Tips om pony goed los te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Tips om pony goed los te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 20:59

Hoi,

Vanaf a.s. zaterdag wil ik weer een aantal keer per week gaan rijden. Dit heb ik een tijdje niet gedaan door ernstige last van mijn rug. In de tijd dat ik weinig op hem reed is Guus erg vast gaan zitten, met name in zijn rug. Ik heb hem in de tijd dat ik niet vaak kon rijden wel veel gelongeerd, en ik heb veel VD gedaan. Dus conditie heeft hij wel.

Mijn vraag is ...... hoe kan ik die rug goed los trainen?? Veel figuren rijden doe ik zowiezo, aan de teugel lopen doet hij niet makkelijk. Als hij aan de teugel loopt doet hij dit mondjesmaat, en niet langer als een halve minuut. Ook mede door dat zijn rug niet goed soepel is.
Ik ben in dit geval niet een voorstander van hulpteugels e.d.

Alle tips zijn welkom OK dan!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:53

mijn paard heb ik ook gauw los om veel overgangen te maken.......... maar dat is volgens mij bij veel paarden verschillend....
kus lin

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:55

balkjes lopen met m, wil vaak erg goed helpen. Veel van hand veranderen is ook belangrijk om te doen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 06:49

bij het losrijden goed voorwaarts/neerwaarts gaan, elke keer met je teugels het neerwaarts vragen (als een soort halsstrekken) en je hand ontspannen zodra hij ook maar iets reageert.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 08:20

Idd probeer je paard vw nw in te stellen, dan gaat hij meer over zijn rug lopen, en heel veel overgangen en figuren rijden wil ook heel erg helpen.

Succes in ieder geval!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 09:19

Met neerwaarts bedoelen jullie zijn nek laten strekken, en dit weer langzaam oppakken??

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:11

nee, ik bedoel het laag instellen en dit tijdens het losrijden volhouden.pas als hij helemaal los is hem oppakken en hem op de juiste hoogte instellen (met zijn nek als hoogste punt). Probeer over langere tijd zijn neus zo laag mogelijk te krijgen.sukses

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 10:23

Oke dit bedoelde ik ook. Maar dan eigenlijk hem constant laag laten lopen, tot hij goed los is.

Grappig dit doe ik ook als oefening met NH en dat doet hij erg goed.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:24

Ik zou beginnen met lekker voorwaarts neerwaarts. Maar vooral letten op het voorwaarts. Dat neerwaarts kan pas komen als het paard helemaal aan de beenhulpen staat. En dan pas kan je ook echt lekker het kontje erbij krijgen, de bovenlijn laten ontspannen en hem aan de teugel krijgen.

Dus begin met voorwaarts, vraag hem dan neerwaarts. Dan de figuurtjes in voorwaarts neerwaarts.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 11:04

Guus is zowiezo altijd erg voorwaarts. Ook is hij erg alert op beenhulpen, aandraven is bij hem gelijk wegwezen.
Warm stappen doe ik zowiezo altijd met lange teugel, en vraag ik hem zeg maar steeds hoger op door hem goed op te drijven. Ik zet hem ook veel op de volte, zowel draf als stap. Die voltes draai ik dan zeg maar steeds kleiner in, en dan weer uit.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:18

achtjes rijden(dus van de ene volte overgaan in de andere volte), slangevolte, door een S van hand veranderen etc. veel overgangen. En idd balkjes lopen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 11:47

Balkjes lopen breekt ie vaak zijn nek Haha! Ik spoor hem dan wel aan, maar hij let niet op Schijnheilig

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:20

is het niet opletten of niet zijn benen op willen tillen? Toch beter aan het been zetten! En het is wel van belang dat hij met zijn hoofd bij jou is, dus oplet. Lekker bezig houden, bijvoorbeeld door veel overgangen achterelkaar te rijden

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:14

goed op laten letten tijdens het balkjes lopen. Zeg desnoods een keer streng "Let eens op!". Zodat guus alert blijft/wordt. Balkjes werken altijd super vind ik.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:38

ontspannen laag laten lopen, daarna lange teugel. En dan hoger laten lopen(het echte werk Knipoog )

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:11

probeer haar niet hoger in te stellen met je teugel maar rij haar met je been omhoog. hij moet het zelf doen. en van die balkjes. aan de hand eerts een balkje en daarna uit bouwen. ik kan mijn paarden door banden laten lopen met een opening voornet een voet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 12:14

josien schreef:
probeer haar niet hoger in te stellen met je teugel maar rij haar met je been omhoog. hij moet het zelf doen. en van die balkjes. aan de hand eerts een balkje en daarna uit bouwen. ik kan mijn paarden door banden laten lopen met een opening voornet een voet.


Met mijn benen omhoog rijden doe ik zowiezo. Ik heb hem vandaag gelongeerd, en ik zie dat hij dan ook vaak met zijn neus richting grond gaat ook in draf. Balkjes lopen Boos! wat een gevecht om hem tijdens het longeren over die balkjes heen te krijgen. Ik longeer hem los dus zonder touw, meneer dacht slim te zijn en steeds als hij in de buurt van balkjes kwam draaide hij zich om. Dus ben ik erg Boos! Boos! Boos! geworden daarna vloog hij over de balkjes heen, hij sprong ze gewoon. Toen was het weer de kunst hem aan het stappen te krijgen, hij was toch wel geschrokken om hoe boos ik was. Met uitstappen hoeft hij van mij niet over die balkjes heen, en dan doet hij dit wel heeeeel braaf terwijl ik het dan niet vraag Verward
Hij was vandaag erg afgeleid door alles, maar over het algemeen heeft hij dit altijd als het hard waait. Zaterdag ga ik het rijdend proberen

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Grass

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:14

Dat hij met zijn neus naar beneden gata is volgens mij wel een goed teken. Dan laat hij zijn rug lekker los...
Als ik over balkjes longeer dan zet ik mijn pony wel met touwtjes aan de longeersingel...want het is wel belangrijk dat ze hun rug blijven ontspannen...en als ik niet met touwtjes longeer dan zie je haar vrolijk zonder rug rondhuppelen, wat ik ook wel zou doen als ik haar was...
Maar mét touwtjes is dus denk ik wel zo goed, en dan hoef je ze niet eens kort te doen, als ie maar ver genoeg naar beneden blijft om ontspannen over zn rug te kunnen lopen...
Groetjes Ester

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 10:53

Als ik Guus met hulpteugel longeer en ik doe de bijzet niet al te strak loopt hij dus met zn neus recht naar voren. Ik moet hem dan echt naar benden vragen wil hij zijn rug gaan gebruiken. En ik denk dat dit momenteel niet de manier is voor Guus.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:31

fsoudan schreef:
Met mijn benen omhoog rijden doe ik zowiezo. Ik heb hem vandaag gelongeerd, en ik zie dat hij dan ook vaak met zijn neus richting grond gaat ook in draf.


Super toch??? Teken van een ontspannen paard dat zijn rugspieren zo lang mogelijk maakt. wat wil je nog meer (behalve dat ie braaf over de balkjes heen gaat Haha! )

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:23

gebruik nooit hulp teugels. het lijkt of het paard goed loopt met maar dan gaat hij op andere punten weer vast zitten.
wat goed helpt hem aan de longe of gewoon los zoals jij doet hem goed naar voren laten draven. kijk naar zijn achterhand. gebruikt hij die goed met veel stuw en draag kracht dan zet hij zijn rug omhoog. hij gebruikt dus dan de juist spieren. onder het zadel ook. goed naar voren rijden maar zonder echt te versnellen. de kunst is hem goed naar voren en omhoog te rijden zonder daarbij te snel te gaan of te veel teugel te moeten gebruiken. met teugels breng je hem namelijk weer op de voorhand. en daarbij veel wendingen rijden met de juiste ronde stelling. en laat dat aan de teugel lopen maar even zitten. je merkt vanzelf dat hij het bit gaat aannemen.

groetjes josien

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers