Dressuur vs Springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Dressuur vs Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 16:53

Ik wil graag even van jullie weten hoe jullie erover denken hoe springen en dressuur samen gaan..... Dat dressuur een basis is voor het springen en het een positieve invloed heeft op het springen lijkt me duidelijk, maar wat voor invloed heeft het springen op de dressuurkant? Als er in beide disciplines wedstrijden worden gereden denk ik dat je het lastiger zal hebben met de dressuuronderdelen dan met het springen. Zijn er hier misschien mensen die met hetzelfde paard bijvoorbeeld om de week een wedstrijd dressuur rijden en een wedstrijd springen, waarbij allebei de wedstrijden net zo belangrijk voor je zijn? Ik heb het dan wel over de fanatieke ruiters, niet over de mensen die voor de lol is een keertje tussendoor een parcoursje springen of een proefje rijden, omdat dat voor mij niet opgaat. Ik rijd namelijk een paard voor iemand anders, ben benaderd voor de dressuur, en nu, na een paar maanden, kreeg ik te horen dat het springen straks net zo belangrijk is als de dressuur. Ik denk dat het springen ten koste zal gaan van de dressuur, maar laat is horen hoe jullie erover denken, of wat jullie ervaringen zijn......



Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:06

Vroeger reed ik op dezelfde wedstrijd zowel in de dressuur als springen.
Ik heb daar nooit nadelige gevolgen van ondervonden.
In tegendeel zelfs: door de dressuuroefeningen werd mijn paardje beter te rijden tijdens het springen, en door het springen werd hij zowel lichamelijk als geestelijk meer in balans.
De springoefeningen hadden een goede uitwerking op zijn "lenigheid" en hij werd er veel koeler in z'n hoofd van.
Eerst schrok hij nog weleens van een wit hekje om de dressuurring, maar naarmate ik meer met hem ging springen was hij veel meer "enge dingen" gewend en dat had een positief effect.

Vraag het anders ook eens aan Lielle, zij heeft (met 2 paarden) ervaring in zowel dressuur als springen op 1 dag !

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:32

Oscar schreef:
Vroeger reed ik op dezelfde wedstrijd zowel in de dressuur als springen.
Ik heb daar nooit nadelige gevolgen van ondervonden.
In tegendeel zelfs: door de dressuuroefeningen werd mijn paardje beter te rijden tijdens het springen, en door het springen werd hij zowel lichamelijk als geestelijk meer in balans.
De springoefeningen hadden een goede uitwerking op zijn "lenigheid" en hij werd er veel koeler in z'n hoofd van.
Eerst schrok hij nog weleens van een wit hekje om de dressuurring, maar naarmate ik meer met hem ging springen was hij veel meer "enge dingen" gewend en dat had een positief effect.

Vraag het anders ook eens aan Lielle, zij heeft (met 2 paarden) ervaring in zowel dressuur als springen op 1 dag !


AMEN, helemaal mee eens!!!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:40

Ik ga helemaal met Oscar mee.
Ik rijd nu dan wel geen wedstrijden meer, maar ik startte ook vaak springen en dressuur op 1 dag.
Ze worden van het springen ook leniger, en losser in de rug. Waar je in de dressuurring dus weer profijt van hebt.
Andersom natuurlijk ook, om een parcours te kunnen springen is een goede dressuurbasis nodig.

Ik ben van mening dat net zoals een springpaard netjes dressuurmatig moet kunnen lopen, ook een dressuurpaard een sprongetje moet kunnen maken.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:43

Tegelijk heb ik het nooit gedaan.
Alleen achter elkaar met een paar jaar ertussen. Haha!
Maar in de tijd dat ik alleen sprong weet ik zeker dat ik ook best een goed dresuurnummer neer kon zetten met die paarden.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:11

Zoals Oscar al zei, ik breng nu twee paarden uit met dressuur (L1/L2) en springen (B, 1e start volgende keer L) en dat gaat echt zonder problemen, ook als ik beide op dezelfde dag doe (afgelopen zondag nog bv). Trammelant heeft vroeger Z2 dressuur en M springen gelopen, ook op dezelfde dag!

Wat heel erg belangrijk is, is dat je in je springen goed dressuurmatig blijft rijden en veel aandacht besteedt aan rust en ontspanning.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:35

Wat is het effect van het springen op je proef als je eerst springt en dan een proef moet rijden? Ja trouwens dat verschilt natuurlijk per paard, maar in het algemeen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:54

Ik heb de indruk dat er geldt dat de paarden er lekker los en ontspannen van worden.
Drukke paarden raken wat energie kwijt en rustige paarden krijgen juist wat meer energie. Al naar gelang hoe je zelf het springparcours door gaat natuurlijk Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:01

Ik heb er juist moeite mee als ik eerst moet springen. Als ik eerst moet dressuren gaat dat prima maar als ik eerst gesprongen heb kan ik de contra-galop wel vergeten. Dat doet ie dan echt niet meer. Wel ideaal in het parcours met springen als je paard altijd in de goede galop zit maar met dressuur niet altijd even handig. Als ik eerst moet dressuren gaat het prima. Kan ik haar nog lekker rustig houden. Van springen wordt ze nou eenmaal opgefokt en dan lukt die dressuur niet echt lekker meer. Zoals mijn instructrice het zo mooi omschreef: Ze heeft dan teveel impuls, maw ik rijd dan op een bommetje...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:20

Ik ben het met de rest wel eens *LOL*

Ik denk ook dat paarden sterker op de achterhand worden van springen.

Die van mij wordt er lekker actief van, leert sneller te reageren(moet altijd lang nadenken over z'n passen), en wordt sneller en losser in zijn bewegingen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:35

Lenn, ik merk idd hetzelfde wat Rom zegt. Pablo (typje heethoofd) is wat meer ontspannen en rustiger (had vorige keer in Oss in het parcours een balk en 168 punten in het L2!). Raimaer (nuchter) is dan al lekker los en warm gereden, (in Oss een balk + weigering, en 162 punten in het L1).

Annegti, die ervaring heb ik dus absoluut niet. Met Trammelant won ik een paar jaar geleden het M2 en was tweede in het L springen (ook eerst gesprongen die dag) en ook deze paarden lopen dan nog mooi rustig.

Kortom, ik zweer erbij!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:16

Zelf rij ik met allebei m'n paarden zowel dressuur als springen. Wat ik vooral met beide merkte was dat ze er allebei energie in wilden stoppen en daardoor ook vrolijker door de weeks lopen. Een ander punt wat mij opviel is dat de paarden minder schrikachtig zijn. Verder worden ze duidelijk sterker in de achterhand.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:35

Het is goed om te cobineren.
Want een dressuurpaard heeft toch de achterhand van een springpaard nodig,
en een springpaard toch de soepelheid en flexibiliteit van een dressuurpaard.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:09

Het is heel goed te combineren. De paarden bij ons zijn meestal dressuur gefokt. Maar dit jaar zat er eentje bij die op de keuring de springpaarden versloeg met punten Haha! En met haar ga ik nu springen en dressuren!

Dressuur is de basis en als een paardje kan springen en het gaat leuk en goed ga ik daar ook mee door! Hoe breder de opleiding hoe beter het voor een paard is. De afwisseling is natuurlijk ook erg goed!

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:51

Als je veel springt dan heb je de kans dat je zit veranderd. Teminste dat is bij mij het geval. Ik spring nu al 5 jaar en heb toch echt door dat ik erg naar voren zit. Terwijl ik ook netjes rechtop kan zitten..!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:19

ik spring ook af en toe met mijn paard om zijn achterhand te trainen, maar meneer springt er zo ballig overheen dat het niet veel nut heeft

ons andere paardje is vollop springbloed, die heeft een spieren in de achterhand, dat isniet normaal. je zietmet dressuur dan ook dat ze veelkracht heeft en dat ze hem mooi neerzet en goed gebruikt. daardoor wordenhaar gangen alleen maar mooier. ze wordt ook rustiger van dressuur, van springen wordt ze heet, omdat ze dat leuk vind.

ik zelf vind dat mijn paard ontspannender wordt van springen, hij gaat daarbij ook makkelijker nageeflijk, waarbij ik met een uur les toch eerst 50 minuten moet werken voor hetzelfde resultaat.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:41

Heey!!

Ik rijd ongeveer wel zo met mijn pony. 5-jarige welsh K van 1.47. Zit nu in de L2-dress en L-spr. Loopt netjes gelijk op dus. Maar ik vind het meer een voordeel dat ik met mijn pony ook kan springen en crossen en alles. Van dressuur worden sommigen helemaal knetter. Zie maar naar parades welke pony's het gestresst zijn -> altijd de zelfden: Z-dress pony's. Maar goed, met springen leer ik hem bijvoorbeeld meer te verzamelen tussen sprongen door, verruimen en verkorten heel goed en eigenlijk is het gewoon netjes dressuur rijden tussen de hindernissen. Met dressuur moet je altijd zo streng en met alles zo precies mogelijk zijn, springen is wat meer vrij. De pony moet immers springen. Ik zie er eigenlijk niet in dat je door te gaan springen je dressuur achteruit zal lopen.. Juist vooruit! En altijd hetzelfde lijkt me al helemaal niks. Wat ook heeeeeeeeel handig en leerzaam is om een tijdje viertal of achttal te rijden als dat mogelijk is. Daar leer je zo ontzettend veel van en dan moet je gewoon rijden!! Maar goed, dat is iets wat je gewoon eens mee moet maken. OK dan!

Dus gewoon lekker gaan springen!! Eventueel voor je paardje wat beginnen met oefenparcoursjes en lessen en op een wedstrijd kan je vaak wel gewoon eens rondkijken bij de springring of buiten mededingin mee doen. Gewoon gaan inspringen ook al hoef je niet te starten!

Groetjes Hester

Frits [Silverstone x Casantos]
Celoma De La Tourbe [Whitesnake x Zuidhorn]
VERKOCHT
Gediplomeerd ORUN instructrice (niveau 2)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:13

Citaat:
Wat ook heeeeeeeeel handig en leerzaam is om een tijdje viertal of achttal te rijden als dat mogelijk is. Daar leer je zo ontzettend veel van en dan moet je gewoon rijden!! Maar goed, dat is iets wat je gewoon eens mee moet maken.


Waarom gaat het paard dáár beter van lopen?

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:34

ik vind het een goede afwisseling dressuur heb je nodig om je paard soepel te maken voor de sprongen en sommige oefeningen zoals pirouette kunnej e helpen met snel wenden ik dnek dat ze aardig goed met elkaar samen gaan!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:36

Lenn schreef:
Citaat:
Wat ook heeeeeeeeel handig en leerzaam is om een tijdje viertal of achttal te rijden als dat mogelijk is. Daar leer je zo ontzettend veel van en dan moet je gewoon rijden!! Maar goed, dat is iets wat je gewoon eens mee moet maken.


Waarom gaat het paard dáár beter van lopen?


omdat je als ruiter leert niet te veel te miepen en gewoon te rijden omdat je nu eenmaal met de anderen moet meedoen. Ik ben het er helemaal mee eens!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:10

met viertal of achttal rijden lijkt heel erg leuk en ik heb het ook wel gedaan. Probleem is dat het discipline van de groep vereist en dat ontbreekt aan een hoop ruiters nogal. Bij springen kan dat tot vervelende en zelfs gevaarlijke situaties leiden. Zelf ben ik daar ook al eens slachtoffer van geworden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:20

Paardrijden = discipline imo

Als je de discipline mist om viertal te kunnen rijden zegt dat waarschijnlijk ook veel over je kwaliteiten als (dressuur)ruiter. Ik ben inderdaad met je eens dat dat bij een hoop ruiters ontbreekt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:22

je kunt het eigenlijk al zien bij het dressuren. In een les maakt men voltes, gebroken lijnen of wendt men af op de letters. Als iemand dan voor zichzelf rijdt, kent men opeens spontaan geen letters meer. Dan wordt de volte niet meer bij een A of C gemaakt maar meer in de buurt van de D of G

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:24

Hmm, ik ken ook geen letters, wel omheiningspalen. En een volte is altijd rond, de plek waar je hem maakt is minder belangrijk. Behalve in een proef dan Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:25

de plek van een volte is wel belangrijk als je met meerdere mensen in een bak rijdt en niet elkaar ondersteboven wilt rijden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers