Welk inentingssysteem voor veulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Welk inentingssysteem voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 12:26

Ik heb op de opfok gemerkt, dat er verschillende inentingssystemen worden gebruikt.

Xara heeft een veulenprik gekregen toen ze geboren is. Daarna krijgt ze antistoffen via de moedermelk binnen. Nu moet met met 6 maanden een gewone enting krijgen (wel een kleinere dosis natuurlijk) en dan na 6 weken weer.

Nou is er ook een veulen die een veulenprik heeft gekregen, bij 2 weken een gewone enting en na 6 weken weer een enting.

Mijn gevoel zegt dat ze de manier waarop Xara geënt is beter is, aangezien ze dan meer zelf de kans krijgt om antistoffen op te bouwen en niet gelijk vol gepompt wordt met entstof.

Welk inentingssysteem gebruiken jullie?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 18:02

Verward Niemand ent hier z'n veulen in?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:07

Ze worden niet volgepompt met entstof Verward; ze krijgen een enting; d.w.z. een verzwakte ziektekiem en daarop maken ze zelf hun antistoffen aan!

Als ik het goed onthouden heb zijn ze via de moedermelk tot een maandje of 3 beschermd met haar antistoffen, mits de moeder natuurlijk correct geent is. Daarna moeten ze zelf hun antistoffen aanmaken middels de entingen; waarbij er 4 tot ca 6 weken moet zitten tussen de twee basisentingen.

Bij mij thuis wordt de hele stal geent voor rhinopneunomie, tetanus en influenza.

De veulenprik an sich heeft niks met het entingsverhaal te maken. Dat is gewoon een steuntje voor het veulen in de beginfase in de vorm van een langwerkend breedspectrum-antibioticum.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:33

Mijn veulen heeft na de geboorte zijn veulen prik gekregen en toen met drie maanden zijn eerste enting influenza, deze wordt herhaald na 6 weken met aanvullend rhino. Hierna zoals "normaal" 1 x per jaar beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:13

Mijn veulen krijgt een dezer dagen zijn eerste influenza en rhinoprik. Dan moet over 6 weken herhaalt worden. Dan gewoon een keer per jaar!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:16

Pipo schreef:
Mijn veulen krijgt een dezer dagen zijn eerste influenza en rhinoprik. Dan moet over 6 weken herhaalt worden. Dan gewoon een keer per jaar!


Mee eens, alleen ent ik daarna de hele bubs 2 x per jaar en zit er ook tetanus bij

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:18

2 keer per jaar is inderdaad wel beter! Tetanus zit er bij mij ook bij, maar die zit standaard in de basisenting toch? De influenza-tetanusprik. En dan kun je zelf nog voor Rhino kiezen......wat ik wel doe trouwens.

Voor de sport moet je eens per jaar enten, als je het goed wil doen is zoals Sarabande het al zegt, beter om het 2 keer per jaar te doen.

Ken ook boeren die helemaal niet enten, alleen als ze op wedstrijd gaan krijgt het desbetreffende paard de enting. Mijn manier is het niet..............

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:18

Veulens krijgen veel antistoffen mee bij de geboorte, en heel belangrijk met het biestmelk.
De eerste prik dat ze krijgen, normaal binnen de 24 uur na geboorte, is tegen geelzucht en draagt ook een milde tetanos serum.
De natuurlijk antistoffen houden stand tot het veulen 3 à 4 maanden oud is. Rond deze leeftijd moeten zij hun eerste inenting prikjes krijgen tegen GRIEP en TETANUS, en (optioneel) Rhino.
Na ongeveer 1 maand, 4à5 weken, moeten ze een BOOSTER prik hebben.

6 maanden hierna, dus op de leeftijd van ong. 11 maand, moeten ze de gewone prik krijgen. Dit is normaal een combinatie prik (griep+rhino, of griep+tetanus of alle drie).

Het is niet noodzakelijk om een paard ierdere jaar te inenten tegen tetanos ALS ze de basis inentingen op tijd hebben gehad. Een tetanus spuit is goed voor 5 jaar bij een paard en 10 jaar bij een mens. Let wel : het kan geen kwaad iedere jaar maar het is niet strikt noodzakelijk!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:33

Wauw weer wat geleerd, thanks OK dan!

Ben altijd blij geld te kunnen besparen op onnodige dingen Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:37

mijn aankomende veulentje heeft een veulen prikgehad met de geboorte.
volgende maand is ze 6 maanden en is verder nog niet meer geent.de eigenaaresse vertelde me dat ze dan met 6 maanden weer geent moest worden.hoe zit dat dan?moet ze dan dus met 6 maanden en dan weer na 6 weken?

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 14:41

ebony schreef:
mijn aankomende veulentje heeft een veulen prikgehad met de geboorte.
volgende maand is ze 6 maanden en is verder nog niet meer geent.de eigenaaresse vertelde me dat ze dan met 6 maanden weer geent moest worden.hoe zit dat dan?moet ze dan dus met 6 maanden en dan weer na 6 weken?


Dat is mij dus ook verteld, dus zo ga ik het maar doen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:49

Hier krijgen ze vlak na de geboorte de veulenprik en ik zorg dat ze op het moment van spenen de basisenting gehad hebben. Na het spenen kunnen sommige veulens het nog wel eens even wat moeilijker hebben en vaak wordt het weer wat minder. Dan hebben ze iig de complete enting gehad.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:15

Iedereen is natuurlijk vrij te enten zoals dat het hun uitkomt en ik kan inkomen dat bij de grote fokkers inenten, op 4 maanden en dan nog eens na 4 weken op 5 maanden, niet te betalen is.
Het is juist de tweede, zg "booster", inenting die het vacinatie versterkt.
Hierna is het gewoon inenten op 11 maanden.

Iedere dierenarts die serieus bezig Verward is zal vragen achter de inenting boekje of passport en de stickers daarin controlleren alvorens de volgende spuit te zetten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:30

idd, myst heeft ook veulenprik gehad, en zou met 6mnd de 1e enting moeten

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 00:20

Een paard is het enige zoogdier waarbij het veulen zonder antistoffen geboren wordt. De veulenprik is niets anders dan een serum om er voor te zorgen dat er zo snel mogelijk antistoffen in komen, wat belangrijk is als er meerdere paarden/veulens op het bedrijf staan. Via de biest worden de (tijdelijke) serum-antistoffen vervangen door de gewone langdurige antistoffen. Een maand voor het spenen krijgt het veulen zijn eerste "gewone" enting, zodat hij eenmaal gespeend over een goede afweer beschikt.

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:16

ben pas naar een congres geweest waa door dierenartsen van de faculteit vertelden dat een veulenprik niet nodig is. de antistoffen krijgen ze via de biest en de verdere melk van de merrie. Door de antibiotica in de veulenprik kun je je veulen heel makelijk resistent maken tegen deze antibiotica.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers