wanneer stelling, wanneer buiging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

wanneer stelling, wanneer buiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 22:23

stelling is buiging in het kaakgewricht
buiging is dat het paard gebogen is van neus tot staart om het binnenbeen.
wij oefenen bv op de korte zijde de buiging, en op de lange zijde de lichte, of overdreven stelling. wanneer gebruik je ze wanneer het paard het eenmaal onder de knie heeft? (ik rijd de paarden die het nog niet kennen)
rijd je altijd met lichte buiging, of op bv de lange zijde enkel met een stelling? rijd je soms ook volledig rechtuit? met stelling noch buiging? in zijgangen en op voltes moet je buiging hebben. en daarbuiten?

Enya - Daya :-)


mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:32

Citaat:
stelling is buiging in het kaakgewricht


mmmmm..........ik heb een iets andere definitie in mijn hoofd van stelling en buiging (weet niet of ik het goed heb of hoor!! Knipoog )

Buiging zie ik als het "opbollen" van neus tot staart en dat je een welvende rug krijgt;
Stelling zie ik als het links of rechts stellen van hoofd/hals/schouder-->paardenlichaam

Buiging probeer ik (als je de definitie van hierboven mag gebruiken) altijd te rijden met dressuren. Met springen ook wel,maar in mindere mate, minder verzameling en dus ook niet te hoog ingesteld in de nek.

Stelling rijd ik met afwenden, bochten rijden etc. maar niet op in principe niet op rechte lijnen. Behalve als ik hem losser wil krijgen dan wel!! Op rechte lijnen rijd ik hem ook wel in een schoudervoor/binnen en travers.

succes!!

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:04

ik rij op rechte stukken zonderstelling,gewoon met mijn twee benen en op twee teugels.
soms doe ik welleens gewoon als oefening,stelling vragen op rechte stukken.
ik vraag altijd met rijden stelling,iederen dag.
met van handverandering in de wending,met grote volte's,kleine volte's en ga zo maar door,gewoon bij ieder figuur.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 20:14

dus mikmak, jij zegt dat buiging eigenlijk ook rechtstelling is, maar dat hij buigt in zijn rug? hm ja, kan zeker kloppen! en dan dat stelling is dat hij uit de rechte lijn is. volgens jouw definitie kan een paard dus tegelijk in buiging en stelling lopen.
ik weet niet of er een regel ofzo voor bestaat, daarom vroeg ik het ook.

en dan geloof ik dat beautyfull_mickey het zoals ik bekijkt. zo rijd ik dus ook. en losmaken dmv buiging in het kaakgewricht wanneer het lichaam rechtdoor loopt.

Enya - Daya :-)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:16

ik vind buigen in de rug en stelling wel iets anders.
als je op je paard zit,en je rijd goed,dan krijg je toch als je stelling vraagt vanzelf buiging in de rug,of zie ik dat verkeerd?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 21:25

ja, dat klopt. maar het hangt af van de definitie die we beide geven wat je daar precies mee bedoelt.
buiging in de rug moet er imo altijd zijn, en dan pas gebruik ik de termen stelling (kaakgewricht, dus voor als het lichaam recht is), en buiging (lengtebuiging). terwijl mikmak die termen anders gebruikt.

Enya - Daya :-)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 23:20

Ik heb geleerd dat stelling betekent dat je paard kijkt waar hij heen gaat en dat buiging als een boog door zijn hele lijf heen gaat.

Op de rechte lijn heb je hem rechtgesteld (=kijkt vooruit) en geen buiging, in een wending of hoek heb je en stelling en buiging in de richting waar je heen gaat. Ga je linksom, dan heb je dus linker stelling (=paard kijkt naar links) en zijn hele lichaam buigt om je binnenbeen heen (=buiging)

stelling heb je dus altijd en buiging in alle hoeken en wendingen/voltes


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:11

precies wat PriscaZ zegt. Mikmak wat jij met buiging bedoelt, omschrijft de rest van de paardenwereld Knipoog als een aangespannen bovenlijn Haha!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:37

Lielle schreef:
precies wat PriscaZ zegt. Mikmak wat jij met buiging bedoelt, omschrijft de rest van de paardenwereld Knipoog als een aangespannen bovenlijn Haha!


*LOL*

Stelling en buiging zijn zoals ponyzotje het uitlegt. En wat het hoe en wanneer betreft, ik vraag stelling danwel buiging op de momenten dat ik vind dat mijn paard dat even nodig heeft. Heb daar geen vast 'schema' voor.
En idd, op een volte zorg je voor voldoende stelling EN buiging net als in de verschillende oefeningen en zijgangen. De mate waarin is afhankelijk van het paard, het niveau (in hoeverre hijis afgericht) en de oefening die je rijd.

puntje puntje puntje

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:31

Wat is het nou?
Ik snap er nog steeds geen **** van!

Buiging in de rug in de zin van 'rond rijden' snap ik. Dus dat de rug omhoog komt. Dat kan.

Maar jullie hebben het ook over het buigen van de rug, een paardenrug kan toch helemaal niet buigen? In de zin van 'om het binnenbeen heen buigen'. Net als een hond, die kan dat ook niet.
Daarom gaan paarden van nature als een plankje de bocht door. De buiging die je ziet wanneer je hem om je binnenbeen heen buigt, is eigenlijk nep en 'zit'm in de hals, niet in de rug.

Dus:

Wie heeft de kloppede defities?

Buiging is: Verward

Stelling is: Verward

Ik ga zelf ook nog eens nadenken over een goede def.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 22:32

een paard kan wel degelijk buigen, denk ik. het paarden kan bv ook bep. spieren aanspannen rond de ruggengraat, moest die niet kunnen buigen. de wervelkolom is idd beperkt buigbaar, maar wel iets.
als de rug omhoog kan komen, kan die toch ook buigen?
nu, iig zie je in het rijden toch verschil tussen stelling en buiging? als ik stelling vraag, voel ik niks tegen mijn benen, mijn paard loopt rechtdoor. vraag ik buiging, dus door het hele lijf, duwt mijn paard langs alle kanten (ze kennen het vaak niet, diegenen die ik rijd). en moet ik hem dus wel anders rijden dan als ik stelling vraag.

als het anatomisch niet klopt dat een paard zijn ruggengraat kan buigen (horizontaal), wat is het beeld dan van een gebogen paard? dat zie je toch ook op een foto van boven genomen??

Enya - Daya :-)

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:05

ponyzotje schreef:
een paard kan wel degelijk buigen, denk ik. het paarden kan bv ook bep. spieren aanspannen rond de ruggengraat, moest die niet kunnen buigen. de wervelkolom is idd beperkt buigbaar, maar wel iets.
als de rug omhoog kan komen, kan die toch ook buigen?
nu, iig zie je in het rijden toch verschil tussen stelling en buiging? als ik stelling vraag, voel ik niks tegen mijn benen, mijn paard loopt rechtdoor. vraag ik buiging, dus door het hele lijf, duwt mijn paard langs alle kanten (ze kennen het vaak niet, diegenen die ik rijd). en moet ik hem dus wel anders rijden dan als ik stelling vraag.

als het anatomisch niet klopt dat een paard zijn ruggengraat kan buigen (horizontaal), wat is het beeld dan van een gebogen paard? dat zie je toch ook op een foto van boven genomen??


Ik vind het logischer klinken dan mijn eigen verhaal. Schijnheilig
Dus ik zit nu met een heel gefrustreerd hoofd in boeken te bladeren, op zoek naar het stukje waarin ik heb gelezen dat het anatomisch onjuist is te zeggen dat het paard zijn wervelkolom kan buigen.
Ik heb het nog niet gevonden.
Wél stukjes waarin beschreven wordt dat een paard niet op de goede manier buigt als het buigen zich bijv. beperkt tot de hals.
Maar nergens vind ik een betere omschrijving als: 'mooi zijwaarste buiging door zijn lijf.
Buigzaamheid kan je testen door je paard op een kleine volte te laten lopen. Daarbij moeten de achterbenen goed kruisen, het achter-buitenbeen moet actief buigen en vloeiend van het lijf worden weggeduwd, en het gewicht wordt via het bekken verplaatst.
Voor een mooie buiging door het lichaam moet de schouderspier zich goed kunnen uitstrekken en de ruggengraat flexibel zijn. Het aanliggende zachte weefsel (lees ik hier Haha! ) moet goed zijn.

Goed, dit klinkt dus tegenstrijdig met mijn eerdere berichtje.

Argh! Boos! Waar las ik nou dat de wervelkolom niet kan buigen!?

Enne... waar blijven de preciese defenities van stelling en buiging? Wie?
(Géén ronding!)
Ik zoek nog even verder.... Scheve mond

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 23:08

misschien las je het net iets anders?
een wervelkolom kan opwaarts maar heel beperkt buigen, overigens. itt tot een jachtluipaard bv, dat zijn achterbenen helemaal onder zijn voorbenen kan steken zeg maar. wat een paard niet kan.

Enya - Daya :-)

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:11

Nog iets gevonden: (best leuk, zo'n of-topic discussie met jezelf *LOL* )

De wervelgewrichten zijn licht beweeglijke gewrichten.
Tussen deze gewrichten bevinden zich dikke lagen kraakbeen en bescherming en omdat elk gewricht een klein beetje kan bewegen, is de ruggengraat licht buigzaam.

Oké ponyzotje.... Bloos

Nu de defenities nog!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 23:26

wil ik ook wel eens weten. mss bestaat er wel geen def. voor. de mijne vind ik goed voor mezelf. mijn instructrice kan het iig goed toepassen in de les.

Enya - Daya :-)

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:27

Mulan schreef:
Enne... waar blijven de preciese defenities van stelling en buiging? Wie?
(Géén ronding!)
Ik zoek nog even verder.... Scheve mond


Komtie: Knipoog

Stelling= Van stelling is sprake als het paard zijdelings gebogen is in de nek en in de rest van de wervelkolom recht blijft.
De ruiter ziet dus een oog van het paard en stelling is alleen mogelijk als er sprake is van nageeflijkheid in het nek- en kaakgewricht.

Buiging= De zijdelingse buiging van de wervelkolom, het hele paard om het binnenbeen van de ruiter. Het paard gaat daarbij tevens in stelling.

Voila, letterlijk uit het lesmateriaal van de ORUN Lachen
Laatst bijgewerkt door Luci op 08-09-03 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

puntje puntje puntje

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:29

Kortom er kan geen sprake zijn van buiging zonder stelling, andersom wel.
Laatst bijgewerkt door Luci op 08-09-03 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

puntje puntje puntje

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 23:32

jep.
mijn definitie was juist Haha! (najaaaa die vd intructrice)

Enya - Daya :-)

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:34

Dat is heldere taal.

Dank u!

Enne... zullen we ons nu nog even verdiepen in de vraag van de startende topic??? *LOL*

1. Rijd je altijd met lichte buiging, of op bv de lange zijde enkel met een stelling?
2. Rijd je soms ook volledig rechtuit? Met stelling noch buiging?
3. In zijgangen en op voltes moet je buiging hebben. En daarbuiten?

Dit waren ze, he ponyzotje?
Laatst bijgewerkt door Mulan op 08-09-03 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:36

alstu ! Lachen

en inderdaad ponyzotje, jouw uitleg klopte (zei ik toch al! Knipoog )

puntje puntje puntje

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 23:57

jep, bedankt mulan Lachen (en luci Lachen )

zelf...
lange zijde vaak even helemaal rechtuit, en een middengang vragen bv. galop altijd met stelling (logisch, denk ik). verder bij alle figuren buiten middellijn en diagonaal een stelling, en in bochten een buiging. zijgangen rijd ik niet vaak. hmz ja, tis aan de anderen Haha!

Enya - Daya :-)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:56

galop hoeft ook niet met stelling, sterker nog op de rechte lijn is je paard ook in galop rechtgesteld.

Stelling en buiging idd in wendingen en zijgangen. Daarnaast ook op de rechte lijn als training.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eldie, mala26 en 68 bezoekers