Wat kan je paard nu aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Wat kan je paard nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 21:53

Hoi, er was een topic en daar had ik gelezen dat er iemand elke dag een anderhalf uur rijd. Maar ik heb zaterdag iets langer dan een uur (half uur gesprongen) zondag een anderhalf uur gaan wandelen, maandag niet gereden, dinsdag een uurtje, woensdag een anderhalf uur privé les, en vandaag ook een anderhalf uur waarik dan een minder dan een uur heb gesprongen..
Camble kan best 5 uur na elkaar lopen Haha! maar vandaag werd ze op het einde het springen wat beu ook (was ook eerste keer dat we parcours sprongen)
Maar als ik een anderhalf uur rijd, stap ik wel veel hoor.
Ik had privé les samen met een andere jongen woensdag en hij heeft meer gedraaft en gegallopeerd dan ik.
Vinden jullie dat ik te zwaar train? En dat ik wat rustiger moet trainen?
Wat doe ik dan het beste morgen? ik dacht zelf aan een uurtje wat rustiger rijden.

Trouwens staat ze nu nog dag en nacht op de weide

groeten
Laatst bijgewerkt door Farjen op 04-09-03 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:54

Ach, je paard kan het echt wel aan hoor, anderhalf uur lopen, alleen trainingstechnisch ( Haha! ) gezien heb je d'r geen bal aan omdat dat paard nooit zo lang geconcentreerd bezig kan zijn.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:10

nou kvind het niet ook niet zo bijzonder zwaar , kan wel ergens tegen hoor!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:12

Bunny kan wel 3 uur achter elkaar op buitenrit, dan is ze nog vrij fris. Wel ga ik er dan een paar keer af naast lopen en laat haar even grazen anders vind ik het wel te veel. Omdat ze toch wel klein is.

Ze heeft wel echt een top conditie, het is net of ze adrenline maakt als ze in ren-galop zit. Harder en sneller houd ze zo 10 minuten vol Pling En dan moet je nog proberen te stoppen *LOL*

Maar ik probeer het gewoon omdat ik toch wel 50 kilo ben en zij maar 1.20 is niet te lang en te vermoeind te maken. Maarja best lastig maar zo hittepit! Haha!

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:16

op buitenritten (veel stap) houd ze het iig wel 4,5 uur vol, maar rijden doe ik meestal een uurtje en dan een half uur trainen en de rest rond banjeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:17

Maar ladies, er zit een behoorlijk verschil tussen TRAINEN en buitenritjes rijden....
Buitenritten maak ik ook van een uurtje of 5 (en ik loop er niet langs en stap doorgaans niet eens een keer af en ze krijgen ook geen eten en drinken), maar TRAINEN doe ik doorgaans maar een half uur per keer....

Zoey
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:08

Hoi ik vind eerlijk gezegd wel dat je te zwaar traint. Anderhalf uur achter een stuk trainen heeft geen zin. Het paard kan zich niet zo lang concentreren en daarnaast zal zijn werklust af gaan nemen.
Dit komt doordat hij elke dag zo lang moet lopen dat hij er geen zin meer in heeft.
Ik denk dat wanneer je oefeningen aan je paard vraagt en hij doet deze goed je ermee moet stoppen. Zo zorg je dat er een goede basis gelegd wordt met optimale concentratie van je paard

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:16

Luister naar je paard. Als hij flauw word (en dat zou ik ook worden als ik anderhalf uur lang hard moest trainen!) dan is het op dat moment teveel. Ik geloof heus dat hij het conditioneel aankan, maar dan is hij het geestelijk gewoon zat en moet je wat anders te doen vinden. Anderhalf uur priveles vind ik *veel* te lang, dat is uitputtend voor een paard. Zo lang kan hij zich helemaal niet concentreren. Ik vind dus niet dat je teveel doet met je paard, maar wel dat je de verkeerde dingen doet. Ga eens lekker met hem het bos in! Of koop z'n grote voetbal en ga lekker voetballen, of doe er wat vrijheidsdressuur tussendoor - afwisseling. Zo houd je z'n leven leuk en z'n koppie enthousiast.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 17:20

Heb het niet echt duidelijk allemaal uitgelegd, van een anderhalf uur privéles zat er ook ff longeren tussen en ook momenten dat ze een kwartiertje met een los teugeltje mag stappen enzo.. Het was heus niet aan één stuk door..

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:22

Wat ze aankunnen hangt voor een groot deel van hun conditie af.
Maar als ze iets leuk vinden, houden ze het denk ik langer vol.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:39

Ik rijd mijn paar nooit langer dan een uur. Meestal rijd ik maar een halfuur of driekwartier. als ik langer ga rijden merk ik dat de concentratie weggaat en dat snap ik ook wel. Een paard kan zich niet 2 uren volledig concentreren. Tenminste die van mij niet, en het hoeft van mij ook niet. Als ik op buitenrit ga word het wel eens wat langer maar dat zie ik als pure ontspannig en niet als training. In mijn geval geldt dat trouwens ook voor springen.