teugels uit handen trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quiryle

Berichten: 60
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Nevele

teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 12:26

probleem1 Scheve mond : Mijn 7-jarige BWP verzorgpaardje Sifra heeft de neiging om in stap de teugels uit mijn handen te trekken en zo met haar neus bij de grond door te lopen. enerzijds vind ik dit goed dat ze zich zo strekt maar zo heb ik geen controle meer over haar Verward
Ik durf niet zo goed druk terug geven en been- en zithulpen helpen niets... Verward

probleem2 Scheve mond : Naast de bak waar ik in rijd ligt een grasveldje waar 2 appelbomen staan. Vooral als ik op de linkerhand rijd neemt ze plots haar bit (dubbelgebroken trens) tussen haar tanden, hoofd in de lucht en spurt onder die appelbomen door en ik naast haar hangen om geen takken in mijn gezicht te krijgen *LOL* Dat lapt ze mij zo'n 5 keer per uur Haha!
Voor been- teugel- en zithulpen wordt ze plots oostindisch doof.

Alle tips zijn welkom!!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:56

haha, die pony neemt jou mooi in het ootje zo te lezen !
Wat dat halsstrekken betreft: ze heeft geleerd dat ze haarzin krijgt als ze de teugels uit je handen trekt
Maar dat is neit de bedoeling, er moe t nog wel aanleuning zijn
Je durft niet zo goed druk te geven ? hoezo niet ? waar ben je bang voor ?
Heb je overigens les met je pony ? lijkt me zeer aan te bevelen, ook voor dat andere geintje
Ze vindt ervandoor spurten veel leuker dan in de bak werken
Pak haar eens een keertje aan, is ze nou helemaal besodemieterd ! Ze kan de hele dag sprintjes trekken, maar werken is werken
Duidelijk zijn en niet te soft. Belonen pas als ze doet watje vraagt en niet voor rotgeintjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:01

Allebei de problemen zijn dezelfde
been problemen samen met dominatie probleem.
Ze lacht je kei hard uit.
Dus aanpakken die hap, nu doet ze nog "leuke" dingen, maar wie weet waar dit heen gaat.

Donnanientje

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:02

mijn lerares zegt bij prombleem 1 altijd: als ze begint te trekke aan de teugels drijven en dan weer je been stilhouden en dat steeds opnieuw als het paard weer gaat trekken

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:38

Idd als het paard de teugels uit je hand trekt, been geven, stopt hij dan ga jij ook weer normaal doen, en dat telkens herhalen dan lost het probleem waarschijnlijk vanzelf op

succes

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:18

als ze de teugels nog uit je handen trekt... als je de adviezen van boven heb opgevolgt hou dan met 1 hand de zijkant van je zadel vast....... heb ik ook met mijn paard gedaan die deed precies t zelfde als de jouwe... want als je dat doet heeft ze bijna geen kans om de teugels uit je handen te trekken omdat je meer kracht zet dan als je je handen los hebt....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 01:24

Wat ik in feite lees is dat jij te lief bent voor je paardje.
De teugels uit de handen trekken is een aangeleerd trucje.
Onder bomen doorspurten ook.
Zet haar op haar nummer elke keer als ze jouw iets flikt.
Zoals onder de bomen doorrennen,waar is jouw overduidelijke rem,en waar blijft die volte die je al bij het denken van jouw paardje in had moeten zetten?
Probeer eens in stap aan te rijden,zet haar meteen op de rem als ze er alleen maar over denkt.
Het kan op dat moment niet zo zijn dat jouw teugels weggetrokken worden want ojee wat ben jij dan lief voor je paardje.
Kortom strenger zijn en vertellen dat jij iets vraagt en dat het geen speeluurtje is.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:47

Voordat ze de teugels uit je handen trekt gaat ze denk ik hangen om haar neus maar zo dicht mogelijk bij de grond te krijgen.
Als ze gaat hangen moet je eens proberen de teugels ineens los te laten zodat ze 'naar beneden valt' daarna meteen teugels weer op maat maken.
Bij mij werkt dit meestal best wel goed

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:09

Als het paard zo lomp de teugels uit je handen trekt flink been, als hij dan gewoon door gaat draaf je gewoon aan en herhaal je alles.
Opzich is het niet zo erg, maar wel wanneer je gewoon oefeningen in stap etc. wilt doen.

Wanneer ze onder de appelbomen door gaat heb je blijkbaar geen controle meer.
Mijn manier is denk ik dan: lomp terug trekken en tets met de zweep. Echt vriendelijk is het niet, maar jou onder de takken door nemen is ook niet vriendelijk
Succes!

Gizzmo

Berichten: 754
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:03

Nadhir schreef:
Idd als het paard de teugels uit je hand trekt, been geven, stopt hij dan ga jij ook weer normaal doen, en dat telkens herhalen dan lost het probleem waarschijnlijk vanzelf op

succes


idd, maar ook belonen als ze het goed doet, ze moet ook weten wanneer ze braaf is, anders snapt ze er nix meer van

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:52

Ik zou je willen aanraden les te nemen, dan kun je de problemen meteen in de praktijk aanpakken.
Succes!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:58

Telkens als ze dit doet even teugels meegeven, een flinke pas naar voren stappen, op je zit weer terug, en teugels weer oppakken.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:23

Kiara schreef:
Ik zou je willen aanraden les te nemen, dan kun je de problemen meteen in de praktijk aanpakken.
Succes!
Maar het is niet waarschijnlijk dat de les bij de appelbomen plaats zal vinden. Bovendien ken ik genoeg paarden die zich in de les anders gedragen als thuis.

Quiryle

Berichten: 60
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Nevele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 15:57

Bedankt allemaal!!
Ondertussen is het allemaal in een week goedgekomen. Idd lachte ze me gewoon doodleuk uit Boos! Koe Schijnheilig
Voor probleem 1 heb ik jullie raad opgevolgd OK dan! . Voor prob. 2 trouwens ook : als ze onder de bomen door wilde lopen: tets van de zweep en als ze een keertje zonder smeerlapperijen langs de bomen liep:s noepje tussen haar kiezen(stukje appel) Haha!
Heb wel nog een paar teugels aan haar halster onder haar hoofdstel gedaan om haar mondje Schijnheilig wat te sparen. Luistert ze trouwens prima naar!! Voor mij heeft er een jaar of wat een meisje op gereden die blijkbaar nogal harde handen had Boos! . Omdat ze al wat zachter in de mond aan het worden was wou ik niet teveel trekken en als het ook zo gaat ... Binnenkort laat ik dat 2de paar teugels ook achterwege hoor!

Groetjes van Sifra Haha! en mij.