Gelderse paarden van van Wittenstein.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Gelderse paarden van van Wittenstein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 15:15

Ik ben een beetje rond gaan neuzen in het stamboom van Tizi en als ik heel ver terug kijk zie ik steeds paarden van van Wittenstein terug komen.
Weet iemand een site waar meer informatie staat over deze stal?
Het begon allemaal in 1938 (als het goed is) en op de site staat Zinni van Wittenstein als laatste paard.

Wie kan mij helpen?
Ik ben op de een of andere manier erg geintresseert geraakt in deze stal.


MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:19

Je kan wel veel vinden op www.gelderlanderhorse.nl

Réveil bracht de hengst Ot van Wittenstein en de merrie Lady Réveil van Wittenstein, die beide van grote betekenis en invloed zijn geweest voor het vroegere Gelderse type. Lady Réveil is de stammoeder van een wijd vertakte merriestam, die heden ten dage honderden nakomelingen telt en waaruit vele hengsten zijn ontsproten. Beide producten van Réveil kunnen beschouwd worden als de grondleggers van de vermaarde fokstal "Wittenstein" van Evert van Binsbergen te Zoelen. (stukje uit het artikel over Le Mexico uit de Stempelhengsten-serie)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:58

He, Amor is Gelders. Dat wist ik helemaal niet. Hij ziet er wel anders uit op hun foto dan een foto die ik ook heb.

- Offline -

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:02

Helaaqs Amor was een holsteiner die voor de gelderse fokkerij is gebruikt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:48

joshua schreef:
Helaaqs Amor was een holsteiner die voor de gelderse fokkerij is gebruikt.


Nou op hun website staat toch echt gelders bloed. Ik vond het al zo raar...

- Offline -

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:59

Nee, is idd een Holsteiner zoals Joshua zegt.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:04

Nee Amor was een holsteiner hengst de voor de gelderse fokkerij is ingezet en zo de status gelderse hengst kreeg.Zijn bloedvoering is gewoon holsteiner.Dit zie je ook bij het groninger paard veel holsteiner hengsten die gezien worden als groningerpaard hengsten.Het klinkt waarschinlijk heel verwarrend maar ja kan e ook niks aan veranderen helaas.De officiel naam van he was Heros zijn vader Herrscher was een zweedse warmbloed en zijn moeder een holsteiner merrie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:15

Herrscher was ingezet voor de Zweedse warmbloedpaardenstamboek, maar om de verwarring ten top te drijven: Herrscher zijn vader Heristal was een Trakehner

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:19

Hmm, volgens mij was Herrscher ook een Holsteiner uit een Trakehner vader nl. Heristal die terug gaat op de Dampfross-lijn. Maar de moeder van Herrscher (Holsteiner merrie, Diana) kwam uit een Zweedse vader (Largo. v Groom. Groom was overigens weer een Holsteiner) en die moeder (Dina) was weer een hannoveraan.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:56

www.worldhorsepedigree.da.ru/
kan je ook op zoeken als je meer wilt weten ze zitten in de utopia stam en dacht van duc de normandie kan je zo verder kijken

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:33

Zeker zo'n twaalf jaar geleden kocht ik een veulen uit een Gelderse basispaard moeder van de fokster. Deze merrie had ook veel Wittenstein bloed, helaas weet ik de naam van deze merrie niet meer. De fokster woonde op een boerderij in de richting van Harderwijk (als ik het me goed herinner). Het veulen was een N.R.P.S. veulen, want de vader was de Angloarabische hengst De Saint Urus d'Olympe X. Het veulen heette op papier Jolijt en ik heb haar als tweejarige verkocht. Ik heb later gehoord dat Jolijt (vosmerrie) het goed heeft gedaan in de sport. Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe het verder met haar is gegaan. Kent iemand haar?
Ik heb haar verkocht omdat ik besloot western te gaan rijden, ze zal ca. 1.65 m. zijn geworden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, Wpaard en 53 bezoekers