buitenrijden is ook een kunst

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

buitenrijden is ook een kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 10:39

is het jullie ook wel eens opgevallen dat er amazones zijn, die een hele piet zijn in de dressuurring, bang zijn om in de bossen te rijden? Ze zullen wel een buitenritje aandurven maar ze zullen er niet meer doen dan een heel voorzichtig handgalopje, als ze dat al durven. Vaak kunnen die mensen toch wel goed rijden, zitten toch wel vast in het zadel dus ik begrijp niet altijd goed de angst voor vallen. Ze doen soms net alsof ze een beginner zijn en zijn dat helemaal niet.

Ik weet wel dat je in een flinke galop bijvoorbeeld niet altijd 100% controle hebt. MAar ik ben niet bang. Ik heb er vertrouwen in dat ik mijn paard wel weer terug krijg. Het is ook een stukje los laten he, en dan bedoel ik dus het loslaten tussen de oren. De boel de boel laten en genieten van het moment en daarna wel weer verder zien. Maar er zijn veel mensen die dat niet kunnen en alleen maar gevaren zien. Zo zie je dus weer veel recreatie ruiters die in een dressuurring nergens zijn maar buiten heel ervaren ruiters en vice versa: dressuurruiters in de ring die vet scoren en een goede zit hebben maar buiten weer nergens zijn.

Ik heb dat afgelopen weekend nog ondervonden toen we naar de Veluwe zijn gegaan.

De hond is de betere mens


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:41

Maar sommige paarden zien overal gevaar in En ik rij zelf een draver, en als je die de losse teugel geeft... knappe meid als je der nog terug kan krijgen voor je tegen een boom aangeknald bent... Het heeft ook een hele tijd geduurt voor ik uberhaupt met een los teugeltje in de wei kon stappen, laat staan in het bos. Paarden reageren nou eenmaal anders als ze buiten zijn, ik vind niet dat dat te vergelijken valt met het rijden in een bak

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 10:45

Ieder paard reageert anders ja, als ie buiten is. DAt geldt voor zowel paarden van dressuurruiters als die van recreatie ruiters. Paarden zijn paarden. Maar ik heb het hier over het verschil tussen ruiters.

De hond is de betere mens

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:45

dat klopt
veel mensen zijn te eenzijdig met hun paard bezig
is nei t alleen niet echt goed voor het paard, maar ook niet voor de rijkunst van de ruiter

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:51

nou ik kan niet super rijden, maar ben dus echt zo'n schijterd buiten Bloos! Bloos
Ik zou dolgraag een galopje over het strand willen maken, maar
dan denk ik weer aan al die mensen die er rond lopen, ik krijg
visioenen van een paard die het bit vast pakt en het op een lopen
zet (doet ze in de bak ook dus waarom niet in het bos of strand Verward )
nou en ga zo maar verder.

Ach als het strand weer open is ga ik er gewoon een keer heen
en ik zie wel. Ik moet er even doorheen en dan lukt het waarschijn-
lijk wel.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 10:52

sja, je kunt moeilijk racen tussen de mensen. MAar in deze periodes is het wel rustig hoor. toen wij vorig jaar over het strand gingen was er ruimte genoeg zonder dat mensen gevaar liepen.

De hond is de betere mens

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:53

Bij mij is het niet een kwestie van niet durven, maar niet WILLEN laten gaan.. met het oog op blessures en dat soort zaken!
(ik ben niet meegeweest naar de Veluwe, helaas, moest afzeggen dus ken het hele verhaal niet maar wil toch even een reactie neerzetten)

Ik kan best een stuk galloperen en stukje harder gallop dan een handgalopje kan ook nog maar hele stukken door dat bos crossen zie ik niet zitten

En ik kan zelf net zo genieten van een bosritje waarin ik alleen maar stap en wat zit te kletsen met collega-ruiter/amazone...

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 10:54

maar buiten rijden hoeft niet perse gepaard te gaan met crossen.

De hond is de betere mens

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:02

Desiree schreef:
Ik weet wel dat je in een flinke galop bijvoorbeeld niet altijd 100% controle hebt. MAar ik ben niet bang. Ik heb er vertrouwen in dat ik mijn paard wel weer terug krijg



Wat bedoel je hier dan niet aan als crossen... ?
Op mij komt dit over als crossen...

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:05

Desiree, ik snap precies wat je bedoelt Haha! . Ik behoor tot de categorie 'buitenruiters'.

Ik denk dat heel veel ruiters angst hebben om buiten te rijden en er wellicht een wat verkeerde voorstelling van hebben. Doordat men van te voren al allerhande rampscenario's in het hoofd haalt komt er van een ontspannen buitenritje niets meer terecht (even uit dit topic: paard gaat ervandoor, mensen omver rijden, slecht voor paard, crossen).

Met buitenrijden is het ook vooral een kwestie van veel doen en vertrouwen krijgen in je eigen kunnen (en in je paard).

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:07

ik rijd dressuur en mag ook graag buitenrijden
maar echt nie t me teen groepje, want dan gaan ze zonder even te waarschuwen ineens in volle galop ervandoor
mij nie tgezien

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 11:09

Smaxie"]
[quote="Desiree"]
Ik weet wel dat je in een flinke galop bijvoorbeeld niet altijd 100% controle hebt. MAar ik ben niet bang. Ik heb er vertrouwen in dat ik mijn paard wel weer terug krijg
[/quote]


Wat bedoel je hier dan niet aan als crossen... ?
Op mij komt dit over als crossen...
[/quote]
ik bedoel eigenlijk allebei: crossen, of gewoon wat galopperen ZONDER continu de rem erop. Dus iets harder daardoor dan een handgalop maar eigenlijk nog geen uitgestrekte galop, laat staan crossen.

[quote="Apple"]
Doordat men van te voren al allerhande rampscenario's in het hoofd haalt komt er van een ontspannen buitenritje niets meer terecht ().
[/quote]
JUIST ja! Dat moeten ze ook niet doen. Dat is echt nergens voor nodig! Natuurlijk moet je wel alles doen met gezond verstand, maar dat even buiten beschouwing gelaten.

[quote="fjordenfan schreef:
ik rijd dressuur en mag ook graag buitenrijden
maar echt nie t me teen groepje, want dan gaan ze zonder even te waarschuwen ineens in volle galop ervandoor
mij nie tgezien

dat hoor je niet te doen vind ik. daarbij heb je dan ook minder controle over je paard dan wanneer je aanrijdt op JOUW initiatief. En als die anderen aanracen, gaat jouw paard mee, of je wilt of niet, en dan heb je ook geen controle meer. En geen controle hebben is echt niet leuk. Dan geniet ik ook niet hoor.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 08-09-03 11:15, in het totaal 2 keer bewerkt

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:09

Ik ga gewoon naar buiten, en laat de paarden die ik geod genoeg ken en die goed genoeg aan de hulpen staan gerust wel eens flink uitstrekken (sjonge, dan lijken de Soesterduinen niet veel groter als de zandbak in de speeltuin), maar ben wel extra op mijn hoede.
De paarden die ik nu heb zijn niet zo voorspelbaar... Maar bang? neuh...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:21

Lees je soms mijn gedachten via de PC Desiree? Haha!

Dat is iets wat ik al jaren en jaren ook denk.

Ik heb ook bij dat soort lui op stal gestaan en die gingen altijd helemaal betuigd met allerlei hulpteugels etc etc naar buiten of gewoon helemaal niet omdat ze niet durfen.
Maar ondertussen wel minimaal ZZ reden Verward


Ik hang dan al jaren op B nivo maar ben buiten veel beter Schijnheilig Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:30

fjordenfan schreef:
ik rijd dressuur en mag ook graag buitenrijden
maar echt nie t me teen groepje, want dan gaan ze zonder even te waarschuwen ineens in volle galop ervandoor
mij nie tgezien


Ik ben ook altijd vrij zorgvuldig met uitkiezen van mn buitenrij gezelschap. Bij ons op stal staan een paar mensen waar ik liever niet mee op pad ga, omdat die toch vaak wat wildere ritten hebben als ik wil.

Dan nog vind ik het geen grote ramp als een rit een keertje wat vlotter verloopt dan aanvankelijk de bedoeling was. Als het tenminste geen gewoonte wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:32

Toen ik nog op een stal stond met een bos in de achtertuin, reed ik daar heel erg vaak, eigenlijk zo veel mogelijk. Het was voor mijn paard en mij allebei eigenlijk nog vrij nieuw allemaal, dat door het bos hobbelen. Hij bleek heel erg betrouwbaar en braaf te zijn en zodoende heb ik dus menig relaxed uurtje op het ruiterpad doorgemaakt. Met een treinbaan op minder dan 10 meter afstand, in galop, een telefoongesprek voeren zonder headset, da's best wel cool Lachen.
Het enige waar ik echt iets op tegen heb, is rijden in het verkeer. Dat blijf ik eng vinden, vanwege de rare fratsen die andere weggebruikers soms uithalen, ik maak me geen zorgen over hoe mijn paard zich zal gedragen.

Ik mis het buitenrijden wel ontzettend hoor, sinds ik verhuisd ben. Het bos waar ik in reed was dan wel ingeklemd tussen trein en snelweg, maar toch was het fijn om even weg te zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:32

Als ik naar buiten ga dan wil ik hard ook..................

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 11:34

Lovely schreef:
Het enige waar ik echt iets op tegen heb, is rijden in het verkeer. Dat blijf ik eng vinden, vanwege de rare fratsen die andere weggebruikers soms uithalen, ik maak me geen zorgen over hoe mijn paard zich zal gedragen.
.

is ook zo, om de redenen die je noemt. Maar hier is geen keus: in Nuenen stikt het van de paardenliefhebbers maar het lijkt er verdacht veel op dat de gemeente in Nuenen allemaal paardenhaters zijn. Er wordt ondanks dat er zoveel paardenmensen zijn, helemaal NIETS voor ze gedaan in de omgeving. Dus blijft rijden op het asfalt over.

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:41

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Het enige waar ik echt iets op tegen heb, is rijden in het verkeer. Dat blijf ik eng vinden, vanwege de rare fratsen die andere weggebruikers soms uithalen, ik maak me geen zorgen over hoe mijn paard zich zal gedragen.
.

is ook zo, om de redenen die je noemt. Maar hier is geen keus: in Nuenen stikt het van de paardenliefhebbers maar het lijkt er verdacht veel op dat de gemeente in Nuenen allemaal paardenhaters zijn. Er wordt ondanks dat er zoveel paardenmensen zijn, helemaal NIETS voor ze gedaan in de omgeving. Dus blijft rijden op het asfalt over.
[/quote]

dat is voor mij ook DE grote reden om met een slof buiten te rijden.....

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:42

Ik ben ook een echte buitenruiter. Ik kan er ook wel een L proef uitpersen, misschien wel meer, als ik zou willen maar vind het veel fijner om lekker naar buiten te gaan. En rijd Dennis bijna altijd aan een lang teugeltje. Zelfs in het dekseizoen als er andere paarden in de buurt zijn. Ik heb gewoon vertrouwen in hem dat hij zich gedraagt en bij me blijft. Hij gaat helemaal uit z'n dak maar blijft netjes stuurbaar als ik iets van hem vraag.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:47

Vraag me weleens af of die mensen die jij dan tegenkomt een bordje dressuurruiter op hun kop hebben geplakt? Verward
Of maak je dan een babbeltje met ze om dat te weten te komen?

Als de plek het toelaat wil ik weleens heerlijk galoperend in zijn vijfde versnelling schuiven Knipoog
Maar op een stukkie van 10 meter lang je paard compleet uit zijn dak laten gaan vindt ik iets te....maar tsja....ik wil dan ook later alshet eff kan de dressuurkant op Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:52

Als er een competitie bestond voor buitenrijders waren die Lange en ik al ZZ. Haha!

Wij crossen, dressuren en springen (jawel gewoon de vaststaande hekken Cool ) in het bos, maar in de bak bakken we er niet heel veel van.....

Ik denk dat het een kwestie van wennen en oefenen is. Een paard wat niet vaak in het bos komt reageert natuurlijk anders. Voor alles geldt
"oefening baart kunst" Knipoog .

Ik weet nog de eerste keren dat ik het bos met die Lange in ging, slof erom, en met knikkende knieen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 11:55

Sily schreef:
Vraag me weleens af of die mensen die jij dan tegenkomt een bordje dressuurruiter op hun kop hebben geplakt? Verward
Of maak je dan een babbeltje met ze om dat te weten te komen?

ik ken ze persoonlijk omdat ze bij mij op stal staan of hebben gestaan of zo. Anders kan ik dat natuurlijk niet weten, hehe.....

De hond is de betere mens

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:58

Desiree"]
[quote="Sily schreef:
Vraag me weleens af of die mensen die jij dan tegenkomt een bordje dressuurruiter op hun kop hebben geplakt? Verward
Of maak je dan een babbeltje met ze om dat te weten te komen?

ik ken ze persoonlijk omdat ze bij mij op stal staan of hebben gestaan of zo. Anders kan ik dat natuurlijk niet weten, hehe.....
[/quote]

Ik moet eerlijk zeggen dat ze vaak geen bordje op hun kop hoeven te hebben om ze er uit te halen hoor!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:03

voor mij heeft het ook met leeftijd te maken
vroeger kon het me niet hard en wild genoeg gaan
nu maak ik liever zg oudewijvenritjes....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amber15, gillian, Lisette1987, Mark0919, rocky_1995 en 51 bezoekers