Friese (17 jr) merrie overgevoelig voor beenhulp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Friese (17 jr) merrie overgevoelig voor beenhulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 09:10

Ik heb een verzorgpaard. Ze is een 17 jarige friese merrie Bloos . Ze is heel erg voorwaarts *LOL* , wat uiteraard heeeeel fijn is. Ik heb echter een probleem. Wanneer ik mijn benen alleen al aanleg (dus zonder druk!) gaat ze helemaal huppelen Huilen . Ze gaat zeg maar racen. Dit racen is nog erger als ze alleen in de bak is. Het maakt niet uit of ze wel of niet hengstig is. We hebben al een ander zadel geprobeert en zelfs zonder zadel. Ik rij nu ongeveer 5 maanden op haar, zo'n 3 maal per week. In de les wordt aangegeven dat mijn zit en hulpen correct zijn. Ze is voor de rest echt een grote schat Lovers , maar van haar gerace wordt ik toch wel moe... Scheve mond WIE GEEFT MIJ DE DOORSLAGGEVENDE TIP ?!?!?


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:49

Is ze in het verleden ook veel bereden of juist nog helemaal niet? Dan maakt namelijk wel verschil. Ik heb bij meerdere dravers gehad dat ze idd heel gevoelig waren voor beenhulpen, omdat ze die niet gewend waren. Ik kreeg van een vriendin de tip om maar gewoon je been eraan te houden en been te blijven geven, ze moeten gewoon eerst leren dat been niet meteen harder betekend.... En soms wordt dat wel racen ja, probeer anders eens kleine voltes, eerst alleen binnenbeen en daarna buiten erbij. Bij mij hielp dat wel, mijn paardje had snel genoeg door dat been niet racen betekende. Al vergeet ze het ook wel weer eens Schijnheilig

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:56

Ik kan me bij het bovenstaande bericht aansluiten. ALs ze heel erg voorwaarts is en je reageert dan steeds door weer terug te pakken of terug te gaan naar de stap dan los je het probleem niet op. Gewoon je benen netjes aansluiten en door blijven rijden. Probeer vooral slangenvoltes. Ws. zal ze dan een hele poos heel snel blijven lopen, maar daarna rustiger worden.


Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 10:29

Ja, voordat haar huidige eigenaren haar kochten werd ze met regelmaat recreatief gereden.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 10:29

Wel heeft ze voordat ik haar ging rijden een aantal jaren stilgestaan.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:31

Dan is ze het dus allemaal weer verleerd... Gewoon rustig aan weer beginnen, en idd zoveel mogelijk in stap doen, veel voltes en bochten waarbij je beendruk geeft.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:07

Nou, verleren doen paarden niet hoor. Dan moeten er wel hele rare dingen gebeuren.
Ik denk dat je het eerder moet oplossen door hem voor te zijn, vertrekken als JIJ vertrekken wil, terugkomen als jij dat wil. Teruggaan zitten, en als hij terugkomt is ie braaf, belonen, komt ie niet terug stuur je hem de hoek in zodat hij terugkomt. Rent ie dan nog weg dan trek je hem maar een keer op de rem, ho is ho!. Om het tempo wat rustiger te houden kun je ook wat buitenstelling vragen naar het hek toe zodat het wat moeilijker wordt om door te rennen. Maak ook gebruik van de hoeken, als je die ver inrijdt moet er ook afgeremd worden.

Als hij echt gaat rennen voor je been en er bang voor is dan kan het helpen om flink been te geven en hem op een hele kleine volte te zetten, zo leert hij de druk van je been te accepteren en kan hij niet weg door de kleine volte. Als hij braaf is ga je weer rechtuit en zorg je dat de angst niet opnieuw terugkomt dus niet te scherp voor je been maken in het begin, dat komt later wel weer.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 19:14

Tja, alle tips die jullie geven voer ik al uit: slangevoltes, kleine voltes...., misschien zal ik nog meer geduld moeten hebben Scheve mond Maar misschien dat iemand nog een tip heeft over eventueel hulpmiddelen waardoor ze tijdens dat racen minder in de teugels klimt? Die ik overigens dan maar weer wat lossen doe en met mijn stem commando's geef.....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:29

Is ze niet gewoon ontzettend fris als je haar rijd? Misschien helpt het dan om haar voor je gaat rijden even aan de longe te gooien.
Ik heb een hele tijd een E-pony gereden die ook zo vliegerig was, maar die was met alles zo asociaal snel. Mocht het dat zijn, gewoon je been eraan houden, als je je been er constant af haalt leert ze nooit dat ze niet meteen weg hoeft te vliegen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:44

Ik heb dit soms zowel bij m'n jong als ouder (15 jaar) paard.
De tip is gewoon van rustig te blijven vooral maken dat in
stap eerst je benen correct liggen enzo en langzaam de druk
ff verhogen en weer verminderen.
M'n jongste paardje mocht je niet aanraken met je benen
of ze was weg..., maar door veeeeel oefenen en geduld
is het probleem al een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel pak beter.
Bij haar ligt het wel aan het feit dat ze nog jong is ( 7 jaar just geworden).

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 13:11

Hmmm, ik doe haar natuurlijk eerst longeren, soms met opgestoken beugels, soms met bungelende beugels, soms met longeersingel en dan gaat het eigelijk altijd wel redelijk . Alleen met neergelaten beugels duurt het lang om haar wat rustiger te krijgen. Maar das wel logisch met dat geklapper *LOL* , toch lukt het dan wel en heeft ze het ook steeds sneller door : 'als ik in stap ga, stopt het geklapper...!'. Helaas , op het moment dat ik ga zitten en mijn been aanleg, vroem, wordt de 2 liter V6 motor gestart en is er in het begin geen houden meer aan... Huilen Oké, oké, oké... ik zal nog meer geduld moeten hebben Scheve mond Pling

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:01

Heey,
wanneer je gaat aandraven doe je overdreven je knieen in het zadel drukken. Dit is DE manier om je paard rustig te rijden, ikzelf heb ook een fries en zelfs ingereden, en ze weten het precies hoor! Probeer heel veel overgangen op je knieen te rijden dat ze dondersgoed doorkrijgt wat je knieen betekenen. (dit kan ook in stap) Daarna probeer je aan te draven, en hou gelijk je knieen stevig in het zadel gedrukt. Hierdoor zal ze met meer inpuls vanachter gaan lopen, maar niet racen. Hopelijk werkt dit bij jou, want het is wel DE manier, en ik heb ut van een hele goede instructrice geleerd, die iedereen van hun paard aftrekt, schopt als er getrokken gezaagt enz wordt. Ze wil dat er op een absolute eerlijke manier gereden wordt. Hopelijk werkt ut,
Groetjes Bar

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:12

hmz. de ijslanders zijn ook zo. (ik weer met mijn ijslanders Haha! )
daar hou je gewoon je benen af. je legt ze aan als je wil galoperen. verder is alles met zithulpen.
dus heel lange beugels, en been voll. strekken. als je je been echt overstrekt en je tenen naar binnen doet, steken je onderbenen af. dat moet je in ontspanning kunnen bereiken.

Enya - Daya :-)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:38

Ik kom ponyzotje even bijstaan Knipoog Hier ook een opmerking vanuit IJslanderogen...

Sommige paarden (veel onder de ijslanders) zijn nou eenmaal erg voorwaarts en gevoelig voor hulpen. De 1 van dit heerlijk, de andere vind het moeilijk om zijn/haar hulpen aan te passen aan het dier.

Als ik naar Fjalar kijk, dat is 1 brok energie en looplust. Het liefst loopt hij in een constant hoog tempo. Eerst ben ik begonnen aan tempo beheersing. In dit geval, dus vooral vertragen. Dan ga ik kijken wat er voor nodig is om te versnellen, bij een paard wat erg gevoelig is voor de beenhulpen is deze dus erg minimaal nodig. Vaak is het al voldoende om vanuit mijn zit iets naar voren te gaan en hupakee daar gaan we.
Geef dus erg weinig beenhulp, simpelweg omdat het gewoon niet veel nodig is.

Uiteraard komt ook geduld hierbij kijken. En het begrip ontspanning. Fjal "durfde" of kon zich ook niet goed onder het zadel ontspannen in het begin, nu kan ik hem met lange teugel rijden, wat voorheen onmogelijk was !

Hoe zit dat dan met wijken ? Uiteraard weer minimale hulpen en vooral van voren goed opvangen zodat we niet naar voren kunnen "vliegen". Fjal wijkt perfect ! Ook omdat je dit voor een groot gedeelte met je zit/beken kan sturen, en een minimale beenhulp is dan het puntje op de i.

Mijn tip dus : Leg niet meer druk dan nodig is op de merrie, werk met minimale hulpen. Doe dus niet meer dan nodig is Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 08:46

Hmmmm, ik heb altijd geleerd dat je je kuit aan moet leggen (maar niet drukken he!) en juist níet moet afhouden omdat je dan een onnatuurlijke, onstabiele zit krijgt...

Gelukkig kan ik jullie vertellen dat het gisteren SUPER OK dan! ging, en dat ik weer vol goede moed zit!!!! Pling

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:43

Ha ik ken het wel een beetje want mijn friese merrie had dit soort acties ook ! Het is gewoon puur onder het werk vandaan willen komen.... ik snap het niet/ wil 't niet dus ga ik maar rennen !!
Kop omhoog en racen.... want ze weten zo goed hoe sterk ze zijn en dan begin jij helemaal niets. Boos!

Leer haar eens bij je te blijven desnoods met slof zo kan je het tempo beter onder controle krijgen. Laat deze weer los als ze bij je terug komt. En de basis is op de volte zetten en schouder draaien !!!! als je dit niet doet is het zo makkelijk voor haar om er tussenuit te knijpen rechte stukken is een makkelijke vluchtweg en bein je niets, weet wel dat dat moeilijk is want een fries zet je gewoon niet zo makkelijk tussen je benen wat dat betreft zijn het tankers en gebruiken ten alle tijden hun kracht en die strijd moet je niet aan gaan want winnen zal je het nooit !

Je moet sneller worden voelen wanneer ze weg wil en dit op een slimme manier oplossen, het klinkt allemaal simpel maar ik worstel er ook nog dageliljks mee maar langzamerhand begin ik er steeds handiger in te worden en komt ze bij me terug. En zijn we super vooruit aan het gaan.... en zitten hele goede stukken tussen waar ze lekker loopt. Ik les twee keer per week en dat heb ik echt nodig.... om de week gaat mijn instructrice er even op en lopen dat ze dan doet dus het is gewoon ook een kwestie van techniek die je moet gaan beheersen als er verder geen andere reden te bedenken is dan neemt ze je gewoon in de maling Tong uitsteken

succes OK dan!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:23

Sorella schreef:
Hmmmm, ik heb altijd geleerd dat je je kuit aan moet leggen (maar niet drukken he!) en juist níet moet afhouden omdat je dan een onnatuurlijke, onstabiele zit krijgt...


kwestie van methode hoor. en bovendien is die zit enorm veel stabieler. maar dat moet je voelen. voor een doorsnee paard is het ook helemaal niet nodig, en mss zelfs slecht idd, ze zijn het zo niet gewend, maar die ijslanders vol vuur, werkt primaa...!!!

Enya - Daya :-)

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:36

Mijn hafje ging eerst ook altijd als ik al dacht dat ik druk gaf, een versnelling hoger. Een instructrice zei dat ik mijn benen heel erg afhield.
Ik schrok me ook kapot toen ik in een spiegel keek Bloos
Nu leg ik mijn benen veel meer aan en nu snapt mijn pony veel beter wta ik bedoel omdat hij niet meer 'schrikt' als ik drijf.

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers