voorhoofd holte ontsteking. iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

voorhoofd holte ontsteking. iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:12

ongeveer 3 jaar geleden heeft dit paard ook al een voorhoofd holte ontsteking gehad omdat hij een ontstoken kies had. de pech hierbij was dat het de allerbovenst kies was en meneer onder algehele narcose moest. toen heeft de oud eigenaar (hele goede handelaar) de kosten van de operatie, 2 weken kliniek en 3 maanden herstel bij hem thuis betaald. ook betaalde hij de kosten terug + nog 250 gulden extra voor de moeite.

in die tijd dat hij in someren stond heb ik hem 1x gezien en in mierlo ben ik 4x wezen kijken.
maar wat kan ik nu verwachten van deze ontsteking en waar kan hij nu weer vandaan komen?

zometeen ga ik naar de veearts.

groetjes [naam]


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:29

Mijn paard heeft het gehad. Heeft lang geduurd (6 DA's) voordat ik erachter was wat het was. Ze dachten eerst idd ontstoken kieswortel. in totaal 8 rontgenfoto's gemaakt, naar utrecht gestuurd.
Ze heeft toen 3 weken op antibioticum gestaan dat tot in het bot door kon dringen, exonel (ik weet niet of ik het goed schrijf). Dat was toen iets neiuws. Waarschijnlijk is het gekomen omdat ze op 6-7 jarige leeftijd al haken had waardoor de wang beschadigd werd, daardoor is de ontsteking naar binnen kunnen dringen. althans, daar hebben wij het op gehouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:15

nou ben net terug van de veearts. idd weer voorhoofdholte ontsteking. alleen 1 rare bijkomstigheid. zijn neus is vies een de rechterkant maat hij reageert alleen op de linkerkant van zijn hoofd op kloppen. Verward
hij had 39.1 koorts. en een verschrikkelijke gele neusuitvloeiing aan 1 kant


eerst wilde ze hem houden maar gelukkig heb ik hem toch mee naar huis gekregen. hij krijgt nu 2x daags 5 scheppen antibiotica. en ik moet 2x daags zijn temperatuur meten.
als voor het weekend zijn temperatuur niet gezakt is tot omder de 38 graden moet hij zowiezo opgenomen worden.
als de temperatuur wel zakt maar de neusvloeiing niet weg is als de pot antibiotica op is moet hij ook alsnog terug voor foto's en na alle waarschijnlijkheid een operatie.

ben blij dat hij toch lekker in een buitenstalletje staat nu ipv op de kliniek.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:11

Ik ben al maanden aan het sukkelen met een merrie van ons. Het begon inderdaad ook als een ontstoken kies. Ze had eerst een hele vieze neus aan de linker kant. De DA is er bij geweest ( ze stond toen op een africhtingsstal) ze heeft eerst antibioticapasta gehad, dat hielp helemaal niet, daarna kreeg ze poeder over het eten. Wat ook niets hielp. Dat ging drie maanden zo door. Toen hebben we haar naar huis gehaald en zijn naar Emmeloord gegaan. Daar werd duidelijk dat het om een kies ging, maar niet welke kies precies, dus toen door naar Utrecht voor een scan. Daar heeft ze drie dagen gestaan, toen weer terug naar Emmeloord, ze is geopereerd en de kies is verwijderd. Via een gat van buiten naar binnen, want de kies zat te vast om te trekken en moest van bovenaf eruit getikt worden. Ze heeft ong. een week op de kliniek gestaan met een drain eom te spoelen. Toen mocht ze mee naar huis ze kreeg abtibiotica voor een maand mee en dan moesten we terug komen om de plug te verwijderen die in het gat zat van de kies. Maar na een paar dagen begon de wond van de operatie enorm te stinken en nog een paar dagen later begon de viezigheid weer uit haar neus te komen. Het leek dit keer wel ergeer. We hebben de kliniek gebeld en konden direct de volgende ochtend komen. De DA vertrouwde het namelijk helemaal niet. Ze hebben toen weer foto's gemaakt en er zat ergens in de kaak vocht, dat samen met het feit dat ze zo stonk en de vieze neus heeft de DA doen besluiten dat Riezelma weer moest blijven. Na ong. een week van buitenaf spoelen knapte ze niets op en is er besloten om weer te opereren, de DA vermoedde dat er een kies naast de reeds verwijderde kies was ontstoken. Tijdens de operatie heeft hij besloten toch geen kies meer te verwijderen en heeft hij weer een drain geplaats om beter te kunnen spoelen en hij heeft de openingen van de vorige operatie weer geopend zodat ze alles konden schoonspoelen. Ze heeft daar na deze operatie meer als twee maanden gestaan, maar het leek met het spoelen niet veel beter te worden. De DA was op vakantie en degene die Riezelma behandelde was hopeloos. Ze waren gestopt met de antibiotica, want dat kun je ook niet eeuwig blijven geven. Ze gingen door met het spoelen en ik zou de week erop weer bellen als de DA er weer was. Dat heb ik gedaan en toen is er besloten om te stoppen met spoeln en te kijken hoe het verder gaat. We hebben haar vorige week woensdag opgehaald en ze staat nu thuis. Er komt nog steeds etter uit het gat waar de drain zat, maar de snotneus is gelukkig minder. Volgende week moeten we weer komen en dan kijkt de DA of we toch weer naar Utrecht moeten voor en scan om te kijken wat er verder nog aan de hand is en of er weer geopereerd moet worden. Ze hebben geen flauw idee waar de ontsteking precies zit en Riezelma heeft ook geen koorts. Ik hoop dat ze niet meer naar Utrecht hoeft, wat dat zou de vierde narcose zijn binnen vier maanden en als ze daarna weer geopereerd moet worden dus de vijfde en dat kan ook niet goed zijn.
Jij ook heel veel succes met je paardje en ik hoop dat hij snel opknapt.
Sorry voor dit enorme lange verhaal, maar het is toch fijn om even je hart te luchten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:21

vonneke schreef:
nou ben net terug van de veearts. idd weer voorhoofdholte ontsteking. alleen 1 rare bijkomstigheid. zijn neus is vies een de rechterkant maat hij reageert alleen op de linkerkant van zijn hoofd op kloppen. Verward
hij had 39.1 koorts. en een verschrikkelijke gele neusuitvloeiing aan 1 kant


eerst wilde ze hem houden maar gelukkig heb ik hem toch mee naar huis gekregen. hij krijgt nu 2x daags 5 scheppen antibiotica. en ik moet 2x daags zijn temperatuur meten.
als voor het weekend zijn temperatuur niet gezakt is tot omder de 38 graden moet hij zowiezo opgenomen worden.
als de temperatuur wel zakt maar de neusvloeiing niet weg is als de pot antibiotica op is moet hij ook alsnog terug voor foto's en na alle waarschijnlijkheid een operatie.

ben blij dat hij toch lekker in een buitenstalletje staat nu ipv op de kliniek.


Het is een huis tuin en keuken middeltje, maar als je een hooinet met een bodem hooi vult en je doet daar een paar druppels eucaliptus olie, chinese olie of dampo op en dan kokend water. Dat hou je onder de neus. Meestal duwen ze de neus er in als ze het gewend zijn want het geeft lucht en net zoals bij mensen verdunt het de klieren en verlicht de ontsteking. Ik heb daar heel goede ervaringen mee. Het kan geen kwaad en is niet duur.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:35

vonneke schreef:
hij had 39.1 koorts.

ik moet 2x daags zijn temperatuur meten.
als voor het weekend zijn temperatuur niet gezakt is tot onder de 38 graden moet hij zowiezo opgenomen worden.


Waarom eigelijk onder de 38 graden? Ik dacht dat de normale temperatuur van een paard schommelt tussen de 37,5 en de 38,3 ? Of zit ik er nu helemaal langs?

Maar toch wel fijn dat ie mee naar huis mag. Veel beterschap voor je paard in ieder geval.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:00

Ik wil je niet bang maken, de put in praten of ontmoedigen maar...
Bij mij op mijn vorige stal had ook iemand een paard met een onstoken kies. Of in igg daar begon het mee. Dat verhaal liep niet leuk af... helaas.

