4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 10:25

Als ik paarden te koop heb dan moet je mensen toch een beetje vertellen wat ze kunnen als je ze nog niet op wedstrijd uitgebracht hebt. Ik heb altijd twee uitdrukkingen daarvoor bv hij is L klaar of hij loopt op L/M niveau. Met het laatste bedoel ik dat een paard de oefeningen kent die in die klasse gevraagd worden maar nog niet zover bevestigd is dat hij die oefeningen ook al in de ring zou kunnen lopen.

Mijn vierjarige ruin is er één van het soort die het werk al snel saai vindt dus die kent inmiddels wel redelijk alle oefeningen voor het Z maar loopt nog niet gesloten en verzameld dat hij een proef kan lopen, hij kan gewoon spelenderwijs lekker een pasje opzij enzo.

Nu werd ik van de week door mensen gebeld die een paard zochten en die vroegen dus eerst naar de negen jarige die ik te koop had. Dit is een paard van een lesklant die heel erg moeilijk in de hals is en aangezien deze mensen vooral dressuur wilde rijden leek mij dat geen goed plan.
Toen vroegen ze wat ik nog meer had en ik vertelde van de vierjarige.

Nou dat had ik beter niet kunnen doen.....kreeg een hele preek over hoe belachelijk dat wel niet was en dat we dat zeker ook met die negenjarige gedaan hadden en hij daarom niet meer wilde lopen ed. En dat als ik deze nu ook zo zou rijden hij helemaal kapot zou gaan.

Ik rijd hem gemiddeld twee keer per week een half uurtje in de bak is dat nou echt zo schokkend???????


benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:27

nee dat vind ik niet schokkend, 2x in de week een half uurtje!! das bijna niks en als ie het toch goed oppakt, dan is het toch niet erg?

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:38

nee dat is niet erg hoor, vooral omdat je ook nog zo weinig traint. okay, als je nou 6/7 dagen p.w. een uur per dag op hoop niveau zou trainen, dat zou wel schokkend zijn. Maar met jou ruin blijkt dus ook gewoon talent te hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:19

Nee, als je op die manier een paard spelenderwijs wat dingetjes aanleert zie ik daar niks verkeerds in. Ik ken jou natuurlijk niet echt, maar via Bokt krijg ik de indruk dat je echt wel weet waar je mee bezig bent.
Misschien dachten die mensen dat je je 4 jarige al in de M hebt gestart, ofzo?

* To Belg, or not to Belg *

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:25

Ik denk dat het erger is als een B ruiter 5/6 keer in de week een uur gaat rijden...

Wij hebben ook wel eens een 4 jarige met wedstrijdstop gehad omdat hij al de max aan punten in de M2 had. Beestje stond 24/7 op het land, werd 2x per week een half uur onder het zadel gereden en 1x rond geslingerd aan een halster.
Af en toe ging hij mee op concours om ringervaring op te doen. Maar als je per proef steeds 2 á 3 wp rijdt, gaat het hard.
Als 5 of 6 jarige hebben we hem verkocht en volgens mij loopt hij nu (12 jaar) Prix St. George...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:34

Is het pezen en banden apparaat van een 4 jarige al sterk genoeg om zulke oefeningen aan te kunnen, ook al gaat het aanleren dan spelenderwijs?
Geen verwijt ofzo hoor, gewoon iets dat ik me afvraag.

Nulla tenaci invia est via

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:01

Zolang het spelerderwijs gebeurt is het denk ik niet heel erg, maar zoals margreet zich afvraagd kan ik in ieder geval zeggen: nee, een 4 jarige is neit volgroeid en het lichaam kan dergelijke zaken niet aan als je dat iedere dag zo doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:07

Maar een paard wat pijn ervaart, zal verzet tonen, dus niet spelenderwijs de oefening doen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:17

Pezen en banden bevatten weinig zenuwen en overbelasting kan heel sluipend ontstaan zonder symptomen, zeker bij zo'n werkwillig dier. Eer een paard daar een pijnreactie op geeft is het te laat. Ik weet er helaas alles van.
2 keer in de week zal nu geen kwaad kunnen, maar ik ben toch benieuwd hoe een dergelijk paard over 10 jaar op de benen is. Pezen, banden en botten. Spieren kunnen het wel aan.
De reactie van de mogelijk kopers is overtrokken, maar ik zou zelf toch ook heel terughoudend zijn, teveel peesproblemen meegemaakt met onduidelijke oorzaak. Dan ga je je toch dingen afvragen, over aanleg, maar ook over vroegere training. Wat mij betreft toch liever het zekere voor het onzekere denk ik, al kun je het nooit uitsluiten. Domme pech is ook een factor.

Ja, Anky rijdt ook GP met een 9-jarige, maar Katja is geen Anky en de dierenarts staat er niet met z'n neus bovenop bij dit paard.

Nogmaals, ik veroordeel niets, maar ben wel terughoudend.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 06-09-03 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:20

Met je eens Margreet
Maar ze zegt erbij dat hij nog niet gesloten en verzameld loopt, want mijn inziens de zware belasters zijn voor de pezen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:23

Zijgangen zijn een belasting voor de banden.
Misschien kan het wel, misschien kan het niet. De tijd zal het leren.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:26

idd en dan weet je nog niet 100 %waardoor iets komt Lachen

Maar ik geef toe, dat ik persoonlijk ook niet meteen blij zou zijn en op zo'n advertentie af zou vliegen.
Katja rijd misschie echt met mate, maar er zijn ook van die oetwappen die wel 6x per week er alles uitrijden wat er in zit.
En dat weet je dus niet als je iemand niet kent.
Ik zou dus ook eerder voor de 4 jarige, minder kunnende gaan.
Klinkt misschien dubbel, maar wel waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:29

Tja, de 3/4 jarigen die ik zelf aanreed konden meestal al vrij vlot een wisseltje springen. Dat wil niet zeggen dat je er dan een hele serie uit kunt rijden, maar heftig, neuh...

Een jong paard dat goed in balans loopt en geen moeite heeft met zijn lengtebuiging buig je in het wijken zo een keer een paar passen om naar een appuyement.

Ik denk dat veel mensen een ander einddoel voor ogen hebben. Die kopen een 3-jarige en trekken er dan 10 jaar voor uit om in het Z2 te komen...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:32

Maar hoeveel paarden zie je niet die op hun 7e al helemaal "op" zijn omdat ze in hun jonge jaren te veel te zwaar werk hebben moeten verrichten?\

Daar doel ik dus op, fysiek gezien is een 4-jarige niet volgroeid en dus in mijn ogen niet in staat om dergelijke zware arbeid te verrichten. Al is dit in dit geval niet van toepassing, omdat de persoon in kwestie slechts weinig rijd en het spelenderwijs doet.

Maar hoeveel van die zogenaamde kenners rijden hun paard niet de verdoemenis in, omdat ze vinden dat ze op hun 5e al met een half been de grand prix in moeten staan?

Helaas gebeurt dat dus nog te veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:32

Dat wisseltje, stelt idd niet veel voor en die paar passen wijken/appuyement ook niet.
Als het maar bij een paar passen blijft.
Als ik paard en ruiter zou kennen, zou ik dus best een paard durven kopen, wat dat kan.
Maar als je diegene helemaal niet kent, zou ik er wel huiveriger voor zijn.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:40

Er zijn tijden geweest dat ik dacht: "wat doe ik verkeerd?" als ik dan hoorde van een 8 jarige die ZZ reed. Te weinig talent? Het verkeerde paard?
Nu weet ik gewoon dat er ook mensen zijn die als een razende alle wedstrijden die er zijn af gaan, vaak meerder proeven op een dag rijden, en geen rekening houden met het welzijn van hun paard.

Als het paard verzet toonden, werd er een slof aangetrokken. Te weinig voorhet been vervolgens? Gewoon een scherpere spoor er in rammen.

Ik wil niet over 1 kam scheren, maar ik heb teveel gezien om alles zo maar te blijven geloven. Ik heb veel meer respect voor diegenen die via een welliswaar langere weg naar het Z rijden, maar wel alles op een eerlijke manier doen en het welzijn van hun paard bovenaan stellen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:45

Het duurt ongeveer één tot twee jaar voordat de pezen, banden en botweefsel sterk zijn bij een jong paard. Dus als een vierjarige spelenderwijs een wisseltje of wat zijgangetjes kan, lijkt me dan niet echt een bezwaar. Maar echt op Z-niveau lopen vind ik wel wat ver gaan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:49

Zep schreef:
Ik denk dat veel mensen een ander einddoel voor ogen hebben. Die kopen een 3-jarige en trekken er dan 10 jaar voor uit om in het Z2 te komen...


Wat klinkt dat vreselijk denigrerend zeg! Bah!

We willen toch gewoon allemaal een gezond paard?!

Prestaties en gezondheid kunnen goed samen gaan, prestaties kunnen (op de lange termijn) ook ten koste gaan van de gezondheid als de ruiter zuiver gericht is op prestatie.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:53

Waar bemoeien die mesen zich wel niet mee?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:02

Klinkt misschien denigrerend, maar zo is het wel! Ieder z'n hobby, maar kat dus ook een ander niet af als die met beleid z'n 4-jarige eens een paar passen laat appuyeren. Zegt namelijk wel degelijk iets over het talent van paard en africhter.

Als voor jou de Z2 het absolute ultieme einddoel is ga je nou eenmaal op een andere manier op je paard zitten dan wanneer dat niet zo is.
Iedereen die op een paard gaat zitten doet dat voor de lol.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:30

Zep schreef:
Klinkt misschien denigrerend, maar zo is het wel! Ieder z'n hobby, maar kat dus ook een ander niet af als die met beleid z'n 4-jarige eens een paar passen laat appuyeren. Zegt namelijk wel degelijk iets over het talent van paard en africhter.


dat is denk ik het verschil, voor sommige mensen is het rijden een gewone hobby en voor andere een proffesionele hobby.
Z-oefeningen lopen is heel wat anders dan een Z proef rijden. Sommige paarden hebben gewoon talent en pakken het makkelijk op, waarom zou je de oefeningen er dan niet bij pakken als je paard het aangeeft.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:44

Ik denk dat er ook een groot verschil is als je kijkt hoe een paard gereden wordt.
Als iemand met veel ervaring een paard spelenderwijs zijgangen leert, is dat een veel mindere belasting dan als een ruiter met minder ervaring daar een kwartier of langer per training mee bezig is. Dat is zelfs voor een ouder paard een grote belasting. En hoe vaak zie je wel niet (oudere) paarden moeizaam door de zijgangen komen tijdens de proef? Dat noem ik niet spelenderwijs maar zijgangen "doortrekken".
Zijgangen (zeker op M/Z nivo) zijn oefeningen om je paard soepel te maken, niet het kunstje wat ze moeten leren.

Overigens keken dezelfde mensen die het zielig vonden dat het paard als 4 jarige M2 liep, ons ook gek aan dat we zo'n "sportpaard" 24/7 buiten hadden van april tot november...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:08

Margreet schreef:
Is het pezen en banden apparaat van een 4 jarige al sterk genoeg om zulke oefeningen aan te kunnen, ook al gaat het aanleren dan spelenderwijs?
Geen verwijt ofzo hoor, gewoon iets dat ik me afvraag.


Dat is volgens mij dan ook precies het probleem, al zal het heus wel uitmaken hoe vaak je de oefeningen doet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:14

Een paard word heus niet slechter als hij eens per week eens een paar passen mag appuyeren, Net zo goed dat ik niet meer last van mn rug krijg als ik eens per maand drie ton stro mag lossen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:35

Ik denk dat de woordkeus gewoon wat ongelukkig is. Ik zou ook schrikken en misschien zo reageren. Omdat je bij Z niveau wat anders in je hoofd hebt, tenminste ik. Ik denk dat die mensen dachten aan een verzameld paard ed, wandaar de reactie.

Of het wel of niet goed is, laat ik mij niet over uit Schijnheilig

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, esje01 en 39 bezoekers