Jaarling: stilstaan bij poetsen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Jaarling: stilstaan bij poetsen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 19:46

Ik heb 2 jaarlingen, allebei hartstikke lief en braaf. Uiteraard word er nog niet zoveel mee gedaan, behalve dat ik regelmatig een wandelingetje met ze maak om ze aan zoveel mogelijk "enge" dingen te laten wennen. Dat gaat heel goed, ze lopen braaf mee en schrikken nauwelijks meer van verkeer ofzo. Ook worden ze regelmatig eens gepoetst, de eerste 5 minuten staan ze nog redelijk stil, maar dan begint het heen en weer gedraai. Wat raden jullie mij aan, gewoon ophouden na die 5 minúten, of van ze eisen dat ze stil blijven staan en indien dit laatste; hoe dan ??

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:09

Je kunt van een paard, en zeker niet zo'n jong paard, eisen dat hij een half uur (of hoe lang je dan ook aan het poetsen bent), onbeweeglijk stil blijft staan, het is een dier, geen standbeeld. Ik zelf kan niet eens langer dan een paar minuten op dezelfde plaats blijven staan zonder te bewegen, laat staan zo'n jong dier. Gewoon lekker poetsen (al hoeft dat geen eeuwigheid te duren natuurlijk), maar verwacht niet dat ze geduldig en zonder te bewegen gaan staan wachten tot je een keer klaar bent. Een jong paard is beweeglijk en energiek, en snel afgeleid en verveeld, hou daar rekening mee, en straf ze vooral niet ! Het langdurig stilstaan zullen ze moeten leren, en misschien leren ze het wel nooit (de een is daar wat makkelijker in dan de ander, maar hoe dan ook, het blijft onnatuurlijk om een lange tijd op 1 plaats te blijven staan), ik vind persoonlijk dat het een ongerechtvaardigde "eis" van de mens is, alleen voor zn eigen gemak. Nogmaals, een paard is geen standbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:11

Niet poetsen maar ze in een groep het land op te mikken.
Ze weten nu goed wat mensen zijn en dat blijven ze wel onthouden.

Maar dat is vast het verkeerde antwoord Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:15

gaan ze tegenwoordig ook al dood van poetsen? Je mag echt niks meer met een jaarling he, opfok is heilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:17

Krijg je wel de fijnste en vrolijkste paarden ter wereld van

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:21

Welnee, poetsen is helemaal niet erg of slecht, het is juist goed om met jaarlingen bezig te zijn. Zeker blijven doen, blijven omgaan met je jonge paarden, alleen niet verwachten dat ze het geduld hebben van een 30 jarig paard.

Misschien krijg je van opfok fijne en vrolijke paarden, dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik heb het nooit gedaan, en mijn veulens, jonge en volwassen paarden zijn allemaal "fijn en vrolijk".

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:23

jajaja, ik weet hoe jij er over denk, ik ben het heel erg vaak met je eens, maar op dit punt echt niet.
Ok, Als die jaarlingen solo zouden staan, dan wel.
Maar er staan 2 jaarlingen bij elkaar die er af en toe eens uitgehaald worden om gepoetst te worden, een wandelingetje, en lekker tuttelen.
Hiermee snoep je niks van zijn jeugd af, hij werkt niet o.i.d.

Wij hebben op de manege een 2 jarige en een jaarling die in de "opfok" staan (gemixte kudde waar enkel gecontroleerd wordt, komen verder niet in handen) en een stel bange schapen zijn het!
een ander jaarlinghengstje komt regelmatig in handen, beetje poetsen, en dat is een harstikke leuk mak braaf ding

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:28

Nou, het paard van een vriendin van mij kwam helemaal verwilderd terug, ze kon er niks meer mee! Ik ben het met je eens dat ze in kuddeverband op moeten groeien en ze hoeven niet uit de groep gehaald te worden maar moeten wel dagelijks mensen blijven zien.

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:38

runningkawa schreef:
Niet poetsen maar ze in een groep het land op te mikken.
Ze weten nu goed wat mensen zijn en dat blijven ze wel onthouden.

Maar dat is vast het verkeerde antwoord Lachen


Kawa ik ben het meestal wel met je eens, maar nu (een beetje) niet Haha!. Idd een veulen/jaarling moet op het land komen en leren omgaan met andere paarden.
Mijn inmiddels bijna 2,5 jarige heeft ook altijd op het land gestaan met soortgenootjes (leeftijdsgenootjes) en dat vond ik ook een pre. Maar ik heb hem daarnaast wel een beetje geleerd wat een mens is. Beetje in de wei zitten, soms poetsen, soms wandelen (en dan heb ik het over hooguit 15 keer in 2 jaar tijd). Hij weet nu gewoon wat het is, maar hoeft verder niks te doen. Het is nog een baby en dat mag hij ook best zijn.
Er stond bij ons een pony op stal die al meteen vanalles moest leren: poetsen, wandelen, bitje, rennen in de bak, met 2 jaar voor de kar. En dit vind ik dan ook echt veel te ver gaan!

Aan de andere kant heb ik ook paarden gezien die met 3 jaar van de wei gehaald worden en waar echt niet veel mee te beginnen valt. Die schrikken zich al kapot als je langs loopt bij wijze van spreken. Ik kies dus voor een manier die er een beetje tussenin ligt: Veel in de wei met leeftijdsgenootjes, maar heel af en toe ook een beetje met mensen omgaan.

Mijn conclusie: je kunt je veulen best af en toe een keer poetsen, maar heb idd veel geduld en verwacht ook niet teveel (dus idd geen half uur stilstaan).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Nogmaals: ieder zijn eigen manier!


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:47

Ik heb ook een jaarling en poets haar elke dag wat ze dus heel prettig vindt. Een hele simpele oplossing is om jou jaarling gewoon voor een baal hooi te parkeren en dan blijft ze echt wel staan hoor. Die van mij is er niet weg te branden en ondertussen kan ik rustig poetsen en hoeven uitkrabben en stoort ze zich nergens aan.

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:20

ik vind dat je met jaarlingen zo min mogelijk moet doen, geef ze een cursusje meelopen, vaststaan, hoevenkrabben
dan lekker in het land mikken met soortgenoten, het liefst in een groep met paarden en pony's van verschillende leeftijd, dus van jong tot oud
van die oudjes leren ze het meest en dan af en toe eens eruit halen om te poetsen en te controleren en voor de hoefsmid
waarom zou je meer doen
dus op zich zoals je bezig bent , ze staan niet alleen en ze hoeven maar weinig is hartstikke goed maar ja het blijven baby's/peuters, daar kun je niet van verwachten dat ze stil blijven staan, als je ze poetst even de hoeven doen en 1 of 2 borsteltjes eroverheen en klaar
geen lange grondige poetssessie , daar schieten ze niets me op
als ze wat ouder en wijzer worden kun je de tijd die je besteed aan poetsen altijd nog gaan uitbreiden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:33

Ik zou al blij zijn met die 5 minuten Haha!

Gewoon in de tijd dat ze stilstaan zoals hierboven genoemd borstel erover heen *ze worden toch wel weer vies, het is neem ik aan meer voor de oefening?* hoefjes krabben en klaar.

Opgroeien in een kudde is idd het leukste voor die beestjes, maar met zijn tweeen kunnen ze het ook leuk hebben.

Als jij ze er dan afentoe uit haalt met ze wandelt, knuffelt en alvast laat wennen aan poetsen en hoefjes krabben vindt ik dat alleen maar goed!
Par heeft tot aan haar 2 en half jaar in een groep gestaan.
De ene kant roept dat er weleens wat meegedaan werd, en de andere kant zegt van niet.
En ik geloof eerder de andere kant want voor 2 en een half jaar kon ze nog niet eens een seconde stil staan, halsters waren leuk hoor, maar eraan meelopen?
Geen flauw benul van, hoefsmid??? kennen we niet, hoefjes krabben???? kennen we niet.

En dan kan je beter een veulen hebben die je nog enigszins kunt sturen dan een paard *in dit geval haflinger* van 500 kg wat niks weet en alles raar vindt en dus voor geen meter meewerkt.

Die paar keer wandelen en uit de wei zijn overleven ze wel hoor.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:40

runningkawa schreef:
Krijg je wel de fijnste en vrolijkste paarden ter wereld van


ik heb ook n superlief en vriendelijk en vrolijk paard
Maar nooit in opok geweest (wegen te veel verkoop dan nodig Boos!)

Ik vind dat een jaarling best wel n minuut of 10 stil moet kunnen blijven staan...
Maar hoe dat weet ik niet Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:43

machie"]
[quote="runningkawa schreef:
Krijg je wel de fijnste en vrolijkste paarden ter wereld van


ik heb ook n superlief en vriendelijk en vrolijk paard
Maar nooit in opok geweest (wegen te veel verkoop dan nodig Boos!)

Ik vind dat een jaarling best wel n minuut of 10 stil moet kunnen blijven staan...
Maar hoe dat weet ik niet Haha!
[/quote]

Zijn hoefjes vastmetselen aan de grond Extreme duivel
Andere optie zie ik zo snel niet Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:59

Ik ben ook met een jaarling-hengstje bezig en ik wilde van het begin af aan dat ie gewoon los bleef staan met het touw op de grond! De eerste tijd liep hij steeds achter me aan, elke keer heb ik hem weer terug op zijn plaats gezet, bij elk stapje, hoe klein ook. Na tien minuten was zijn concentratie weg en stopte ik. Maar elke keer ging het een stukje beter. Ik kan hem nu gewoon neerzetten en hij blijft staan, kan er gewoon bij weg lopen. Niks aan de hand, hardstikke braaf OK dan!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:53

ik vind dat er niets mis mee is om je jaarling (of veulen) regelmatig in handen te hebben. Wij hebben haar (nu 16 maanden) toen ze nog heel jogn was en bij d'r moeder stond samen met d'r moeder mee uit wandelen genomen, vroeg geleerd voetjes te geven en vast te staan. Op het moment dat ze naar de opfok ging (heeft ze 11 maanden gestaan) kon ze bijna alles wat ik van een jong paard verwacht. in de tijd dat ze op de opfok stond kwamen wij 1 keer per week en ze werd elke avond van het land af gehaald en er 's ochtends weer opgezet. Ze stond daar met nog 2 leeftijdsgenootjes.

Hierna hebben we haar naar huis gehaald en we hebben haar nu zo'n 2 a 3 dagen echt in handen, voor de rest halen we haar alleen op van het land en brengen we haar weer terug (anders worden ze veel te dik). Ze staat nu in een groep paarden waarvan zij de jongste is en de oudste gaat richting 20 geloof ik.

En ik kan je vertellen, het is makkelijker zo'n kleintje aan enge dingen te laten wennen dan zo'n volwassen dier hoor!!! Die merrie van mij wist ook niets, kon net meelopen aan een touwtje en dat was het. Die was toen al ruim 4 en dan hou je ze echt niet hoor!!! Ik heb er ruim 1 jaar (bijna anderhalf) over gedaan voor ze alle 4 haar voetjes gaf. Nu pas is ze in de omgang een 'gewoon' paard, wat je gewoon kan poetsen, waar de hoefsmit zonder sedalin bij kan komen en alles. Sorry, maar dan begin ik liever eerder, voorkomt een hoop ernstige blessures aan mijn kant!!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:06

Ik heb zelf nog nooit nare ervaringen gehad bij 3 jarige die op het land hebben gestaan
Ze Kwamen in de hand voor entingen en dat soort noodzakelijke dingen.
En schuw, geen 1.
Ja 2 min en dat is dat weg.
Maar juist vol vertrouwen want ze weten dan nog niet dat een mens ook vervelend kan zijn of dat je een mens de baas kan spelen.

En ik kan je verklappen dat ik heel wat 3 jarige uit de kudde in mijn hand heb gehad.

Ow BTW, ze liepen ook altijd zo de trailer op Lachen

En de K*t knollen die ik zadelmak heb gemaakr waren diegene waar al vanalles mee gedaan was.
De paarden waar bijna niks mee gedaan was, waren 1 voor 1 makkelijk en fijn zadelmak te maken zonder angst.
Dus dat is de reden waarom ik dit zeg en niet hoef te twijfelen wat ik met een paard zou doen op die leeftijd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:12

Ik vind dat zaken zoals vaststaan, stilstaan, mee lopen, enz. er als veulen moeten worden aangeleerd. Er is niets mis met een opfok, mits de paarden regelmatig in handen komen.

Ik denk dat je het vanaf die 5 minuten stilstaan steeds meer moet opbouwen. Iedere keer een minuutje erbij en daar al blij mee zijn. Ze moeten leren hun aandacht erbij te houden.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:12

bij het draaien het paard steeds op de plaats terug duwen(gebruik het woordje OM en als hij op de plaats staat BRAAF).
Ik hebhet idee dat ie je gewoon uitprobeert.

Zo deed ik het met mijn fjord ook, staat nu prima stil.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:16

Paarden worden niet schuw van opfok...
Òf ze gaan al schuw de opfok in, of ze hebben in de opfok alleen maar gehaaste ruwe aanvaringen met grove hoefsmeden en ongeduldige boeren gehad.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:22

Ik hang gewoon altijd een hooinetje op, dan hebben ze ook wat te doen terwijl jij aan het frutten bent. Overigens staat hij nu gewoon los (hou er niet zo van om hem vast te knopen, ook al kan hij dat prima).

Europe is our playground

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:24

Sjuimpje schreef:
Paarden worden niet schuw van opfok...
Òf ze gaan al schuw de opfok in, of ze hebben in de opfok alleen maar gehaaste ruwe aanvaringen met grove hoefsmeden en ongeduldige boeren gehad.


Dit ben ik met je eens. Omdat het bij de opfok vaak om grote groepen paarden gaat gebeurt niet alles vriendelijk en rustig, niets mis mee als je daarvoor kiest, maar wij wilden een persoonlijkere benadering en hebben voor een kleinschalig bedijf gekozen.

Op het moment dat wij dingen liever anders zagen gebeuren hebben we besloten haar weer naar huis te halen.

Mijn mening is dat je een jong paard in handen moet houden, maar ook de kans moet geven paard te zijn. Nu geld dat in mijn ogen niet alleen voor jonge paarden, mijn merrie is ook minimaal 1 dag in de week helemaal vrij, geen mens die haar lastig valt, gewoon paard. Die kleine heeft dat wat vaker.

Je moet van zo'n kleintje gewoon nog niet te veel verwachten, hou het speels en hou het kort en niet elke dag, dan zie ik geen problemen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:37

Sjuimpje schreef:
gehaaste ruwe aanvaringen met grove hoefsmeden en ongeduldige boeren gehad.


Pfff... hou op: ik moet mijn jaarlinghengst door de DA een methadon verdoving laten geven als de smid komt. Het dier komt recht overeind en laat zicg gerust achterover vallen. Dit terwijl hij ALLES toestaat: poetsen, oortjes aanraken en hij loopt als een lammetje mee. Maar kom je aan zijn benen, dan is het bal...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:37

Het verschilt ook enorm per dier natuurlijk...
Ik heb nu zo'n zoet ding, tuurlijk heeft hij wel praatjes, maar het is niets vergeleken bij de brutale krengen die we hier ook gehad hebben.
Nu zit ik in dubio of ik hem uberhaupt aanhoudt en zoja, hoe en waar ik hem opfok... Heb ook de mogelijkheden om er zelf een veulen bij te kopen en in eigen hand te houden.

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:03

hoi,
gelukkig dat mijn paardje poetsen heerlijk vindt. hij wordt binnen een week 4 maand en je kan hem bij wijze van spreken een uur laten vaststaan (heb ik zelf nog nooit geprobeert)hij laat alles heel goed doen en als je hem dan losmaakt blijft hij zo nog een hele tijd staan uit hoop dat ik voort poets.maar ja niet elk paard is hetzelfde he.
groetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers