vragen over wel of niet een tinker aanschaffen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

vragen over wel of niet een tinker aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 23:24

vriendin van mij. (haar paard is net overleden) zit misschien als er een nieuw paard komt (en ook dat weet ze nog niet zeker) om een tinker te kopen.

ze wil graag een paard:
- van rond de 1.60 lekker rond gebouwd (geen ielig paardje)
- moet lekker buiten kunnen staan in weer en wind( kan wel deken op en stal is er ook ,maar liefst buiten)
- robuust en kalm in het hoofd
- moet niet onrustig worden als ie een week niet rijdt(maar wel buiten staat)
- lief in omgang met kids (ze heeft een kleine)
- dat niet gevoelig is voor zomerexeem

vraag: - komt het karakter van een tinker hier mee over een?
- wat zijn de voor en nadelen van een tinker?

misschien lijken het hele onredelijke vragen, maar zouden jullie ze toch willen beantwoorden. Ik ben een beetje aan het rondvragen voor haar . Ze is net haar paard verloren (zie mijn topig :
[morgen is ze er niet meer] )


al vast bedankt.

groetjes mjet

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:31

Kijk eens op www.tinkerwereld.com of gebruik de zoekfunctie. Er zijn hier al meer topics over geweest. Ik denk dat een Tinker goed aan jouw omschrijving kan voldoen. Misschien is de stokmaat een probleem. Ze zijn er wel maar moeilijk te vinden. De meeste Tinkers zijn rond de 1.50

Wat jij beschrijft is het gemiddelde imago van een Tinker. Maar ik denk dat een hoop Tinkers hier niet aan voldoet. Ze zijn eerlijk en braaf, maar ook koppig en stug. Een Tinker heeft een eigenaar nodig die erg duidelijk is en zeker. De meesten zullen misbruik maken van een onzekere baas.

Verder denk ik dat je het karakter wat je omschrijft net zo goed in een KWPN-er kan vinden. Paarden met dit type karakter kom je tegen binnen alle rassen. Binnen de Tinkers iets meer maar zeker niet alle Tinkers voldoen hieraan. Goed rondkijken en proeftijd dus!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 23:48

dank je wel. nog eff vergeten .. ze zal het paard gebruiken voor recreatie en lekker door de bossen willen rijden.

wat koppigheid denk ik dat vriendin van mij het wel aankan. Ik heb nl een fjord en die zou ze ook heel graag willen maar vriendin van mij is echt lang en dun dus op een fjord (zelfs 1 die rond is) ziet het niet uit.
wat is de gemiddelde maat van een tinker dan??? misschien ogen ze groeter dan dat ze zijn???

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:41

De gemiddelde maat van de tinker ligt tussen de 1.45 en 1.60 tegenwoordig (uitschieters daargelaten) De meeste eisen van je vriendin zijn redelijk wat ik niet snap is dit:

- moet niet onrustig worden als ie een week niet rijdt(maar wel buiten staat)

Want dat zul je denk ik maar bij heel weinig paarden vinden en dan heb ik het nog niet eens over de conditie die een paard niet op kan bouwen van zulk onregelmatig werk. Mijn tinker zou tegen het plafond opspringen! Als ze alleen al 2 dagen stil zou staan. Ook als ze weidegang heeft verder. Dat is voor geen enkel paard reeel en eerlijk om hem maar zo weinig te verzorgen en rijden!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:44

Met mijn Tinker kan dat makkelijk hoor. Ze staat nu zelfs al maanden stil. Maar wel 24/7 buiten natuurlijk!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:59

Gam kan ook keurig een week niet bereden worden, zelf 3 maand niet!! haha! Maar inderdaad dan moeten ze wel buiten kunnen staan.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:01

Ik denk dat je onder een ras als een Tinker inderdaad meer kans hebt om een paard met die kenmerken te vinden, wat dus niet wil zeggen dat dat voor het hele ras geldt. En helaas zitten er juist in dit ras aardig wat verkl*te knollen....

Als je een Tinker het jaar rond buiten wilt laten staan zijn er ook nog wel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Je moet oppassen met vet, eiwitrijk gras, daar kunnen ze heel gevoelig voor zijn. En in de winter zul je moeten oppassen voor mok, door de sokken kunnen ze daar snel last van krijgen als ze constant in de blub staan.

Ik kan mijn Tinker overigens ook rustig een week stil laten staan en er dan weer een buitenrit mee gaan maken, maar zoals al gezegd, dat hangt van het individuele paard af, en niet van het ras.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 17:03

dank voor al deze reacties. hier kan ik wat mee en aan mijn vriendin vertellen.
inderdaad het hangt per paard af of ie een week kan stil staan of niet. daar bedoel ik trouwens mee dat ie wel elke dag verzorgd wordt hoor en geborsteld. en inderdaad 24/7 buiten staat.

wbt relkening houden met eiwtrijk gras hier moet ik ook rekening mee houden met mijn fjord dus dat zijn we wel gewend.

mok zal een nadeel zijn, maar ik neem aan dat dit goed te behandelen is en er is veel grond bij ons dus ze staan niet in de blub. alleen als het erg na weer is dan krijg je voor in de wei zo'n loop blub goot. mm

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 17:06

weet iemand ook goede fokkers in nederland waar ze verkocht worden en wat een eerlijke handelaar met proeftijd is?

