Irritant! Fietsers en rotondes....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Irritant! Fietsers en rotondes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 16:36

Iets waar ik me elke dag vreselijk aan kan storen: fietsers die denken dat de hele weg (of rotonde in dit geval) van hun is en zich absoluut niet aan anderen storen!!! Boos! Boos! Boos!

Elke dag rijd ik over zo'n 10 tot 15 rotondes heen voordat ik mijn werk heb bereikt (lang leve de rotondes!!). Toevallig ook nog eens lang een middelbare school. Wat denk je, fietsers mogen ten alle tijden gewoon de haaietanden negeren en altijd doorfietsen, ook al rijden er al ruimschoots voordat zij de rotonde oprijden auto's op de rotonde (en die ze feitelijk dus voorrang zouden moeten verlenen).

Waar gaat dat toch heen??
(is trouwens erg lastig rijden met een stationauto met geblindeerde ramen)

Heel soms, als het me net te gortig wordt, en ik zie een fietser aankomen met een blik van ik ga toch lekker doorrijden, terwijl ik al op de rotonde rijd, ga ik luid toeterend net voor de fietser langs. Ik weet het, niet slim, maar lucht wel een beetje op. En dan nog een verontwaardigde blik krijgen..... Schijnheilig

Tips??
(moest deze frustratie even kwijt, ga er zometeen weer aan staan )

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:44

Ik zou toch stoppen met dat luid toeterend net voor de fietser langsrijden... als je hem toevallig toch raakt, ben jij in fout...

Met de meeste fietsers heb ik geen problemen, alleen met twee categoriën...
Als eerste de schoolgaande jeugd (ok, ook weer niet allemaal, je hebt er uitzonderingetjes tussenzitten die wel fatsoenlijk fietsen waar het hoort en volgens de regels):
- rijden met 3-4 langs elkaar en als je dan met je auto door moet, moet
je niet denken dat ze aan de kant gaan
- rijden door het rode licht
- rijden waar ze niet moeten rijden
- denken dat ze zich niet aan de verkeersregels moeten houden
(en zo kan ik nog wel even doorgaan)

En dan als tweede de wielertoeristen, die denken ook dat ze niet op het fietspad moeten rijden, ook al is daar een zee van plaats, ze rijden praktisch altijd op de weg, en gaan ook geen meter aan de kant als je met je auto afkomt...

Er zouden regels moeten opgesteld worden dat je fietsers die zich niet aan de regels houden zou mogen omrijden }>

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:47

en de fietsers die denken dat ze voorrang hebben als ze van links komen. Pas nog in de stad, papa met kindje voorop, mama ernaast, en pissig toen ik doorreed aangezien ik van RECHTS kwam (in de auto dus) op een gelijkwaardige kruising.

/edit
ik dacht al dat ik gek werd, deze had ik al beantwoord, maar die staat op de MH.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-09-03 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:47

Zo heeft mijn tante er eens bijna eentje onder de auto gehad. Die jongen(zonder licht op nog wel) kwam al vanuit de verkeerde kant en keek ook helemaal niet. Ja, pas toen mijn tante een noodstop maakte. Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:49

deze topic moet je eens bij jeugdhonk zetten. want daar zitten de ergsten. Want inderdaad tref ik het altijd met schoolgaande jeugd die de hele weg in beslag nemen.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 16:54

tegenwoordig houd ik me heel netjes in, alleen als het echt ruim kan dat ik normaal de rotonde ook weer afrijd, doe ik het.
Ook gezien het feit dat een fietser nooit schuld heeft Boos!
Wat kunnen hier een files door onstaan!!!

Overigens kreeg ik ooit een 'tip' van iemand om toch een beetje langs de fietsers te komen die 4-dik langs elkaar fietsen. (nu heb ik ze het liefst waar het wat drukker is), indien mogelijk, luid toeterend erachter gaan rijden en even wachten op de rooie hoofdjes, want dat is toch wel banketstaaf...

en anders, heeel diep ademhalen en tot tien tellen en wachten tot je voorbij kunt.

ik was vroeger toch echt niet zo!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:55

maar fietsers hebben toch voorrang op de rotondes?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 16:55

tegenwoordig houd ik me heel netjes in, alleen als het echt ruim kan dat ik normaal de rotonde ook weer afrijd, doe ik het.
Ook gezien het feit dat een fietser nooit schuld heeft Boos!
Wat kunnen hier een files door onstaan!!!

