Geen contractverlenging - wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Geen contractverlenging - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 14:46

Het gaat slecht met de economie wordt er gezegd.
In de krant lees ik dat de economie weer wat aantrekt. Positief dus....

Al enige tijd zie ik veel nadelen aan mijn baan. Eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Maar ja, het levert toch geld op en zolang ik geen andere baan heb is het toch wel handig. Vooral met een eigen huis en paard.

Maar goed.
Al met al zit ik al bijna twee jaar als HBO-er op een MEAO-baan. En wel met een HBO-salaris.
Gisteren toen ik terug kwam van vakantie (goede timing hoor) vertelde mijn werkgever dat mijn contract niet verlengd wordt en ik dus per 1 december een andere baan moet hebben.

Ik ben niet echt bang dat ik lang zonder baan zit, temeer omdat ik een eigen (parttime) bedrijf heb. Maar toch... het is wel erg vervelend.

Uit verschillende berichten maak ik op dat ik niet de enige ben die in dit schuitje zit. Wie nog meer en hoe pakken jullie dit aan?
Ik was nogal selectief met het zoeken naar een andere baan, maar ben bang dat dat de komende tijd niet meer kan helaas.
Reageren jullie op alle vacatures die maar een beetje in de buurt komen van je ervaringen en diploma's?


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:54

ik ben bang dat ik hetzelfde probleem ga krijgen...... Scheve mond

mn contract loopt tot half november, wa een halfjaar contrct, normaal krijg je daarna een jaar-contract of een vast-contract

ik werk nu bij de c1000 in eersel, heb bij een andere c1000 van zelfde eigenaar gewerkt, nooit problemen gehad.
Nu werk ik op de broodafdeling en toen ik daar kwam hadden ze voor 15-20 ur iemand nodig.
ik heb een 28 uur contract en werk 12 uur op een andere afdeling

gaat prima zo

alleen werd er ineen iemand voor 32 uur aangenomen, op de broodafdeling

we zaten iedere week al over ons max. aantal uren heen, en nu dus iedere week 32 uur iemand extra, waardoor we dus veel te veel uren maken op de afdeling

nu had de afdelingschef van t brood gezegd dat ik er toch maar tot november was en dan naar een andere afdeling ging, waarom weet ik daar nix van??
en dat zou da vleeswaren/slagerij zijn

toen ik werd aangenomen is me toegezegd dat als ik naast t brood(dus sowieso 15-20 uur brood, aanvulende uren andere afdeling) niet met vlees hoefde te werken, ik lust geen vlees, ben niet vegetarisch maar ik lust het gewoon niet, dus ik wil niet met vlees werken.

maargoed, nu wordt ik nog maar voor 12 uur bij t brood ingepland, dus ik heb iedere week te weining uren, want ik kan ook maar max 12 uur op de andere afdeling werken

ik krijg gewoon voor 28 uur per week uitbetaald, per 4 weken

ik had een aantal overuren staan, maar dalijk ga ik in de min met mn uren, en moet ik die uren terug gaan betalen

en wie ik er over aanspreek, niemand kan me duidelijkheid geven Verdrietig

ik heb alleen maar een Havo diploma, en daarna 'in de paarden' gewerkt, maar ivm mn slechte knieën moest ik stoppen en ben ik dus bij de supermarkt gaan werken

en t banketstaaf is dat die nieuwe van 32 uur per week een chagie doos is, terwijl we een jong team(18-25) zijn en zij is evenoud als de afdelingschef(eind 40)

gelukkig willen de andere meiden absoluut niet dat ik we moet bij de broodafdeling, maar ha de afdelingschef beslist...bedrijfsleider zit middenin een scheiding en de baas heeft t druk met de andere winkel en nieuwe plannen

niemand weet er dus iets van!

lekker is dat, die onzekerheid Boos!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:59

Je weet het Kitty, mijn contract is ook niet verlengd, nu snap ik je slechte humeur dus.

niet gaan wanhopen, rustig solliciteren en niet zelf weggaan, want dan verspeel je je uitkering Haha!

Ik solliciteer me een ongeluk, nu dus al 2 maanden, nog niet lang heb ik hier op bokt al tehoren gekregen, doet me goed Haha!

Komt tijd, komt raad, je bent nog jong, goeie opleiding, dus er komt zeker wat voorbij voor jou Haha!

ik kreeg nog een link naar een site, zal die even opzoeken, kan je ook kijken of er wat voor je bij staat

succes OK dan!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:23

Tjee, wat een ellende... Je leest er zoveel over. Ook bij ons zijn ze aan het ruimen. Ik heb alleen het geluk dat ik net 3 jaar bijgetekent had. Dus ik zit nog even veilig.

Ik vind er niets aan, al die berichten.... zeker niet als je weet wat een ellende het met zich mee brengt.
Mijn pa is ook al een tijdje aan het free wheelen. Heeft verschillende banen nu via het uitzend... maar hij moet telkens maar weer afwachten of ze hem nog nodig hebben. Het is vaak tijdelijk werk wat je krijgt...

Ik hoop dat je gauw wat anders vind, Kitty

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 15:29

Wat ik mij trouwens af zit te vragen, is hoe dat zit met een klein eigen bedrijf waar ik niet voldoende mee verdien om mijn huis en paard mee te onderhouden en een eventuele WW-uitkering? Ik verdien namelijk wel elke maand een leuk bedragje... krijg ik dan nog wel een uitkering?

Niet dat ik ervan uit ga dat ik die uitkering ga/wil gebruiken, maar als het toch zover komt....
En heeft een goed verdiende partner ook nog consequenties daarop?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:30

Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-09-03 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:36

Kitty schreef:
Wat ik mij trouwens af zit te vragen, is hoe dat zit met een klein eigen bedrijf waar ik niet voldoende mee verdien om mijn huis en paard mee te onderhouden en een eventuele WW-uitkering? Ik verdien namelijk wel elke maand een leuk bedragje... krijg ik dan nog wel een uitkering?

Niet dat ik ervan uit ga dat ik die uitkering ga/wil gebruiken, maar als het toch zover komt....
En heeft een goed verdiende partner ook nog consequenties daarop?


Moet je eens navravragen misschien omdat je contract stop is gezet kan je via het cwi een uitkering aanvragen maar dat weet ik niet zeker. Ik werk ook voor mezelf en weet dat als dit wegvalt ik naar een uitkering kan fluiten en zsm een baan moet zoeken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:39

Kitty schreef:
Reageren jullie op alle vacatures die maar een beetje in de buurt komen van je ervaringen en diploma's?


Absoluut. Ik heb een MBO opleiding, maar ik ga gerust zogenaamd "dom" werk doen.
Ik heb niks te willen, ik moet brood op de plank hebben en mijn paarden willen ook graag eten

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:43

Eind vorig jaar ben ik ook ontslagen, toen was de markt ook al vrij krap.
Ik heb voor mezelf een plan gemaakt door een deadline te stellen voor het zoeken naar een "superbaan" Knipoog
Na die deadline (die lag ca. 2 maanden voor mijn ontslagdatum) zou ik overstappen naar het zoeken naar een baan die misschien wat minder interessant zou zijn, maar alles beter dan de WW.
Uiteindelijk heb ik net voor de deadline een baan gevonden die ik erg leuk vond, anders had ik m'n plannen veranderd en op zoek gegaan naar "maakt niet uit, als het maar geld oplevert".
Aan het einde van dit jaar loopt mijn contract af en ik heb nog geen zekerheid of ik ook werkelijk mag blijven.
Als ik geen vast contract krijg, dan begint het hele verhaal weer opnieuw.

Veel succes / sterkte Ach gut

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:08

Same here! Heb nu mn derde dus laatste tijdelijke contract. Ik hoorde dus vorige week dat het niet eordt omgezet in onbepaalde tijd. Gelukkig heb ik nog tot juli 2004 de tijd om iets anders te vinden maar ik heb er een hard hoofd in.
Het geldt trouwens voor het hele bedrijf. (grote zorgverzekeraar)

Ook bekend als Kim20!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:47

Ik ook niet... hoe het verhaal is afgelopen, staat wel ergens hier, ik heb het destijds nogal uitgebreid (maar discreet) gepost... Eén schrale troost is misschien, dat de komende weken mijn collega's krijgen te horen wie er nog meer uit moeten. En dat is de helft... Scheve mond

Solliciteren schiet niet zo op, ik krijg veel afwijzingen waar in staat dat ze konden kiezen uit meer dan 250 brieven... dan ben je dus al behoorlijk kansloos. Vanmiddag had ik een "bel-afspraak" met het CWI, ik heb verteld dat ik sinds twee weken ergens 15 uur per week werk. Intussen solliciteer ik natuurlijk wel door, want 15 uur is niet genoeg. Voor het CWI kennelijk ook niet, want als ik op 23 oktober nog niks fatsoenlijks heb, gaan ze "een traject starten". Ben benieuwd... Zal ik wel in een sollicitatieclubje terecht komen of zo Verward Alsof het dááraan ligt... Rolleyes

Een poosje geleden hebben we hier op bokt ook al eens een topic over gehad, van Katrien geloof ik. Toen riep iemand dat er heus wel werk is, als je maar wilt. Helaas gaat dit dus écht niet op... Als je onder je niveau wilt werken (bij gebrek aan beter), willen ze je niet hebben omdat je te duur bent. *zucht* Scheve mond We solliciteren gewoon verder.... Mail

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:24

he kitty wat vervelend voor je..

komt het doordat je aan het soliciteren bent gegaan (daar was een ander topic over en we hebben het er over gehad bij een boktmeeting) zonder hun in te lichten??

maar wens je veel suc6 en je hebt nog even de tijd om wat anders te zoeken

ONDERSCHRIFTLOOS

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 22:55

Op een of andere manier heb ik er wel vrede mee. Ik was alleen wel woedend (en ik ben niet snel boos) toen ik hoorde dat de directeur een uur nadat mij verteld was dat mijn contract eindigde al bij een andere leasemaatschappij had gevraagd of ze iemand over hadden.

Nee, het komt niet doordat ik aan het solliciteren bent gegaan (denk ik). Het komt meer omdat ik te duur ben voor de functie die ik heb.
Een MEAO-er kost minder dan ik en aangezien ze overal aan het bezuinigen zijn, zoeken ze gewoon een goedkoper iemand.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:59

mijn vriend is ook per 1 september koos werkloos, of zoals hij het nu liever zegt, sjakie met een zaakie (eenmanszaak in de fotografie, maar dit al sinds 1996).
Hij dus ook bij het CWI langs geweest, hij zit erover te dubben om volledig zelfstandig te gaan in de foto's, eens kijken of hij dat gaat redden. Maar bij het CWI doen ze erg moeilijk!
(eens kijken of ik zelf in de folder wat wijzer wordt).
De consulente bij het CWI zei oa tegen hem dat hij maar eens moest laten zien hoeveel uren hij het afgelopen halfjaar had gemaakt voor de onderneming, want dat moest hij toch bijhouden voor de belastingdienst. Nu kun je hem alles wijsmaken voor wat betreft belastingen, maar mij des te minder (werk als belastingadviseur Haha! ), dus toen gingen mijn nekharen al overeind.... Boos!
Nu willen ze dat hij alsnog een briefje maakt met deze uren, terwijl hij het afgelopen jaar keurig netjes elke week 40 uur heeft gewerkt voor de baas!!

Nou ja. Ik hoop eigenlijk dat iemand op bokt er hier meer vanaf weet, en die wat kan adviseren mbt de voorwaarden en (onmogelijke) eisen....

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:37

Voor de WW zul je moeten aantonen dat je een werkloze werknemer bent. Bij een aanvraag WW zal dan ook gekeken worden naar het feitelijk aantal uren dat je als zelfstandige werkt. Meestal wordt daarvoor het laatste half jaar gemiddeld.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:41

mijn vader ook om financiele redenen eruit geknikkerd, heel banketstaaf
mijn vriend krijg i.p.v onbeplaalde tijd een half jaar.
Gelukkig zit ik nog goed.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:14

Ik begrijp dat er wordt gekeken of je daadwerkelijk werkloos bent, maar wat ik niet begrijp is dat ze willen weten hoeveel uren je (inderdaad de laatste 26 weken) in de onderneming hebt gewerkt. Alsof dat is bijgehouden... Ik claim nl toch nooit de zelfstandigenaftrek bij de aangifte ib omdat hij nooit aan die uren komt. Maar wat heeft dit te maken met het feit dat hij het afgelopen jaar elke week netjes 40 uur heeft gewerkt voor de baas??
(ben ook nog een beetje blont, wellicht komt het daar door Knipoog )

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:28

Er is in Nederland nog altijd een onderscheid tussen een werknemer en een zelfstandige.
Om recht te kunnen doen gelden op een WW-uitkering wordt dus gekeken voor hoeveel uur per week je feitelijk beschikbaar bent voor werk in loondienst.
Als jein feite 'parttime' ondernemer bent, wordt je voor die uren op je uitkering gekort. Wanneer je bijvoorbeeld 8 uur per week werkt als zelfstandige behoudt je voor het overige deel recht op een WW-uitkering. Voor de overige uren ben je nog werkloos en sollicitatieplichtig.

Het beste is dit even duidelijk na te vragen bij het aanvragen van de WW-uitkering.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:43

Bij het CWI waren ze dus ontzetten kippig. Ook nu nog ben ik van mening dat het ondernemen best kan in de avonduren, en dat zal ook nog steeds zo gebeuren, dus niets overdag en gewoon 8 uur p/d beschikbaar voor de wg. Weet jij toevallig ook iets over een proef met een lagere uitkering voor zelfstandigen (of mensen die zelfstandige willen worden) zonder sollicitatieplicht? dit bestaat volgens mij wel, dat zou wel een goede tussenweg kunnen zijn.
ga zometeen maar eens bellen met het cwi.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:51

ik werkte in juni 3 jaar ben nu aan mn 4e baan bezig. Bij mijn 1e baan moest ik na 1 jaar weg omdat het slecht ging (reclame) de 2e baan half jaar contract (reclame) ook de 3e baan (drukkerij) ook na een half jaar contract omdat er geen werk meer was. Nu mn 4e baan sinds mei en zit heel de dag bijna op bokt.... heb weer n halfjaar contract en hou mn hard vast. Hou kan ik in godsnaam nog een goede cv opbouwen op deze wijze krijg je toch geen kans.... Ik zit helemaal in de put ervan ik bedoel mn paard moet ook eten toch

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:58

door in ieder geval niet zo veel op bokt te komen?? Knipoog Knipoog
nee, het blijft moeilijk, alhoewel in mijn vakgebied er altijd mensen te weinig zijn Haha!
Omscholen dan maar?
Laatst bijgewerkt door lieke2 op 10-09-03 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:59

hmmm mag internetten bazin zit zelfs vaak achter mij. er is geen werk gewoon zit heel de dag op mn horloge te kijken

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:00

pfff, dan kom je je dag ook niet echt door. Balen zeg!
kan je niet wat voor jezelf gaan werken ofzo?

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:00

Evert zit ook zonder werk. Door de economie moest er tien procent uit. Hij was er 1 van. Hij is oracle dba hbo+ maar blijkbaar kan je voor de maatschappij niets meer dan alleen maar oracle dba als je daarvoor geleerd hebt (blij dat ik niet hoger dan de mavo kwam want ik kan overal aan de slag), erg frustrerend dus want hij wil graag werken maar overal waar hij solliciteert hoort hij 'overgekwalificeerd'. Zelfs op de oracle vacatures Boos!

'Paint' it 'Black'

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:02

zit allerlei info op te zoeken op het internet voor mn bejaarde paardje, voor vrienden enzo. Mijn vrienden vinden dit een droom baan heel de dag niets doen maar ik vind het vreselijk en denk ook dat mijn contract die 1 nov afloopt vast niet word verlengd. durf het alleen niet te vragen want tja straks maak ik wat los


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Danielleeee_, Gwenvd, IASCrawler, Jeska2, marleen_88, Nanaatjee, Nathachou, ogidni, Toushie, Valentinotje, WildDreams, xAnthea en 160 bezoekers