Potstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Potstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:59

Sinds ik vorige week het dak van mijn loopstal heb gerepareerd, ligt hier ook weer stro in. Het is een nogal grote oppervlakte (5x6 meter) en met uitmesten en opstrooien ben ik alleen al deze week bijna 4 balen stro kwijt.
Ik begin me dus af te vragen of het geen optie is om er een potstal van te maken. Voordeel lijkt mij dat dat een stuk scheelt in het stroverbruik. Bovendien hoeft Yorghos er niet dag en nacht in, hij zoekt de stal eigenlijk alleen op als het regent of als hij wil liggen, dat doet hij buiten nauwelijks.
Wat vinden jullie? Wie heeft hier ervaring mee en hoevaak mesten jullie een potstal uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:31

ik ben benieuwd wilde mn paard er ook stallen, maar ik weet er niks van af en vroeg me af of het wel hygienisch is ed...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:01

Yep, hier iemand met een potstal en ik wil zeker niet meer anders. Houd er in het begin wel rekening mee dat de bodem zal gaan groeien. Dit groeit totdat er een punt is bereikt dat het onderin gaat werken en zal de boel wat slinken en dan constant blijven. In de winter is het heerlijk warm, onderin de bult kan het zelfs oplopen tot 80 graden en bovenin is het ook nog heerlijk warm. Alsof je paard een elektrische deken heeft Lachen Af en toe even egaal maken en wat bijstrooien als het nodig is.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:03

Ik pot 's winters bij de ene merrie ook altijd op, maar dan met Rhapsody (koolzaadstro). Voordelen: lekker warm ligbed, geen stank en minder verbruik. Ik strooi 2x per week een halve baal erin, en haal er de hele winter niets uit. De andere merrie is niet zo'n viezerik, dus daar hoeft alleen een hoekje uitgemest te worden, daar heeft oppotten niet zo'n nut. Ik begin ongeveer oktober en maart/april gaat alles eruit. Wel een ochtendje werk dan hoor! Nadeel is dat het er niet zo netjes uitziet, bij Rhapsody wordt het strooisel erg donker, lijkt dus alsof ze in de mest ligt.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:26

wij hadden voor de inloopstal van de hengsten ook een potstal.
Met een soort zaagsel ( Hennepstro als ik me niet vergis). We haalden alleen de vaste drollen eruit iedere dag. Er ging dan iedere dag een klein laagje vers zaagsel overheen.

De paarden vinden het inderdaad heerlijk om er lekker op te liggen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:29

dus het is niet zo erg onhygienisch als ik dacht?

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:30

Als je het bij houdt valt dat allemaal best wel mee.....dat idee heb ik iedergeval.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:48

Op mijn stage moest ik 1 van de stallen ook oppotten,en die was beter dan de andere stallen. Alle vocht en urine zakt naar beneden,dus de bovenste laag stront blijft droog,en daaroverheen kwam dan ook nog een laagje stro. Het duurt wel een paar maanden voordat de potstal echt werkt en droog blijft.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 17:56

Dank je wel voor jullie antwoorden. Ik denk dat een potstal voor Yorghos en mij een goede optie zal zijn.
Hoeveel stro stoppen jullie erin om mee te beginnen?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:59

Dat weet ik niet,want de stal was al een half jaar opgepot toen ik kwam. Maar er kwam iig elke morgen 1 plakje nieuw stro in.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:24

Ken je die grote ronde balen stro? 1 x in de week gaat daar een halve van bij pride in de stal en de rest van de week heeft hij nog een schoon bedje. Wel werk ik dagelijks de mestballen onder, met de greep eronder steken, schuin houden zodat de mest in dat ontstane gat valt en dan wat je nog op je vork hebt er weer over heen gooien. Als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:11

cornelie schreef:
Ken je die grote ronde balen stro? 1 x in de week gaat daar een halve van bij pride in de stal en de rest van de week heeft hij nog een schoon bedje. Wel werk ik dagelijks de mestballen onder, met de greep eronder steken, schuin houden zodat de mest in dat ontstane gat valt en dan wat je nog op je vork hebt er weer over heen gooien. Als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog


huh? Ik heb een groot inlevingsvermogen, maar dit vat ik niet Blond

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 08:50

cornelie schreef:
Ken je die grote ronde balen stro? 1 x in de week gaat daar een halve van bij pride in de stal en de rest van de week heeft hij nog een schoon bedje. Wel werk ik dagelijks de mestballen onder, met de greep eronder steken, schuin houden zodat de mest in dat ontstane gat valt en dan wat je nog op je vork hebt er weer over heen gooien. Als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog


Hoe groot is jouw stal?

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:42

ik doe het in de winter ook altijd maarik krijgt gezeik met me klanten van stal.
die vinden het zielig en vies. Ik ben daar wel de baas hoor maar toch mensen mesten het liefst 2 x pd ( achterlijk naturlijk) ik mest 1x p2 dagen en in de winter niet

eiglijk is het niet vies als ik jullie zo hoor

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:42

3,50 x 4,20 is pride zijn stal. Wat snap je niet precies? De hoeveelheid stro of het onderwerken van de mest?