2,5 jarig shetje voor de wagen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

2,5 jarig shetje voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 11:15

Er staat bij mij op stal een shetje van 2 of 2,5 ouder is hij niet. Die wilde ze graag voor de wagen zetten, dus wagen gekocht, tuig gekocht en ja hoor binnen 2 maanden loopt shetje voor de wagen. Het beestje heeft geen spiergroei niets, is eigenlijk nog " baby "
Nou zag ik ze dus gister op de weg ermee lopen, beestje heeft geen ijzertjes en diegene die ermee liepen kennende had het beestje al een aardig tijdje achter de rug.
Naar mijn inziens is het beleren en laten trekken op 2 jarig leeftijd niet echt bevordelijk, of wel Verward

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:22

Trekken is veel lichter als dragen. Paarden en pony's die voor de wagen worden beleerd zijn vaak nog wat jonger. Voordeel hiervan is dat ze al bitwijs zijn en de stemhulpen kennen als je begint met zadelmak maken.
Maar als het shetje nog een echte baby is en ze gaan er lange tijd mee rijden voor de wagen dan zijn ze mijns inziens echt verkeed bezig!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:43

ik denk dat je zo'n mensen echt wel is kan aanspreken daarover hoor! das toch echt niet te doen! Lees ook bij haflinger van 2,5.

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:02

Zielig is het!!!! Boos!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:06

2 jaar vind ik ook veel te vroeg. Met 2,5 jaar zou je kunnen beginnen met aanspannen, maar dat is toch afhankelijk van het paard. Verder moet je zo'n paardje natuurlijk ook niet in no time vol belasten, maar het rustig opbouwen. Tja... verder blijft het het paard (pony) van een ander en heb je er weinig over te zeggen.

MoNzA

Berichten: 90
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:15

Boos!is dat niet een beetje jong????

ken weer bokke

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:23

meteen voluit voor de wagen met 2,5 jaar vind ik ook een beetje boel vroeg. Maar helaas hebben de meeste mensen het geduld niet om het diertje vanalles te leren (wat te denken van de stemcommando's??) maar gelijk het diertje voor de wagen te spannen en hup trekken peerd of je nou wil of niet.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:03

ik vind het zelf eigenlijk ook wel erg vroeg hoor!en dan ook al gelijk vol belasten is dan ook wel veel lijkt mij voor een `baby`.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:24

Tsja, ik denk dat het geen kwaad kan om ene pony zo af en toe te belasten maar metteen lange tochten mee gaan maken Verward
Het ligt er ook aan of de pony het leuk vind! want ik denk dat als de pony het leuk vind dat ze het wat vaker doen. Want anders is heft die pony er over een half jaar helemala geen zin meer zin.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:01

Ook ik vind dat rustig aan beginnen met aanspannen op een leeftijd van 2,5 jaar niet verkeerd is. Mits het met beleid gebeurd en de pony er lichamelijk en geestelijk sterk genoeg voor is. Maar zwaar werk kun je van zo'n jong dier imo niet vragen.
Je kunt die mensen er best eens proberen op aan te spreken, hoor. Luisteren ze niet, dan kun je ze niet tegenhouden, maar je kunt het allicht proberen.

* To Belg, or not to Belg *

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:19

Is dus ongeveer 2½, ze nemen 2 maanden de tijd om te beleren en de omgeving van Leiden is plát.... In mijn ogen geen enkel probleem en verder heb jij de er zowiezo niet mee te bemoeien.

www.homocaballus.net

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:23

wow huertecilla, last van lange teentjes?

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:44

Onze pony was bijna drie toen we hem gingen beleren voor de wagen (een licht sulkykarretje)..eerst hebben we hem met autobanden laten trekken en dat gingen prima..Toen de shet drie was zijn we er voor het eerst mee op de weg gegaan..geen probleem hoor..het beestje heeft wat te doen en is allang blij..als ik jou verhaal zo lees..zou het voor mij geen problemen geven..zolang ze het maar rustig opbouwd...

