met dubbele teugels rijden --> nieuwe mode???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

met dubbele teugels rijden --> nieuwe mode???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 00:17

ik heb vandaag op de Hippiade gereden, en ik schrok ten eerste al van het slechte niveau Lips are sealed

oke, ons viertal reed ook slecht vandaag, maar wat ik allemaal heb zien rijden......

ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat meer dan de helft van de ruiters met dubbele teugels rijdt!
ook de pony-viertallen, en kleine kinderen

ik heb meerdere complete ponyviertallen met dubbele teugels zien rijden, en die kinderen maar zagen en rukken en plukken....

ook een M viertal bij de paarden reed allemaal met dubbele teugel

vandaag was er het vereniginskampioenschap, en de individuele pony-dressuur en alle vier&achttallen

maar het viel gewoon op als je gewoon met een enkele teugel reed, ook als je je handen netjes stil had viel je op

wat een gepruts was het zeg!

en oke, niet iedereen reed zo dramatisch slecht, en ik rij ook niet geweldig, maar wat een andere mentaliteit en manier van rijden dan hier in brabant zeg(oke de ponyruiters is hier ook vaak ruk en pluk werk, maar wat ik vandaag zag sloeg echt alles)

ook heb ik meerdere paarden gezien met kapotte en kale plekken van de sporen, en dan nog stug doorrijden met sporen en ze elke pas in die buik prikken

heb zelfs een paard met hele eelt-bulten op zn buik gezien!!

maargoed, ik was dus erg verbaasd over de pony-viertallen die dus massaal met dubbele teugel rijden, wat is daar het nut van??

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:28

Is iig geen nieuwe mode. Wij moesten dat vroeger in het achttal ook al. Is toch zeker al twintig jaar geleden. Is trouwens ook al een topic over geweest: [RT] Waarom met 2 teugels rijden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 00:31

hmm oke, dat wist ik niet

maar wat het nut er van is?

ik ben al eerder op de NKB-kampioenschappen/levade geweest en op de Hippiade vorig jaar, maar het is me nog nooit eerder opgevallen

nu was het echt massaal!

maar goed wat het nut er van is, weet ik dus niet, maar ik ga dat topic even bekijken!

thanx!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:35

annegti schreef:
Is iig geen nieuwe mode. Wij moesten dat vroeger in het achttal ook al. Is toch zeker al twintig jaar geleden. Is trouwens ook al een topic over geweest: [RT] Waarom met 2 teugels rijden?


Klopt, zo'n 25 jaar geleden moest ik in het viertal ook met dubbele teugels rijden.
Het is dus zeker niets nieuws.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:40

Volgens mij word dit gedaan omdat je op deze manier sterker in kunt
werken met hand.
Maar dat lijkt me niet echt helemaal de bedoeling.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 00:54

nee, idd dat dacht ik dus ook!

want die ponyruiters probeerden op alle mogelijke manier om die hoofden van de pony's naar beneden te trekken, dmv handen breed vastzetten, zagen etc etc

oke het lijkt me handig om avast te wennen aan het met stang en trens rijden, maar ik vind het voor ponyruiters iets teveel van het goede

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:57

Ze zeggen dat ze daardoor een betere en stillere aanleuning van krijgen.

En het paard zijn hoofd mooi stilhoudt en beter op de hulpen reageerd.

1 iemand uit de manegelessen doet dit namelijk ook, en heb het toen aan haar gevraagd waarom en kreeg dit antwoord.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 08:51

Wel even in de verdediging voor brabant! Had natuurlijk overal kunnen zijn, bij ons in brabant had je dit bijvoorbeeld niet gezien en meegemaakt...

De politie heeft ook vaak 2 teugels. (Ik neem tenminste aan dat we bedoelen 2 teugels aan een normaal bit)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 10:08

dat bedoelde ik dus Prisca, ik kom zelf ook in Brabant en ik heb het hier dus nog nooit gezien!

op de NCB kampioenschappen zag je het nooit, dit jaar op de Brabantse Kampioenschappen zag ik het ook niet.

alle andere jaren op de NKB kampioenschappen is het me ook niet opgevallen, maar dit jaar op de Hippiade....

meeste van die clubs kwamen btw uit gelderland, overijssel en meer richting het Noorden(zag ik op de clubdekjes staan Knipoog )

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:10

Een vriendin van mij ( kan trouwens echt heel goed rijden hoor) rijd ook met dubbele teugel omdat ze dan net een beetje extra hulp kan geven met haar pink.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:46

Een 'extra' hulp.....
Maar wel op het zelfde bit dus het is imo gewoon extra inwerken.
Ik ben er zeker geen voorstander van
Paard dat netjes van achteruit loopt heeft die extra inwerking van voren helemaal niet nodig!

Maargoed dat is mijn mening Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:56

ik ben er ook absoluut geen voorstander van !
het is in mijn ogen gewoon een modegrill.die er vroeger ook al eens is geweest want sja mode herhaalt zich he? (wijde pijpen bijvoorbeeld !)

als je met een teugel rijd, dan kun je toch veel meer voelen?hoe meer je in je handen hebt, hoe minder je voelt lijkt mij
en het is ook nog eens geen gezicht !! in de cross zie je het ook vaak, en dan ook meestal degene die niet zo denderend rijden ....
maar ja het NUT ervan heb ik ook nog niet gezien !

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:45

Ik ben er ook niet echt een voorstander van, maar ik heb wel ff een vraag. Waarom is het zoveel vreemder dat ze op ponys met dubbele teugels rijden. Ik zie het bij paarden zo vaak, waarom zouden mensen die ponys rijden dat niet mogen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:47

bij paarden vind ik het ook geen porum.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:58

Ik zie het niet heel veel op wedstrijden. Gister in Wolvega geweest, de vrouw met wie ik mee ga doet het wel in de Z. Ze rijd het paard op een dubbel gebroken trens met dubbele teugels!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:00

Ik heb het een tijd terug een keer geprobeerd bij Pablo maar ik vond het helemaal niets. Je voelt veel minder en meneer ging alleen maar harder terug trekken zeg maar. Dus eens maar nooit meer!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:08

Ik zag het een tijdje terug ook bij een keuring onder het zadel, ben er ook echt geen voorstander van

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:37

ik kan me alleen wel voostellen dat sommige mensen daarmee oefenen als ze bijna op stang en trens overgaan.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:06

Dat viel mij ook al op. Dat was op de Gelderse kampioenschappen! Heel veel (pony) viertallen hadden dubbele teugels. En ik vroeg precies af wat jij nu ook doet. Toen ging een (nieuwsgierige) vriendin vragen aan 1 van die meisjes die in zo'n viertal reed en ze antwoord erop: "Owh, ik weet niet waarom dat is maar wij moeten dat..".
Hoezo je bent ergens mee bezig waar je helemaal niks van af weet.. Verward

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:15

Nou een beetje overdreven wel dat je opviel als je bij de verenigingskampioenschappen reed zonder dubbele teugel, sowieso niemand van onze vereniging had dat, en in onze kring zie ik het eigenlijk ook nooit.
Maar of het echt nodig is, ik heb meer t gevoel dat iid zoals new-forest zegt, de meeste in t viertal ofzo geen idee hebben waarom ze er mee rijden.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:31

annegti schreef:
Is iig geen nieuwe mode. Wij moesten dat vroeger in het achttal ook al. Is toch zeker al twintig jaar geleden. Is trouwens ook al een topic over geweest: [RT] Waarom met 2 teugels rijden?


in dat topic zeiden ze dat het geen kwaad kan en dat je er beter van gaat rijden? en hier zeggen de meeste dat ze er geen voorstander van zijn.. snap er niets van hoor Verward


wat doet het nou precies? iedereen zegt wat anders..

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:20

Noureyev schreef:
Ze zeggen dat ze daardoor een betere en stillere aanleuning van krijgen.

En het paard zijn hoofd mooi stilhoudt en beter op de hulpen reageerd.

.


Dit heb ik idd ook wel eens horen zeggen.

Ik heb er zelf geen goede ervaring mee. Doordat je je handen zo 'vol' hebt, ga je sneller krachtiger inwerken omdat je minder voelt imo. Mijn pony ging alleen heel erg op de hand hangen. dus nooit weer

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:58

Ik dee het vroeger omdat ik het stoer vond Tong uitsteken
In mijn fantasie-wereldje reed ik dan zogenaam met stang en trens, maar in feite reed ik dan natuurlijk met dubbele teugen normaal aan het bit.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:00

Een paard met eeltbulten?? Verward dat vind ik echt zielig! Verdrietig Stomme mensen toch ook Boos!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:25

Ik reed er vroeger ook wel eens mee , op het paard van een vriendin.
Vond ik fijner en ontspannener rijden , ik heb sowieso graag een teugel onder mijn pink door , ik weet ook niet waarom maar dat voelt prettiger !

Ik had dan volgens mij de normale teugel gewoon netjes op spanning , en de onderste teugel gebruikte ik dan voor het terugnemen bvb.
Even met je pink inwerken waarbij het bit toch rustig in de mond blijft liggen.

Niet dat die anders een klapperd gaf hoor Haha! ,
maar werkte gewoon ontspannener en subtieler in.

Geeft een constanter gevoel.

Misschien is het daarom ook wel bij 4- en 8-tallen ?

Dat je met de normale teugel het paard constant houdt en in balans met de rest , en met de onderste teugel de extra hulpjes geeft , zodat het tempo / aanleuning / ritme niet verstoord wordt Verward

Tja ik denk ook maar even een slag in de rondte hoor Haha!