mager blijven..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

mager blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 16:25

Mijn paard krijgt keurig op tijd altijd zijn wormenspuiten. Staat in een land maar we voeren hem extra kuil bij. 's winters staat hij op stal en krijgt hij biks, soort muesli en kuil...alle paarden bij ons zijn moddervet , maar bij die van mij blijf je net de ribben zien. Het is niet dat hij broodmager is maar hij mag van mij wel iets dikker.
Wie kan mij helpen?


yesta

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:54

MAISMEEL RULES!!!
althans bij de meeste paarden die bij ons op stal mager waren hielp dat heel goed, gewoon een half of kwart schepje door de biks heen of slobber ervan maken
lucerne is ook een goeie trouwens.... heeft bij mijn paardje goed geholpen om op gewicht te blijven Haha!

Please understand my situation... Knipoog i'm a perfect example for what some people call "retarded" Haha! (OJA: PROFIEL UPDATE! check het uit!)

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:14

Misschien toch een keer die extra wormenkuur, neem eens een equest of een droncit die is special voor, ik geloof lintworm, alleen verkrijgbaar via de DA. Idd lucerne geven of gewoon hooi. Vitamine spuitje, lekker slobber extra tussendoortjes... Mocht nix baten kan je een bloed test doen. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

hinnikje
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:31

als je paard niet dikker wordt, misschien licht het gewoon aan de bouw dan?? ik denk niet dat ieder paard even snel dik wordt.. toch??

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 18:19

Nou mijn paard is voor de rest best wel stevig gebouwd dus dit past echt niet bij zijn bouw...we geven hem een dezer dagen zo'n speciale wormenspuit jah, en hmm mais kan ik altijd eens proberen, is dat duur??

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:42

De verzorg pony van mij vriendin heeft dat ook al heel erg lang!!!
Uit eindelijk werd het zo erg: dieren arts dr bij die heeft even in zijn mond gekeken en hij had haken op zijn kiezen. Daardoor kon hij niet goed kouwen en slikte het voedsel gewoon in en dat kon hij niet goed verteren en daardoor werd hij dus nun !

Mijn tip...laat een iemand zijn mond bekijken!!

succes er mee


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:17

Ik heb hetzelfde probleem. Jumper krijgt 6 kilo krachtvoer en 3/4 baal hooi op een dag en hij blijft broodmager (nou ja, dat vind ik, je kunt zijn ribben tellen). Vroeger (meer als een jaar geleden) was hij moddervet, maar nu is ie niet meer dik te krijgen. Ik heb al mais(meel) geprobeerd, hij krijgt iedere dag slobber, word vaak en goed ontwormt, is bij de tandarts geweest, heb ander merk brokken genomen. De DA kan niks vinden, volgens hem is Jump gewoon goed gezond, en verder is hij ook in goede conditie. Zijn vacht glanst, hij is levendig en zo, dus hij maakt geen zieke indruk.
Nou heb ik laatst een voedingsdeskundige gevraagd, en die zei dat ik eens ander water moest proberen. Hij dacht dat er teveel nitraat in ons grondwater zit, dat we ze altijd via de pomp geven als ze buiten staan. Nu krijgen ze dus buiten ook leidingwater, maar tot nu toe zie ik alleen bij onze pony resultaat, maar dat kan ook toeval zijn. Jumper blijft (te)mager. Volgende week mag ik meedoen met Horse Event, zal ik die voedingsdeskundige meteen even het hemd van het lijf vragen.... Misschien weet die de oplossing.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 20:57

wat raar ja....hoop niet dat dat bij m'n luuf zo erg is...dan zit je denk ik ook wel eens met je handen in het haar...frustrerend...

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:22

inderdaad maismeel, geen extra energie wel vlees op de ribben!

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:36

tanden ook nagekeken ? Die arabier van mij was onlangs ook mooi slank (was al trots) want ze hoeft maar naar eten te kijken en ze is al dik. Vond ik 2dgn geleden een raar stuk tand in de voerbak, binnen 1 week was ze weer "op gewicht" volslank dus. Nu waren haar tanden 6mnd geleden gedaan (hoewel er weinig te doen was) Ik doe dat bij haar maar 1x per 2 jaar omdat ze een heel goed gebit heeft wat ze helemaal gelijk kauwt, maar je meot ze helemaal platspuiten en dan nog is ze met 6 man niet te houden! Het enige wat altijd eventjes moet gebeuren is de kies die tegenover de kies zit die ze 12 jaar geleden verloren heeft door in haar gulzigheid op een steen te bijten weer vlakvijlen (kan iemand het nog volgen? Dit stuk tand dat loskwam zat blijkbaar in de weg. Ik kan het de DA ook niet kwalijk nemen dat er misschien iets gemist is want die knol is zo moeilijk te doen. Het destijds trouwens ook zelf mijn hand in haar mond gehad en alles leek goed vlak.

avincav

Berichten: 282
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: oude pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:52

ik heb een dravertje en die was ook ver mager toen ik hem kocht hij kreeg ook zijn wormkuren op tijd maar kwam ook maar niet aan en toen heb ik hem ook maismeel gegeven en geloof me dat doet wonderen Haha!

remember you never miss it till it's gone away!!!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:34

Ik zou inderdaad in zo'n geval er een paardentandarts bijhalen en kijken of er geen probleem met het gebit is.
Goed ontwormen en niet teveel voer in 1 keer geven maar in meerdere porties per dag, dan is de opnamen het best.
Goed uitgebalanceerd voer is natuurlijk ook erg goed, sonmmige paarden worden van bepaald soort voer niet dikker, en moet je steeds meer geven.
Maar hoeveelheid moet juist niet groot zijn maar de kwaliteit wel.