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:19



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:22

irish_lady schreef:
De gemiddelde maat van de tinker ligt tussen de 1.45 en 1.60 tegenwoordig (uitschieters daargelaten) De meeste eisen van je vriendin zijn redelijk wat ik niet snap is dit:

- moet niet onrustig worden als ie een week niet rijdt(maar wel buiten staat)

Want dat zul je denk ik maar bij heel weinig paarden vinden en dan heb ik het nog niet eens over de conditie die een paard niet op kan bouwen van zulk onregelmatig werk. Mijn tinker zou tegen het plafond opspringen! Als ze alleen al 2 dagen stil zou staan. Ook als ze weidegang heeft verder. Dat is voor geen enkel paard reeel en eerlijk om hem maar zo weinig te verzorgen en rijden!


Wil je de kwpn-er Fleminingh X Dageraad van 3 jaar een keer proberen Lachen
Na een week niet rijden stap je zo op en rij je zo aan.
Ze is pas 3, dus kan alleen nog maar makkelijker worden Lachen

En niet rijden betekend niet dat je hem niet verzorgd Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:25

Juist Runningkawa! Vind ik een hele goeie! Braverds zijn er binnen elk ras!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:27

Wat ik ook vaak zie is dat mensen die hun paard maar een keer per week willen rijden, maar dan wel meteen 3 uur!!!

En Kawa: Zin om Irish eens uit te proberen van de winter?? Laat ik haar even een weekje staan Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:59

Kom hem maar brengen Lachen

Enuh, Twilight hoeft nog maar 20 minuutjes Lachen
Maar ik geef toe dat het gewoon een grote braverd is.
Maar zulke heb ik wel meer gereden.
ook idd tegenover gestelde paarden Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:16

Er zitten toch wel grote verschillen tussen kwpn'ers en tinkers. Tinkers zijn over het algemeen een stuk relaxter. En dan bedoel ik met name in de omgang. Mijn tinker staat nu met 15 kwpn'ers in de wei en ik heb vroeger altijd belgisch en nederlands warmbloed gereden dus hier spreekt een dame met ervaring Lachen. Kwpn'ers zijn gewoon drukker, hebben snellere bewegingen, naar andere paarden toe wat eh emotioneler etc. Als je vriendin een tinker wil is er genoeg keus. Ook bij particulieren. Kijk eens op marktplaats of zoek bij Google. Een proefperiode van 2 weken moet voldoende zijn.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 20:09

vriendin heeft altijd kwpn gehad en wil nu iets heel anders. trouwens de maat is ook al bijgesteld. heb haar net gesproken en haar verteld van reacties. 1.50 is betere maat. vandaag stond ze naast een fries van 1.60 en da was toch wel erg groot en dat terwijl ze nu eens een makkelijker formaat wil. haar kwpn was ook erg groot

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 20:11

ja soxi dat idee hadden wij ook. het verschil kwpn en tinker. maar dan blijft het nog steeds goed zoeken en ieder paard is anders.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:13

Mijn tinker is 1.54 en dat vind ik met mijn 1.69 groot zat. Het is gewoon een mooie maat, je kan er zonder al te veel problemen op en af (vooral als je zoals ik een ouwere jongere ben Knipoog ) en je kan overal bij met poetsen, hoofdstel en zadel opdoen etc. Een tinker moet geen shire worden vind ik persoonlijk, zo tussen de 1.48 - 1.60 is heel mooi.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 20:18

ik heb net in je profiel gekeken sox, maar je homepage doet het niet Huilen

en ik was zo benieuwd naar een foto.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:18

Het is wel zo (vind ik!) dat je met een groep kwpn'ers het onderspit delft met een flinke galop. Je moet wel de beperkingen van een tinker, of fjord, of haflinger kennen. Ik hou de kwpn'ers heel goed bij in draf maar die hebben toch meer uithoudingsvermogen. hoor. Ze zijn groter, lichter en hebben meer bloed. Ik ga dus niet echt supergraag uit rijden met een stelletje warmbloeden, zeker niet als de eigenaren van rengalopjes houden. Sox houdt wel van een galopje maar niet te lang en ook niet te hard, alles gewoon lekker relaxed....behalve met van die stresskanonnen voor zich die een week stilstand (op stal bedoel ik) van zich af willen galopperen Lachen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:21

Sh*it, het is zo'n uploadpage met alleen een foto-album. Er moeten hier bij het foto topic ook foto's van Sox staan. Ik zal de website gelijk nakijken en zien of er iets aan te doen is. Daar gaat Spoorloos vanavond Boos!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:34

Jaaaa, ik heb iets aan de instelling veranderd en je krijgt nu een foto-albumpje te zien. Sommige foto's staan er dubbel in dus daar moet ik nog iets aan doen. Het was eelijk gezegd ook een haastklus (past helemaal niet bij tinkers of tinkermensen vind ik, sorryyyy) Knipoog Knipoog

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 21:33

hahahaha wbt dat onderspit delfen met een tinker kan ik niks over zeggen.. maar ik heb een fjord en die gaat het hardst van stal en redt het juist op het snelle starten en conditie. ik heb het kleinste paardje van stal. staat arabier,kwpn.halve belg en nog wat en mijn fjordje rent ze er uit hihi.

vindt ik overigens soms zelf ook echt wel te hard hoor en is soms niet leuk maar ja.

ik ken nog een andere fjord die gaat nog harder maar ik denk ook dat diot wel uitzonderingen zijn

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 21:37

heb gekeken, maar ik moet volgens pagina een wachtwoord intypen.... help

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:04

Ik heb zo'n tinker die voldoet aan de beschrijving. 1.62, kalm, braaf, je kunt hem gerust 2 week niet berijden, enz. Kijk maar in mijn profiel! Ze zijn er wel, maar het is even goed zoeken. En inderdaad, andere rassen zullen ook zulke paardjes hebben.
groets Cindy en SPetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 10 bezoekers