Dit paard stonk heel erg uit zijn neus, had geel/ groene vloeistof uit de neus en werd steeds 'tammer'. Vervolgens kreeg hij ook flinke koorts (40+). Toen er uit de foto's bleek dat hij een ontstoken kies had is hij geopereerd en op antibiotica gezet en net als die van de anderen hierboven regelmatig gespoeld. Even leek het over te zijn, maar niet lang erna begonnen alle symptomen weer opnieuw, waarbij de koorts echt heel heftig werd. Toen ze het paard weer volledig onder narcose hadden voor de foto's hebben ze ervoor gekozen het paard niet meer wakker te laten worden. Uit de foto's bleek dat een flink aantal holtes gevuld waren met etter en de ontsteking doorgetrokken was richting de hersenen. Een operatie was niet meer aan de orde en de reactie op de antibiotica (het paard stond ook al geruime tijd op de antibiotica) onvoldoende. Waarschijnlijk zullen er meer factoren hebben meegespeeld, maar daar weet ik het fijne niet af. Dit nog vrij jonge paardje speelt nu op de eeuwige groene wei... het is zonde.

Sterkte met de behandeling van je paardje. Ik hoop voor je dat het goed afloopt!!!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:34

Wij vragen ons inderdaad ook af hoe het met Riezelma verder moet. Ik heb ook aan de DA gevraagt wat de volgende stap was als het niet opknapte en hij antwoorde "daar denk ik liever nog niet aan".
De onsteking lijkt zich niet verder uit te breiden, maar verdwijnt ook niet.
Riezelma heeft geen koorts en dat heeft ze ook niet gehad, dat is ook een geluk. Verder lijkt ze nu wel wat op te knappen en voelt ze zich verder goed, dus maar hopen dat er woensdag eens een keer goed nieuws is voor Riezelma.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:58

Mijn jonge tinkertje heeft 1 keer een voor en bijholteonsteking gehad aan 1 kant. Bij hem was het gelukkig een zelfde soort als bij mensen, dus vanwege een verkoudheid, 2 weken antibiotica gehad maar binnen 2 dagen voelde hij zich gelukkig weer het mannetje, daarna nooit meer problemen mee gehad gelukkig.

Maar hij voelde zich eerst wel heel zielig.

Heel veel sterkte en wens je paardje maar beterschap.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:18

Kevin heeft chronische voorhoofdholte ontsteking.
Ook bij hem heeft het maanden geduurt voor wij er achter waren wat hij nou mankeerde.
De gene die het direct in de gaten had was Gijs v.d. Marel (van simicur) en na een behandeling van enige weken was Kevin weer beter alleen is het bij hem wel chronisch en het komt ieder jaar weer terug alleen nu in mindere mate.
v.d. Marel heeft hem behandeld met inhalatie terapie, Kevin heeft nooit snot uit zijn neus gehad maar tijdens die terapie wil je echt niet weten wat er allemaal voor drab uitkomt!
Voor de herfst krijgt Kevin meestal even zo'n terapie (het gaat nu al een paar jaar goed dus niet nodig geweest de afgelopen jaren maar het kan zo weer terug komen) en ik heb altijd zo'n kapje op zijn hoofd wat je vaak bij springpaarden ziet (zo'n ding met van die kwastjes) om zijn hoofd warm te houden, daar heeft hij veel baat bij, ik ga nu een winter uitvoering voor hem maken.
Ook met het hoofd in de volle wind zetten is uit den boze. Kevin heeft een stal gehad waar eigenlijk altijd de wind volop de deur stond dus met guur weer ging dan de bovendeur dicht, anders zat het er zo weer.
De tip van Sarabande zou ik als ik jouw was eens proberen! Ik ga het ook doen als het weer zover is, is in ieder geval een stuk goedkoper dan die echte inhalatie terapie want dat was best prijzig!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:27

ben vanmiddag even geweest om zijn antibiotica te geven. hij zag er al beter uit als gisteren en hij kreeg toevallig net gevoerd waar hij ook goed aan begon. wel is er nog flinke uitvloeiing uit zijn neus.
vanavond ga ik nog ff met hem stappen en hem opnieuw antibiotica geven.

mm mijn paard is nu momenteel van een binnenstal naar een buitenstal met open deur verhuisd. eigenlijk is dit als ik het goed begrijp dus niet zo verstandig??
tanja. heeft jou paard dat netje altijd op zijn hoofd.

en ik zal het eens gaan proberen met een hooinet.

gewoon een klein beetje en is het dan ook de bedoeling dat hij dat opeet? en hoelang moet ik dat volhouden?

groetjes

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:28

Wat voor antibiotica hebben de DA's hierboven voorgeschreven ?? het schijnt dat ze niet allemaal tot in het bot (waar die holte zit-althans, zo is het mij destijds verteld) door kunnen dringen.

