wat voeren jullie...je koudbloed???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

wat voeren jullie...je koudbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 14:43

Ik weet dat hier wel topics over geweest zijn maar mijn zoekfunctie werkt niet...Ik heb 3 fjorden en een shet, met 2 rij ik dressuur op B/L nivo, de 1 is 3 en de ander 7, ik rij ook priveles...nu staan ze nog dag en nacht buiten maar binnenkort haal ik ze snachts binnen ze krijgen nu 1 keer per dag 1/2 biks en hooi en beetje musli, maar als ze binnenstaan wil ik ze 2 keer per dag voeren maar hoe voeren jullie???Ik heb een jaarling en de andere(de shet krijgt maar een handje)krijgen een halfje biks maar ik denk dat ik straks iets meer geef...wat denken jullie???Alvast bedankt!!!



Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:18

de twee shetjes die bij mijn paardjes staan krijgen sóchtend een enorme berg kuil, mogen ze samen met die van mij delen en sávonds krijgen ze een halve kilo basisbrok en een hoopje kuil. Maar dit is wel midden in de winter en ze staan altijd buiten.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:22

Lucerne, evt aangevuld met granenmix voor alle vitamies, en hooi.


Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:23

Mijn Tinker staat nog op het land en krijgt nu 2 plakken hooi per dag als bijvoer, straks komt er onderhoudsbiks met muesli bij, ze groeit erg snel en kan wel wat afvallen, ik wil haar niet superschraal houden ivm het kouder wordende weer Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:24

mijn zware fjordenruin die elke dag ee uurtje werkt krijgt 2 keer per dag driekwart kilo Pavo eiwitarme brok
overdag staat hij op een zeer schrale wei
verder eenvuilniszak vol hooi, een kleine kilo wortelen en een baklje zemelen na he twerk
soms nog een oud broodje en wat wilgetakken

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:41

Met mijn Fjord werk ik 6 dagen per week, waarvan 3 rijden. Ik geef hem 's zomers 1 kg. Fiber P, 2 handjes musli + 2 plakken hooi per dag. Hij staat dan overdag op het land. 's Winters krijgt hij 1 kg. Fiber P, 1/2/ kg. musli + 4 plakken hooi per dag. (Dan staat hij niet op het land) Verder krijgt hij ook wortelen en appels, hoeveelheid verschilt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:23

Dit eigenste moment voer ik geen één van m'n koudbloeden bij (buiten een kolfje maïs en een gedroogd stokbroodje per dag), ik heb het grote geluk gehad om een groene en weelderige wei te kunnen huren die ze nu aan het opsouperen zijn Vingers aflikken

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:43

Pfoei als mijn haflinger naar binnen komt gaat ze weer aan de 3 maal een hooinet vol kuil Verward
Smorgens een half schep biks en een flinke hand meusli en sávonds hetzelfde.
Tussen de middag zal ze wel weer een bakkie winterpeen met misschien eens wat meusli of brokjes krijgen.
Ze deedt het er verleden jaar erg goed op, dit jaar is ze dus onder het zadel dus kan nog iets verhoogt worden als ze gaat afvallen ofzo.

verder gaat daar natuurlijk mijn kruidenmengsel knoflook en zeewier doorheen Haha!
Voel me net een heksje Schijnheilig

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:58

mijn Noriker staat op de wei (helemaal kaal helaas) en barst van de honger iedere dag!

Hij krijgt een kilo basisbrok en een kilo müsli met kruiden en een kilo peen en 2 appeltjes per dag. Daardoorheen krijgt ie lijnzaadolie en foeneknof met zeewier.

Hij werkt 2 x per week echt (les) en 2 x per week een relaxed buitenritje, 3 dagen is ie vrij (krijgt ie wel eten!)

Sinds ie in training is 2 x per week, zie ik hem afvallen, dus hij moet wel bijgevoerd worden!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 10:35

fjordenfan schreef:
mijn zware fjordenruin die elke dag ee uurtje werkt krijgt 2 keer per dag driekwart kilo Pavo eiwitarme brok
overdag staat hij op een zeer schrale wei
verder eenvuilniszak vol hooi, een kleine kilo wortelen en een baklje zemelen na he twerk
soms nog een oud broodje en wat wilgetakken


Jeetje, wist niet dat koudbloeden zoveel biks kregen.
Maar mijn ene fjord is 1.56 fors maar absoluut niet dun en werkt flink, geef ik hem dan toch te weinig???Hij is absoluut niet sloom, soms zelfs heftig.(ik rij ongeveer 5 keer per week dressuur met hem en 1 keer buiten)
Maar...allemaal bedankt!!!

Ps. fjordenfan, ik geef ook pavo eiwitarm, pavo condition plus, was beter als de basisbrok volgens mijn pavoconsulent vooral voor koudbloeden.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 10:46

Mijn haf van 5 jaar oud krijgt 3 maal 1/2 kilo biks en twee maal een arm kuil (weet niet precies hoeveel). Verder staat hij dagelijks een paar uur op een vrijwel kale wei (niet veel te halen dus). Hij moet aardig werken voor zijn eten, zo'n 5 maal per week echt aan het werk (vooral dressuurmatig). Hij is nu een beetje dunner aan het worden. Beetje mag nog wel, maar er mag niet veel meer af dan ga ik hem meer voeren.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 10:59

mijn nieuwe aanwinst krijgt nu 2 kg onderhouds/sport brok en 2 plakken hooi op een dag. Nu is het aankijken hoe hij het erop doet. Ik probeer hem wel zo sober mogelijk te voeren, vooral omdat tinkers er heftig op kunnen reageren.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:49

Jeetje, wist niet dat koudbloeden zoveel biks kregen.
Maar mijn ene fjord is 1.56 fors maar absoluut niet dun en werkt flink, geef ik hem dan toch te weinig???Hij is absoluut niet sloom, soms zelfs heftig.(ik rij ongeveer 5 keer per week dressuur met hem en 1 keer buiten)

Als je paard er goed uitziet en het goed doet en dat is zo te horen het geval dan zul je wel goed voeren lijkt me zo.
Ik had de mijne liever op een halve kilo per keer i.pl.v. driekwart, maar ze zijn hier op stal zo bang dat paarden iets te kort komen dat het me al moeite genoeg heeft gekost om ze ervan te overtuigen dat hij echt geen 2 kilo per keer mag hebben !! En die Pavo brok voeren ze aan de hele stal en de paarden zien er prima uit en de mijne ook, dus ik ga niet moeilijk lopen doen.
Ik heb wel eens een fjordenruin gehad die dre kilo brok perdag echt nodig had, maar dat was dan ook een zeer nerveus beestje.

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:32

Hoe sober is sober? Mijn haflinger staat overdag in de wei en krijgt 's avonds op stal een handje biks en een pluk hooi. En er wordt 5 a 6 keer per week op gereden.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:53

Mijn Tinker krijgt per dag 2 kilo maisbrok, 2 kilo sportbrok en een kwart schep granenmix. Daarbij staat hij ook nog eens 24/7 op de wei (die nu vrij schraal is), en krijgt hij meerdere keren per dag hooi (hij staat met een ander paard op de wei, samen 6 plakken).
En dan nog krijg ik hem niet dik. Hij loopt 5 á 6 dagen in de week, variërend van een half uur tot een uur.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

AnnemiekvM

Berichten: 8231
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:33

x
Laatst bijgewerkt door AnnemiekvM op 27-09-23 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:20

Tjo (fjord van 5) kreeg 1.5kg sportbrok, 1schep maismeel, 1/2 schep 5 granenmix en 1/2 schep muesli.
Nu krijgt ze nog steeds 1.5kg sportbrok en muesli van fytohorse 1 schep/dag. En natuulijk 3 plakken hooi/dag.
Nou doet tjo natuulijk ook wel wat voor dr voer, wordt 6x per week gereden waarvan 3x dressuur, 1x springen en 1x endurance-training en meestal 1 wedstrijddag dressuur/endurance.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 11:21

Thanks!!!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:53

moniquelucky schreef:
Maar mijn ene fjord is 1.56 fors maar absoluut niet dun en werkt flink, geef ik hem dan toch te weinig???Hij is absoluut niet sloom, soms zelfs heftig.(ik rij ongeveer 5 keer per week dressuur met hem en 1 keer buiten)

Dat verschilt heel erg per paard/ per Fjord of koudbloed.
Net als bij mensen heeft de ene mense meer energie nodig om dezelfde heoveelheid arbeid te verrichten.
Zoland je paard maar niet te dik of te dun wordt, en je zeft het zelf al, hij is niet sloom maar soms zelfs iets te heftig.
Dit kan aan je brok liggen, het kan zijn dat ze van die brok heftig worden terwijl een ander paard dat niet heeft.
Dus op dit moment hoef je zeker niet meer te voeren.

Mijn Fjord, Rian, 7 jaar wordt getraind op B en licht L-niveau, ze staat overdag in een groepje buiten, er is door de droogte nog steeds niet super veel te smikkelen en ze staat onderin in rang, dus mag pas als de andere vol gepropt zitten wat nieuw gras eten.
Ze krijgt 's ochtends en 's avonds een flink kratje hooi/kuil bij met 's ochtends 1/2 kilo Pavo condition en 's avonds 1/3 - 1/2 kilo Pavo condition en 1/2 - 3/4 kilo Subli Granenmix+.
Als ze te dik of te dun wordt pas ik simpel weg de hoeveelheid hooi/kuil aan.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:18

Oei...
Nou mijn Tinker is nu wat te dun en krijgt 1 kilo biks gemengd met haverloze muesli per dag PLUS nog een kilo maismeel als papje gemaakt en dan met dat andere voer er doorheen geschept.

Alle paarden krijgen bij mij 1 kilo per dag nu en in de winter als ze op stal gaan dan kjik ik wie wat nodig heeft en dan krijgen ze het allemaal apart.
Ze staan nu nog op het land dus ze eten gras erbij en al wat hooi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 4 bezoekers