Winterpenen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-01 18:15

Mijn paardjes krijgen echt kiloooos per dag, nou ze er weer zijn. Heerlijk vinden ze het!
Ik snijd ze nooit door, omdat ze nu zelf goed moeten kouwen en hun kiezen moeten gebruiken. Ze kunnen zo niet te snel eten, en dat vind ik wel een voordeel.

Maar ja, mijn vraag: heeft één van jullie wel eens nadelen ondervonden van het voeren van winterpenen? Ik heb er nog nooit iets negatiefs over gehoord, en ben benieuwd hoe dat bij jullie zit.


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:48

Vieze winterpenen met gevaar op zandkoliek, Maar daar heeft bijna niemand meer last van omdat ze gewassen worden.
En bij grote hoeveelheden krijg je een laxerend effect. Nog een ander nadeel is dat als er rotte penen tussen zitten dat je kans heb op koliek.
voordelen: - wortelen werken eetlust bevorderend
- hoog caroteen gehalte
Eigelijk is het dus zo dat je gewoon goed op moeten letten met welke penen je voert en verder maakt het niet veel uit.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:00

hoeven ze tenminste geen brilletje op Haha! Clown

Sorry, ben ff flauw Party!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:04

Hele gote penen snijd ik in de lengte door (ivm met verslikken), verder -zoals al gezegd- zandvrij, ivm zandkoliek. Hier is zo´n oude wijsheid dat veel wortels goed tegen wormen zouden zijn, las laatst dat het een bakerpraatje is. Als het toch zo is, is het mooi meegenomen *LOL* !

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:11

ik snij ze ook door omdat anders staat kvika er een uur me te klooien en stikt ze soms half,
maar ze vind ze ook heerlijk Kwijl doet er ook bij
*LOL*

tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:29

Ik snij ze ook wel eens in kleine stukjes, en dan strooi ik ze door de hele stal. Hebben ze een tijdje wat te doen!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:33

Wortels zijn supergezond....
Je raadt het nooit, verschillende homeopaten en artsen hebben ondervonden dat de caroteen goed is tegen kanker....
Dus ik mag ook wortels eten, heel veel *LOL* !

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:34

Bij ons krijgen ze ook wortels. Alleen niet te veel want ze eten zich al vol op het land. Maar als ze wat krijgen zijn het wortels of mais.
en we hebben helemaal geen problemen(we wassen ze wel eerst).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:34

jaah, hier worden ze onderhand ook weer thuisgebracht Haha!

Als ze ff een tijdje liggen gaan ze soms wel een beetje rotten, maar die plekken snijd ik er gewoon altijd af, dan worden ze dr ook niet ziek van. en ze zijn dr DOL op!! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:20

Onze pony's krijgen ook winterpenen, maar dan als beloning tijdens het trainen. Dat is per training (en per pony) ongeveer driekwartwortel, twee keer in de lengte doorgesneden (dus haaks op elkaar) en dan in plakjes. We doen geven het niet echt als voer (wordt een beetje duur) maar ik zie verder geen nadelen eraan verbonden. Je moet alleen oppassen met de vorm waarin je de wortels snijdt; plakjes (dus rond) schijnt slecht te zijn omdat een paard er zo in kan stikken.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:54

@xyzutu2, wat kosten bij jullie de wortels Verward ? Ik betaal 10,- voor een zak van 25 kg. Onze paarden (eigenlijk alle die bij ons op de stal staan), krijgen ca. een halve zak p.w. bij hun normale voer. Da´s 5,- p.w. per paard (de zakken worden dan ook nog in de stal bezorgd Lachen ) Kosten ze bij jullie zoveel meer??? Ik vind dat niet duur!

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 22:11

Ik geef ook winterpeen en dan laat ik ze er zelf stukken vanaf happen, leuke bezigheid voor jou en je paard *LOL* Ik was ze inderdaad wel af i.v.m. zand. En ik koop een hele grote doos voor 6,00, vind ik ook geen geld eigenlijk.

gr. Ziggy

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-01 13:44

Kim, wat is het nadeel van een grote hoeveelheid caroteen?

De wortels worden gewassen thuis bij mij geleverd, en schimmelplekjes snij ik er altijd af.

Ik krijg een zak (gewassen) van 25 kg thuisgebracht voor f4,=.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:49

Citaat:
Op 2001-09-24 14:44, schreef carola:


Ik krijg een zak (gewassen) van 25 kg thuisgebracht voor f4,=.


Kijk..... daarvan word ik nou jaloers Haha! ! Da´s echt een koopie!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:54

Ik heb ook wel eens chicorei gegeven. Dat zijn zo van die witte wortelen hé!
Die moet je wel grondig wassen en dat is een heel karwei, elke ochtend en avond. Daarom geven wij nu altijd bieten (voederbieten) die koop ik aan een 3 frank (=is 0.15 gulden) de kilo ofzo, dsu ik kom er erg goedkoop van af. Met onze drie pony kopen we één ton. Clown

Voorgewassen wortelen houden het bij ons niet langer dan een week, dus dat is niet echt voordelig.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:21

aaaah wat goedkoop waar kopen jullie die?? Haha! wij krijgen ze ook wel es van een kennis maar die mag ik niet aan me paard geven Haha!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:31

Ik betaal voor een hele krat vol (hele grote)winterpenen F 5,- en zo worden ook nog bezorgd! Haha!
Niet duur dus

Liefs layla d

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:42

Ja ik betaal ook zo weinig, 5 piek is toch niets? Echt een krat vol!
En de paardjes zijn er gek op! Vork

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:35

mmzzz slim ja! Ik zag straks wortels te koop staan, en toen twijfelde ik of ik ze zou kopen, maar als ze zo goed zijn ga ik ze morgen toch maar even halen Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:12

Citaat:
Op 2001-09-24 17:54, schreef visje:


Voorgewassen wortelen houden het bij ons niet langer dan een week, dus dat is niet echt voordelig.


Dat ligt eraan hoeveel je ze geeft Lachen, bij mij zijn ze na een week echt op, ik moet zelfs vaak bijkopen *LOL* !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:31

We hebben 3 paardjes en ik zou ze ook kunnen 'op' voeren binnen een week, maar dat si me wat te duur. De bieten zijn dan véél voordeliger en ze eten ze met evenveel gretigheid op! *LOL* Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:36

Nadelen? Razinda heeft er een slokdarmverstopping van gekregen...maar ja zij heeft natuurlijk een probleem met haar gebit. Volgens de kliniek komen trouwens de vreselijkste slokdarmverstoppingen met de grootste schade door wortels.

Toch voer ik al zo lang ik het me kan herinneren wortels. Ze krijgen ongeveer 1 kilo per dag. Van de zomer kocht ik zakjes bij de supermarkt maar nu kan je ze gelukkig weer in grote zakken of kratten kopen. Minder mooi en schoon, maar wel veeeeel goedkoper! Voor Razinda rasp ik de wortels nu. Klopt trouwens dat caroteen heel goed is voor paaren (en mensen). Toen Jur drachtig was kreeg ze extra veel, want voor drachtige merries is het ook heel erg goed.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 17:09

Hele grote penen breek ik doormidden en de vieze/rotte haal ik eruit Misselijk

_________________
<font color="deeppink">Lieve Bolivia, wat ben ik blij
Met jou als verzorgpaard...
Je bent echt meer dan een miljoen waard!</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Spirit op 2001-09-25 18:12 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 17:53

Dat hoge caroteen gehalte is een voordeel.
Groetjes

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, IASCrawler en 26 bezoekers