Ikzelf ben ook imuum voor bepaalde antibiotica. Neusuitvloeiingheeft die van mij niet gehad, alleen een bobbel onder de kaak en koorts- en als ze koorts heeft eet ze niet (da's altijd wel makkelijk om weten in zo'n geval)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:15

ik ben net bij hem geweest. hij had zijn eten voor de helft op. dus ik denk ook niet dat hij alle antibiotica op heeft.
nu krijgt hij dus geen eten meer totdat ik morgenmiddag (1400) de antibiotica kom geven. daarna krijgt hij weer neits tot aan (2200) als hij zijn 2de dosis krijgt. aangezien hij toch weinig honger heeft en hij die antibiotica wel tot zich moet nemen moet het maar op zo'n manier.

heb straks zijn temperatuur gemeten en die was nog 39.00.
dit heb ik gemeten om 2200. om 1230 had ik de deken eraf gehaald dus warm van de deken kan het niet zijn.
nu heeft hij zijn dekentje weer op en hoop ik dat ie lekker kan slapen vanacht.

de naam van de antibiotica zal ik morgen even kijken

groetjes [naam]

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:20

We zijn met mijn merrie in Emmeloord geweest en dhr. van Muiswinkel en dhr. ter Braake zijn beiden met Riezelma bezig. Ik neem aan dat die wel weten wat voor antibiotica ze moeten geven.
Ik heb het nog staan van de vorige keer dat ze thuis was, toen moest ze dus hals over kop weer naar de kliniek dus dat staat nog achter bij de stallen. Ik zal morgen even kijken hoe het heet.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:21

Fijn dat het er nu al beter uitziet dan gisteren (uit de reactie van 16.27). Nu nog maar hopen dat de antibiotica aanslaat en de koorts zakt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:35

vonneke schreef:
mm mijn paard is nu momenteel van een binnenstal naar een buitenstal met open deur verhuisd. eigenlijk is dit als ik het goed begrijp dus niet zo verstandig??
tanja. heeft jou paard dat netje altijd op zijn hoofd.

groetjes


Een buitenstal vindt ik zelf sowieso altijd beter hoor, alleen als je een stal hebt waar gewoon continu de wind volop staat dat is erg slecht.
Bij de vorige stal van Kevin was dat dus het geval en ja, wind of geen wind, hij stond de hele dag met zijn hoofd naar buiten, logisch ook en dat was funest voor hem.
Kevin heeft het netje op als het weer guur begint te worden dus als het weer herfst wordt en er veel wind is dan krijgt hij hem pas weer op.
Hoewel hij nu een stal heeft die gewoon helemaal uit de wind ligt dus het zal nu waarschijnlijk niet nodig zijn maar ik wil hem iedere dag zo lang mogelijk buiten hebben en ga ook proberen een kapje van waterdicht materiaal te maken zodat hij hem buiten kan dragen, dat scheelt echt een stuk hoor, als je het hoofd lekker warm kan houden.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:01

Hoi,

Bij mijn paard is recentelijk na een half jaar tobben een hematoom in het zeefbeen in het hoofd ontdekt.
Bij een kliniek is 2 maal een scopie en röntgenfoto's van de sinussen gemaakt. De 2e maal zijn de foto's naar Utrecht gestuurd ter beoordeling.

Op zich natuurlijk heel iets anders dan problemen met de kiezen. Hij reageerde ook heel goed op de antibiotica maar de neusuitvloeiing kwam steeds terug. Hij had echter geen koorts.

Hij at de antibiotica ook niet en ik heb het poeder vermengd met appelmoes in zo'n grote injectiespuit gedaan en dan als een wormenkuur gegeven. Hier was hij heel gemakkelijk in en ik wist zo zeker dat hij alles netjes binnen heeft gekregen.

Bij Never gaan we nu op 10-9 een CT scan in Utrecht te laten maken. Hiervoor moet hij onder narcose.

Ik wist aldoor dat er iets met Never aan de hand was, ondanks dat artsen er in 1e instantie anders over dachten. Nu ben ik blij dat ik aangedrongen heb bij de artsen en dat we nu een diagnose hebben waar hopelijk nog iets aan te doen is.

Mijn advies wacht de antibiotica af. Blijf daarna zijn neus goed in de gaten houden. Never heeft een maand een zware dosis gehad en na een maand zonder begon de neusuitvloeiing weer dus ook op langer termijn kan het een aanduiding op een aandoening zijn. Wanneer het weer terug komt laat je paard goed onderzoeken scopie/rontgen enz. voordat je een herhaling van de antibiotica krijgt.

Ik hoop voor jou en je paard dat de antibiotica kuur goed aanslaat, en het geheel niet terug komt. Ik wens je heel veel sterkte.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:09

T@nj@ schreef:
en ga ook proberen een kapje van waterdicht materiaal te maken zodat hij hem buiten kan dragen, dat scheelt echt een stuk hoor, als je het hoofd lekker warm kan houden.


voor mijn merrie (die ook voorhoofdholtonsteking heeft gehad) heb ik vorig jaar een waterdicht kapje laten maken, werkt echt prima.
Nu kan ik haar gewoon 's winters lekker buiten te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:55

net weer op stal geweest, in overleg met de staleigenaar afgesproken hem niet te voeren alleen als ik er zelf ben zodat ik er antibiotica bij kan doen. heb een straks 1,5 kilo voor gegeven met antibiotica. dit at hij snel op. ondertussen zijn temp gemeten en die was nog steeds 39. ik kijk het nu even af en hoop dat het vanavond weer wat minder is.

dat kapje op zijn hoofd hebben jullie dat op doktersadvies of gewoon helemaal zelf verzonnen?
kan iemand er een foto van plaatsen?

groetjes

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:14

vonneke schreef:
dat kapje op zijn hoofd hebben jullie dat op doktersadvies of gewoon helemaal zelf verzonnen?
kan iemand er een foto van plaatsen?

groetjes


Dat kapje heb ik zelf verzonnen, maar bij de paardenartikelenimporteur (wat een woord...) hadden ze er een patroon van liggen, en dat heeft hun naaiatelier toen met waterdichte stof + voering voor me gemaakt.

Ik heb hier helaas geen scanner dus foto inscannen kan niet; maar als ik er aan denk kan ik van het weekend wel even een foto met de digitale camera maken.
Dan moet Kelanda met 22 graden maar even met haar winterkapje poseren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:03

als je dat zou willen doen. zou ik erg fijn vinden.

groetjes [naam]

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:27

Hmm, ik ben een ei met foto's ergens neer zetten Huilen

Maar als het goed is is het nu gelukt,
Kelanda met haar waterdichte wintermuts Haha!


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:12

wow dat is toch heel iets anders als ik dacht!! veel groter.

maar als ze er baat bij hebben. ik zal het eens aan mijn veearts laten zien.

net ben ik weer antibiotica gaan voeren hij at het goed op omdat hij natuurlijk ook honger had. ondertussen zijn temperatuur gemeten en die was nu 38.7

daarna heb ik hem nog een halve emmer mais gegeven anders had hij wel heel weinig gehad.

ik hoop dat het nu de goede kant opgaat.

groetjes [naam]


Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:43

Super dat de koorts nu zakt, ik hoop dat je paardje snel beter wordt.
Wanneer moet je weer naar de dierenarts?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:27

Jee Kelan, helemaal te gek dat kapje!!!
Ik heb het idd ook zelf verzonnen na de opmerking van Gijs v.d. Marel dat we moesten proberen zijn hoofd lekker warm te houden, alleen het kapje wat ik tot nu toe gebruikte is gewoon te koop bij de Divoza (zo'n gehaakt gevalletje) en daar had ik wat wollig materiaal in gemaakt maar die van jouw is 10x beter!
Heb je dat patroon misschien nog? Kan je die naar mij mailen o.i.d.? Ik wil voor Kevin heel graag ook zo'n kap maken, kan hij tenminste weer de hele winter naar buiten!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Griet35A en 96 bezoekers