wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:07

hoi

ontworming hangt ook af van:
hoeveel paarden staan er samen?
staan ze op stal?
gezamelijk op de weide?
wordt de weide dagelijks opgeruimd?
komen er veel vreemde paarden over de vloer?

en bij ontwormingen heb je nog verschillen tussen werkzame stoffen.

in het najaar, gebruik je iets tegen de horzels. (je ziet soms die gele spikkeltjes , de eitjes, op de benen van je paard) denk maar aan eqvalan, da's een heel bekend merk, of furexel.
daar zit ivermectine in.

uitgebreide info vind je wel bij de zoekfunctie denk ik.
maar persoonlijk ontworm ik dus zo'n 4x per jaar.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:25

Die gele puntjes zijn Horzeleitjes.. Met een poetsblokje (zo'n puinsteentje) krijg je die er redelijk makkelijk vanaf maar het lijkt me wel verstandig de pony te ontwormen met een middel waar invermectine inzit zoals Eqvalan, Furexel, Eraquel en nog een aantal andere. Lachen

Succes!

-X- Anja

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:36

Nou hangt ervan af wanneer de pony voor het laatst ontwormt is...de larven die uit de eitjes komen kunnen ook IN het lichaam zitten.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:50

Da's toch zonde?? Waarom afknippen als je ze ook weg kan borstelen?
Laat je vriendin nou maar snel een wormenspuit halen..beter voorkomen dan genezen heh! Ze hoeft natuurlijk niet een hele spuit te geven maar dat staat in de gebruiksaanwijzing. Een half jaar hoeven niet uitkrabben vertelt mij helaas al genoeg dat dit soort mensen helaas paarden bezitten zonder te weten waar de klepel hangt zeg maar.. Boos! Ik kan daar zo verdrietig van worden heh.. Verdrietig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:55

haren afknippen waar de gele puntjes opzitten is niet voldoende. Wie weet hoeveel eitje de pony al heeft opgelikt? Ik zou maar snel gaan ontwormen. Die pony heeft heel veel geluk gehad dat ze jouw heeft!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:00

Als een pony mager word van de wormen is hij al heel ver heen. Je kunt niet altijd een wormbesmetting aan de buitenkant zien. Maar wat wormen wel doen is dat ze gaatjes maken in de darmwand. En als hij heel veel van die gaatjes heeft dan kan dat tot koliek leiden.
Ook kunnen wormen door de darmwand heenkomen en in het bloed gaan zitten. Dat is ook heel gevaarlijk voor het dier.
Laat maar snel ontwormen!