Overigens kreeg ik ooit een 'tip' van iemand om toch een beetje langs de fietsers te komen die 4-dik langs elkaar fietsen. (nu heb ik ze het liefst waar het wat drukker is), indien mogelijk, luid toeterend erachter gaan rijden en even wachten op de rooie hoofdjes, want dat is toch wel banketstaaf...

en anders, heeel diep ademhalen en tot tien tellen en wachten tot je voorbij kunt.

ik was vroeger toch echt niet zo!

oja, wie gaat je banden betalen als je een heftige noodstop hebt gemaakt en daardoor met vierkante banden rond rijdt??

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:56

Jammer genoeg maak ik het vaak omgekeerd mee. Op de rotonde vlak bij mijn werk word ik vaak genoeg zowat van mijn sokken gereden. Langs de rotonde staan allemaal haaietanden en zo'n bord om aan te geven dat al het verkeer op de rotonde voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde op wil. Kom ik aan met mijn fietsje en dan rijdt zo'n auto die de rotonde op wil dus gewoon door. Of denkt door te kunnen rijden... Soms wil ik namelijk wel eens zo'n bui hebben van 'je stopt maar lekker met je dure koekblik' en dan rij ik gewoon door. Met als gevolg piepende remmen en hevig geschrokken bestuurders. Niet zo slim, ik weet het, maar af en toe kan ik nu eenmaal behoorlijk eigenwijs zijn. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:58

Fietsers zijn eigenlijk hartstikke leuk en handig, ze houden je namelijk wakker en alert omdat je de hele rit bezig bent om er diverse het leven te redden Haha!.

Fietsers maken er echt een sport van om zich niet aan de regels te houden en soms is dat ergerlijk inderdaad. Met 2 of meer naast elkaar fietsen is aléén toegestaan wanneer het andere verkeer er niet door gehinderd wordt. Maar die regel kennen we helaas niet.
De regel van rechtdoor gaan op dezelfde weg, geldt niét op een rotonde met haaientanden, maar ook dat is de meesten even ontschoten. Ze moeten het zelf maar weten, maar ik zou niet zo spelen met mijn leven als ik hun was *LOL*.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:59

irish_lady schreef:
maar fietsers hebben toch voorrang op de rotondes?

Ligt eraan wat voor rotonde
Je ziet meteen aan de haaien tanden op het wegdek wie er voorang heeft.

Hier zitten veel wielrenners op de weg, daar ga ik dus ook luid toeterend achter zitten.
Zijn ze belatafeld, voor hun geld het fietspad ook.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:59

Eigenlijk zouden ze de verkeersregels wat betreft de zwakke weggebruiker eens mogen aanpassen... I.p.v. dat de fietser nooit schuld heeft bij een ongeluk, ook al hield hij zich niet aan de regels, zou er van mij een soort 'eigen risico' mogen komen: ben je als fietser betrokken bij een verkeersongeluk én in fout, dan betaal je zelf een gedeeltje van je kosten en de verzekering van de autobestuurder de rest... maar niet zoals het nu is.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:00

vreemd hier hebben fietsers nml altijd voorrang!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:00

Wat dacht je dan van mensen in invalidenwagentjes. Kom jij van rechts, terwijl je voorrang hebt, rijden ze gewoon door.. Mensen in een invalidenwagentje bewegen zich IMO echt niet moeilijk voort hoor. (ze hebben tenslotte wheels). Niet moeilijk voortwegen is voorrang verlenen wanneer je geen voorrang hebt!

Wanneer ik 's ochtends naar mijn werk toe rijd, kom ik door een weg die éénrichtings is voor gemotoriseerde voertuigen, en dan rijden die poedersuiker minimaal met z'n vieren naast elkaar en dat in twee richtingen. Of dan kom ik het bos uit, dan kom ik op een N-weg waarlangs een fietspad loopt, op de plaats waar mijn weg het fietspad kruist staan er haaientanden op het fietspad - want buiten de bebouwde kom - Nee hoor, die fietsers rijden gewoon door. Ik heb er per week telkens wel een paar net niet.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:01

Lovely schreef:
Met 2 of meer naast elkaar fietsen is aléén toegestaan wanneer het andere verkeer er niet door gehinderd wordt. Maar die regel kennen we helaas niet.


Hoezo, hinder je het verkeer dan als je met 4 langs elkaar rijdt en er een file auto's achter je ontstaat omdat ze niet langs je door kunnen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:01

En wat van die brommers sinds die op de weg mogen.
J emoet voortaan overal ogen hebben.
30 geld in de kom ook niet voor hun, want met 60 komen ze je aan alle kanten voorbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:04

Natalie"]
[quote="Lovely schreef:
Met 2 of meer naast elkaar fietsen is aléén toegestaan wanneer het andere verkeer er niet door gehinderd wordt. Maar die regel kennen we helaas niet.


Hoezo, hinder je het verkeer dan als je met 4 langs elkaar rijdt en er een file auto's achter je ontstaat omdat ze niet langs je door kunnen???
[/quote]

Klopt en als er langs die weg een flitser staat, dan moet elke automobilist je eigenlijk dankbaar zijn dat je hem hebt behoed voor een bekeuring .

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:08

Lovely schreef:
Klopt en als er langs die weg een flitser staat, dan moet elke automobilist je eigenlijk dankbaar zijn dat je hem hebt behoed voor een bekeuring .


Lang leve de irritante fietsers dan Knipoog Haha!
(behalve als ze mij irriteren, dan ~~}> )

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:10

ohh wat toevallig, ik heb me vdaag ook de hele dag aan die K*T fietsers geergerd!!!!!
vanmorgen begon het al, ik moest om 4 uur beginnen en de vr8wagen stond voor mijn huis, ik papieren ingevuld ed, rijd ik aan, schrik ik me wild, ineens een fietser (krantenjongen ) ZONDER LICHT !!!
die zie je met de vr8wagen dus pas op het laatste moment!!!
en later in haaren, ik reed dwars door het dorp heen, weer twee fietsers ZONDER LICHT , LEVENSGEVAARLIJK !!!!
en idd op een rotronde had ik er vandaag een bijna te pakken, schoot ook zo voor me neus, en nee, lieve fietser,van een vr8wagen kun je dat echt niet winnen !!!!!!
maar van die luchthoorn schrikken ze wel ietsje harder als van een auto-claxon Tong uitsteken

ook als ze op een smalle straat met zijn drieen langs elkaar fietsen, trek ik heel hard aan deluchthoorn, en het liefst rijd ik dan links net ver genoeg in de berm, dat ze lekker in het stof zitten !!! moeten ze maar aan de kant gaan !!!
en ik ben ook niet bepaald een vriendelijke weggebruiker, kan ook nog wel eens ^%(^$*$#@!#@&()*% uit het raam roepen naar fietsers die de verkeersregels aan hun laars lappen , sja moeten ze zich maar aan de regels houden he??

oh jah en die rotondes met het fietspad buiten afgescheiden van het gedeelte waar auto's rijden, die zijn perfect, alleen als ze dan nog eens voorang hebben zijn ze kl*te!!! want zelfs met al die spiegels aan de rechterkant van de vr8wagen, kun je die smerige scooters en fietsers die gauw ff voorbijschieten, echt niet allemaal zien, vooral niet omdat fietsers van twee kanten komen, echt ondingen zijn dat, in veghel liggen daar een heel stel van , das vragen om ongelukken
en dan de rotondes waar de fietsers op dezelfde weg rijden als de auto's
die zijn pzich ook wel redelijk, MAAR de fietsers lappen de regels aan de laars, auto's moeten voorrang verlenen aan auto's die al op de rotonde zitten die pokke fietsers rijden er meteen op
resultaat is dat ze zo regelmatig onder vr8wagens verdwijnen !!!
het beste zijn de rotondes met een apart fietspad, waarbij fietsers voorrang moeten verlenen aan verkeer wat de rotonde op of af gaat
pfoeh kzit me eigen alweer helemaal oop te vreten
WEG MET FIETSERS DIE ZICH NIET AAN DE REGELS HOUDEN :p:p:p
power to de pieper
(mm die laatste zin is offtopic gloof ik , LOL)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:13

Ik fiets elke dag een takke end, en zelf fiets ik naar mijn idee netjes volgens de regels. Maar ik zie soms ook zwerven fietsers zwalken over de weg, 3 aan 3, halve weg geblokkeerd en verontwaardig en schelden als een auto een keer toeterd...
Per fiets krijg je ze ook bijna niet ingehaalt. Hopeloos gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:16

Zo crossmonster, gefeliciteerd met je verjaardag Lachen.

Voor vrachtwagens is het inderdaad soms vervelend dat fietsers zelf niet een beetje meedenken. Ik heb begrepen dat vrachtwagens een dode hoek hebben van heb-ik-jou-daar, precies genoeg voor een complete fietsenstalling? Hier in de stad hoor je wel eens van ongelukken met fietsers juist omdat ze gewoon niet gezien worden.

Nogmaals, ik heb dikke pret met die fietsers, met of zonder licht maakt me niet uit, de eerste groep zie je hier toch nauwelijks.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:21

thnx lovely Haha!
wat de vr8wagen betrefd:
ze hebben tegewoordig een dodehoekspiegel erbij, daar zie je idd een stuk meer in , MAAR zo'n grote spiegel erbij belemmerd je ook weer in je zicht in die hoek
echt waar een vr8wagen heeft zowiezo verplicht al 5 spiegels, en sommige vr8wagens hebben er wel 6
en die spiegels zijn niet klein, let maar eens op, dus elke spiegel die erbij komt geeft naar 8er wel meer zicht, maar in je vooruit/zij - aanzicht zit er dan zo'n ding in je beeld.....ik vind het een goede zaak at op veel basisscholen cursussen worden gegeven door rijschool van iersel, die laat zien dat een hele klas in de dodehoek van de vr8wagen kan staan !!!
en hopelijk leren ze zo dat vr8wagens gevaarlijk zijn
en dat ze , als die op een rotronde zitten, ze gewoon even moeten wachten, zo moeilijk moet dat niet zijn
maar dejeugd van tegenwoordig word steeds brutaler, dus ook in het verkeer helaas !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:35

Het zou een stuk schelen als iedereen wat voorzichtiger zou doen Lachen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:46

En als iedereen iets vaker tot 10 zou tellen. Compleet ergenis vrij zul je waarschijnlijk toch niet rijden, dus misschien iets minder aan iets irriteren. Maar er zijn soms van die momenten dat ik ontzettend geirriteerd raak zowel door fietsers als door medeautomobielsten. Er zijn ook asociale automobielisten(AM), die zo maar doorrijden en denken dat hun voorrang hebben. Als ik op de fiets ben houd ik me altijd netjes aan de regels, ik stop waar het moet, maar ik rijd ook door als ik voorrang heb en sommige weten dat als AM dus niet, of ze geven net iets meer gas om voor je te schieten. Ook gevaarlijk.

Net had ik een fietser voor me, die midden op het pad reed in de woonwijk, terwijl hij wist dat ik achter 'm reed. Ik was bijna in staat om flink gas te geven. Ik heb eigenlijk zelf meer last van andere AM die megod niet weten hoe de verkeersregels ook alweer waren. Verder toeter en scheld ik al heel snel als iemand iets niet volgens de regels doet. (dat schelden doe ik in mn auto'otje. Het is nog maar 1 keer gebeurd dat ik echt zin had om uit te stappen en die AM ff de waarheid te gaan vertellen. En ook 1 met een fietser, toevallig ook op een rotonde. Ipv dat mevrouw gewoon de weg volgt snijdt ze me af en geeft ze ook geen richting aan. Ik schelden in 'mn auto, dat heeft ze wel gehoord aangezien me dak open stond. ik moest toen ook ontzettend op de rem.

Maar waar wilde ik ook alweer heen met mn verhaal, o ja....

Elke weggebruiker heeft altijd wel iets op te merken over een andere weggebruiker, er zijn zowel foute fietsers, als vrachtwagens, als AM, als lopers. bussen kunnen soms ook draken zijn.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:46

Ethelate schreef:
Per fiets krijg je ze ook bijna niet ingehaalt. Hopeloos gewoon


Dat gebeurde mij ook heel vaak. Ben je eigenlijk al te laat voor school, fiets er zo'n groep bruggers die zichzelf heel wat vinden. Bel je netjes, bel je nog een keer, en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer...
Ja, dan maar een grote bek opzetten en er gewoon langsraggen (en daarna achterom kijken en tellen hoeveel bruggers je de struiken in hebt geholpen ~~}> Haha! )
Zwaar irritant Boos!