets aan de hand. Ik zou er dus vlug een Da naar laten kijken.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:04

Desiree schreef:
iones heeft dat ook een tijdje gedaan. Ik heb naar zijn hart en zijn longen laten luisteren en dat was goed. MAar hij had pas een virus gehad en een flinke bloedarmoede er aan over gehouden. ik kreeg een siroop met veel ijzer erin en dat hielp hem er boven op. AFgelopen zaterdag zag ik dat een fries waar ik op gereden had hetzelfde deed. Dat meisje heeft er een dierenarts naar laten kijken maar die kon niets vinden. Nee gek he, je kunt er alleen iets aan zien als je hem aan het werk hebt gezet en de eigenaresse en de dierenarts misten allebei de intelligentie om het paard even flink te longeren. En als hij niets hoeft te doen pompt hij natuurlijk niet. Misschien dat er nog wel iets uit de bloedtest te voorschijn komt.

dat komt idd vaak voor en ik denk dat dat het wel eens kan zijn!!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:05

Je hebt verschil in 'pompen'.
Doet hij het als hij inademt: zo snel mogelijk verse lucht binnen willen krijgen.
Of doet hij het achter in zijn lendenen als hij uitademt. Hij moet echt zijn spieren gebruiken om de lucht eruit te krijgen.

In het 2e geval is het dampigheid.
Het 1e kan van alles zijn.


Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:45

esme schreef:
is hij soms dampig??


het eerste wat ik ook dacht, er zijn medicynen voor!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:46

PS wat zijn bloedwormen? Ik krijg er al helemaal een beeld bij.....brrrr

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:38

Het lijkt dat sommige paarden dat meer doen dan andere. Zelf stap ik deze paarden aan de hand nog langer uit tot ze weer op adem zijn. Maar ik weet niet of het wel helemaal hetzelfde is, want wat je beschrijft klinkt in mijn ogen toch wel ernstiger als wat ik voor ogen heb. Misschien moet je eens een andere deskundige laten kijken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 17:07

Ik laat de veearts deze maand sowiezo langskomen voor een goede chec up van alle paarden voor het jachtseizoen weer begint... de vos met artose liep ook al niet zo goed meer dus daar kan ie meteen naar kijken.

Bij Iwaldo is het pompen vooral bij zijn lendenen inderdaad, en ik stap hem ook langer aan de hadn uit tot het over is. Maar het is vreemd want soms heeft hij er helemaal geen last van Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Zoey
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:42

Je paard vertoont inderdaad de symphtone van dampigheid. Wanneer het geven van ijzer helpt zou ik daar zeker mee doorgaan!!!
Veel succes OK dan!

Geniet van iedere dag en ieder moment!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, Bowo, CairnTerrier, Cloud, dollyspikkel, kusjemariska, lina1998, nayla, Paardennamen, posje, Room_Soesje, SentiBot, Tango1979, Witje2 en 92 bezoekers