Gespoten appels slecht voor luchtwegen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Gespoten appels slecht voor luchtwegen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-03 12:57

Hallo,

Mijn paard heeft al een tijdje bronchitus, nu ging dat de hele zomer wel aardig goed Haha! , maar nu sinds enkele dagen hoest hij weer erg Huilen , en duit na 1 regenbuitje, dat kan toch haast niet, hij staat nooit in de stromende regen buiten en kan zelfs op ieder moment van de dag naar binnen, dus heb ik grote twijfels of het weer er nu invloed op heeft, omdat ik alle mogelijkheden na ga, is mijn vraag of zijn luchtwegen misschien "geirriteerd" kunnen raken van gespoten appels????,
deze krijgt hij weer sins enkele dagen.
Ik kan ze wassen en dat ga ik nu ook zeker doen, maar het hoesten is alweer begonnen Verdrietig

alvast bedankt
gr. cissie


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:37

ik denk dat het niet aan de appels ligt.
nagenoeg alle appels zijn bespoten. zelfs op biologische mag men met een aantal producten (hetzij beperkt) spuiten.

dus enkel appels uit je eigen tuiin zijn nog onbespoten.
wat zegt je veearts van de bronchitits?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:47

Ik denk dat het eraan ligt welk middeltje gebruikt is om de appels mee te spuiten. Soms heb je dat zelf ook, als een appel niet goed afspoelt, dan krijg je soms een heel beklemmend gevoel in je luchtpijp. Ik denk dus dat het best kan dat je paard van gespoten appels gaat hoesten. het lijkt mij dat het voor een dier een logische reactie is dat ie gaat hoesten als hij een beklemmend gevoel op zijn luchtpijp heeft. Dit is overigens gebaseerd op mijn eigen bevindingen en logisch beredeneren. Of het zwart op wit staat weet ik niet.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:50

Het hoesten komt meestal door een allergie. Wat ligt er in het "binnen", krijgt hij hooi bijgevoerd en is hij niet gevoelig voor de stof, die erin zit ? Probeer het hooi dan eerst eens nat te geven. Ook kan het het eventuele stro zijn en moet je dat vervangen door houtvezel.....Dit zijn zo maar een paar opmerkingen..zoekt en gij zult vinden! succes.

I love my Arabian horses

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:29

Je paard kan ook ergens anders allergisch voor zijn. Mijn paard had bijvoorbeeld een berkenallergie (ook in het najaar), m.n. als de bladeren vielen.
Of het aan de appels ligt weet ik niet, maar het is ieder geval verstandig ze af te wassen.

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 19:22

hallo,

Bedankt voor jullie adviezen, nat hooi, brok (slobber) aagepast stofvrije stalbodem voldoende frisse ventilatie/weidegang, homeopatische medicijnen. helaas heeft hij dit al sinds z'n 5e jaar (is nu 19 jaar) en was altijd goed te doen, maar nu hij ouder wordt en z'n weerstand wat af neemt wordt de kwaal ook erger.
MAAAR... hij krijgt de laaste dagen (de dag dat ik dit berichtje geplaatst hebt) geen appels meer en heb hem sinds dien niet 1 keer horen hoesten.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar hopelijk waren de appels de boosdoenders, want dat zou makkelijk opgelosd zijn.

groetjes cissie

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:35

Ik heb ook zo'n vreselijk gevoelig 'luchtwegenpaard'.
Ik denk ook iedere keer als ze weer benauwd wordt of gaat hoesten dat het komt door iets dat ik heb gevoerd ofzo (ik heb het zelfs met bepaalde paardensnoepjes... Verward ).
Maar uiteindelijk maakt het volgens mij allemaal niet zo veel uit, zo hoest ze tijden niet en zo is het ineens weer mis.

Wat ik wel merk is dat het duidelijk met verandering in het weer te maken heeft en met het wisselen van dekens.
Dan gaat het consequent mis! Of benauwd of hoesten...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:02

Je zegt dat de weerstand afneemt. Om die weerstand wat op te bouwen (of te ondersteunen in opbouw) kun je je paard gedurende winter Echinaforce geven. Dat zijn druppeltjes (eigenlijk bedoeld voor mensen) van dr A. Vogel. Ze zijn gewoon bij de drogist te koop. Ik heb ze vorig jaar gegeven en ben er heel tevreden over.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 20:06

Hoi,

Ja, hij krijgt al op advies v.d acupuncturist/fysio weerstandcompositum van de groene os en verse knoflook, daar gaat het nu goed mee.
Maar bedankt voor de tip, een goed idee

gr.cissie

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:25

Dierenarts!
Hoesten is voor een paard nooit goed, als je paard na 2 dagen rust nog hoest is het niets overbodigs om een dierenarts langs te laten komen.
Kijk even wat hij er van vind en aan de hand van dat kunnen de bokkers je misschien als nog advies geven.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 20:32

Fairie schreef:
Dierenarts!
Hoesten is voor een paard nooit goed, als je paard na 2 dagen rust nog hoest is het niets overbodigs om een dierenarts langs te laten komen.
Kijk even wat hij er van vind en aan de hand van dat kunnen de bokkers je misschien als nog advies geven.


hoi, hij hiervoor nu al bijna z'n hele leven voor onder behandeling bij de da vanaf z'n 5e om precies te zijn, hij is nu 19, we hebben versvchillende behandelingen en therapieen met de d.a toegepast en ook uit d.a uit engeland heeft hem onderzocht en behandeld, ook nu laat ik hem regelmatig 'nakijken en z'n luchtwegen/longen controleren.
helaas hebben we er dus eenm veel te vaak een d.a op moeten raagplegen en het is geen beginnend hoestje of zoiets, dat stadium is ie HELAAS allang voorbij.

gr. cissie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 85 bezoekers