!Update profiel!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 12:34

Huertecilla schreef:
Is dus ongeveer 2½, ze nemen 2 maanden de tijd om te beleren en de omgeving van Leiden is plát.... In mijn ogen geen enkel probleem en verder heb jij de er zowiezo niet mee te bemoeien.


Pardon, Ik vraag hier iets normaals. En jij hebt je er helemaal niet mee te bemoeien, als het je niet bevalt ga je een topic verder kijken Doei, doei
En wie zegt dat 2 maanden de tijd is genomen om te beleren???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:32

fsoudan"]
Er staat bij mij op stal een shetje van 2 of 2,5 ouder is hij niet. Die wilde ze graag voor de wagen zetten, dus wagen gekocht, tuig gekocht en ja hoor binnen 2 maanden loopt shetje voor de wagen. Het beestje heeft geen spiergroei niets, is eigenlijk nog " baby "
Nou zag ik ze dus gister op de weg ermee lopen, beestje heeft geen ijzertjes en diegene die ermee liepen kennende had het beestje al een aardig tijdje achter de rug.
Naar mijn inziens is het beleren en laten trekken op 2 jarig leeftijd niet echt bevordelijk, of wel Verward
[/quote]


Mss is het maar beter om gewoon een oogje toe te knijpen als zoiets weer gebeurd.Dit zeg ik niet om je aan te vallen,maar ten eerste schop je jezelf weer tegen de schenen,er komen helaas meer mensen van de boerderij hier en die roddelen nogal graag.Dan krijg je dadelijk weer de zwarte piet toegespeeld door twee bepaalde personen(je weet wel wie ik bedoel).Ook weet jezelf al dat het niet goed is,waarom wil je dat bevestigd hebben?Enne het is zonde van die Fries en shet,maargoed die beesten weten niet beter en de eigenaren komen zichzelf nog weleens tegen geloof me.

[quote="Huertecilla schreef:
Is dus ongeveer 2½, ze nemen 2 maanden de tijd om te beleren en de omgeving van Leiden is plát.... In mijn ogen geen enkel probleem en verder heb jij de er zowiezo niet mee te bemoeien.


En wie ben jij om uit te maken waar zij zich wel en niet mee heeft te bemoeien? Boos! Is die shet van jou?Nee!De enige die het recht heeft om dat te zeggen is de eigenaar imo.


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:37

Met 2,5 mgen ze al voor de wagen hoor, trekken mogen ze al veel eerder. Heel langzaam opbouwen natuurlijk, maar is dan echt niet zielig hoor Lachen

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:29

'Zielig' vind ík die zeurpieten hier die menen dat ze het recht hebben om anderen te bekritiseren zonder enigen kennis van zaken. Verder heb je ook mét kennis van zaken lang niet altijd het recht op zelfs maar een menig over de situatie en beslissingen van een ander, laat staan dat je er wat van mag zeggen.
Ik weet dat degenen die ik hiermee aanspreek daar niets van begrijpen, want anders hoefde ik deze opmerking niet te maken.

Bottom line: kan dus prima en is léuk voor die pony!

www.homocaballus.net

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:00

Huertecilla schreef:
'Zielig' vind ík die zeurpieten hier die menen dat ze het recht hebben om anderen te bekritiseren zonder enigen kennis van zaken. Verder heb je ook mét kennis van zaken lang niet altijd het recht op zelfs maar een menig over de situatie en beslissingen van een ander, laat staan dat je er wat van mag zeggen.
Ik weet dat degenen die ik hiermee aanspreek daar niets van begrijpen, want anders hoefde ik deze opmerking niet te maken.

Bottom line: kan dus prima en is léuk voor die pony!


