wat rijtechtinsche vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

wat rijtechtinsche vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 16:07

hoi allemaal,

ik heb afgelopen maandag als eerste op een paard gereden die 2 jaar lang geleased.het was erg leuk,en een uitdaging.maar nu even wat vragen;in het begin tijdens het draven houdt ze haar hoofd heel hoog,en het lijkt of ze daardoor veel vaart mindert.in stap en galop is dit niet het geval,dan loopt ze netjes met haar hoofd naar beneden en in een normaal tempo,ook was het moeilijk haar op een gelijkmatig tempo te laten lopen in de draf,dus veel bijdrijven en weer opvangen.na ongeveer 20 minuten rijden ging het iets beter,zou het kunnen dat ze gewoon ontzettend stijf is in het begin?
alvast bedankt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:47

Ik heb wel vaker gehoort dat er meer paarden zijn die de meeste moeite hebben met draven.
Misschien is ze idd stijf, misschien heeft ze een langere opwarmtijd nodig.

En wie weet hoe ze gereden is in die 2 jaar dat ze geleased is.

Als ze een racemonster erop heeft gehad dan kent ze waarschijnlijk alleen het instappen en het galoperen Haha!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:41

galop is (na het warmstappen) een manier om je paard gauw los in de spieren te krijgen. Je zou dus kunnen proberen na een lange stapperiode eerst te gaan galoperen (voorwaarts-neerwaarts) en pas daarna gaan draven.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 11:26

oke,ik zal het proberen,thnx voor de tips

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:35

ze kan wel degelijk pijn hebben aan haar rug, omdat het een diagonale gang is en een strekking vraagt van bepaalde spieren. dus loswerken, als het aanhoudt toch even laten nakijken. je weet maar nooit.

massage kan overigens ook veel helpen. dan moet je de rug wel erg goed laten werken.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:50

petrabonanza geeft je de goede oplossing, Want je zegt dat het na 20 minuten pas beter gaat.
Een oplossing is ook om te longeren met bijzet touwtjes en eerst flink de rug te ontspannen en los werken voor je gaat rijden.
Vooral het paard niet met het hoofd om hoog laten lopen, daar ontspant hij niet van.
Veel succes!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 17:28

thnx allemaal,ik ga het proberen

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:43

Als ik jou was zou ik gewoon als je hem goed losgestapt hebt, lekker voorwaarts draven. Hij valt erg terug in tempo en hij moet juist voorwaarts en naar beneden. Je zegt dat het na 20 min beter ging, dan zal hij na een tijdje voorwaarts, figuren en overgangen rijden je hand wel opzoeken. Het heeft blijkbaar gewoon nog wat tijd nodig, Rex doet precies het zelfde en na een tijdje zoekt hij vanzelf de hand op.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:35

Ik weet toevallig over welk paar het gaat, dus zal ook eens even mijn fisie geven:

Joy is wat men ook wel eens noemt een diesel, ze moet heel lang omgang komen als het ware. Dus daar kun jij verder ook niet zoveel aan doen, vooral niet in zo'n manege les.

Naar mijn idee is bij Joy het grootste probleem het tempo, dat paard is gewoon totaal niet voor het been als zelfs als je hem 5 tikken geeft is de reactie minimaal. Tenminste, dat is wat ik heb gezien toen ze geleasd werd, in de manege lessen heb ik haar nog niet echt zien lopen dus daar kan ik verder niet zoveel over zeggen.

Als ik op Joy zou rijden(was het niet van plan maar stel... Haha! )zou ik, vooral in het begin, veel aandacht besteden aan het voorwaarts rijden en niet zo zeer aan het nageefelijk zijn. Ze moet eerst maar eens aan het been zijn, dan komt dat nageven later wel(is mijn mening hoor).

Maarja, het probleem blijft dat het een manege paard is. Dus jij kunt haar wel op 1 manier rijden, maar de anderen rijden haar toch weer anders. In een uur per week zal je haar waarschijnlijk ook niet zo snel krijgen waar je haar hebben wilt. Jammer, maar dat is nou eenmaal zo met een manege paard.