Economische malaise, gevolgen voor je paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131996
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Economische malaise, gevolgen voor je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 17:00

Wat we allemaal al wisten, werd vandaag weer even bevestigd:
het gaat economisch wat minder in ons kikkerlandje.

Wat ik me afvraag:
Het hebben / houden van een paard is imo. toch een luxe artikel (ja, ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken Knipoog ).
Her en der wordt er bezuinigd, ook consumenten geven aan dat ze op de kleintjes letten.
Bezuinigen jullie op je paard (of op luxe spullen voor je paard) ?
Of overwegen jullie zelfs om je paard weg te doen ?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 16-09-03 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:06

nee ik absoluut niet... mijn paard gaat er helemaal niet uit... als het ooit zo ver moet komen ga ik meer werken dus groter contract of bijbaan erbij.. maar weg gaat ze niet....

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:10

Ik 'bezuinig' al 2 jaar op mijn paarden.

De beste bezuiniging die ik gedaan heb is door mijn paarden ook s' winters buiten te laten lopen. En het werkt zelfs van 2 kanten Haha!
Paardjes en bankrekening zijn nog nooit zo blij geweest.

Ik let tegenwoordig wel op wat ik koop voor de dieren, geen flessen en potten vol met poeders die je eigenlijk toch niet gebruikt.
Ik koop het wel als het echt nodig is.

Mijn paarden doen het op dure biks en goed kope biks even goed dus ben daarom van Equiral naar Havens gestapt.

Als ik nu iets koop is het ook gelijk goed, dus niet dat ik met een half jaar het hoofdstel weer moet vervangen.

Vaak koop ik nu de spullen op e-bay , meestal 2e hands maar in zeer goede staat.

Ook zijn de ijzers eraf gegaan(alleen Danno staat er nu op vanwege het aangespannen rijden) en dat scheelt echt een bult geld.
En de paarden hebben betere voeten.

Ik ga dus lekker zo door en mag mezelf af en toe eens verwennen met iets nieuws, ik zoek nu nog een mooie zweet deken voor Danno waar ik zijn naam op kan zetten en dan ben ik wel klaar.(o nee de marathon wagen nog Schijnheilig )

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131996
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 17:11

Mijn paard gaat er gelukkig ook niet uit hoor Knipoog
Maar mocht het zijn dat ik persoonlijk getroffen word, dan ga ik misschien wel wat bezuinigen op bijv. de aanschaf van spullen die ik niet echt nodig heb.
Of een goedkoper alternatief zoeken voor paardenspullen die wel nodig zijn.
Ik zal in elk geval nooit bezuinigen op noodzakelijke dingen zoals eten (voor m'n paard Tong uitsteken ), een goed passend zadel etc.
Maar misschien dat ik wel een goedkoop halster of een goedkoper shabrak zou kopen i.p.v. dat dure spul in dat prachtige modieuze kleurtje Knipoog

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:12

Paard gaat zeker never nooit niet weg, maar ik merk wel dat er ook bij paardenspullen dingen duurder zijn geworden. Neem nou bijvoorbeeld de hoefsmid, vroeger 40 gulden, eerst 18 euro, nu 20 euro voor bekappen bijv.

Ik let wel beetje op wat ik koop: heeft hij het dringend nodig? Nee, ok dan wacht ik nog even. Hij heeft alles wat ie nodig heeft, maar het is dan meer de luxe dingen die ik laat liggen, de hebbedingetjes: bijvoorbeeld extra halstertouw, extra halster ed, poedertje hier, poedertje daar weetjewel.

Maar weg gaat hij nooit! Ik bezuinig zelf nog liever dan dat mijn paard iets te kort komt!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:18

Ik bezuinig niet op mijn paard Hij zal ook absoluut nooit weggaan.. Als het moet zal ik wel op de luxe artikelen voor mijn paard/mezelf bezuinigen. Dan bedoel ik bijvoorbeel een nieuwe winterdeken omdat die van vorig jaar niet zo mooi meer is Knipoog of weer een nieuw shabrak ofzo.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:33

Ik ben wel van plan om te bezuinigen op luxe dingen ja. Denk nu toch wel 2 keer na of het echt nodig is. Maar dat heeft niks te maken met de ecomie, maar met het feit dat ik aan het sparen ben voor een nieuw zadel *LOL*

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:14

Inderdaad je koopt minder maar je kan het niet maken om je paard eruit te doen vind ik. Tenminste toen ik haar kocht heb ik me ook afgevraagd of het finacieel ook al lange termijn haalbaar was.
Ik bezuinig eigenlijk alleen op spullen niet op verzorging, ik koop alleen wat ik nodig heb en probeer me dus niet te laten verleiden tot een nieuwe zadeldekje of rijbroek...

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:16

Ik ga liever zelf minder eten, dan dat mijn paard dat zou moeten Lachen

Tot nu toe heeft dat gelukkig niet gehoeven Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:22

Ik merk in mijn eigen centjes nog amper iets van de economische ellende.
Ik leef nog net zo als twee jaar geleden, geef misschien gemiddeld nog wel meer uit.
Maar als het zo zou zijn dat ik krap bij kas kwam te zitten, dan zou ik niet meer op mijn paarden kunnen besparen als dat ik nu aan ze uit geef. Stalling is thuis, voer komt van eigen land, brok krijgen ze amper tot niet en de hoefsmid en de DA zijn natuurlijk niet om op te bezuinigen.
Ik geef toch ook al niet veel uit aan dekjes, borstels, snoepjes etc, dus ook daar zou ik niet kunnen besparen.
In de bit stond trouwens ook een leuk artikel over besparen

Ik denk dat het bij mij heel goed gaat, zo in het algemeen, hopen dat dat zo blijft!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:39

Op het moment dat ik neit meer het broodnodige *en dat is dan niet dat geweldige setje wat ik WIL hebben* voor mijn paard kan betalen, is er een kans dta ze naar een baasje gaat die dit wel allemaal voor haar kan doen.

Fat chance dus!

Paard krijgt keurig haar ijzertjes eronder, goed passend zadel en hoofdstel en lekker meusli bij haar brokjes.
Wormenkuurtjes op tijd en entingen op tijd.
Makkelijk praten natuurlijk als je bij je ouders woont en er dus minder last van hebt.
Vooral als je een fulltime baan hebt.

Je merkt wel dat het slechter gaat, sta zelf in een dieren en ruitersport winkel en je ziet bezuingingen op alle dieren.
Goedkoopste kooitjes, wormenkuren, hoofdstellen.
Aan de andere kant zie je ook de die hards die liever zelf een boterham minder eten dan dat hun paard niet wekelijks slobber krijgen.

Bezuinigen op mijn paard.....zou niet weten waarop ik nog zou kunnen bezuinigen, dingen als bovengenoemde ijzertjes en wormenkuren toch echt niet....

Gaat eigenlijk wel goed zo vindt ik Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:25

Ik merk het wel erg dat het economisch slechter gaat. Mijn man heeft al jaren geen salarisverhoging gehad, en ook dit jaar zit het er niet in, eerder verlaging... De kosten worden allemaal hoger en we moesten nu echt grote reparaties aan stal en auto doen die we niet meer konden uitstellen. Maar bezuinigen op luxe dingen deed ik sowieso al dus daar was niks meer te halen. Ik heb dus gewoon een baan gezocht! Het is wel zwaar, kinderen, een groot bouwvallig huis waar altijd wel iets verbouwd word, 3 paarden en een baan voor 3 hele dagen. Maar liever dat dan mijn paard te moeten wegdoen! De goede tijden komen wel weer, dat weet ik zeker...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:30

Als je het financieel goed kunt doen koop je een leren halster met koperen gespen. Als het wat minder gaat wordt dat nylon. Of je laat die deken toch nog maar een keer verstellen. En je draagt je bandages af totdat de gaten er in vallen en er niet meer te bandageren valt. Op zulke dingen zou ik nog wel op mijn paard kunnen en willen bezuinigen. Ik denk dat mijn paard daar weinig van merkt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:33

Ik koop geen dure merkdingen voor mijn paard. Maar als iets aangeschaft moet worden moet het gewoon aangeschaft worden! Maar de paardjes laat ik zeker niet in de steek!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:21

geen denken aan...bezuinigen op mijn paarden...nee, zodra ik weer wat tijd heb moet de zadelman langskomen voor een nieuw zadel en ik wil ook binnenkort weer een trailer kopen...en dan het jaarlijkse (paardensnoepreisje) naar Engeland om dekens te kopen nog....

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:32

ik koop[ nooit geen overbodige dingen , maar ik denk als het echt heel krap wordt ik mijn paard wel wegdoe , ik heb hem voor mijn plezier en als ik daardoor zelf geen fatsoenlijke boterham meer kan eten houd het toch op , je moet zelf ook een beetje kunnen leven .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:38

Wji hebben het niet breed, en wel 2 paarden (en myst Haha!)
Ik zal er alles aan doen om het te voorkomen, maar als het niet gaat gaat het niet, en zal Jamaica verkocht moeten worden.
Ik heb nooit om merken gegeven, dus dat gaat voor mij al niet op.
Wel ben ik steeds vaker mijn kast aan het uitzoeken om te kijken wat ik niet gebruik, zodat ik dat kan verkopen en van dat geld dat ene leuke dekje te kopen o.i.d.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:45

Ik koop zowiezo weinig overbodige dingen en ben redelijk zuinig aangelegd. Ben maar een scholier Haha! Maar ik heb er nu een baantje bij dus hoop dat ik nu wat meer geld kan verspillen Haha! Verder vind ik verjaardagen en sinterklaas een superuitvinding Haha! je vraagt dingen, mag zelf mee om het uit te zoeken Tong uitsteken (want moeders heeft er geen verstand van Schijnheilig ) en alle spulletjes die je nodig hebt voor de rest van het jaar krijg je
En verder als ik mijn wormenspuiten niet meer kan betalen heb ik twee werkende ouders achter de hand Schijnheilig Maar tot nu toe heeft het nooit tot zover hoeven komen. Ik ben er financieel alleen maar op vooruit gegaan.
(behalve dat ik net een nieuw zadel, hoofdstel, peesbeschermers en een winterdeken heb gekocht Schijnheilig Schijnheilig Haha! )


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:48

Ik ben in februari dit jaar werkloos geraakt en moest rondkomen van een WW uitkering. Dat is absoluut niet grappig met een huisje, autootje en 2 paarden. Stan heb ik te koop aangeboden, maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen... toen ben ik gaan nadenken om Quell te verkopen, maar dat wilde ik ook niet. Ik heb immers gekozen voor een paard, dus moet ik er ook voor zorgen (tot het bittere eind). Mijn laatste redding kwam op het juiste moment: goedkope opfok voor Quell in Zeewolde! Is ook nog eens ideaal voor haar! Bij Stan zijn de ijzers er onderuit gegaan. Voordat Quell naar de opfok ging, ben ik naar een goedkopere stal gegaan, maar zelfs dat was niet te bolwerken... Inmiddels heb ik een nieuwe, onwijs leuke baan en over een jaar komt Quell terug en ik hoop dat ze dan ook kan blijven. Maar denk wel: een kat in het nauw maakt gekke sprongen...!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:25

Ik bespaar ook wel op luxe artikelen voor mijn paarden zoals dekjes en andere hebbedingen. De dekens laat ik gewoon herstellen en die kunnen er weer een winter tegenaan.
De enige grote aankoop die afgelopen maand heb moeten doen is de aankoop van een nieuw dressuurzadel, aanpast en wel. Dit vind ik wel heel belangrijk als je een beetje fatsoenlijk wil rijden. Hier bespaar ik dan weer niet op maar aangezien het even een hele buts geld was, bespaar ik deze maand weer op andere dingen zoals... even geen nieuwe rijbroek voor mezelf en dat Anky bloesje en truitje laten ook nog even op zich wachten... Knipoog
Mochten we echt financieel in de knel komen dan zou er nog wel een paard uitgaan denk ik, met uitzondering van de ruin die waarschijnlijk weg gaat omdat ik te weinig tijd over houd met mijn studie erbij.
Behalve mijn hengstje, die gaat niet weg. Dat is moeders kindje Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:30

Ik heb dus juist een paard gekocht, een veulen dan en die is nog wat goedkoper in onderhoud dan een volwassen paard. Ik koop sowieso veel dingen tweedehands, maar dat zie ik ook meer als sport. Je hoeft niet van alles het duurste te kopen, dat heb je zelf in de hand. Het is jammer dat alles zo duur is geworden, maar ik nog steeds hetzelfde verdien. Toch moet het me lukken, een betere economie begint bij jezelf!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:06

Als gezin bezuinigen we door er geen tweede bij te kopen (waren wel plannen voor). Ikzelf ben student, dus altijd al in staat van bezuiniging. Hoewel er nu wel een nieuw zadel moet komen (maar m'n oude zal aardig wat inruilwaarde hebben) en ik een nieuw hoofdstel nodig heb, en een helm, en een nieuw extra-dik zadeldek...

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:25

Ik ben ook een stundent en moet Dennis dus van een bij baantje betalen. Daarbij wil ik ook af en toe ene leuke broek kopen of uit gaan. Die leuke broek of dat uitgaan is dus minder geworden.
En Dennis blijft dit jaar buiten staan ipv op stal. Ik heb nu een weiland bij huis gehuurt en zal ook bij mij thuis dan zelf voor hooi, stro en biks moeten gaan zorgen. Het is, als ik dit vergelijk met het stalgeld wat ik betaalde, veel duurder geworden maar heb er geen spijt van.
Maar een hoofdstel, een sjabrakje enz moet nu echt wachten. Daar bezuinig ik nu op. Maar daar merkt Dennis weinig van.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:45

Ik bezuinig eerder op mezelf dan op mijn paard Haha! . Ik volg igg geen lessen meer en heb Lois ook van de ijzers gehaald. In eerste instantie niet uit financiele overwegingen maar het is toch een mooie meevaller iedere maand. Verder geen dure poeders en spulletjes meer omdat hij op zijn nieuwe stal gewoon goed voer krijgt. En ik bekostig een hoop met mijn bijbaantje dieren- en autoportretten. Kost een hoop tijd maar wel weer wat geld voor m'n paard Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:46

Ik kan Yorghos relatief goedkoop houden. Ik bezuinig dus niet extra op zijn aankopen, voer, onderhoud, etc.
Ik bezuinig eerder op andere dingen, dingen voor mezelf. Kleding, uitgaan, dat soort zaken. Yorghos krijgt gewoon alles wat hij nodig heeft.

* To Belg, or not to Belg *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, miamivice, Veldbloem en 94 bezoekers