Ik vraag hier iets, heb geen kritiek noch comentaar. Degene die hier comentaar levert ben jij. De vraag in mijn topic is " kan dit kwaad" meer niet. En ja misschien bemoei ik mij ermee, maar zeker niet in kwade zin. Zorgen maken om iemand anders paard kan zeker GEEN kwaad. Als ik iets doe wat misschien niet goed is voor mijn paard zou ik het zeker fijn vinden als iemand mij daar op wijst. elkaar helpen noemen ze dit!!!

Als je hier nou zo aan ergert blader lekker een topic verder, maar ga geen postings plaatsen waar oorlog door kan komen Want jij kan niet weten met welke bedoelingen ik dit plaats. En ik heb dit topic zeker niet geplaatst om iemand af te zeiken of de grond in te stampen, en dat is van jou postings niet te zeggen Boos!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:03

Huertecilla schreef:
'Zielig' vind ík die zeurpieten hier die menen dat ze het recht hebben om anderen te bekritiseren zonder enigen kennis van zaken. Verder heb je ook mét kennis van zaken lang niet altijd het recht op zelfs maar een menig over de situatie en beslissingen van een ander, laat staan dat je er wat van mag zeggen.
Ik weet dat degenen die ik hiermee aanspreek daar niets van begrijpen, want anders hoefde ik deze opmerking niet te maken.

Bottom line: kan dus prima en is léuk voor die pony!


BTW welke kennis heb jij van deze situatie dan?? Je moet niet tegen iemand zeggen dat dit niet kan, en vervolgens zelf doen

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:07

Wat een onzin zeg. Onze inmiddels 2,5 jarige fries loopt ook bijna voor de wagen. We zijn al vanaf 2 jaar en 2 maanden bezig hem heeeel langszaam te beleren en hij loopt nu 1 a 2x in in de week in het tuig aan de lange lijnen en is al een keer stappend voor de wagen geweest.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:05

Dat vind ik ook erg vroeg Manda, zeker voor een fries. Dat is één van de rassen die erom bekend staan dat ze laat volwassen zijn. Als je met 2 1/2 rustig begint met beleren ok, maar 2 jaar en 2 maanden, dat vind ik echt veel te vroeg.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:52

Pinky was in 3 weken volledig beleerd.
Maargoed ik ben dan ook een dierenbeul Scheve mond

Gelukkig dacht de prof die Pinky beleerd heeft er hetzelfde over als ik.
2.5 jaar is een prima leeftijd. 3 weken training. en daarna 1 keer in de 2 weken een uurtje mennen. Beestje kan het prima aan en vind het geweldig.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:09

Ik zie hier ook niet echt een probleem hoor?!

Ik heb een shet gehad waarmee ik op tweejarige leeftijd begonnen ben met langeteugelen en deze heb ik ook rond 2,5 jarige leeftijd beleerd voor de kar.

Waarom niet? Trekken is een hele andere belasting dan als je erop gaat zitten.
Beestje vond het hartstikke leuk!

Inmiddels heb ik deze shet niet meer maar ik weet dat hij een erg goed tehuis heeft waar ze veel plezier van hem hebben en inmiddels is hij bijna tien.

En over geen hoefijzers: dat had ik bij deze shet ook niet. Hij had hele goede hoeven en volgens de hoefsmid was het absoluut niet nodig. Ligt ook een beetje aan het paard natuurlijk. Mijn e-pony heeft hoeven die er waarschijnlijk veel minder goed tegen kunnen om veel op de verharde weg te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:04

Mijn shet is 1,5 en loopt nu al voor de wagen Schijnheilig

"los" aan een touwtje naast zijn grote vriend Rydar dan wel Tong uitsteken Maar die wandeld al uuren achter elkaar mee.. en als ie moe word.. dan mag ie achterin Haha! Knipoog

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:10

2.5 lijkt me best een goede leeftijd hoor. trekken is natuurlijk wel veel lichter dan dragen!
Pony moet er zelf natuurlijk wel klaar voor zijn...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, floorsxm, frutsel05, Punz, singa, Supertje, Team_Sublime, Titsia, turtlelito, vilheide, xDeena_ en 188 bezoekers