les van iemand zonder diploma... jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-01 23:02

Ok mensen, op horses las ik dit:

"Als je een goede basis hebt gehad van iemand die er kijk op heeft zonder een diploma heb je mazzel. Maar helaas zijn er nog veel vaker mensen met diploma die errug slecht lesgeven. Als we alleen al kijken naar manege lessen er zijn maar weinig manege's (ik zeg weinig want ze zullen misschien wel bestaan) waar goed vakkundig lesgegeven wordt. Veel ruiters leren het op een verkeerde manier aan. Waarom? Omdat veel mensen met een goede opleiding en basis gewoonweg geen zin in manege lessen geven. Veel rare trienen op- een manege die denken dat ze les kunnen geven gaan dus ff een basiscursusje ORUN doen en hebben dus een diploma terwijl ze nauwelijks normaal op een paard kunnen zitten. Maar ze hebben een diploma en dus kunnen ze lesgeven?????????? NOT Diploma maakt dus niet echt uit. Je kunt lesgeven of je kunt het niet. Zelf hoog hebben gereden kan mooi meegenomen zijn maar zegt inderdaad niet alles. Dus voor iedereen die les geeft zolang paard en ruiter er plezier in hebben en dat kan je best zien aan het paardje dan is er niets aan de hand en blijft onze paardensport ook voor de gewone hobbyisten leuk en betaalbaar. "

Uhm. Dilemma. Zo dacht ik er eerst dus ook over. Ik wil(de) ook geen les van mensen onder de 18 zonder diploma. Maar wat is een diploma tegenwoordig?

Ik heb in Amerika dus 2 maanden paardrijles gegegeven. Van echte beginner, tot ongeveer B niveau. Eerlijk gezegd vond ik dat me dat aardig afging, en volgens de riding director, kon je ook zien dat de meiden vooruit gegaan zijn in hun rijden. Ik snap natuurlijk, dat hoe hoger je komt, hoe specifieker de instructie moet zijn. Ik ga ook zeker niemand dingen leren die ik zelf niet beheers en wat boven mijn eigen niveau is. Maar zou je dan ook kunnen zeggen dat ik automatisch slecht heb lesgegeven omdat ik niet gediplomeerd ben, en weinig ervaring had? Beetje krom toch. Op zich denk ik dat de basis van het rijden niet beter door iemand van Z niveau en 10 ORUN diploma's gegeven wordt.

Graag jullie mening!

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-25 09:30 ]</font>


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 23:36

Ik heb gereden op een manege van mijn 16de tot 17 a 18 de waar je alleen les mocht geven als je (Deurne of minstens ORUN fase 2) diploma had....wat een mutsen die er soms tussen zaten....wil je niet weten!!!
Kwamen dan direct van Deurne af....die bleven ook niet lang of gingen over op kinderlessen op de pony's.

Er waren natuurlijk instructrices die netjes les gaven. Die bleven ook stuk langer aanwezig of zijn zelfs nog aanwezig.

Op de manege waar ik tijdens mijn 2de zwangerschap een paar weken prive les reed had ik ook heel leuk les van een aantal dames, al dan niet met diploma.

Lesgeven is een vak apart, sommige mensen kunnen het niet, dat is nou eenmaal zo.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 00:32

Ik had les van iemand die ook geen diploma had maar het heel goed kon overbrengen allemaal. Ik vind dus dat een diploma niet alles zegt. Het is handig om te hebben maar het gaat er inderdaad om hoe je iets kan overbrengen, en de een is daar gewoon beter in dan de ander. Zo'n papiertje zegt voor mij niet veel. Wat me meer zegt, is of iemand leuk rijdt, of hij/zij eventueel meerdere paarden naar een hoog niveau heeft opgeleid en hoe het lesgeven gaat. En wat ook fijn is, als je instructrice/instructeur zelf van een bekende ruiter les heeft.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 07:04

Tja, en dan komt er vaak nóg een probleempje bij:
degene die het kan, die echt goed les geeft, denkt zich te kunnen veroorloven tijdens de les (waar de ruiters voor betalen!) uitgebreid te gaan zitten praten met iemand langs de bakrand.
Kijk, een gesprekje, daar kan ik inkomen, beetje gezelligheid erbij houden in de manege toch? Maar verder vind ik dat de instructrice gewoon haar aandacht moet richten op de leerlingen, vooral als de groep groot is, dan is een uur zo om zonder dat ze elke leerling even goed 'onder de loep heeft kunnen nemen'.
Maar goed, er zijn dan weer weinig instructeurs/trices die goed zijn, of weinig die 'dat' diploma hebben, en dus kunnen ze gewoon doorgaan met dingen die niet door de beugel kunnen.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mijn instructeur, die best goed les geeft en die ik erg aardig vindt, een grote fout in de les maakte.
We hadden sinds een week of drie een nieuw paard op stal, met amazone.
Hij kende haar, van vroeger al, en ze werkte sinds kort op de manege, lesgeven en stalhulp.
Ze reed bij ons in de verenigingsles en hij was helemaal weg van dat jonge paard van haar. Is ook een paard met perfecte gangen, en heeft kans om ver te komen in de sport.
Dat geeft de instructeur zeker niet het recht om dan haar méér aandacht te geven dan de rest!!!
Ik vond het echt schandalig, want er reden er zeker drie in de les die bijna om aandacht moesten vrágen...
Ik reed toen al niet meer in die les omdat ik gestopt was met mijn verzorgpaard, maar als ik er weer in rijd, en er gebeurt zoiets, ga ik er zeker wat van zeggen!
De instructeur is altijd voor rede vatbaar, valt wel mee te praten, dus dat lukt wel. Maar ik zou het niet pikken!
De eerste week dat zij veel aandacht kreeg, kon ik me voorstellen, het paard en amazone moesten wennen, ook aan instructeur, en het paard was toen wat moeilijk te rijden. Maar na drie weken was het wel overduidelijk...
Ach ja, instructeurs/trices... denk je een goeie te hebben, blijkt er toch weer een ander nadeeltje aan te zitten.
Wat zouden jullie graag zien in een instructrice/teur? Stel dat jij instructeur bent?
Waar ik aan denk: de tijd nemen om het uit te leggen, niet het idee geven dat je voor banketstaaf staat als je bepaalde term niet weet (dat de halve manege je uitlacht, je hebt ruiters die best verlegen zijn!).
Daarnaast: aandacht goed verdelen, enthousiasme tonen, afwisseling in de lessen.
En oh ja, iemand die het totaal niet meer ziet zitten ('lukt toch nooit!') weer moed in praten...hihi.
Als ik dit zo bekijk is het nog errug moeilijk om goed les te geven!
Sterkte voor degenen die het willen gaan doen...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:30

Lesgeven is dus duidelijk iets dat je leert in de praktijk. Je wordt niet als instructeur geboren en je wordt het ook niet door het behalen van zo'n orun-klets-brevet.
Ik wil les hebben van iemand die 'boven de stof' staat... een vakman/vrouw die ervaring heeft met lesgeven, het op een duidelijke manier weet over te brengen, die zelf mens genoeg is om te kunnen inspelen op stemmingen (dus een volwassene, geen 18 jarig miepie) en bovendien veel kennis heeft van paarden, ook op andere vlakken dan de oefeningen. Tja, en de theorie leer je dus op zo'n cursus, de rest niet. Wellicht grotendeels wel in de Orun 2e en 3e fase, maar ja.... persoonlijkheid laat zich niet op een diplomaatje uitdrukken.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:42

Ik heb ook les van iemand zonder diploma, maar hij kan echt SuPER les geven.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:45

maar aan de andere kant...als je iemand wil hebben met ervaring (dat wil iedereeen eigenlijk wel) waar moet je dan in het begin ervaring opdoen??? Iedere instructeur zal toch ergens zijn/haar ervaring moeten opdoen.
BTW. bij de ORUN leer je wel lesgeven. Je leert omgaan met mensen, kindreen (als ze bang zijn of juist brutaal), je leert veel regels van wedstrijden, uje leert hoe je verschillende soorten paarden moet benaderen, etc. Je geeft daar veel les aan je andere cursisten en je wordt continu bijgeschaaft door je leraar.
Als je daar geen ervaring mee hebt, kan je er ook geen mening over geven. Als je alleen het 1e jaar hebt gedaan, kan je alleen daar een mening over geven, maar kan je niet zeggen dat je geen instructuer ben door zo'n "orun-klets-brevet".

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:47

mij maakt het niet veel uit. Klinkt stom, maar ik wil liever van iemand les die meer ervaring heeft en geen diploma, dan iemand die geen ervaring heeft en wel een dilpoma heeft.
Het ligt er ook aan, de een kan het beter overbrengen dan de ander!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:04

Prakkie... jij hebt duidelijk een andere cursus Orun 1e fase gedaan dan ik... maar ik heb de cursus wel degelijk gevolgd.... Ik weet heus wat ik zeg als ik het een klets-brevet noem. Leren omgaan met kinderen... quats, dat leer je helemaal niet. Die alinea over pedagogie schampt het onderwerp, dat is geen volwaardig aspect. Regels van wedstrijden? In wel hoofdstuk staat dat dan, want dat stond absoluut niet in mijn theoriemap. Bovendien, onze theorielessen bestonden uit het beurtom beurt voorlezen van een stukje tekst.....Benaderen verschillende soorten paarden? Tja, dat is een praktijk-iets... en ook daarmee kwam ik tijdens de cursus niet echt in aanraking, alle paarden hadden wedstrijdervaring en waren keurig beleerd. Les geven aan je andere cursisten doe je wel tijdens een cursus (en dat zijn dus 18 +ers,- geen kinderen!), maar die begrijpen heel gauw wat je bedoelt en waar je naar toe wilt... hoe anders is dat bij de beginner.

En ik ehb dan wel de 1e fase gedaan, ik heb vaak mee mogen rijden bij die basis-instr.opleiding... dat is nog veel oppervlakkiger. Ik zal je ongetwijfeld tegen je geschoolde scheenbeentjes schoppen, ik vind die basis en 1e fase oleiding van Orun een AANFLUITING. Vandaar: klets-brevet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:14

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:21

Mijn ervaringen: heb jaren les gehad op manege van gediplomeerde insructrices. Vooral over de groepslessen kan ik zeggen: in één woord flut! Privélessen gingen wel, maar om nou te zeggen dat ik er echt goed heb leren rijden, nee. Toen ik mijn eigen paardje kocht heb ik les gehad van iemand die zelf Z2 reed, maar dus geen diploma's had. Ik heb compleet opnieuw moeten leren rijden, maar ik heb er heel veel van opgestoken! Nu ik verhuisd ben naar een andere stal heb ik hulp van Lovely (van bokt dus), en het is een verademing! Ze let op hoe ik zit, hoe ik mijn handen hou. Lovely heeft dus geen diploma, maar weet heel goed over te brengen hoe het moet! Wat denk ik ook heel erg belangrijk is in het leskrijgen is dat het klikt tussen jou en je instructeur. Wat bij de één heel goed werkt kan bij de ander helemaal niet aanslaan. Kortom ik denk dat een diploma geen ene moer uitmaakt.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:21

J ekrijgt dat klets brevet niet als je alleen het 1e jaar hebt gedaan, dan krijgt je alleen een certificaat. Ik heb het over alle jaren bij elkaar...daar leer je wel degelijk met kinderen, etc om te gaan. Je kan nu doen alsof de orun helemaal nix is, maar dat vind ik niet zo. Ik heb ontzettend veel gelerd daar en meerdere mensen die ik niet lesgeef, sta ik vaak dingen uit te leggen, omdat hun eigen instructeur het niet wil of kan uitleggen. Ik sta niet in de bak te gooien met termen of dingen te zeggen dat je paard actiever moet zijn, of meer opgericht. Ik leg uit HOE ze het moeten doen en waarom ze iets moeten doen, en waarom om dat moment, zodat als ik er niet ben, ze hun problemen ook kunnen oplossen. Dit heb ik ook geleerd op de orun.
Even off-topic...je kan wel met cinische opmerkingen komen (zoals "orun-klets-brevet" en "geschoolde scheenbeentjes"), maar dit is gewoon een discussie en ik zie het nut er niet van in om mij naar beneden te halen met zo'n rare opmerking...
wendy

BTW. ik zeg niet dat als je geen diploma hebt, dat je dan niet kan lesgeven, ik zeg alleen ik met de orun blijkbaar een andere ervaring heb dan dat anderen hebben...

_________________
http://www.xs4all.nl/~denenwen, ga eens kijken!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: prakkie op 2001-09-25 11:23 ]</font>

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:25

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:28

De opmerkingen waren absoluut niet persoonlijk bedoeld.... en cynisch, ja dat kan best wel zo zijn... ik vind het ook werkelijk helemaal niets. Wat ik ook erg vind, de meesten die dus zo'n 1e fase op zak hebben, denken weldegelijk nu vakman/vrouw te zijn....yuk, daar word ik gewoon wee van.

En natuurlijk zijn er diegene die na 3 lange cursussen vol afzien, teleurstellingen en heel erg hard werken wel wat te vertellen hebben... maar je kan je afvragen of die mensen er ook niet waren gekomen zonder die cursus... ik denk namelijk van WEL. Want een goede instructeur is een PERSOONLIJKHEID, geen product van een cursus. Hoe hoog die cursus ook wordt aangeschreven door de eigen organisatie.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:29

Janna, volgens mij is de opmerking "ik zal je ongetwijfeld tegen je geschoolde scheenbeentjes schoppen" niet in het algemeen bedoeld...
of ik moet blonT worden..
Ik zeg -nogmaals- niet dat als je geen orun/deurne hebt gedaan, dat je niet kan lesgeven. Ik zeg alleen dat je niet kan oordelen over dingen als je ze niet zlef hebt meegemaakt...of zie ik dat verkeerd??

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:31

Ik ben helemaal niet op de hoogte van de cursussen die je in België of Nederland kan volgen om les te geven, maar ik weet wel het volgende.
Je kan nog zoveel cursussen gevolgd hebben om les te geven, maar als je het niet kan overbrengen, ben je volgens mij een waardeloze lesgeefster. Terwijl er mensen zijn die geen diploma hebben, op hoog niveau rijden en het toch goed kunnen overbrengen, dan is voor mij de keuze vlug gemaakt; geef mij dan maar een instructrice die geen diploma heeft, maar het wel goed kan overbrengen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:31

dees,
echte instructeurs zullen er ongetwijfeld ook wel gekomen zijn onder orun, maar ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo was. Het enig waar ik het niet mee eens was, was dat je schreef dat de orun nix voorstelde. Dat vind ik dus niet en daarom ging ik deze discussie aan...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:32

een diploma zegt niks, iemand die zijn hele leven 1 paardje rijdt en ORun heeft gevolgd en een beetje normaal op de paarden van anderen kan rijden en een beetje les kan geven heeft dit diploma zo gehaald.
Maar je hebt ook mensen met heel veel ervaring met zowel rijden van jonge paarden, wedstrijden, lesgeven etc. die geen Orun diploma hebben. Dit zegt niks. Het gaat om de manier hoe je les geeft en hoe je het overbrengt en hoe je dingen ziet. De problemen (die telkens weer anders zijn, leer je niet allemaal op te lossen tijdens de Orun) en dan kom je in de praktijk ook dingen tegen en die moet je dan ook leren oplossen en als je er kijk op hebt moet je dit dan ook kunnen en daar doet een diploma niks aan.
Neem les van iemand waar je denkt wat van te leren en waar je je prettig bij voelt en die je begrijpt.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:37

even voor de duidelijheid:
ik heb NOOIT gezegd of gedacht da mensen zonder diploma niet kunnen lesgeven.
Ik zeg ook niet dat als je de orun/deurne hebt, dat je alles weet en/of bent, maar ik zeg alleen dat ik er veel aan gehad heb en dat ik het niet met dees eens ben, dat de orun nix voorsteld...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:21

Les van iemand zonder dip, kan best,maar kan wel niet aansprakelijk worden gesteld.

Het les geven moet je bevallen, en een goed geveol bij hebben, dan maakt het niets uit of die wel niet een diploma heeft.

mijn mening gr lara

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 23:39

Diploma of niet, belangrijker is dat een instructeur bij jou past, dat je een beetje dezelfde ideeën hebt en toch enigszinds op dezelfde manier rijdt. Anders ga je in de les anders rijden dan door de week en dan heeft het nog geen nut.

Tsja, en er moet (vind ik) een zekere vorm van respect zijn van de leerling tov instructeur. De leerling moet de instructeur vertrouwen en dingen gewoon aannemen zoals hij/zij het zegt.

En dan moet er natuurlijk voorutigang geboekt worden bij de leerling, anders heeft het nog niet veel zin.

Ik zie het nu vanuit m'n eigen perspectief, dus het iets hogere niveau (ik bedoel dit niet arrogant ofzo). Bij beginners spelen sommige punten waarschijnlijk minder mee.

Ik ben echt blij dat ik een instructrice heb gevonden die goed bij mij past, dat is toch wel essentieel als je iets wilt bereiken. Zij heeft overigens geen ORUN-oid-diploma's , ze is wel jurylid dressuur.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:05

Ik vind het niet van belang of er een diploma is of niet. Het gaat erom dat degene die jou les geeft, je goede en minder goede kanten aanpakt en je helpt verder te komen dan je nu bent. Als je respect heb voor je paard en de prestatie die hij voor jou wil leveren ben je al op de goede weg. Dan maakt het dus niet uit of iemand daar voor geleerd heeft. Je merkt dan vanzelf of je het eens bent met wat je instructrice je verteld en het niet te veel eist van jezelf of je paard. Daarbij moet het tussen jullie drie ook klikken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:38

Ik heb les gehad van mensen met en zonder Diploma (dressuur). Maar ik heb nu geen les meer van ze waarom? Ik voelde me niet op mijn gemak ik ging spannen en dan gaan ze staan schreeuwen enz. en daar kan ik slecht tegen en leys ook. Spanning op spanning schoot dus niet op.

Ik zoek rust in mijn rijden en lesgeven en vooral iemand die het goed kan uitleggen wat en hoe te doen. Die de problemen opzoekt en vanuit daar oplost. Ik heb geen zin in een les waar ik 50 voltes draai met dezelfde oefening. Ik weet waar mijn problemen zitten die moeten opgezocht worden om vanuit daar weg te werken.

Janna jij wist het heel goed uit te leggen zondag en ik denk dat dat veel belangrijker is dan een diploma. Wat ik zelf ook belangrijk vindt is dat diegene ook wedstrijden rijdt dus weet waar er op wordt gelet tijdens het proefje.

Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die mij dressuurles wil geven op deze manier. Voor 1x in de 2 weken een uur lang Verward. Stuur me maar een PB.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:41

Het is vaak zo dat een rijvereniging een instrukteur wil hebben met diploma, ivm met de verzekering. Wanneer je het basisdiploma van de Orun-cursus hebt of het eerste jaar, dan ben je al 'gediplomeerd'. Maar een heel aantal van deze mensen kan je vaak niet vergelijken met die personen die de volledige ORUN-opleiding gevolgd hebben! Alhoewel dat ik denk dat alleen het eerste jaar al voor sommige mensen een heel erg goede zaak is........
Ik heb al erg vaak gehoord dat je het eerste jaar niet kunt vergelijken met de laatste twee jaren (waarvoor je dan ook hoger in de sport moet hebben gereden!). En; het eerste jaar wordt regionaal gegeven en dan scheelt het natuurlijk heel erg waar je dat volgt!
Het niveau van iemand met alleen een eerste jaars-diploma, hoeft (terwijl hij wel gediplomeerd is!) helemaal niet hoog te zijn, het eerste jaar is ervoor te zorgen dat je een bepaalde 'basisniveau' hebt om te kunnen paardrijden en later komt het didactische (hoe lesgeven) pas om de hoek kijken.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:29

hallo...

ook ik heb geen (nog geen) diploma en ik geef ook les op de manege. Ik draai nu 8 uur en zoals ik van de klanten begrijp zijn ze hartstikke tevreden...

En da's toch t belangrijkste??

Ook ik leer nog steeds door te luisteren. Er stond laatst een topic hier alleen weet ik niet meer van wie. Die ging over lesgeven en een aantal regels van tineke bartels die ik erg vond kloppen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 2 bezoekers