Eerste rijles op Lucky

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Eerste rijles op Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 19:12

Ik had gisteren voor de eerste keer les met de moeder van mijn 2 1/2 jarige.
Mijn instuctrice vond dat het op zich best goed ging, maar ik vond dat eigenlijk wel meevallen.
Een beetje back-ground informatie: De pony heeft vroeger wedstrijden gelopen (ik geloof tot de M). Maar ik weet niet op welke manier. Het enige wat ze nu doet is constant wegrennen. Ze is echt bang voor de ruiter. Ook voor diegene die ernaast staat trouwens. Dus wat doet ze: verkrampen en wegrennen. Ik heb echt geen idee wat ze met die pony gedaan hebben vroeger.
Wat ik dus moest doen was: zelf heel ontspannen zitten, niet aan de mond komen en haar vertrouwen een beetje winnen: Ik ben niet eng.
Ik ben eigenlijk de hele les daarmee bezig geweest: Haar op mijn tempo laten lopen en veel aan de ontspanning werken.
Sjee wat een klus! Nu moet ik er ook nog even bij vertellen dat er nauwelijks op haar gereden word. Heel af en toe nemen ze haar mee naar buiten en ze staat gemiddeld 1 keer in de week voor de kar. Maar vaak komt dit er ook niet van.
Ik had gisteren echt het gevoel dat ik echt absoluut niet kan rijden. De laatste 5 minuten had ik haar pas een beetje ontspannen en rustig aan het lopen. Maar goed ook best iets om trots op te zijn denk ik. Zeker omdat er vrij weinig met de pony gedaan word.
Ik denk dat ik nu vaker met haar ga lessen, ik heb wel het gevoel dat ik daar veel van ga leren.

Graag reacties! en hoe zouden jullie dit aanpakken?


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:17

Ik heb er geen ervaring mee, maar vooral niet te sterk doen want daarvan word ze zelf ook sterker en banger.....

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 19:18

QuijoSavan schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar vooral niet te sterk doen want daarvan word ze zelf ook sterker en banger.....


Ik zal je het je nog sterker vertellen: Dan gaat ze stuiteren! Haha!

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:28

Je kan gaan freestylen! (Parelli) dat is gebaseerd op vertrouwen tussen mens en paard. Je communiceert doormiddel van 'paardentaal.' Ik heb het zelf gedaan op kamp, en vond het verschrikkelijk tof! Als je meer informatie wilt, zijn er vast wel sites over te vinden. De bibliotheek zal ook wel info hebben. MIsschien is er bij jullie op de manege iemand die ervaring heeft? Ik denk echt dat Parelli het paard kan helpen vertrouwen te krijgen. Als Parelli geen optie is, kan je ook regelmatig met het dier gaat stappen door het bos, rustig poetsen, beetje verwennen, en tijdens het rijden door de manen kriebelen, ontspannen zitten, en inderdaad niet aan de mond zitten totdat ie een tijdje rustig is geweest. Ik hoop dat he iets met mn advies kan!

Koop Pepsi! Taste to the limit!! Haha!

Mijn profiel is nog niej zo uitgebreid, komt nog wel..


zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:32

Ik wist niet dat Lucky zo was! Ik wist wel dat ze moeilijk was maar niet dat ze zo schuw was...
Had Petra op Forrest gereden of had ije hem daarna nog gereden?
Ga je dinsdag mee naar de ponyclub? Clown

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 19:34

ja Andy_livez ik heb zeker wel wat aan je advies hoor. Bedankt!
Bij ons op stal is er geloof ik niemand die dat doet. Maar ja dan heb je ook nog het probleem dat ik niet de enige ben die op de pony rijd. 2 zussen bij ons op stal nemen haar ook nog welles mee naar buiten. Ik ga zelf liever niet naar buiten voordat ik haar in de bak rustig heb. Ik heb het weleens gedaan, maar ze gaat zo ontzettend stuiteren, dat ik liever eerst met goede begeleiging (heb een hele goede intstructice) aan het werk ga. Bovendien heeft ze een hekel aan vertroetelen, daar word ze ontzettend sjaggie van....behalve als ze hengstig is Haha! dan vind ze het ineens wel heel leuk. Rare beesten hoor die paarden.
Freestylen zou inderdaad weleens een hele goeie oplossing kunnen zijn! ik ga eens kijken of ik daar wat meer info over kan vinden!
Bedankt voor je advies!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 19:38

zilverster schreef:
Ik wist niet dat Lucky zo was! Ik wist wel dat ze moeilijk was maar niet dat ze zo schuw was...
Had Petra op Forrest gereden of had ije hem daarna nog gereden?
Ga je dinsdag mee naar de ponyclub? Clown


Hej Meike!
haha ja je moet er maar eens op gaan zitten! Of ernaast gaan staan als er iemand opzit Haha!
Ik ben nu zover dat ik haar gewoon normaal kan borstelen zonder dat ze raar gaat doen.
Ik kreeg net een mailtje van Ellen dat ik haar toch wel goed had gereden met de les. Dus dat geeft wel een beetje hoop. Het zal wel moeilijk worden, maar ik ga gewoon doorzetten Haha! Lijkt me echt leuk om haar goed aan het rijden enzo te krijgen.
Petra had samen met forrest mee gereden. Ging heel goed trouwens.
Ik moet nog even kijken of ik meegaa naar de ponyclub, want misschien ga ik naar amsterdam, maar anders ga ik zeker mee! ik pb je er dan nog wel over, want daar is dit topic niet echt voor bedoeld Haha!

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:12

Hé Anna, lucky heeft vroeger idd Mdressuur gelopen. Maar ze hebben haar altijd heel erg kort gehouden, omdat ze zo'n hete pony is. Om daaronderuit te komen is ze zich op gaan krullen, dan ziet het er toch aardig uit, ruiter tevreden. Maar daardoor is ze zich wel helemaal vast gaan zetten in haar rug. Probeer haar maar eens met lange teugel te rijden...kan ze niet. Met springen wordt ze losser en verder kost het gewoon ontzettend veel tijd om haar los te krijgen. Is ook moeilijker omdat er meerdere mensen op rijden.
Maar je had haar gister wel lekker aan het lopen op het laatst hoor!! OK dan!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 20:20

fiesta schreef:
Hé Anna, lucky heeft vroeger idd Mdressuur gelopen. Maar ze hebben haar altijd heel erg kort gehouden, omdat ze zo'n hete pony is. Om daaronderuit te komen is ze zich op gaan krullen, dan ziet het er toch aardig uit, ruiter tevreden. Maar daardoor is ze zich wel helemaal vast gaan zetten in haar rug. Probeer haar maar eens met lange teugel te rijden...kan ze niet. Met springen wordt ze losser en verder kost het gewoon ontzettend veel tijd om haar los te krijgen. Is ook moeilijker omdat er meerdere mensen op rijden.
Maar je had haar gister wel lekker aan het lopen op het laatst hoor!! OK dan!


Hej Ellen! welkom op bokt Haha!
Ja sommige mensen...ik snap eigenlijk ook niet dat de Jury dat niet ziet zeg!
Haha en springen ga ik voorlopig nog maar niet wagen (zou wel beter zijn, maar ja) Ik hoop dat gonneke me een beetje kan leren rijden haha. Zou voor luck ook wel fijner zijn als ze merkt dat rijden niet zo erg is.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:44

fiesta schreef:
Hé Anna, lucky heeft vroeger idd Mdressuur gelopen. Maar ze hebben haar altijd heel erg kort gehouden, omdat ze zo'n hete pony is. Om daaronderuit te komen is ze zich op gaan krullen, dan ziet het er toch aardig uit, ruiter tevreden. Maar daardoor is ze zich wel helemaal vast gaan zetten in haar rug. Probeer haar maar eens met lange teugel te rijden...kan ze niet. Met springen wordt ze losser en verder kost het gewoon ontzettend veel tijd om haar los te krijgen. Is ook moeilijker omdat er meerdere mensen op rijden.
Maar je had haar gister wel lekker aan het lopen op het laatst hoor!! OK dan!


Welkom op bokt Ellen!

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:55

Het is misschien geen makkelijke klus, maar het is wel een grote uitdaging !
Helaas ken ik de pony en de historie niet, maar uit bovenstaande verhalen lijkt het dat ze het vertrouwen in mensen behoorlijk kwijt is.
Om dat vertrouwen terug te winnen heb je heel veel geduld nodig.
De pony moet jou leren kennen en van je weten dat ze je kan vertrouwen in alle omstandigheden.
Dat is geen gemakkelijke opgave, want als het vertrouwen eenmaal weg is dan is dat moeilijk te herstellen (ongeacht wanneer en met wie dat gebeurd is).

Ik denk dat je er goed aan doet om veel met haar bezig te zijn.
Niet alleen rijden, maar ook in de dagelijkse omgang.
Juist met "kleine dingen" kun je vertrouwen wekken, zoals borstelen, wandelen etc.

Wat ik je ook zeker kan adviseren: longeren !
Daarmee vang je 2 vliegen in 1 klap, want je kunt haar lichamelijk beter in orde krijgen (vastzittende rug is prima te "behandelen" d.m.v. uitgekiend longeerwerk) en doordat je intensief met haar bezig bent win je weer een stukje vertrouwen.

Heel veel succes, en ga er voor !
Waar een wil is, is een weg
Laatst bijgewerkt door Oscar op 08-09-03 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 22:16

Hej Oscar! bedankt voor je reactie!! Vind het fijn dat je altijd zo positief en met goed advies reageert! Gaat met jou en het rijden ook nog alles goed? ik hoop het wel!
Haha Ellen is niet mijn instructrice hoor Haha!. zij komt al van kleins af aan bij ons op stal (of ja bij "ons"...toen was het nog een varkensstal). Zij kent Lucky ook heel goed. Ik geloof dat zij en een vriendin wel bezig zijn (waren?) met longeren.
Ik zal ook zeker eens wat dingen met haar gaan doen als de pensionhouder dat goed vind (waarschijnlijk wel). Want inderdaad ze vertrouwd me niet...en daardoor vertrouw ik haar ook niet helemaal. Dus daar moeten we dan samen maar aan gaan werken, een beetje vertrouwen in elkaar krijgen. Ellen vertrouwd ze wel en de pensionhouder (eigenaar) ook.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:25

Oeps, da's wel een domme leesfout van mij Bloos!
Ik heb m'n berichtje even aangepast want het stond wel erg sullig Knipoog

Je hebt gelijk hoor, het draait nu allemaal om vertrouwen opbouwen.
Dat gaat je vast wel lukken !

Veel succes !

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 22:50

Nogmaals bedankt voor het vertrouwen (wat een toeval Haha!) !
Was trouwens geen domme leesfout hoor...als ik het zo nalees zou ik dat ook denken als ik het niet wist Haha!

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:11

hey anna van wie heb jij les?misschien ken ik haar wel.
en waar sta jij op stal?

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 20:55

Heej Anja!
ik heb les van Gonneke Leereveld. Ze zit in Deurne op school (heeft vorig jaar haar diploma gehaald, maar gaat nu weer verder geloof ik)
Ik sta bij Noud Relou, das in Stiphout op de Lieshoutseweg, tegenover vd Pas. (in dezelfde straat als de Vries).

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:26

oh..... dan sta jij vlak bij ons misschien zie ik je dan een keer als ik er langs kom.Ik ken wel een gonneke maar ik weet haar achternaam niet dus misschien is het wel dezelfde.

groetjes anja

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:52

Veel suc6 met Lucky, wel spannend misschien lukt het je wel om haar vertrouwen op te bouwen sterkte

Luck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:17

hallo! ik zou je wat vertelle, en t klink wel heel raar!haha, mijn pony heet ook luky en ik heb PRESIES t zelfde probleem gehad! toen ik 3 jaar geleden op dr ging rijden, had dr ook eerst een ander meisje op gereden, waarvan we
al wel wisten dat het niet altijd even eerlijk gebeurde. maar als dat zelfde meisje dr dan op reed, zag t dr toch nog wel behoorlijk netjes uit, (voor t oog dan) doordat ze zo bang voor dr was, durfde ze nml niets te doen! toen ik dr op ging rijde, kwam ik er al snel achter hoe bang ze werkelijk was! altijd als je maar iets met je arm of hanf in de buurt van dr oog of gezicht kwam, steugerde ze zowat als reflex! zo bang was ze. het bleek dus dat ze best veel geslage is. en met het rijden ging ze er ook altijd vandoor.

nu, 3 jaar later, ben ik dr best trots op dat ik haar nu zo heb lopen als nu. hoewel ik nog steeds maar l rijd, ben ik toch trots op dr. het heeft me ten eerste een jaar gekost om dr vertrouwen te winne, maar dan ook ALLEEN nog maar dat van mij. als de smid bijvoorbeeld kwam, enn ik hield dr vast, was t goed. maar als iemand anders dat deed en ik was ff weg, stond ze helemaal te trillen en te zweten! maar later werd alles veel beter en ze is heel erg verandert. ze heeft natuurlijk nog steeds wel kuren, maar het vertrouwen is helemaal goed (H). we springen nu(vind ze echt SUPER leuk) ) en rijden dressuur, wat ze helaas niet zo leuk vind. haha. maar heeeeeel veeel suc6 en sterkte. je komt dr vast wel, hoelang t ook duurt, maar uiteindelijk is het het allemaal waard hoor Lachen

*(¨`·.·´¨)* .:: ::. ..*`·.¸.·(¨`·.·´¨)* .........* `·.¸.·´* .:: Lucky Lachen

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:11

Wat toevallig zeg! Dezelfde naam en ook een probleempaardje! Maar nog gefeliciteerd! Dat je zo ver bent met je paardje! OK dan!

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:17

Lees ik dat nou verkeerd of staat het er echt zo een pony van 2 en een half jaar oud en die heeft al M gelopen? Maar ja, ik hoop voor je dat je er een leuke pony aan overhoud als ze eenmaal los is in haar rug.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:30

EvaloveSandy schreef:
Lees ik dat nou verkeerd of staat het er echt zo een pony van 2 en een half jaar oud en die heeft al M gelopen? Maar ja, ik hoop voor je dat je er een leuke pony aan overhoud als ze eenmaal los is in haar rug.


Nee, fout gelezen. Lucky is de moeder van Lucas. En Lucas is 2 en een half en is het paardje van Anna. ?En ze reed dus op Lucky.
Snappie?

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:31

Ik snap het weer, dankje.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:43

graag gedaan Schijnheilig

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 23:51

EvaloveSandy schreef:
Lees ik dat nou verkeerd of staat het er echt zo een pony van 2 en een half jaar oud en die heeft al M gelopen? Maar ja, ik hoop voor je dat je er een leuke pony aan overhoud als ze eenmaal los is in haar rug.


wahah ja dan zou ik wel een enorme dierenbeul zijn ja Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, bribro, douschka, KaasSouffle_, Laarvv, Liaan, nick_en_ik, Ptl4ever, shadowstar, Sydney_Zorro, Vuri en 105 bezoekers