Gr, nadezda

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:34

De tandarts komt er bij ons ieder jaar bij, is nagekeken, niks aan de hand (en die van mij kunnen ze echt in hun eentje doen, doet zelfs automatisch zijn mond open...) Ontwormen word goed gedaan, en voeren doe ik al in 4 x per dag. Kwaliteit voer is ook goed, is gecontroleerd door een voerdeskundige op een laboratorium. Ben wel pasgeleden op ander merk brokken overgegaan (2 maanden geleden) en zie bij de pony en sinds een week of zo, ook bij ons recreatiepaard verbetering, maar bij Jumper niks, noppes, nada....

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:42

Ik heb met mijn paard ook van alles geprobeerd: tandarts, wormenspuiten, maïsmeel, slobber, biks, hooi. luzerne, kuilgras, muesli......... Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het geprobeerd. Volgens mij heb ik voor mijn paard nu de oplossing gevonden. Sinds kort voer ik Licosan door het eten en ze ziet er nu een stuk beter uit! Misschien werkt dit bij jouw paard ook? Ik wens je er heel veel succes mee!

Sometimes life is a fiets bitch...........

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:35

Tja, misschien niet op die van jou van toepassing, maar dit is mijn verhaal over mijn magere paard.

Mijn 5-jarige KWPN-er (ruin) liep altijd samen met mijn 3-jarige mini shet hengst. Dit ging altijd goed totdat ik de paarden noodgedwongen naar een pensionstal moest verhuizen. Hier kreeg het hengstje het op zijn heupen (ja gek he met al die lekkere merries en bijbehorende luchtjes erbij) en begon mijn paard lastig te vallen. Het paard was echt heel gek met hem, maar door die aanvallen voelde hij zich toch niet echt heppie. Na het zoveelste incident heb ik onlangs besloten de hengst weg te doen. Mijn paard was inmiddels erg mager geworden, en hoewel hij KILO's voer kreeg, kwam ie niets aan. Een week nadat de pony weg was, kon je mijn paard al dikker zien worden. Hij staat nu bij 2 grote paarden. Heeft het kennelijk veel beter naar zijn zin met die groten. We zijn nu een week of 4 verder en mijn paard blaakt van gezondheid, is veel dikker, veel vrolijker en ziet er gewoon goed uit! (al zeg ik het zelf!)

Is het mogelijk dat jouw paard zich niet optimaal voelt door een dominante soortgenoot? Of zich anderszins niet lekker voelt in die omgeving?

Het is maar een ideetje!

Rockes <3

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:27

Is er voor de rest nog iets opvallends aan je paard (drinkt hij meer dan normaal??).
Als hij echt zo mager blijft, zou ik toch bloed laten trekken, dan kan de DA misschien wel de oorzaak opsporen.

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:35

Tja...bij ons stonden ook zo'n paar pony's en die bleken bloedwormen te hebben, daar helpt immers een gewoon wormmiddel niet tegen. Best eens overleggen met de DA denk ik... Verward

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:53

Primula schreef:
Tja...bij ons stonden ook zo'n paar pony's en die bleken bloedwormen te hebben, daar helpt immers een gewoon wormmiddel niet tegen. Best eens overleggen met de DA denk ik... Verward


Ja daar dacht ik ook aan.
Dan moeten ze geloof ik iets in het bloed spuiten en is ook opspoorbaar via bloedstalen (*denk ik hé*)

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:13

Mijn paard is ook heel moeilijk op gewicht te krijgen/ houden. Hij krijgt 6 kilo brok op een dag en een flinke hoeveelheid kuil. Toch kan ik zijn ribben vaak nog zien.

In het land der blinden is eenoog koning!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:50

Misschien is het handig om eens een deskundige te laten kijken. Paarden hebben een gevoelige stofwisseling en ze hebben vaak last van hun nieren. Anette de Vogel heeft daar veel ervaring en goede resultaten mee. Zij meet dan het hele paard door en geeft het paard homeopatische medicijnen. Vaak knappen die paarden daarna wel weer op. Misschien is jouw paard ook gewoon een rank type...ribben zien lijkt me niet helemaal goed. Is die kuil waar je het over hebt, speciaal gekuild voor paarden? In kuil wat gekuild is voor koeien zitten meer stoffen die niet goed zijn voor paarden waaronder veel eiwit.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 20:36

Bedankt voor alles tips ik zal eens gaan kijken wat ik ga doen. Sowieso de boel maar eens laten onderzoeken.
Enneuh Rocamor, ik geloof wel dat mijn paard zich op zijn plaats voelt hoor. Hij is namelijk de dominante (en niet zo'n beetje ook..)..wel sneu voor jou paard toen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mel80life, NikkiB1991, prii_boy en 49 bezoekers