beloon je paard door te aaien.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

beloon je paard door te aaien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 20:48

Een tijdje terug zat ik naar springen op tv te kijken. Het paard had een goed parcours gesprongen en hij kreeg me daar toch een paar meppen op zijn hals!!!!! Dat is toch geen beloning?????
Hoe belonen jullie je paard?
Ik de mijne door hem te aaien of lekker op zijn hals te kriebelen, maar niet door te kloppen of te slaan. Dat word kinderen al van jongs af aan geleerd, maar ik denk dat een paard dat niet als beloning ziet.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:57

stem.
Tijdens rijden en mennen beloon ik hem door hem vriendelijk toe te spreken, net zo goed als ik hem vaak corrigeer met mijn stem.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:01

Nou na zo'n spannende barrage hebben zowel ruiter als paard volgens mij wel een portie adrenaline in hun lijf, kan me voorstellen dat de ruiter dan wat enthousiaster op de hals slaat en volgens mij valt het voor het paard ook wel mee.
Je ziet ze ook wel in die springwedstrijden na een lastige hindernis snel een aaitje over de hals geven, altijd wel mooi om te zien.
Zelf geef ik ook vaak een aai over de hals of een klopje op de hals.
Wat mij altijd opvalt is dat niet-paardenmensen de paarden die ze begroeten vaak op de neus kloppen, dat lijkt me dan weer minder fijn *LOL*

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:11

ja ik beloon macho en corrigeer hem ook met mijn stem Haha!
als ik klaar ben met rijden of hij heeft gewoon iets goeds gedaan dan geef ik hem meestal een klopje Schijnheilig soms een aai, dat doe ik meestal als ik hem geruststel, dan leert hij ook goed verschillen van, beloning, fouten, gerusstelling enz. OK dan!
doeidoei Pling

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:29

Ik beloon ook met stem en als we dan even stappen of stilstaan krijgt ze weleens een kroel in haar manenkam of voorpluk.
Oortjes naar voren en happy is ze dan Haha!

Maar net wat Cody zegt kan me voorstellen dat alletwee een beetje enthousiast zijn als ze een goed parcour gesprongen hebben.
Verder is het toch wat je je paard aanleert, en het verschilt per paard, bij sommige kan je dat beter niet doen, en andere zitten er niet mee en beschouwen dat gewoon als beloning.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:34

Yep, kan m best op z'n hals meppen als beloning. Met die spierkabels van hem doet dat geen au hoor! Kan ook krioelen of ff aaien en praat er altijd bij.

Culemborg here I come!!

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:41

Cody schreef:
Nou na zo'n spannende barrage hebben zowel ruiter als paard volgens mij wel een portie adrenaline in hun lijf, kan me voorstellen dat de ruiter dan wat enthousiaster op de hals slaat en volgens mij valt het voor het paard ook wel mee.


Ja precies, ik denk ook dat dat 't is. Ik beloon tijdens het rijden meestal met een aai of zacht klopje. En tijdens t uitstappen lekker aaien, en klopjes geven, of 'm gewoon een dikke knuffel geven Tong uitsteken
Afentoe beloon ik tijdens het rijden ook wel met mn stem.

*geen onderschrift*

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:46

soms met mn stem, ff over zn hals aaien, of op zn hals kloppen, niet dat ik die hele hals naar de klote sla maar gewoon normaal, doe ik altijd als ik klaar ben met rijden.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:50

Cody schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat niet-paardenmensen de paarden die ze begroeten vaak op de neus kloppen, dat lijkt me dan weer minder fijn *LOL*

Ja! Je hebt gelijk! Dat doen "ze" ja!
Nooit bij stil gestaan, maar nu je het zegt...
Zelf geef ik ook klopjes en een aai, veelal in combinatie met een mondeling compliment.


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:20

ik had laatst met mijn verzorgpaard een jochie die Fennie wilde aaien, hahaha en inderdaad * klop klop klop * op het voorhoofd, fenny: draait hoofd weg en wilt doorlopen Haha! maf beest

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:24

Ik schop hem altijd Knipoog.... nee ik aai en geef hem een klopje op zijn hals. En als hij echt iets nieuws of uitzonderlijks heeft gedaan dan roep ik er ook nog enthousiast bij. Laatst beloonde ik mijn paard met een paar klopjes op de hals en er fietste net een man voorbij. En die man riep: Je gaat dat paard toch niet slaan!
Dat vond ik wel grappig.

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:09

Ik beloon Jura vaak met mijn stem, klopje op haar hals en ook wel eens een aai. Ligt er maar net aan. Wat ik ooit is gelezen heb,weet niet meer waar, is dat een merrie haar veulen ook beloont door een aai bewegeging. Dus wij als mensen konden ook het beste zo doen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:22

Ik ha voor een kriebeltje op de hals en als ik actief aan het rijden ben doe ik het met mijn stem.
Na dressuurproefjes zie ik ook vaak mensen hun paard keihard op de hals meppen. Worden ze ook blij van volgens mij Scheve mond . misschien willen ze een laatste goede indruk op de jury maken Verward

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:39

ja met mijn stem belonen, of idd lekker kloppen in zijn hals, suleika vind dat wel lekker. Of anders gewoon een kriebeltje of een stevige aai Haha!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:21

Ik doe het ook met mn stem een een klopje, ik denk dat als ze dat klopje (ok bij sommige mensen een echt KLOP) van jongs af aan gekregen hebben als beloning dat ze dat dan ook wel als beloning zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:26

LMsWinnetou"]
[quote="Cody schreef:
Nou na zo'n spannende barrage hebben zowel ruiter als paard volgens mij wel een portie adrenaline in hun lijf, kan me voorstellen dat de ruiter dan wat enthousiaster op de hals slaat en volgens mij valt het voor het paard ook wel mee.


Ja precies, ik denk ook dat dat 't is. Ik beloon tijdens het rijden meestal met een aai of zacht klopje. En tijdens t uitstappen lekker aaien, en klopjes geven, of 'm gewoon een dikke knuffel geven Tong uitsteken
Af en toe beloon ik tijdens het rijden ook wel met mijn stem.
[/quote]
En dat denk ik idd ook.
En zelf heb om die reden ook echt wel eens flink geklopt
En de paarden zagen er dan alleen maar happy uit.
Ik gebruik ook veel mijn stem, dus ook bij het kloppen komt er dan ook zoiets bij als, goedzo en braaf paard enz, dus word dat kloppen echt wel geassocieerd met goed.

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:43

Belonen d.m.v. mijn stem, een aai door zijn manenkam of een klopje op zijn kont.(dit meestal als hij goed zijn spins maakt). Knipoog

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:09

Met m'n stem, een aaitje over de hals, een kriebeltje bij de schoft of een klopje op de hals.

Zo hard slaan kan nooit goed zijn voor de nekspieren en wervels van je paard...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:19

Hihi, voordat je zo hard slaat dat het niet goed meer is voor z'n spieren en wereld... Dat kan volgens mij alleen als je ernaast staat en dan met een aanloop een schop geeft! Een paard is geen konijn hoor!

Ik vind het juist een gaaf gezicht al een ruiter dat doet, de paarden vinden het volgens mij ook gaaf!

Ehmja??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:21

Gaaf, tja, het is maar net wat je wil.
Ik zou het als paard niet fijn vinden.
Maarja, je hebt ook mensen die houden van hard of azacht maar dat is weer iets heel anders Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:28

whahah idd, daar hebben we een andere naam voor Haha!:D hahah

maar ik ben het wel eens met NUV, een paard kan heus wel tegen een klopje hoor, als ze elkaar kroelen dan bijten ze toch ook hard (tenminste als ze da bij ons zouden doen zou dat hard zijn Haha!)

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:30

Snoepie krijgt die van mij soms, maar moet niet te vaak gebeuren anders gaat ze bedelen. Vaak ook met mijn stem en een klein klopje op de hals, of een aai. Niet zo harde pets.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:43

ik geef ook vaak een klopje op de hals of even aaien vinden ze ook wel lekker altijd.Maar als je even een keertje hard klopt doet dat echt niet pijn denk ik hoor.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:46

Solide vind zo'n klopje in de hals helemaal niet erg, lekker praten tegen haar als je dat doet en je ziet de oortjes naar voren gaan. Toen ik laatst had gesprongen en ze deed het goed, toen ging het ook iets harder, maar ik moet zeggen dat Solide daar absoluut niet minder vrolijk bij leek. Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt wat je met je stem doet. Dat horen paarden meteen.....

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 21:05

Leuke discussie zo. Iedereen doet het weer anders.
Ik heb paarden in de kudde elkaar nog nooit zoen "belonen" door te kloppen, wel door te kroelen of te aaien. Dat probeer ik dus ook te doen maar af en toe komt dat van jongs af aan ingeprente klopje bij mij weer boven. Mijn paard geeft er niks om, maar ziet het ook niet als beloning.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, MirjamRobin, Selima en 34 bezoekers